Asociale cursisten ;)
vrijdag 13 januari 2017 om 16:04
Het is geen wereldprobleem, maar ik vind het toch een lastige.
Ik geef voor mijn werk trainingen binnen bedrijven. Soms neemt de bedrijf de factuur voor zijn rekening, maar vaker betalen de cursisten zelf. Dit zijn dus (doorgaans hoogopgeleide) volwassen die ook nog eens een boel geld neertellen om iets te leren.
Nu gebeurt het in sommige trainingen dat cursisten voortdurend op hun telefoon zitten, ook als ik aan het uitleggen ben. Kijk, als iemand aangeeft dat hij/zij wacht op een belangrijke werk-e-mail en dat af en toe moet checken, daar heb ik alle begrip voor. Maar die lui die de hele tijd op hun mobiel zitten, dat is vaak gewoon WhatsApp e.d. van wat ik kan zien.
Het zijn geen trainingen met grote groepen, meestal zijn er twee a drie deelnemers. Dit betekent dat het dus echt wel opvalt en zwaar irritant is als iemand de hele tijd met z'n telefoon bezig is.
Ik vind het lastig hiermee om te gaan. Die mensen zijn volwassen en zitten daar voor zichzelf, soms aangespoord door een leidinggevende maar 9 van de 10 keer op eigen initiatief. Ik vind het zo kinderachtig en schools om er iets van te zeggen. Maar ondertussen erger ik me er heel erg aan. Ik heb er over nagedacht om er een grapje over te maken, maar het is voor mijzelf nu al zo beladen dat een ad rem grapje er waarschijnlijk niet lekker uitkomt.
Wat zouden jullie doen?
Ik geef voor mijn werk trainingen binnen bedrijven. Soms neemt de bedrijf de factuur voor zijn rekening, maar vaker betalen de cursisten zelf. Dit zijn dus (doorgaans hoogopgeleide) volwassen die ook nog eens een boel geld neertellen om iets te leren.
Nu gebeurt het in sommige trainingen dat cursisten voortdurend op hun telefoon zitten, ook als ik aan het uitleggen ben. Kijk, als iemand aangeeft dat hij/zij wacht op een belangrijke werk-e-mail en dat af en toe moet checken, daar heb ik alle begrip voor. Maar die lui die de hele tijd op hun mobiel zitten, dat is vaak gewoon WhatsApp e.d. van wat ik kan zien.
Het zijn geen trainingen met grote groepen, meestal zijn er twee a drie deelnemers. Dit betekent dat het dus echt wel opvalt en zwaar irritant is als iemand de hele tijd met z'n telefoon bezig is.
Ik vind het lastig hiermee om te gaan. Die mensen zijn volwassen en zitten daar voor zichzelf, soms aangespoord door een leidinggevende maar 9 van de 10 keer op eigen initiatief. Ik vind het zo kinderachtig en schools om er iets van te zeggen. Maar ondertussen erger ik me er heel erg aan. Ik heb er over nagedacht om er een grapje over te maken, maar het is voor mijzelf nu al zo beladen dat een ad rem grapje er waarschijnlijk niet lekker uitkomt.
Wat zouden jullie doen?
vrijdag 13 januari 2017 om 16:09
Ik zou het bij aanvang van de cursus direct zeggen. Hallo cursisten, mijn naam is Haligh en ik verzorg vandaag jullie cursus. Op voorhand wil ik alvast zeggen dat ik het fijn zou vinden als iedereen de telefoon zo veel mogelijk laat voor wat het is. Belangrijke dingen mogen uiteraard gecheckt worden. Ik vind het zelf niet fijn, omdat ik het gevoel heb dat ik voor niets mijn cursus geef, dus als jullie daar een beetje rekening mee willen houden dan zou ik dat heel fijn vinden. Nou over mij dus.. Ik doe dit nu al .. jaar (en dan ga je gewoon verder met je standaard verhaal)
Don't worry, be happy!
vrijdag 13 januari 2017 om 16:09
vrijdag 13 januari 2017 om 16:13
Misschien kun je bij de start van de trainingsdag aangeven dat je in de ochtend en in de middag een kwartiertje koffie c.q. telefoonpauze inlast. En vooraf eerlijk aangeven dat je het op prijs zou stellen als de telefoons in de tas blijven, omdat het jou stoort.... Dan laat je het bij jezelf en hopelijk stimuleert het de groep om de telefoon uit beeld te houden.
Succes!
Succes!
vrijdag 13 januari 2017 om 16:21
Ik zou, heel eerlijk gezegd, ook eens kijken naar de manier waarop je je training geeft. Met een groepje van drie mensen een frontale lezing houden is bijvoorbeeld niet zo handig, dan voelen mensen zich niet gezien en hebben ze het idee dat ze zonder gene andere dingen kunnen doen. Vraag je wel eens feedback tijdens of na je cursussen? Wat zeggen je cursisten ervan?
vrijdag 13 januari 2017 om 16:21
Bedankt voor de reacties allemaal!
Het is geen assertiviteitstraining inderdaad, haha. Die kan ik zelf misschien wel gebruiken.
Kralenketting, om de inhoud van de cursus maak ik me niet zoveel zorgen, we werken met anoniem een feedbacksysteem maar er zijn nooit klachten binnengekomen over de trainingen danwel de cursusstof.
Aangeven aan het begin van de cursus lijkt dus inderdaad de juiste tip te zijn. Ik vind dat alleen zo jammer om te moeten doen, in de meeste groepjes gaat het wel gewoon goed en gedraagt iedereen zich netjes, maar ik kan van te voren niet aan die mensen ruiken of ze vergroeid zijn met hun telefoon. Ben bang dat zo'n opmerking vooraf meteen al een beetje een schoolse toon zet. Maar ik merk dat de drempel om er op het moment supreme iets van te zeggen ook hoog ligt voor mij. Ik ben gewoon bang dat het de sfeer verziekt. Terwijl die sfeer voor mijn gevoel dus eigenlijk al verziekt is door die cursist dus waar maak ik me in 's hemelsnaam druk om.
Het is geen assertiviteitstraining inderdaad, haha. Die kan ik zelf misschien wel gebruiken.
Kralenketting, om de inhoud van de cursus maak ik me niet zoveel zorgen, we werken met anoniem een feedbacksysteem maar er zijn nooit klachten binnengekomen over de trainingen danwel de cursusstof.
Aangeven aan het begin van de cursus lijkt dus inderdaad de juiste tip te zijn. Ik vind dat alleen zo jammer om te moeten doen, in de meeste groepjes gaat het wel gewoon goed en gedraagt iedereen zich netjes, maar ik kan van te voren niet aan die mensen ruiken of ze vergroeid zijn met hun telefoon. Ben bang dat zo'n opmerking vooraf meteen al een beetje een schoolse toon zet. Maar ik merk dat de drempel om er op het moment supreme iets van te zeggen ook hoog ligt voor mij. Ik ben gewoon bang dat het de sfeer verziekt. Terwijl die sfeer voor mijn gevoel dus eigenlijk al verziekt is door die cursist dus waar maak ik me in 's hemelsnaam druk om.
vrijdag 13 januari 2017 om 16:23
quote:Pantax schreef op 13 januari 2017 @ 16:21:
Ik zou, heel eerlijk gezegd, ook eens kijken naar de manier waarop je je training geeft. Met een groepje van drie mensen een frontale lezing houden is bijvoorbeeld niet zo handig, dan voelen mensen zich niet gezien en hebben ze het idee dat ze zonder gene andere dingen kunnen doen. Vraag je wel eens feedback tijdens of na je cursussen? Wat zeggen je cursisten ervan?Dat is dus het rare, de cursus is heel dynamisch en ik stel ook veel vragen aan de cursisten. En zoals ik in m'n vorige reactie schreef heb ik nog nooit negatieve feedback gekregen (terwijl ze die dus anoniem mogen geven, geen reden om het niet te doen, zeg maar). En de meeste cursisten zijn dus ook heel leuk en betrokken. Maar ik merk dat ik dus niet goed weet hoe ermee om te gaan, vind het een beetje slapjes van mezelf dat ik er niets van durf te zeggen eigenlijk.
Ik zou, heel eerlijk gezegd, ook eens kijken naar de manier waarop je je training geeft. Met een groepje van drie mensen een frontale lezing houden is bijvoorbeeld niet zo handig, dan voelen mensen zich niet gezien en hebben ze het idee dat ze zonder gene andere dingen kunnen doen. Vraag je wel eens feedback tijdens of na je cursussen? Wat zeggen je cursisten ervan?Dat is dus het rare, de cursus is heel dynamisch en ik stel ook veel vragen aan de cursisten. En zoals ik in m'n vorige reactie schreef heb ik nog nooit negatieve feedback gekregen (terwijl ze die dus anoniem mogen geven, geen reden om het niet te doen, zeg maar). En de meeste cursisten zijn dus ook heel leuk en betrokken. Maar ik merk dat ik dus niet goed weet hoe ermee om te gaan, vind het een beetje slapjes van mezelf dat ik er niets van durf te zeggen eigenlijk.
vrijdag 13 januari 2017 om 16:23
Bij een cursus die ik uit eigen wil en interesse volg, kijk ik alleen op mijn telefoon als ik iets belangrijks verwacht, óf als de cursus / cursusleider toch te saai blijkt om mijn ogen open te kunnen houden de hele dag. Maar wij hebben regelmatig van die trainingen op kantoor zelf, waarvan dan pakweg de helft voor mij / mijn team niet interessant is. Iemand organiseert zoiets, en het management bedenkt dan dat er vanuit elk team wel een paar mensen bij kunnen gaan zitten om eruit te halen wat nuttig is voor dat team. Dan zit er best wel eens een paar uur tussen dat gewoon niet relevant is. Als ik dan weet dat het werk gewoon doorgaat en mijn mailbox overstroomt, ga ik gerust even mailtjes beantwoorden tot er weer een voor mij relevant onderwerp wordt aangesproken. Overigens doe ik dat alleen als het een grotere groep is; in klein gezelschap is het erg vervelend voor de cursusleider.
Ik zou voortaan gewoon bij start aangeven telefoons bij voorkeur uit, en als je merkt dat mensen dan halverwege de middag toch hun telefoon interessanter vinden dan jouw verhaal even wat feedback vragen. De tip van halverwege even een kwartiertje telefoonpauze inlassen vind ik ook wel een goede!
Ik zou voortaan gewoon bij start aangeven telefoons bij voorkeur uit, en als je merkt dat mensen dan halverwege de middag toch hun telefoon interessanter vinden dan jouw verhaal even wat feedback vragen. De tip van halverwege even een kwartiertje telefoonpauze inlassen vind ik ook wel een goede!
vrijdag 13 januari 2017 om 16:25
Ik geef van te voren duidelijk aan wat ik kom brengen en wat ik verwacht. Eigenlijk nooit problemen.
Ik begrijp niet zo goed waarom je niet meteen ingrijpt bij (voor jou en/of anderen) storend gedrag.
Waarom is dat ?
Wil je niet te schools bevonden worden?
Vind je t eng ?
Als t inmiddels zo beladen voelt is je grens flink overschreden. Daar zul je toch iets mee moeten.
Ik begrijp niet zo goed waarom je niet meteen ingrijpt bij (voor jou en/of anderen) storend gedrag.
Waarom is dat ?
Wil je niet te schools bevonden worden?
Vind je t eng ?
Als t inmiddels zo beladen voelt is je grens flink overschreden. Daar zul je toch iets mee moeten.
vrijdag 13 januari 2017 om 16:26
Die koffiepauze brengt me op een idee: ik geef aan het begin van de cursus altijd aan dat er elk blok een pauze is om de benen te strekken en naar het toilet te gaan - ik kan het 'op de telefoon kijken' daar wel gemakkelijk aan toevoegen, dan wordt het niet zo'n ding maar heb ik het toch genoemd.
Bedankt iedereen!
Bedankt iedereen!
vrijdag 13 januari 2017 om 16:27
Ik zit tijdens een cursus (de laatste was met 10 deelnemers) ook wel eens op mijn telefoon. Niet de hele tijd, maar ik lees wel eens een berichtje en ik verstuur er zelfs wel eens een. Heel gebruikelijk, de rest doet het ook. Merendeel zijn advocaten en die moeten toch echt hun praktijk een beetje in de gaten houden. Dat ik ondertussen met een Tinderdate appt valt niemand op.
Ik kan trouwens die cursus prima volgen. Maar het is de hele dag en droge materie en soms ben ik wel eens vijf minuutjes afgeleid en haak ik daarna weer in.
Ik zou het vervelend vinden als ik erop werd aangesproken. Eigen verantwoordelijkheid hoor.
Ik kan trouwens die cursus prima volgen. Maar het is de hele dag en droge materie en soms ben ik wel eens vijf minuutjes afgeleid en haak ik daarna weer in.
Ik zou het vervelend vinden als ik erop werd aangesproken. Eigen verantwoordelijkheid hoor.