Werk & Studie alle pijlers

Baan opgezegd maar vervelend afscheid, nu erg verdrietig

11-03-2023 16:50 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb met ingang van 1 februari mijn baan opgezegd omdat ik mijn werk niet meer uitdagend vond en ik wilde graag voor mezelf beginnen. Een aantal maanden geleden had ik hierover een goed gesprek met mijn baas, hij was begripvol, snapte mijn beslissing maar vond het tevens erg jammer dat ik weg ging. Hij bood aan om op regelmatige basis als freelancer voor hem te blijven werken, wat ik natuurlijk zag zitten. Hij beloofde me van alles en ik kreeg aan het eind van het gesprek een knuffel. Geen kwaad woord, we gingen goed uit elkaar, dacht ik.

Helaas is het helemaal anders gelopen. Baas heeft niets meer van zich laten horen en op mijn laatste dag werd er niks gezegd over mijn afscheid. Ik dacht eerst dat dat was omdat ik in beeld zou blijven, maar achteraf bleek dat ze al hadden besloten niet meer met me te willen werken.

Omdat ik niet wist waar ik aan toe was heb ik hierover vorige week kort gepraat met mijn baas. Helaas was van zijn vriendelijkheid vrij weinig over. Volgens hem stonden ze in de rij, had hij het werk al verdeeld onder mijn collegas, was hij al vergeten dat ik überhaupt voor hem gewerkt had en ik moest echt niet denken dat hij nog iets voor me kon betekenen.

Ik ben zonder aardig woord of bedankje of wat dan ook weggegaan en dat was het dan.

Ik heb hier nu dus echt heel veel last van. Ik heb me altijd ingezet itt collegas die er de kantjes van afliepen of aan de lopende band ziek waren. Ik was goed in mijn werk en betrouwbaar. Vaak kwam het werk bij mij terecht omdat mijn collegas het af lieten weten. Ik heb met mijn baas ook nooit problemen gehad en ik vond hem altijd sympathiek, maar in ons laatste gesprek leek hij wel een ander persoon.

Ik ben teleurgesteld en verdrietig en kan dit maar moeilijk van me afzetten. En dat terwijl ik ontzettend veel zin had in een nieuw begin/nieuwe baan. Het voelt als een onnodige trap na ofzo, alsof ze het niet konden hebben dat een goede werknemer vertrekt en het daarom over deze boeg gooien.

Nu is dus gebeurd wat ik juist wilde vermijden: met "ruzie" vertrekken.

Heeft imand misschien een advies voor me of heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt?
Laat het gaan
Nou sorry hoor maar wat een lul. Ik snap dat zoiets hard binnenkomst.
Schouders ophalen en dóór.
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Misschien is hij teruggefloten door zijn meerdere, maar wil hij dat niet toegeven en gooit hij het nu over deze boeg? Ik kan me voorstellen dat het heel zuur is. Natuurlijk kan het gebeuren dat zijn belofte niet haalbaar was, maar dat had hij wel heel veel eleganter en prettiger kunnen brengen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Zo die laten zich kennen
En voor jou :hug:
Beetje naïef is het wel….een werkgever die jou inhuurt terwijl je daarvoor in loondienst was kan zwaar belast worden door de belastingdienst. Dus dat risico wil hij vast niet lopen. Ik snap dat het zuur voor je is dat er geen leuk afscheid was. Laat het achter je en focus op je nieuwe bestaan als ZZp’er. Je kunt je energie beter daarop richten. Succes in ieder geval!
Jeetje, ik snap dat dit niet goed voelt voor je. Wat ontzettend naar.

Misschien helpt het om je voor te houden dat je nu hun ware gezicht gezien hebt en gelukkig ergens anders gaat beginnen? Anders had je hier misschien nog jaren gewerkt en niet geweten wat een "collega's" dit zijn.

Nu weet je het en sla je een nieuwe weg in. Tijd voor een frisse start!
Al heb jij je uiterste best gedaan voor een bedrijf,
ziekte opgevangen,
gecompenseerd voor laksheid,
dat is allemaal snel vergeten of het wordt zelfs ontkend
wanneer het uitkomt.

Je gaat geen waardering krijgen.

Mensen onthouden wat ze willen onthouden.
Ze beweren wat ze willen beweren.

Je gaat geen gelijk krijgen.

Zoals een inmiddels overleden oude dame het stelde:
"Recollections may vary."

Laat het gaan.
Ik houd van aardappelen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
Zegt meer over hem met zijn neppe, sociale gedrag.
Lekker focussen op nieuwe klanten.

Dit is waarom ik trust issues heb
Wat een eikel. Mijn advies: sta jezelf toe om hier een dag 2-3 kwaad en/of verdrietig over te zijn. Je kunt jezelf niet echt dwingen hier binnen een bepaalde tijd overheen te zijn, maar na een paar dagen kun je wel wat moeite doen om in te grijpen als je gedachten weer deze kant opgaan. Prima als je je even rot voelt maar ga er niet over malen.

Daarnaast: vat het niet persoonlijk op, want je baas is overduidelijk de asshole hier; ga lekker verder terwijl je je extra blij voelt dat je daar weg bent en je geniet van je zelfstandigheid!
Dit klinkt als een oud-collega van mij. Door jouw post moet ik aan haar denken en vind ik het rot. Alleen het stukje over zich zo goed inzetten itt tot de rest komt niet per se overeen bij haar.

Ze werkte er maar 7 maanden maar het was toch niet wat ze had gehoopt/verwacht. Dus ze ging weg en wilde als freelancer verder. Ze deed erg haar best op een leuke manier weg te gaan, ook omdat ze nog klussen wou natuurlijk. Op haar laatste dag had ze zelf een krat bier mee maar haar leidinggevende was thuis aan het werk, die was het zogenaamd vergeten. En ik kon ook niet blijven want moest mijn kind ophalen. We hebben haar later nog wel een keer ingezet voor een klus. Buiten die leidinggevende om; we mogen zelf weten wie of wat we inzetten om projecten tot een goed einde te brengen.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Vlaginvaas schreef:
11-03-2023 16:57
Beetje naïef is het wel….een werkgever die jou inhuurt terwijl je daarvoor in loondienst was kan zwaar belast worden door de belastingdienst. Dus dat risico wil hij vast niet lopen. Ik snap dat het zuur voor je is dat er geen leuk afscheid was. Laat het achter je en focus op je nieuwe bestaan als ZZp’er. Je kunt je energie beter daarop richten. Succes in ieder geval!
Gebeurd in mijn sector vaak hoor, zonder problemen. Mensen gaan uit dienst en starten voor zichzelf, worden vervolgens door werkgever ingehuurd voor projecten/ opdrachten.

Maar…..ontzettend rot dat dit zo is gegaan voor jou TO. Dit is niet aan jou te wijten. Vertrouw op jezelf en blijf dicht bij jezelf.
Ik kan me voorstellen dat zoiets echt naar voelt.
Dat mag ook natuurlijk.

Hopelijk kun je het over een poosje met een afstand bekijken en zien wat een droeftoeters het waren.

Heel veel succes met je eigen bedrijf.
Onsportief van je baas. Misschien is hij vergeten dat hij vroeger zelf een jonge starter is geweest.
Ik zou het niet persoonlijk opvatten.
Dan moet het maar zoals het kan
BlaBla schreef:
11-03-2023 17:15
Gebeurd in mijn sector vaak hoor, zonder problemen. Mensen gaan uit dienst en starten voor zichzelf, worden vervolgens door werkgever ingehuurd voor projecten/ opdrachten.

Maar…..ontzettend rot dat dit zo is gegaan voor jou TO. Dit is niet aan jou te wijten. Vertrouw op jezelf en blijf dicht bij jezelf.
Ik heb het ook vaak gezien. Of er moet heel recent iets veranderd zijn met als doel schijndienstverbanden te voorkomen? Ik vond het bij mijn vorige werkgever zelf altijd wel wat gek, zowel van werkgever als van de net vertrokken collega. O.a. omdat we als medewerkers in loondienst een behoorlijk streng concurrentiebeding in ons contract hadden staan.

Maar dat staat natuurlijk los van dat de gang van zaken voor TO wel zuur is. Niet in staat kunnen of willen zijn om een medewerker een fatsoenlijk afscheid te geven vind ik zeer onprofessioneel en slecht werkgeverschap. Als iemand ermee naar buiten treedt kan het ook nog eens leiden tot imagoschade, dus ik begrijp daar om verschillende redenen heel weinig van.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Ik heb ook een keer gehad dat alleen gezien werd dat ik wegging en niet hoe ik me daarvoor had ingezet :roll: .
Dit ligt niet aan jou, hoor, TO. Je bent er nu achter gekomen hoe die man echt is.
Ik zou gewoon lekker verder gaan met je leven en je werk en zaken gaan doen met mensen die wel volwassen zijn.
Klinkt mij in de oren alsof hij gewoon veel stress had en blij was dat ie het kon oplossen, maar dat ie zijn stress heeft geprojecteerd op jou. Als jij het in het verleden vaak hebt opgenomen voor collega's, klinkt het ook alsof jij nooit harde grenzen hebt getrokken of erkenning hebt gehad voor je werk. En dat je daar nu nog wel naar op zoek was/bent. Misschien speelt dat ook mee bij jouw baas (hij die ineens ziet dat jij een grens trekt) en ook bij jou (jij trekt een grens en wilt erkenning). Weet je, zo gaan dingen soms. Niet iedere leidinggevende is een goeie (sterker nog, de meesten blijken altijd ruk te zijn). Ik ben nog nooit ergens met een positief gevoel weggegaan. Altijd gedoe.

Maar moving on, dat is het beste wat je kan doen. Je wilde lekker freelancen, dus ga dat doen. Nieuwe opdrachtgevers zoeken, die veel leuker zijn dan je oude vaste werk. Want met mensen die zo met je omgaan, daar wil je toch helemaal niet meer voor werken? Misschien stress je omdat je rekende op inkomsten? Er zullen altijd mensen zijn die tegenvallen, dat zegt niks over jou. Waar een deur dicht gaat, gaat een raam open. Ga lekker beginnen aan je nieuwe begin, you go girl!
Goede beslissing om weg te gaan zou ik zeggen.
Wij zetten ook ex-collega’s in als zzp-ers. Dat kan gewoon, mits zij zelf hun zaken goed geregeld hebben. En ook al is werkgever hierover van gedachten veranderd, dan had dit nog anders gecommuniceerd kunnen worden.

Ik denk dat werkgever gewoon op zijn pikkie getrapt is. Dat hij het erg persoonlijk opvat in plaats van zakelijk. Het is zeker niet leuk, maar dit ligt bij hem en niet bij jou.
Ik dacht ook onmisbaar tezijn en dat mijn collegas het erg zouden vinden dat ik weg ging .
Nou vergeet het ik was nog niet weg of een van mijn collegas zat al bij de baas of ze mijn functie kon krijgen ..
Ben er verdrietig om geweest dat het zo onpersoonlijk was toen ik de laatste dag wegging .
Maar later dacht ik wel waar heb ik het allemaal voor gedaan ..en werd er nog geroddeld later dat ik iets had met mijn chef ,wat totaal niet waar was.
Dus ik begrijp je goed mlous . Het is nu erg vervelend maar dat gevoel gaat wel weer over.
Sterkte. En succes bij wat je gaat doen .
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Wat een naar afscheid zeg en wat een rotstreek. Niet gek dat je verdrietig bent. Je denkt gewaardeerd en gerespecteerd te zijn als medewerker en dan dit.
Eigenlijk past je gevoel gewoon bij hoe je behandeld bent. Het is niet fijn je zo verdrietig te voelen, maar het past wel bij de situatie. Gun jezelf even wat tijd. Waarschijnlijk zakt het gevoel vanzelf. En mocht je er toch te lang last van houden google dan eens op de brieven methode . Dat is een goede methode om een nare situatie waar je niks meer aan kan veranderen achter je te laten.
Succes met je volgende stap in je werk.
Wacht, je vond je werk niet meer uitdagend, maar tegen een freelance-tarief was het nog wel prima?

Ik kan me voorstellen wat die baas denkt. Jij voelt je te goed voor het werk, maar tegen het dubbele tarief mogen we je nog wel inhuren. Als je zin en tijd hebt.
Ja hallo! Als hij echt jouw werk naar jou stuurt voor het dubbele salaris, waarbij jij het ook nog kan weigeren als er even iets leukers voorbij komt... dan staat dadelijk de hele afdeling te freelancen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Gelukkig ben je erachter dat dit dus geen eerlijk persoon is, hoef je daar geen energie meer in te steken.
KooktMetKnoflook schreef:
11-03-2023 23:31
Wacht, je vond je werk niet meer uitdagend, maar tegen een freelance-tarief was het nog wel prima?

Ik kan me voorstellen wat die baas denkt. Jij voelt je te goed voor het werk, maar tegen het dubbele tarief mogen we je nog wel inhuren. Als je zin en tijd hebt.
Ja hallo! Als hij echt jouw werk naar jou stuurt voor het dubbele salaris, waarbij jij het ook nog kan weigeren als er even iets leukers voorbij komt... dan staat dadelijk de hele afdeling te freelancen.
Maar die baas bood het zelf aan, daarmee hield hij to aan een lijntje. En toen bleek dat het toch niet nodig was kreeg ze een schop na.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven