Werk & Studie alle pijlers

auto vd zaak

25-05-2020 12:37 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,
Even een vraagje, want ik wordt van de verhalen op t internet niet wijzer, dus misschien is er hier iemand die er verstand van heeft.

Ik wil (als ik het durf haha) aan mijn werkgeven vragen of het voor mij ook mogelijk is een auto van de zaak te rijden. Met bijtelling en de hele reutemeteut. 2 andere collega's van mij hebben ook een auto vd zaak, maar werken gewoon 5 dagen (fulltime) op kantoor, dus maken geen ritjes naar klanten of naar klussen. Ik zelf werk 4 dagen (26,5 uur). Ik heb er totaal geen verstand van, maar moet mijn werkgever hier dan ook iets aan hebben als hij zijn werknemer een auto beschikbaar stelt?

Ik hoor graag
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
25-05-2020 13:00
TO is receptioniste.
ik reageerde op iemand die zei, dat een lease-auto vreemd is voor een "kantoorbaan'

is TO trouwens echt receptioniste?
dan past het niet bij het beroepsniveau

nou ja, of ze moet de baas pijpen
Is beloning nu ongelijk?

Krijg jij bijvoorbeeld nu ook geen reiskostenvergoeding?
Heh hoezo wil je een auto van de zaak? Kost alleen maar geld hoor. Kun je niet beter zelf een auto aanschaffen of gaan private leasen ofzo?

Vind het ook een heel vreemd verzoek als je alleen maar op kantoor zit. M'n baas ziet me aankomen zeg. Hoe ver woon je van je werk eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
25-05-2020 13:06
Heh hoezo wil je een auto van de zaak? Kost alleen maar geld hoor. Kun je niet beter zelf een auto aanschaffen of gaan private leasen ofzo?

Vind het ook een heel vreemd verzoek als je alleen maar op kantoor zit. M'n baas ziet me aankomen zeg. Hoe ver woon je van je werk eigenlijk?
private lease is duur hoor!

een auto van de zaak is echt wel leuk, je hebt niet het initiële aankoopbedrag, dat scheelt. De bijtelling is daarna behoorlijk kostendekkend (verzekering, brandstof, rijtuigenbelasting etc)
Maar het is niet de goedkoopste manier van auto rijden, een goeie, goedkope, kleine 2e hands is goedkoper rijden
lilalinda schreef:
25-05-2020 13:10
private lease is duur hoor!

een auto van de zaak is echt wel leuk, je hebt niet het initiële aankoopbedrag, dat scheelt. De bijtelling is daarna behoorlijk kostendekkend (verzekering, brandstof, rijtuigenbelasting etc)
Maar het is niet de goedkoopste manier van auto rijden, een goeie, goedkope, kleine 2e hands is goedkoper rijden
Oh ok, ik zou het niet weten haha, ik rijd in een koekenblik die me bijna niets kost :biggrin:
Maar inderdaad, een auto van de zaak is leuk als je inderdaad veel rijdt. Maar als je alleen maar op kantoor zit en je kan bij wijze van met de fiets naar kantoor, dan zie ik er het voordeel niet echt van in.
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
25-05-2020 13:11

Maar inderdaad, een auto van de zaak is leuk als je inderdaad veel rijdt. Maar als je alleen maar op kantoor zit en je kan bij wijze van met de fiets naar kantoor, dan zie ik er het voordeel niet echt van in.
nou ja, de vakanties door heel Europa scheelt je alleen al honderden euro's aan brandstof
en het idee, dat als er iets gebeurt, je de leasemaatschappjj belt en ze (waar je ook bent) direct vervangend vervoer moeten regelen

Lease is leuk, als je het je kan veroorloven
lilalinda schreef:
25-05-2020 13:14
nou ja, de vakanties door heel Europa scheelt je alleen al honderden euro's aan brandstof
en het idee, dat als er iets gebeurt, je de leasemaatschappjj belt en ze (waar je ook bent) direct vervangend vervoer moeten regelen

Lease is leuk, als je het je kan veroorloven
Ja maar daarvoor kun je ook een abonnement op de ANWB nemen.

Ik snap je punt hoor, maar ik denk niet dat TO's werkgever hier in dit geval iets voor voelt. Ik bedoel, hij heeft er weinig voordeel van toch?
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
25-05-2020 13:16
Ja maar daarvoor kun je ook een abonnement op de ANWB nemen.

Ik snap je punt hoor, maar ik denk niet dat TO's werkgever hier in dit geval iets voor voelt. Ik bedoel, hij heeft er weinig voordeel van toch?
binding, als hij haar heel graag houden wil
Maar als TO echt receptioniste is, is ze ook "vervangbaar"
Je werkgever hóeft hier niet verplicht iets aan te hebben, maar lijkt me stug dat hij zomaar zegt "OK Voltooid, ik geef iedere maand € 500 extra uit aan leasekosten en brandstof terwijl ik er niks aan heb". Vergelijk het met je werkgever vragen om een loonsverhoging van € 500, want dat zou het in jouw geval zijn.

purake schreef:
25-05-2020 13:11
Maar inderdaad, een auto van de zaak is leuk als je inderdaad veel rijdt. Maar als je alleen maar op kantoor zit en je kan bij wijze van met de fiets naar kantoor, dan zie ik er het voordeel niet echt van in.
Voor de werknemer maakt het echt niet uit of hij er wel of niet voor de zaak mee hoeft te rijden, het grote voordeel is dat je privé een (meestal relatief nieuwe) auto tot je beschikking hebt voor alleen het bedrag van de bijtelling.
lilalinda schreef:
25-05-2020 13:14
nou ja, de vakanties door heel Europa scheelt je alleen al honderden euro's aan brandstof
en het idee, dat als er iets gebeurt, je de leasemaatschappjj belt en ze (waar je ook bent) direct vervangend vervoer moeten regelen

Lease is leuk, als je het je kan veroorloven
Dat ligt eraan hoe je leaseregeling in elkaar zit, wij mogen alleen in NL tanken (wel bij alle tankstations overigens, kan ook weer verschillen). De brandstofkosten uit het buitenland mogen we dan weel weer "indienen" om in mindering te brengen op de bijtelling.
Een auto van de zaak is niet per definitie lease.
lise1985 schreef:
25-05-2020 13:25
Een auto van de zaak is niet per definitie lease.
Dat is waar! Maar nog steeds kunnen de regels overal anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik betaalde een paar jaar geleden €150 bijtelling voor een splinternieuwe stationwagen. Ik vind dat zeker wel een goede deal.
Geen aanschaf van een nieuwe auto, geen kosten aan wegenbelasting, verzekering en onderhoud en inclusief alle benzine. Mijn partner mocht er ook in rijden.
Een auto van de zaak kan echt wel voordelig zijn.

Het lijkt me stug dat TO er een krijgt, maar vragen kan altijd natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Kan je rekenen?
Reken er maar niet op.

Vind het vreemd dat er lease auto's komen voor werknemers met een kantoor baan. En ook zeer milieu onvriendelijk.

Ik denk dat je uiteindelijk goedkoper uit bent om zelf een auto te kopen dan er één van je baas 'krijgen'. Want het moet tenslotte wel ergens van betaald worden.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
25-05-2020 13:25
Een auto van de zaak is niet per definitie lease.
ik neem aan, dat TO geen Caddy wil, of servicebusje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een up gehad, kostte me ongeveer netto €90 aan bijtelling, ik had er een tankpas bij dus verder geen kosten aan, is wel goedkoop rijden, maar ik heb een buitendienst functie.

Secretaresses hebben er ook weleens 1 bij ons, dan was dat een soort loonsverhoging, voordeel voor de werkgever kan zijn dat je dan bijv. reclame gaat rijden... zou je kunnen proberen onder die noemer. Brandstof zal je dan wel zelf betalen en uiteraard je bijtelling. Denk dat je zelf goedkoper bent als je een 2e hands rijd maar met lease heb je een nieuwe auto.
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
25-05-2020 13:43
Kan je rekenen?
Reken er maar niet op.

Vind het vreemd dat er lease auto's komen voor werknemers met een kantoor baan. En ook zeer milieu onvriendelijk.

Ik denk dat je uiteindelijk goedkoper uit bent om zelf een auto te kopen dan er één van je baas 'krijgen'. Want het moet tenslotte wel ergens van betaald worden.
Als iemand graag een splinternieuwe auto rijdt, is een auto van de zaak vaak de goedkoopste optie.

En ik vind ook dat een auto vaak gewoon verkapt loon in natura is (de fiscus begrijpt dat ook, maar de fiscale bijtelling is minder dan wat de werknemer anders aan zo'n auto kwijt zou zijn).

Een gevolg van de lease-contracten is dat er veel auto's van 4 jaar oud tweedehands te koop zijn, maar vaak modellen die ik te duur vind.

Voor iemand die niet veel rijdt, is een tweedehands auto meestal het gunstigst.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Heeft u wel eens een functioneringsgesprek? dat is meestal het moment om over salaris en andere beloningen te praten.

vraag anders een keer or er beleid voor auto's van de zaak is, of vraag of je ervoor in aanmerking komt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
25-05-2020 13:51
Als iemand graag een splinternieuwe auto rijdt, is een auto van de zaak vaak de goedkoopste optie.

En ik vind ook dat een auto vaak gewoon verkapt loon in natura is (de fiscus begrijpt dat ook, maar de fiscale bijtelling is minder dan wat de werknemer anders aan zo'n auto kwijt zou zijn).

Een gevolg van de lease-contracten is dat er veel auto's van 4 jaar oud tweedehands te koop zijn, maar vaak modellen die ik te duur vind.

Voor iemand die niet veel rijdt, is een tweedehands auto meestal het gunstigst.
Ondanks dat het voor mij prive leuk was, vind ik principieel eigenlijk lease-auto's geen goed idee
want je betaalt een bedrag per maand en hoe meer je rijdt, hoe "goedkoper" je kilometer
Voor het milieu geen goed idee
lilalinda schreef:
25-05-2020 13:43
ik neem aan, dat TO geen Caddy wil, of servicebusje
Ook personenauto’s kunnen prima in eigendom zijn van het bedrijf. Ik ken meerdere bedrijven die het wagenpark in eigendom hebben, en dan gaat het niet om busjes e.d.
lilalinda schreef:
25-05-2020 13:43
ik neem aan, dat TO geen Caddy wil, of servicebusje
Ook voor gewone personenauto's kiezen werkgevers er soms voor om auto's te kopen ipv lease. Een familielid van mij rijdt zo een normale personenauto.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
25-05-2020 13:56
Ook personenauto’s kunnen prima in eigendom zijn van het bedrijf. Ik ken meerdere bedrijven die het wagenpark in eigendom hebben, en dan gaat het niet om busjes e.d.
Maar daar moet je ook voor betalen hoor
je werkgever mag je niet van alles "kado" doen, dat is verkapt loon, en dar kikt de belastingdienst enorm op
lilalinda schreef:
25-05-2020 14:04
Maar daar moet je ook voor betalen hoor
je werkgever mag je niet van alles "kado" doen, dat is verkapt loon, en dar kikt de belastingdienst enorm op
Dat klopt. Ik viel alleen over het woordje lease, meer niet.
TO als je beetje wil weten wat het je gaat kosten per maand:
https://www.berekenhet.nl/inkomen/bijte ... -zaak.html

En verder. Vragen staat vrij. Ik ken mensen die gewoon met een kantoorbaan een auto van de zaak hebben. Soms lease soms uit het wagenpark van werkgever. Soms omdat werknemer inderdaad geen salarisverhoging meer kan krijgen vanwege het einde van de schaal. Dan kiest een werkgever hier soms voor.
Alle reacties Link kopieren
Niet geschoten altijd mis, toch?

Gewoon proberen TO. Zet van te voren wat goede argumenten op papier en gáán. Brutalen hebben de halve wereld ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven