Werk & Studie alle pijlers

Behoefte aan rust op het werk

15-02-2018 14:53 82 berichten
Ik word op mijn werk soms een beetje gek van alle mensen om me heen.
Ik moet de hele dag telefonisch bereikbaar zijn, deel mijn kamer met collega's op een kamer met glazen deuren naast het kopieerapparaat (iedereen kijkt naar binnen), ik heb veel vergaderingen en in de pauzeruimtes wordt ook van me verwacht dat ik sociaal ben. Nou kan ik best wel smalltalken, maar ik wil zo graag even een half uurtje alleen zijn en met rust gelaten worden. Ook als ik de deur uit ga voor een wandeling moet ik dat melden aan de secretaresse, anders gaan er mensen naar me op zoek. Langer dan 10 minuten op de wc zitten valt ook op, want dan moeten er mensen wachten op hun beurt. Toen ik nog rookte kon ik me op die manier af en toe een beetje afzonderen, maar nu weet ik geen goede manier.
Herkennen jullie dit, en zo ja, hoe lossen jullie dit op?
Alle reacties Link kopieren
Naar leidingggevende gaan met verzoek andere werkkamer. Zeg dat je moeite hebt met concentreren en vaak afgeleid bent. Minder efficiënt werkt (wat dus ook zo is).
Niks raars aan.

Anders idd glas laten afplakken, ook niks raars aan.

Zeggen tegen collega’s dat je zo druk bent en later gaat lunchen. Rond half 2 zitten er veul minder mensen.

Het klinkt in je Posts een beetje alsof je het over je heen laat komen.
Maar als niemand op je werk van deze dingen weet waar je last van hebt dan ben je toch echt zelf de oorzaak.
Open communiceren naar baas en collega's dat jij rust nodig hebt om op te laden qua energie.
Ik herken het!! Het is ok. Het mag zo zijn. Sterker nog.....het is heel menselijk!!
Misschien ervaren collega's hetzelfde? Alleen weet jij dit niet daar jij hier in je eentje mee rondloopt, met dat gevoel.

Op ooghoogte posters of flyers tegen de glazen wanden plakken, of folie zoals een ander oppert. Kort naar buiten voor een wandeling, een andere ruimte opzoeken.......hoewel het van de zotte is dat jij moet "vluchten" om kort tijd voor jezelf te nemen in het belang van jezelf en van je werkgever en ook collega's.
Heel herkenbaar! Ik krijg ook wel eens het commentaar dat ik me beter moet leren concentreren, omdat ik altijd ergens anders ga zitten als mensen om me heen hard praten. Gelukkig kan ik dan dus wel een rustiger plekje zoeken. Volgens mij hebben mijn collega's geen moeite met lawaai omdat ze de helft van de tijd aan het kletsen zijn, ik heb daar niet zo'n behoefte aan (lekker sociaal ben ik he?).

Misschien kun je jezelf ook aanleren om rust te pakken, ook al ben je op dat moment wel bereikbaar. Volgens mij word je niet altijd in de pauze gebeld, maar moet je je telefoon wel bij je hebben. Collega's van mij hebben ook zo'n soort rooster, storingswachtdienst, waarbij ze altijd direct moeten reageren. Dat kan echt geen half uurtje wachten. Toch hebben ze niet het gevoel dat ze niks meer kunnen doen in die tijd, ze zijn er aan gewend dat hun telefoon aan staat maar gaan wel hun eigen gang.

In je pauze zou ik dan toch een rustig plekje zoeken, ook al is het de zolder van het pand of een hoekje van de lobby. Als jij daar lekker met een tijdschrift/boek gaat zitten en mensen wegstuurt die je storen, dan zijn je collega's daar ook zo aan gewend.
Ik ga vaak naar het invalide toilet. Daar komt sowieso niemand en kan ik even rustig zitten met mn ogen dicht. Of ik boek een vergaderruimte een half uur voordat mn overleg begint, onder het mom van "het overleg goed voorbereiden" kan ik daar dan even rustig werken.

Op de afdeling draag ik nu een koptelefoon als ik achter mijn bureau zit. Mijn manager merkte op dat hij dat wat asociaal vond, dat ik mezelf bewust onbereikbaar maakte voor de rest van de kamer. Mijn antwoord was, als je wilt dat ik nog wat mails wegwerk vandaag, dan laat je me zo zitten. Op een kamer met 14 man waarbij de helft over het werk kletst en de andere helft over het weekend, de kinderen of de nieuwe schuifpui krijg ik echt niks uit mn vingers. Dan maar asociaal niet bereikbaar.

Oh en dat raam zou ik sowieso (laten) afplakken!!
Er zat al op delen van het raam matte folie, nu heb ik wat papieren van het prikbord naar de open plekken op het glas verplaatst. Veel beter! Deur dicht helpt ook enorm, ook al past dat niet zo binnen de cultuur hier (minder laagdrempelig voor overleg). Zolang ik er niks van hoor hou ik het even zo :thumbsup:
Fragolisa schreef:
15-02-2018 16:00
Ik kan wel rustig lunchen hoor, alleen niet buiten het gebouw. En ik moet bereikbaar zijn, ook al word ik maar zelden nét in dat half uur gebeld.
Wat voor soort werk doe je? Gewoon om mee te kunnen denken want het maakt natuurlijk best verschil of je receptioniste of huisarts bent
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Fragolisa schreef:
15-02-2018 15:06
Dan moet ik de vrieskou in en ronddwalen tussen het verkeer met mijn telefoon in de buurt en pen en papier in de aanslag. Ik zou eigenlijk het liefst een kwartiertje in een kolfruimte oid willen zitten. Bij mijn vorige werkgever was er een stilteruimte waar ik een kwartiertje per dag gewoon kon zitten in stilte, dat mis ik nu.
Je hebt recht op 30 minuten pauze, dus je hoeft dan geen telefoon op te nemen.
Schaf een noise cancelling koptelefoon aan en zet er 'n muziekje op. Sluit je af voor alles en iedereen.
Ik ben door zo'n kantoortuin in 'n burnout beland. En dan ging ik nog elke dag 'n half uur wandelen in de lunchpauze en ook met steeds grotere regelmaat op de wc zitten om even rust te vinden.
subon schreef:
16-02-2018 11:08
Wat voor soort werk doe je? Gewoon om mee te kunnen denken want het maakt natuurlijk best verschil of je receptioniste of huisarts bent
Zoiets als het laatste. Ik moet wel echt bereikbaar zijn.
Ik vind het oprecht vervelend voor je en leef echt met je mee. Ik weet als geen ander hoe prikkelgevoeligheid kan lijden (ja, met een lange ij!) tot onvrede, onrust en gejaagdheid.
En eigenlijk zou het zo simpel zijn om tot een oplossing te komen. Echter medewerking van anderen, cultuur en je eigen verwachtingen cq angst voor een bepaalde beeldvorming nemen een loopje met het geheel.

Goede zelfzorg is belangrijk. En eigenlijk zou jij nu, met baby in buik, reden te meer hebben om je af te zonderen cq een nog duidelijkere verklaring kunnen uiten waarom jij het van belang vind. En eenmaal gewend zullen de collega's na je verlof wellicht ook dimmen op dat vlak?
Werk je in het ziekenhuis? Dan zijn er misschien ruimtes waar personeel even kan slapen waar je je even terug kan trekken? Of kijk ik teveel ziekenhuisseries waar ze dat soort kamertjes hebben terwijl die in Nederland helemaal niet bestaan?
Fragolisa schreef:
16-02-2018 11:17
Zoiets als het laatste. Ik moet wel echt bereikbaar zijn.
Van wie moet dat?

En als jij al in gesprek zit? En er dan een ander inkomend gesprek is op jouw toestel?

Wat gebeurd er dan? Gaat er dan iemand dood? Of is er dan wel een oplossing?

Ik neem aan dat je ook gebruik maakt van het toilet? Wat is dan de gang van zaken???
Egeltje19 schreef:
16-02-2018 20:50

Ik neem aan dat je ook gebruik maakt van het toilet? Wat is dan de gang van zaken???
Die telefoon gaat vast mee naar het toilet. ;-D

To verdiep je eens in de arbeidstijdenwet. Die geldt zelfs voor huisartsen. ;)
https://www.lhv.nl/veelgestelde-vragen/ ... -pauzes%20

En als het als aanwezigheidsdienst c.q. bereikbaarheidsdienst telt geldt het als werktijd.
Dus niet in je pauze.
Egeltje19 schreef:
16-02-2018 20:50
Van wie moet dat?
Van de inspectie.
En als jij al in gesprek zit?
Voor telefoon mag je weglopen uit een bespreking.
En er dan een ander inkomend gesprek is op jouw toestel?
Dan wordt de ander in de wacht gezet tot ik opgehangen heb.
Wat gebeurd er dan? Gaat er dan iemand dood? Of is er dan wel een oplossing?
Dan raakt de tegenpartij in paniek, die gaat dan een willekeurige andere collega bellen die niets van de casus afweet en dan krijg ik een flinke reprimande (overdag). In diensten en in het weekend kan er geen collega gebeld worden en wordt het echt gevaarlijk. Als ik er iemand dood gaat volgt er een calamiteitenonderzoek waarom de bereikbaarheid niet gegarandeerd kon worden.
Dan neem je je telefoon mee.
Klinkt een beetje als mijn werk. Denk alleen dat jij een groter team hebt en in een instelling werkt. Wees eens eerlijk, hoe vaak wordt je werkelijk gebeld tijdens bijv je lunch of een bespreking of in de dienst? Hoe vaak vereist iets binnen vijf minuten jouw antwoord?
Ik zou het echt doen zoals ik in mijn vorige bericht schreef. Iedere dag op ongeveer hetzelfde moment maximaal een half uur naar buiten. Al je collega's dit melden. Telefoon mee, bij nood ben je altijd binnen een kwartier terug. Echt doen, heel belangrijk om je even op te laden.
Ik heb wel tijd om te pauzeren, dat was in mijn vorige werk wel anders (broodje wegwerken tijdens de middagbespreking). Het lastige vind ik soms dat ik nooit met rust gelaten word omdat er ieder kwartier wel iemand belt/voor mijn neus staat/langsloopt en een opmerking maakt.

En ik snap dat er van alles in de Cao staat, qua werktijden wordt die ook wel nageleefd (ook al betekent dat soms 10 dagen achtereen werken én 7 dagen 24 uur per dag bereikbaarheidsdienst). Ik zoek alleen soms wat rust.
En tegenwoordig zijn alle ruimtes in de gebouwen waar ik werk bezet, zeker met alle studenten die ook ergens moeten zitten.
Dubbel.

Marana, dankjewel voor de tip. Ik denk dat dat wel een goed idee is.
Fragolisa schreef:
17-02-2018 08:40
Van de inspectie.

Voor telefoon mag je weglopen uit een bespreking.

Dan wordt de ander in de wacht gezet tot ik opgehangen heb.

Dan raakt de tegenpartij in paniek, die gaat dan een willekeurige andere collega bellen die niets van de casus afweet en dan krijg ik een flinke reprimande (overdag). In diensten en in het weekend kan er geen collega gebeld worden en wordt het echt gevaarlijk. Als ik er iemand dood gaat volgt er een calamiteitenonderzoek waarom de bereikbaarheid niet gegarandeerd kon worden.

Dan neem je je telefoon mee.
En dan ben jij opeens een week ziek thuis. Dan zal toch ook een andere collega voor je moeten waarnemen. Je bent niet onmisbaar. Als je zo doorgaat zit jij met 'n burnout thuis en moeten ze ook vervanging voor je regelen. Ze zorgen maar dat er twee mensen tegelijk crisisdienst hebben.
Sorry TO, echt niet onaardig bedoeld, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je jezelf belangrijker maakt dan nodig. En ja, ik heb alles gelezen.
redbulletje schreef:
17-02-2018 08:52
En dan ben jij opeens een week ziek thuis. Dan zal toch ook een andere collega voor je moeten waarnemen. Je bent niet onmisbaar. Als je zo doorgaat zit jij met 'n burnout thuis en moeten ze ook vervanging voor je regelen. Ze zorgen maar dat er twee mensen tegelijk crisisdienst hebben.
Als ik ziek ben is er wel een probleem, maar dat geldt net zo voor mijn collega's. Er zit weinig speling in. Bij ziekte moeten er spreekuren afgezegd worden, dus daar is de patiënt de dupe van.
doemijdiemaardan schreef:
17-02-2018 08:55
Sorry TO, echt niet onaardig bedoeld, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je jezelf belangrijker maakt dan nodig. En ja, ik heb alles gelezen.
Ja, waarschijnlijk voelt dat inderdaad zo. Ook omdat ik nog in opleidingssetting zit en elke twee weken beoordeeld word op mijn functioneren. Tot nu toe gaat het zo goed dat de lat erg hoog ligt.
Ik hoop juist op tips te krijgen om een burnout te voorkomen. Het valt de laatste tijd mee met de drukte, het is meer het constante doorbreken van de workflow waar ik af en toe gek van word.
redbulletje schreef:
17-02-2018 08:52

Die dienst wordt ongetwijfeld afgewisseld tussen meerdere mensen. Heeft TO bijv een week per maand. Als zij uitvalt moeten de anderen extra dienst doen. Kan best voor een week. Zal andersom ook gebeuren. Tijdens die dienst kan TO thuis zijn of in de stad of bij vrienden of wat dan ook, als ze maar bereikbaar is. Ze zal niet iedere nacht gebeld worden, wel evt s avonds 1 of 2 keer.
Fragolisa, heb je een Pm gestuurd ivm herkenning
Fragolisa schreef:
17-02-2018 08:55
Als ik ziek ben is er wel een probleem, maar dat geldt net zo voor mijn collega's. Er zit weinig speling in. Bij ziekte moeten er spreekuren afgezegd worden, dus daar is de patiënt de dupe van.
Daar worden jij en je collega's dus de dupe van! Tijd om aan de bel te trekken dat ze meer personeel aannemen. Als je als patient spoedeisende hulp nodig hebt heb je maar te dealen met degene die dan toevallig dienst heeft ipv met je vaste arts.
Ga je met je auto naar je werk? Ga dan anders tijdens je pauze een half uur in de auto zitten!
Of neem een andere pauzetijd dan de rest, dan heb je zelfs een uur rust! (Een half uur terwijl jij doorwerkt en een half uur tijdens je pauze.
Ik zou ook aan je collega's aangeven dat je hier zoveel last van hebt. Dan kunnen ze een beetje meedenken over de gunstigste plek voor jou in jullie kamer. En zo'n koptelefoon inderdaad. En dan weten ze: als je die ophebt moeten ze je even met rust laten.
Mijn ervaring is: spreek je probleem uit! Als mensen niet weten dat je een pribleeem hebt kunnen ze hier ook geen rekening mee houden!
redbulletje schreef:
17-02-2018 09:01
Daar worden jij en je collega's dus de dupe van! Tijd om aan de bel te trekken dat ze meer personeel aannemen. Als je als patient spoedeisende hulp nodig hebt heb je maar te dealen met degene die dan toevallig dienst heeft ipv met je vaste arts.
Goed idee! Bij wie regel ik dat?
Er wordt al jaren aan de bel getrokken dat er veel burnouts zijn onder jonge artsen, dat de wachttijden bij de spoedeisende hulp de pan uit rijzen en dat de Cao op veel plekken niet neergeleefd kan worden omdat het dienstrooster anders niet gemaakt kan worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven