Werk & Studie alle pijlers

Beëindigingsovereenkomst tijdelijk contract

13-02-2017 15:40 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdelijk contract van drie jaar, dat over 8 maanden afloopt. Nu is de opdracht waarvoor deze functie bestaat al afgerond. Er zijn nog een aantal taken die ik kan doen, maar daar vul ik geen 8 maanden mee. Nu staat er in mijn contract niets over het tussentijds opzeggen, van beide kanten niet. Want ja, werkgever wil mij wel graag kwijt omdat er dan geld ergens anders heen kan, en ik wil eigenlijk ook wel graag op zoek naar wat anders.

Daarom dus nu donderdag (onder voorbehoud, maar duim dat het doorgaat) een gesprek over de beëindigingsovereenkomst voor ontslag met wederzijds goedkeuren. Er is al nagevraagd bij HR dat dit opgesteld gaat worden zonder verlies van recht op uitkering.

Heeft iemand verder nog tips waar ik rekening mee moet houden? Of vragen die ik moet stellen? Verder dan de opzegtermijn en eindberekening vakantieuren/toeslagen kom ik op dit moment niet. Ik heb al best veel gelezen op internet, maar moet eerlijk zeggen dat ik veel van de informatie niet begrijp. Bijvoorbeeld over wel of niet transitievergoeding. Ook snap ik niet dat er overal staat dat er vanuit werkgever of werknemer gaat, terwijl het juist om wederzijds goedkeuren gaat in mijn geval.
Transitievergoeding is aan de orde als de opzegging vanuit je werkgever in gang wordt gezet. Als je de volle 8 maanden zou blijven, dan moet er sowieso een transitievergoeding betaald worden. Én je werkgever moet jou dan ook nog 8 maanden loon betalen.

Als je met wederzijds goedvinden uit elkaar gaat, heb je dus waarschijnlijk geen recht op de vergoeding, maar heb je wel een mooie onderhandelingspositie.
Bedenk voor jezelf wat je eruit wilt halen. Jouw contract loopt nog 8 maanden dus in theorie kan je baas niet zomaar van je af. Denk je dat je snel weer een nieuwe baan vindt? Je hebt er drie jaar gewerkt en dan zou ik op een maand of drie inzetten als eindresultaat.
Bij een vaststellingsovereenkomst heb je recht op een bedenktijd van twee weken. Ik zou die tijd in elk geval gebruiken om de overeenkomst nog even door een externe partij te laten lezen. Dat kan nooit kwaad denk ik.
Je kunt alleen een vso met behoud van WW laten opstellen als er in je tijdelijke contract een tussentijds opzegbeding is opgenomen (er moet dus instaan dat het contract tussentijds opzegbaar is). Als dat er niet in staat kun je nog zo'n mooie vso hebbben, je hebt geen WW recht. Ik heb hetzelfde gehad, geen opzegbeding in contract, dus geen WW recht bij een vso volgens mijn jurist die de stukken checkte. Laat dus zowel je contract, als de vso goed juridisch checken.
Bedankt voor het meedenken. Ik lees dus online dat, ook in het geval van wederzijds goedvinden, de beëindigingsovereenkomst vanuit één van beide partijen wordt opgesteld. Vandaar dus mijn vraag over de transitievergoeding.

Ik wil hierna wat anders gaan doen, waar ik niet direct voor opgeleid ben, dus die nieuwe baan kan nog wel eens lastig gaan worden.

En ik heb een rechtsbijstandverzekering, die wilde ik zeker de overeenkomst laten controleren zodra ik deze heb. Zeker wat betreft het WW recht! Maar het gaat me nu meer op de voorbereiding naar het gesprek toe, zodat ik daar niet straks alles over me heen laat komen en dan later bedenk 'Oja, dat wilde ik nog vragen'.
Nog even het linkje: http://ontslag.nl/opzegge ... komst-voor-bepaalde-tijd/

Zou toch zelf even je contract checken op een tussentijds opzegbeding, heb je die niet dan hoef je ook niet te onderhandelen toch?
Wat Chica ook al zegt, als jouw contract niet tussentijds opzegbaar is, dan zal het UWV jou WW-aanvraag niet goedkeuren. Jouw werkgever heeft zich verplicht om 3 jaar jouw salaris door te betalen, en als jij daarvan afziet, dan is dat helemaal prima, maar de gemeenschap gaat die betalingen dan niet van jouw werkgever overnemen.
quote:-NummerZoveel- schreef op 13 februari 2017 @ 16:17:

Wat Chica ook al zegt, als jouw contract niet tussentijds opzegbaar is, dan zal het UWV jou WW-aanvraag niet goedkeuren. Jouw werkgever heeft zich verplicht om 3 jaar jouw salaris door te betalen, en als jij daarvan afziet, dan is dat helemaal prima, maar de gemeenschap gaat die betalingen dan niet van jouw werkgever overnemen.

Ik denk dat je de miljoenste kortdoordebochtdenker bent die het waandenkbeeld heeft dat de gemeenschap ww betaalt.

Nog maar even van wikipedia dan:

De Werkloosheidswet of WW is een Nederlandse wet, en een werknemersverzekering die daarin wordt geregeld, die werkloze werknemers, met voldoende arbeidsverleden (voldoen aan de weken-eis) en beschikbaar voor arbeid, een werkloosheidsuitkering biedt.

De uitvoering geschiedt door het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). De WW wordt gefinancierd met de premies die sinds 2009 uitsluitend door de werkgevers worden betaald
@kerol

Ik weet heel goed hoe de WW gefinancierd wordt. Dat doet niets af aan het feit dat het door het UWV als gemeenschapsgeld wordt beheerd.
quote:-NummerZoveel- schreef op 13 februari 2017 @ 17:53:

@kerol

Ik weet heel goed hoe de WW gefinancierd wordt. Dat doet niets af aan het feit dat het door het UWV als gemeenschapsgeld wordt beheerd.

Dat doet niets af aan het feit dat de gemeenschap geen enkele betaling overneemt van de werkgever.

Als in jouw redenering een contract voor bepaalde tijd niet beeindigd kan worden binnen de contractstermijn met recht op ww als resultaat, dan zou de logische doorredenering zijn dat een contract voor onbepaalde tijd dus al helemaal nooit beëindigd kan worden met recht op ww als resultaat. Dat raakt kant noch wal.
quote:kerol schreef op 13 februari 2017 @ 18:29:

[...]

Dat doet niets af aan het feit dat de gemeenschap geen enkele betaling overneemt van de werkgever.

De WW-pot wordt momenteel alleen aangevuld door de werkgevers, en dat kon omdat dankzij de werknemersbijdrage uit het verleden de pot al goed gevuld is. Als de bodem in zicht komt, gaan werknemers ongetwijfeld ook weer bijdragen.

Als in jouw redenering een contract voor bepaalde tijd niet beeindigd kan worden binnen de contractstermijn met recht op ww als resultaat, dan zou de logische doorredenering zijn dat een contract voor onbepaalde tijd dus al helemaal nooit beëindigd kan worden met recht op ww als resultaat. Dat raakt kant noch wal.

Je bent in de war, het gaat namelijk helemaal niet om mijn redenering. Ik leg slechts de geldende wet- en regelgeving uit voor TO.

Een contract voor bepaalde tijd kan gesloten worden en verplicht beide partijen voor de duur van dat contract. Als je dat niet wil, dan moet je er een opzegbeding aan toevoegen.

Een contract voor onbepaalde tijd heeft altijd een opzegtermijn, en kan zelfs niet rechtsgeldig zonder opzegmogelijkheid overeen gekomen worden. Dan ga je namelijk richting dwangarbeid, en daar doen we in NL niet aan.
Je kunt absoluut beginnen over een ontslag- of transitievergoeding. De werkgever gaat immers akkoord met ontbinding vh contract. Sinds juli 2015 is er veel veranderd. Zit jij de 8 maanden uit en zegt de werkgever het contract op of eindigt deze van rechtswege, dan moeten zij überhaupt een transitievergoeding betalen. Deze is gebaseerd op 3 jr dienstverband en afhankelijk van je salaris etc. Je zou kunnen voorstellen om deze alsnog mee te geven. Voor meer info zie transitievergoeding.nl en/of mijnwerkenzekerheid.nl. Succes!
quote:JohnPaul schreef op 13 februari 2017 @ 19:57:

Je kunt absoluut beginnen over een ontslag- of transitievergoeding. De werkgever gaat immers akkoord met ontbinding vh contract. Sinds juli 2015 is er veel veranderd. Zit jij de 8 maanden uit en zegt de werkgever het contract op of eindigt deze van rechtswege, dan moeten zij überhaupt een transitievergoeding betalen. Deze is gebaseerd op 3 jr dienstverband en afhankelijk van je salaris etc. Je zou kunnen voorstellen om deze alsnog mee te geven. Voor meer info zie transitievergoeding.nl en/of mijnwerkenzekerheid.nl. Succes!Als financieel planner kun jij vast uitrekenen dat WW-rechten meer opleveren dan een transitievergoeding, en dus dat TO er verstandiger aan doet om die rechten te beschermen en dus niet in onderhandeling te gaan over een voortijdige beëindiging.
Bedankt voor alle reacties! Ik vind het wat verwarrend dat er in mijn contract geen tussentijdse opzegmogelijkheid is opgenomen, maar in de cao wel. Maakt dat verschil?

Ik had geen idee dat het zo ingewikkeld was wat betreft de WW-rechten.. Ga er nog maar eens goed over lezen.
Ja, dat maakt verschil. Als in de CAO staat dat tijdelijke overeenkomsten tussentijds mogen worden opgezegd, en in jouw contract naar de CAO verwezen wordt, dan kun je wel tussentijds opzeggen.

In dat geval kun je dus wel onderhandelen over een vaststellingsovereenkomst. Ik zou dan minimaal gaan voor een overeenkomst waarbij de werkgever jouw juridische kosten vergoedt (zodat je het door een advocaat na kunt laten kijken) en waarbij de werkgever minimaal de transitievergoeding aan jou betaalt obv 3 jaar dienstverband (want als jij niet instemt is men dat straks ook sowieso kwijt), de opzegtermijn (anders krijg je geen over de opzegtermijn) en dan nog wat extra omdat jij zo goed bent om in te stemmen met een eerder vertrek. Een advocaat kan jou adviseren wat redelijk is, maar ik zou gaan voor minimaal 1 en liefst 2 extra maandsalarissen en een vrijstelling van werk tijdens die periode zodat jij je volledig kunt richten op het vinden van ander werk.
Ah helder! Er wordt inderdaad duidelijk naar de CAO verwezen in mijn contract. En daar lees ik dus nu ook dat er, bij een dienstverband van langer dan 12 maanden, een opzegtermijn van drie maanden aangehouden zou moeten worden bij tussentijdse opzegging (van beide kanten).

Juridische kosten is denk ik minder aan de orde omdat ik een rechtsbijstandverzekering heb met module Inkomen. En hoe zit het nu precies met die transitievergoeding bij wederzijds goedvinden? Want ik lees dat daar wettelijk eigenlijk niets voor geregeld is. Heb al wel een duidelijke rekentool gevonden via ontslag.nl, dus ben in ieder geval al veel wijzer. Bedankt voor je heldere uitleg!
Als de werkgever het initiatief voor beëindiging neemt, dan heb je in principe recht op de transitievergoeding die op de (eerdere) einddatum van de overeenkomst zou gelden (als je aan de voorwaarden voldoet). Echter, de werkgever heeft voordeel bij het tekenen van een vaststellingsovereenkomst (want die is uiteindelijk goedkoper uit dan bij loondoorbetaling tot de einddatum) en dus wordt er vaak door de werknemer wat extra's uit onderhandeld als onderdeel van de overeenkomst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven