Werk & Studie alle pijlers

Bellen nav vacature, heeft dat zin?

07-11-2014 11:35 30 berichten
Goed, leuke vacature gezien.

Ik pas prima in profiel maar het betreft hier een functie waarvan ik verwacht dat er Heul Veul sollicitanten zullen reageren.

Nou roept iedereen altijd maar dat je moet bellen om jezelf onder de aandacht te brengen. Is dat ook daadwerkelijk zo? Ook als je niet perse een vraag hebt die ook een beetje slim is?

En wat zijn dan slimme vragen? De vacature tekst is zeer uitgebreid, ik heb op dit moment helemaal geen vragen.

Linkedin netwerk er al op nageslagen of er iemand anders mij naar voren zou kunnen duwen maar helaas ken ik niemand de 2nd is en dus een connectie met de betreffende manager, genoemd in vacaturetekst, heeft.

Nou roepen ze in vacature wel iets over creativiteit en daadkracht: kan jezelf onder de aandacht brengen via Linkedin door een mailtje te sturen waarin je aangeeft enthousiast te zijn? In de vacature tekst staat niet dat je per mail contact op kunt nemen, er staan alleen een telefoonnummer.

Wat nu? Toch bellen en daarin enthousiasme voor functie tentoonspreiden? Via Linkedin contact zoeken? Of afwachten en hopen dat ik erbij zit?
Bij mijn laatste 2 banen gebeld en dat klikte zo leuk en zat ik direct 10 minuten aan de telefoon. Die info heb ik in mijn brieven en gesprekken kunnen verwerken. Dus ik zeg, bellen, maar wel met wat goede vragen. Ik kan me nl. Niet voorstellen dat je geen vragen hebt. Als je echt enthousiast bent, wil je toch alles weten?
Er is een telefoonnummer gegeven, dus als ze niet gebeld willen worden weet je alvast dat ze vrij dom zijn.

Maar bellen als je niks te zeggen of te vragen hebt, is ook vrij onnozel.

Mijn ervaring tot nu toe is dat bellen om het bellen slecht werkt, niet bellen werkt niet, en bellen met een vraag en een verhaal werkt uitstekend.
quote:minnimouse schreef op 07 november 2014 @ 12:50:

Mandy, dat is nou juist het probleem: elk bedrijf is anders en elke HR functionaris is anders. Het is lastig om in te schatten wat iemand op prijs stelt en wat niet.

Ze zetten een telefoonnummer in de vacature. Als dat betekent "bel vooral niet, wij haten telefoon" dan zijn ze gewoon geschift.

En andersom, tenzij je echt enorm gebrek aan sociale contacten hebt, zit niemand te wachten op inhoudsloze, nutteloze telefoontjes.

Dus het is heel simpel, je belt als er wat te bellen valt. En als er niks te bellen valt, mag je je afvragen hoe goed je kansen zijn tegenover de kandidaten die wel iets te melden of te vragen hebben. Het is namelijk volstrekt onmogelijk dat de vacaturetekst alle relevante informatie bevat.
Ik zou ook alleen bellen als je je iets afvraagt wat niet in de vacature staat en waar je verder ook niet achter kunt komen. Anders staat het nogal suf denk ik.

Ik heb eens gebeld met een vraag, omdat ik een stukje uit de vacature erg vaag vond en op de site kon ik het ook nergens vinden. Aan de telefoon bleek dat ze in de vacature hadden verzwegen dat de functie sowieso na een jaar zou ophouden te bestaan. Toen heb ik maar niet meer gesolliciteerd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het alleen doen als je echt een relevante vraag hebt, die ook niet kan wachten tot een eventueel gesprek. Bijvoorbeeld een aspect wat je niet uit de vacaturetekst kan halen, maar voor jou wel doorslaggevend is om te solliciteren. Dan vind ik dat je wel kunt bellen, want dan scheelt het ook de HR persoon weer werk: zonde om een sollicitatiebrief te beoordelen die niet geschreven had hoeven worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven