Werk & Studie alle pijlers

Assessmentvrees door vorige assessment, help!

03-03-2014 12:23 12 berichten
Ik ben aan het solliciteren en als ik het volgende gesprek goed doorkom, dan moet ik op assessment. Dit assessment is bindend.

Een jaar of zes geleden ben ik ook op assessment geweest, voor een functie in hetzelfde vakgebied. De functie nu is iets zwaarder dan de functie van toen.

Dat assessment is niet best verlopen. Mijn vaardigheden en intelligentie waren allemaal prima, maar uit het rollenspel kwam dat ik heel slecht communiceer en dit ook niet zou kunnen verbeteren.

Ik maak me nu ernstig zorgen over het komende assessment, door die resultaten van toen. Ben ik werkelijk zo slecht in communiceren? Kan een assessment ernaast hebben gezeten? Komt er altijd hetzelfde uit?

Hebben jullie tips-trucs?
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan je nou niet kunnen leren communiceren?
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
wat heb je in die 6 jaar gedaan om je communicatie te verbeteren?

En heb je dit vaker gehoord?
@Perzika, dat weet ik niet, dat is wat zij me vertelden. Dat ik zo slecht ben in communiceren, dat ik het zelfs niet kon aanleren.

@NIK: ik ben gaan lezen over communicatie (basisprincipes van communicatie), ik ben verschillende stijlen gaan proberen/toepassen/eigen maken, veel feedback gevraagd.

Wat ik terugkrijg is dat ik een eigen manier van communiceren heb: direct en duidelijk.
quote:Piratesse schreef op 03 maart 2014 @ 12:30:

, veel feedback gevraagd.

Wat ik terugkrijg is dat ik een eigen manier van communiceren heb: direct en duidelijk.Heel eerlijk gezegd vind ik dit niet positief klinken. Het komt mij over als op een vriendelijke manier willen zeggen dat je over mensen heenloopt.
Ja, snap ik. Als ik mijzelf niet zou kennen zou ik dat ook zeggen. Met direct wordt bedoeld dat ik niet om dingen heen draai, en met duidelijk dat ik zaken goed weet uit te leggen op verschillende niveaus. Ik ben zeker geen bully. Als ik heel moe ben, kan het directe overigens wel doorschieten naar bot.
Ik ben ook voor direct en duidelijk maar veel mensen kunnen dat niet handelen. Die schrikken daarvan en slaan dan dicht.

Zo kom je niet te weten hoe zij zelf over iets denken en dat kan dan weer tot gevolg hebben dat ze ja zeggen en nee doen en dat is niet handig als je ze mee moet krijgen bij een project.

Duidelijk en direct kan ook positief zijn maar vooral dat eigen manier van communiceren dat benoemd wordt zou mij dwars zitten. Eigen manier houd vaak in anders dan anderen en wat anders is wordt vaak niet gewaardeerd.
Is ook hoor, dat direct en duidelijk niet altijd gewaardeerd wordt. Heb inmiddels wel geleerd om me eerst in degene die tegenover me zit te verdiepen en daar mijn communicatie op af te stemmen. Sommige mensen trekken het wel, anderen niet.

Mislukt trouwens ook wel eens.

Wat het ook is, ik ben 'gewoon' anders dan de meeste mensen in mijn functie: ik ben een vrouw en ik communiceer dus 'anders', ik zie er ook 'anders' uit.

Je hebt ook gelijk dat het niet altijd even makkelijk is, dat anders zijn. Het scheelt vaak wél dat ik goed ben in mijn werk, mensen raken dan ook aan me gewend.

Maar goed, waar het me nu om gaat is het assessment. In hoeverre moet ik me het vorige assessment aantrekken. Is een assessment altijd de waarheid? Hoe kan ik omgaan met de deuk die het me toch -helaas- heeft toegebracht?
Een assessment draait om wat de organisatie op dat moment in die functie/dat team belangrijk vindt. En vaak vindt met zaken belangrijk binnen een bepaalde context.

Bijvoorbeeld:

- Als leidinggevende X vertrekt en negatief bekend stond om emotioneel gedrag, dan is de kans groot dat men er bij een assessment op let hoe de kandidaat met emotie omgaat.

- Is het team rekenkundig heel sterk, maar missen ze binnen het team de taalvaardigheden, dan zal daar wellicht het accent op liggen.

Enzovoorts...

Het is dus maar de vraag of deze werkgever kijkt naar communicatie. En als ze dat al doen, dan kunnen ze er ook nog eens op een hele andere manier naar kijken dan een andere werkgever. Wat binnen het ene team niet werkt, kan in een ander team juist erg gewenst zijn.

Probeer je vorige assessment dus niet te zien als een algemeen oordeel over jou als persoon. Jouw communicatie paste toen niet bij die organisatie. En het kan best zijn dat bepaalde aspecten voor jou lastig aan te leren zijn. Wellicht was heel diplomatiek zijn erg belangrijk in die organisatie? Dat is lastig aan te leren wanneer je erg direct bent (niet onmogelijk trouwens, maar dat lukt vaak niet binnen een paar weken). En in sommige organisaties en functies is direct zijn juist wel weer van toegevoegde waarde. Wie weet wel bij de functie waar je nu op solliciteert!

Succes met je sollicitatie en assessment!
Dank je NummerZoveel, je post was hart onder de riem voor me, vooral het punt "niet als algemeen oordeel over mijzelf bezien". Dat is een goede.

Ok, wat ik kan doen is bij het volgende gesprek vragen op welke punten ik geassessed ga worden?
Vaak zal men niet willen zeggen waar het assesment zich op richt. Het gaat er juist om hoe jij je in bepaalde situaties natuurlijk gedraagt. Als je weet wat ze zoeken, dan is wat toneel spelen om de gewenste uitkomst te manipuleren niet ondenkbaar natuurlijk.

Kijk eens goed naar de vacaturetekst. Wat staat daar in? Vaak kun je daar al best wat uithalen. Vragen ze bijv om strategisch inzicht, uiterst commercieel of analytische vaardigheden, dan kun je er vergif op innemen dat ze dat gaan onderzoeken.

En iets minder opvallend kun je bijv wel vragen:

- "hoe is het team samengesteld en waar kan ik hen in aanvullen?"

- "wat vindt u voor deze functie nu echt de allerbelangrijkste competenties en waarom?"

- "welke karaktereigenschappen zijn belangrijk om in deze functie succesvol te zijn?"

Maar dan nog, al bereid jij je nog zo goed voor, het kan altijd zijn dat ze nog iets zoeken wat jij niet weet. Een goede voorbereiding is belangrijk, maar het biedt geen garanties.
Een beetje psycholoog prikt toch zo door m'n gemanipuleer heen :-)?

De vragen die je noemt, neem ik mee vrijdag, sowieso goed te weten of ik vind dat ik heb/kan geven wat zij zoeken. Misschien is er sowieso geen match.

Uit nieuwsgierigheid: je lijkt erg veel te weten van dit soort dingen, is het jouw vak?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven