Werk & Studie alle pijlers

Asociale cursisten ;)

13-01-2017 16:04 62 berichten
Het is geen wereldprobleem, maar ik vind het toch een lastige.

Ik geef voor mijn werk trainingen binnen bedrijven. Soms neemt de bedrijf de factuur voor zijn rekening, maar vaker betalen de cursisten zelf. Dit zijn dus (doorgaans hoogopgeleide) volwassen die ook nog eens een boel geld neertellen om iets te leren.

Nu gebeurt het in sommige trainingen dat cursisten voortdurend op hun telefoon zitten, ook als ik aan het uitleggen ben. Kijk, als iemand aangeeft dat hij/zij wacht op een belangrijke werk-e-mail en dat af en toe moet checken, daar heb ik alle begrip voor. Maar die lui die de hele tijd op hun mobiel zitten, dat is vaak gewoon WhatsApp e.d. van wat ik kan zien.

Het zijn geen trainingen met grote groepen, meestal zijn er twee a drie deelnemers. Dit betekent dat het dus echt wel opvalt en zwaar irritant is als iemand de hele tijd met z'n telefoon bezig is.

Ik vind het lastig hiermee om te gaan. Die mensen zijn volwassen en zitten daar voor zichzelf, soms aangespoord door een leidinggevende maar 9 van de 10 keer op eigen initiatief. Ik vind het zo kinderachtig en schools om er iets van te zeggen. Maar ondertussen erger ik me er heel erg aan. Ik heb er over nagedacht om er een grapje over te maken, maar het is voor mijzelf nu al zo beladen dat een ad rem grapje er waarschijnlijk niet lekker uitkomt.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb collega's die met studiedagen de hele tijd met dat ding zitten te whats appen. Snap ik niks van, je bent er toch voor cursus/studie?

Je kunt het dus best benoemen.

En er zullen heus pauzes zijn waarin er mogelijkheid is tot gebruik van mobieltje.
quote:S-Meds schreef op 13 januari 2017 @ 18:17:

en maak een snedige opmerking als iemand tussen door toch op zijn/haar telefoon kijkt. Dan zeg je: ondertussen zoekt Frits wat bijbehorende plaatjes begrijp ik. Frits heb je al wat leuks gevonden?Ja das grappig ;)
Ik hou ook niet van vooraf de regels noemen, m.i. is dat vanzelfsprekend als je een betaalde traning volgt. Als er wel iets storends gebeurt stop ik vaak even en vraag dan iets als 'ik zie dat je op je telefoon kijkt, is er iets belangrijks aan de hand?' 9 van de 10 mensen generen zich dan. Heb verder nooit echt meegemaakt dat mensen non-stop op hun telefoon zitten, maar ze zijn vaak ook een groot deel van de tijd in groepjes bezig (of misschien ligt het aan de doelgroep).
quote:hiltje schreef op 13 januari 2017 @ 16:27:

Ik zit tijdens een cursus (de laatste was met 10 deelnemers) ook wel eens op mijn telefoon. Niet de hele tijd, maar ik lees wel eens een berichtje en ik verstuur er zelfs wel eens een. Heel gebruikelijk, de rest doet het ook. Merendeel zijn advocaten en die moeten toch echt hun praktijk een beetje in de gaten houden. Dat ik ondertussen met een Tinderdate appt valt niemand op.

Ik kan trouwens die cursus prima volgen. Maar het is de hele dag en droge materie en soms ben ik wel eens vijf minuutjes afgeleid en haak ik daarna weer in.

Ik zou het vervelend vinden als ik erop werd aangesproken. Eigen verantwoordelijkheid hoor.

Ik ben het met je eens dat het je eigen verantwoordelijkheid is als je er zelf voor kiest om een cursus te volgen. Aan de andere kant: als docent plaats je zo'n opmerking niet omdat je bang bent dat de cursist iets mist, maar omdat het je stoort. Als mensen met elkaar kletsen of op een schermpje kijken, mis je de aandacht en dat kan ervoor zorgen dat je de draad kwijt raakt. Je bent namelijk geen televisietoestel dat een standaardpraatje afdraait, maar een mens die interactie nodig heeft met de groep. Als die interactie op een of andere manier wordt verstoord, dan is dat vervelend. Om die reden vind ik dat je er prima iets van mag zeggen.

Wat ik zou zeggen: "Piet, ik merk dat ik met een schuin oog steeds zit te kijken naar hoe jij met je mobieltje bezig bent, dat haalt me uit mijn verhaal. Verwacht je een belangrijk bericht?" Als de persoon aangeeft dat dat niet het geval is, kun je inderdaad aangeven dat je een pauze zult inlassen en dat je het tot die tijd fijn vindt als de mobiel wordt opgeborgen. Je kunt er ook voor kiezen om te peilen of je groep op dat moment al toe aan pauze is, het kan ook een teken zijn dat de spanningsboog weg is.
quote:HappyButterfly schreef op 13 januari 2017 @ 16:09:

Ik zou het bij aanvang van de cursus direct zeggen. Hallo cursisten, mijn naam is Haligh en ik verzorg vandaag jullie cursus. Op voorhand wil ik alvast zeggen dat ik het fijn zou vinden als iedereen de telefoon zo veel mogelijk laat voor wat het is. Belangrijke dingen mogen uiteraard gecheckt worden. Ik vind het zelf niet fijn, omdat ik het gevoel heb dat ik voor niets mijn cursus geef, dus als jullie daar een beetje rekening mee willen houden dan zou ik dat heel fijn vinden. Nou over mij dus.. Ik doe dit nu al .. jaar (en dan ga je gewoon verder met je standaard verhaal)

Vind dit iets te lang.

Gewoon vragen of ze het uit kunnen zetten tenzij er iets belangrijks is, is voldoende.
Ik weet niet hoor, maar ik kan 2 dingen tegelijk. Én een enorm boeiend verhaal aanhoren plus eventueel aantekeningen maken of vragen stellen én af en toe even op m'n telefoon kijken. Het een sluit het ander niet uit.

Soms hoor ik ook wel iets tijdens de cursus, een term ofzo of een bepaald feitje, dat ik dan snel even opzoek en daarna bijv vragen over stel of in het verhaal betrek. Je merkt toch wel of iemand helemaal niet oplet, of wel oplet plus soms even op z'n telefoon kijkt?
Ik heb gemerkt dat veel mensen dit normaal vinden, net zoals veel mensen het normaal vinden om te appen tijdens het autorijden. Nee, ik vind het niet normaal.

Vind het ook best bijzonder dat (soms) diezelfde mensen later vragen stellen, terwijl het tijdens de cursus is behandeld. Moet je maar opletten denk ik dan.
quote:Boarn schreef op 13 januari 2017 @ 21:39:

Ik weet niet hoor, maar ik kan 2 dingen tegelijk. Én een enorm boeiend verhaal aanhoren plus eventueel aantekeningen maken of vragen stellen én af en toe even op m'n telefoon kijken. Het een sluit het ander niet uit.

Soms hoor ik ook wel iets tijdens de cursus, een term ofzo of een bepaald feitje, dat ik dan snel even opzoek en daarna bijv vragen over stel of in het verhaal betrek. Je merkt toch wel of iemand helemaal niet oplet, of wel oplet plus soms even op z'n telefoon kijkt?natuurlijk kan je beide, maar je kan beide veel beter als je er afzonderlijke aandacht aan besteedt.
quote:WestCovina schreef op 13 januari 2017 @ 18:49:

[...]

Ik ben het met je eens dat het je eigen verantwoordelijkheid is als je er zelf voor kiest om een cursus te volgen. Aan de andere kant: als docent plaats je zo'n opmerking niet omdat je bang bent dat de cursist iets mist, maar omdat het je stoort. Als mensen met elkaar kletsen of op een schermpje kijken, mis je de aandacht en dat kan ervoor zorgen dat je de draad kwijt raakt. Je bent namelijk geen televisietoestel dat een standaardpraatje afdraait, maar een mens die interactie nodig heeft met de groep. Als die interactie op een of andere manier wordt verstoord, dan is dat vervelend. Om die reden vind ik dat je er prima iets van mag zeggen.

Wat ik zou zeggen: "Piet, ik merk dat ik met een schuin oog steeds zit te kijken naar hoe jij met je mobieltje bezig bent, dat haalt me uit mijn verhaal. Verwacht je een belangrijk bericht?" Als de persoon aangeeft dat dat niet het geval is, kun je inderdaad aangeven dat je een pauze zult inlassen en dat je het tot die tijd fijn vindt als de mobiel wordt opgeborgen. Je kunt er ook voor kiezen om te peilen of je groep op dat moment al toe aan pauze is, het kan ook een teken zijn dat de spanningsboog weg is.Veel te omslachtig. Zeg gewoon: we wachten even tot Piet zijn mail heeft gelezen.
.
quote:Drackie schreef op 13 januari 2017 @ 17:45:

[...]

Het blijft asociaal. Ga dan tekeningetjes maken in je notitieblok ofzo. Je blik fixeren hoeft niet met je telefoon.

Dan maar asociaal, ik zit daar voor MIJN leerproces, niet voor jouw plezier.

IK weet wat voor mij werkt om te functioneren in een groepssetting -en droedelen valt daar niet onder-, daar heeft een ander niks mee te maken.
Ik gebruik tijdens trainingen of presentaties ook regelmatig mijn laptop of telefoon, domweg om even wat extra's op te zoeken waar de trainer of presentator het over heeft. Je kunt natuurlijk de boel direct onderbreken met vragen, maar zelf vind ik dat altijd erg irritant als andere cursisten dat doen. Dan zoek het liever even op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven