Werk & Studie alle pijlers

Ben ik echt zo dom?

27-06-2017 14:14 101 berichten
Ik heb even een oppepper nodig.
Wij hebben Poolse mensen in dienst via een payrollingbedrijf, en een van hen had als nieuweling het geld nog niet gehad. Ik had het bureau waar hij vandaan komt gemaild met zijn uren van de afgelopen weken. Nu had ik dit per ongeluk naar de groep van het personeel gestuurd ipv naar het bedrijf zelf (groep e-mailadressen had praktisch dezelfde naam). Gelukkig klopten vrijwel alle e-mailadressen niet en kreeg ik ze terug, het mailtje is nu nog bij ongeveer 4 personen aangekomen. Maar mijn leidinggevende is er wel achter gekomen. Ik kon wel door de grond zakken toen hij er naar vroeg.
En ohja, ik ben net 18, nog in opleiding en aan het afbouwen met AD, dus niet op z'n stabielst op dit moment. Ik voel me dus gelijk vreselijk klote.
Ben ik echt zo'n stommeling? :(
Alle reacties Link kopieren
foute bestelling gedaan, geen idee meer wat, en ook niet of het nu 1000 gulden of euro was . Weet alleen nog de reactie van mijn baas: Als je er maar van leert.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
makreel schreef:
27-06-2017 14:33
Voor de grap met collega's onderling op 5 december alle zakelijke brieven op rijm geschreven. En toen per ongeluk die grappige rijmbrieven verstuurd in plaats van de serieuze brieven. Ik was secretaresse op een groot advocatenkantoor. Dit soort humor werd door klanten niet echt gewaardeerd.
GENIAAL!!!
Jitsie schreef:
27-06-2017 14:57
En toen moest ik dat nog gaan vertellen aan mijn baas. :-$ :-$ :-$
Dat is het ergste. :there:

Eens kijken:
- verkeerde mail naar klant gestuurd - check
- verkeerde gegevens naar klant gestuurd (van een andere klant dus) - check
- klant om dingen vragen die ik al had - check

Bij een vriend van mii had een collega op een of andere manier de hele ict platgelegd door het verkeerde mapje weg te gooien. Baalde iedereen ja, maar er was een goede back-up. En daarnaast was het een gewaarde collega die geen moment heeft gedaan alsof het niet aan hem lag.

Bij fouten maken wordt eerlijkheid gewaardeerd. En je gaat er ook beter van opletten.

Zo te lezen hebben we genoeg voer voor een nieuw topic mbt werkblunders... of bestaat die al.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Naar het kantoor van mn baas gebeld, gevraagd of 'die bolle' er toevallig ook was (had toen een zeer corpurente lg). Hij was er... en mn collega had de telefoon op de speaker staan... :-$

Andere baan: een hele grote kras in de auto van mn baas gereden. Had zijn auto (type grote terreinwagen) geleend tijdens zijn vakantie om het werk mee te doen. Paaltje mee gepakt. Nooit durven opbiechten, schaam me kapot. 'Gelukkig' rijdt hij zelf regelmatig met dat ding de bosjes of de sloot in, dus hij barst van de deuken en krassen, maar daar hoefde er toch echt geen van mij bij... :cry:
Haha welnee, mensen maken fouten dat kan gebeuren. Je kan mails weer terugtrekken als ze nog niet gelezen zijn.
nlies schreef:
27-06-2017 16:30
foute bestelling gedaan, geen idee meer wat, en ook niet of het nu 1000 gulden of euro was . Weet alleen nog de reactie van mijn baas: Als je er maar van leert.
Toen ik bij AH werkte en net mocht bestellen (dat was daar een eredingetje) heb ik 1000 tijgerbroden besteld. Ik moest er 100 maar had niet gezien dat ze per 10 stuks gingen. Kwamen er tig karren met tijgerwit, die we toen maar in de aanbieding hebben gedaan.
Lang, lang geleden, toen computers nog niet alledaags waren, werkte een vriend van mij als programmeur. Hij dacht: zou ik een programmaatje kunnen schrijven dat niks anders doet dan zichzelf vermenigvuldigen en verspreiden? En ja: volgende ochtend hele bedrijf plat. Hij had een virus uitgevonden, helemaal zelf.
O, ik werkte ooit bij de dierenbescherming en tijdens mijn tweede werkdag heb ik hun hele database gewist.

En ik heb eens €5000 uitbetaald aan een klant voor een claim, terwijl ze maar recht hadden op €1000 of zo.

Gut, ik zou in mijn eentje dit topic kunnen vullen....
TO, het is niet erg. Overal worden fouten gemaakt en volgens mij is dit 'foutje' niet zo erg hoor. Nu weet iedereen hoeveel uur die collega gewerkt heeft. Nou en?
Niks van aantrekken hoor. Gewoon je excuses aanbieden aan je baas en vrolijk verder gaan! :redrose:

Ik werkt heel lang geleden als stagiaire in een kunsthandel. Heb daar een keer per ongeluk een scheur/gat in een doek gemaakt.
Ook weleens bij mijn vorige werk een collega in de wacht gezet (dacht ik) en toen tegen een andere collega gezegd wat voor een kutwijf die ene collega wel niet was. Je raad hem al ... ;-) Het ergste is nog dat die collega helemaal geen kutwijf was, maar ze was zich echt onmogelijk aan het gedragen op dat moment.
Heb excuses aangeboden en het was goed.
Weliswaar nog geen echte baan gehad, maar genoeg fouten gemaakt bij mijn bijbaantjes. Zeker toen ik in een callcenter werkte, wat er al voorbij is gekomen: niet weten of iemand een man of een vrouw is... En dan maar haastig het juiste abonnement zoeken, zeggen "Klopt het dat dat staat op meneer X" en dan hopen dat ze zouden zeggen "Ja dat ben ik / Ja dat is mijn man" zodat ik het zou weten :proud: .

Ook wel gehad dat ik dácht dat ik de klant in de wacht had gezet en dat dus niet had gedaan :facepalm: . Uiteraard net het moment dat je iets lulligs zei over de klant tegen je collega...

En zéker in het begin niet helemaal snappen wat er aan de hand is, van alles en nog wat proberen, hulp erbij halen waarop dan vervolgens zuchtend gezegd wordt dat er gewoon een algemene storing is ofzo.
:rofl:
Op beantwoorden drukken ipv doorsturen bij mails is voor mij ook herkenbaar. Tweemaal gedaan bij een opdrachtgever die moeilijk deed. Ik wilde een geërgerd mailtje doorsturen naar mijn leidinggevende met daarin een tirade waarin stond wat een sukkel die opdrachtgever was en of hij nu echt zo dom was of dat hij mij alleen maar probeerde uit de tent te lokken en zijn zin door te drammen. En toen drukte ik op reply i.p.v. doorsturen. Droge reactie (per mail) van de opdrachtgever: "Volgens mij was dit mailtje niet voor mij bedoeld". Met in de cc mijn leidinggevende :rofl: En zoiets heb ik twee keer gedaan, bij dezelfde opdrachtgever. Later bleek het een best prima kerel te zijn waar ik nog veel mee samengewerkt heb. Hij kon er gelukkig om lachen.

En tja. En de keren dat ik rapporten, brieven of offertes naar de verkeerde klant op gestuurd heb, bedrijven en personen door elkaar gehaald heb, personen niet herkend heb, mappen op de computer gewist heb kan ik niet eens meer tellen....
Foodisgood schreef:
27-06-2017 16:45
Haha welnee, mensen maken fouten dat kan gebeuren. Je kan mails weer terugtrekken als ze nog niet gelezen zijn.
Echt? Hoe dan?
Wat apart dat jullie allemaal zo openlijk mensen (klanten notabene) uitschelden. Dat is toch onprofessioneel. En met een beetje pech kost het je je baan, want je zult maar net een baas treffen die hecht aan fatsoen.
Maak je niet druk joh. Helemaal niet erg. Ik blunder, kluns en struikel mijn hele leven door en ik ben inmiddels in een fase dat ik het accepteer. Moet ook wel, want anders zou ik zwaar depressief worden. Zolang je iets goed bedoelt en anderen geen kwaad doet is er niks aan de hand. Dat vind ik tenminste.
En nee, je bent niet dom!
MinkeDeWit schreef:
27-06-2017 18:58
Wat apart dat jullie allemaal zo openlijk mensen (klanten notabene) uitschelden. Dat is toch onprofessioneel. En met een beetje pech kost het je je baan, want je zult maar net een baas treffen die hecht aan fatsoen.
Het kost mij hoogstens een klant. En ik heb wel eens een opdracht teruggegeven, als de klant te onhandelbaar was.
orkenflow schreef:
27-06-2017 19:45
Het kost mij hoogstens een klant. En ik heb wel eens een opdracht teruggegeven, als de klant te onhandelbaar was.
Hahahaha! Bij mij precies zo!

Ik had een volkomen idiote opdrachtgever die bijna elke week vloekend aan de telefoon hing, deadlines vervroegde (zonder overleg) en dan kwaad ging bellen waar alles bleef (inclusief nog meer vloeken), briefings aanpaste, elke keer probeerde de financiële afspraken opnieuw te maken (en dan natuurlijk goedkoper).
Ik heb afscheid van haar genomen want het was natuurlijk geen werken zo, ondanks de goede naam van het bedrijf. Toen vertelde ze dat zij ook ging stoppen bij die opdrachtgever. Ze ging meditatieles geven, dat deed ze al jaaaaaaren. Ik heb zo ontzettend hard gelachen. Als er iemand niet zen of onthecht was, dan was zij het wel.
Wat eten we vanavond?
Je kunt al heel veel van deze fouten voorkomen (of de schade beperken) als je er een gewoonte van maakt uit principe altijd nette mails te schrijven en respectvol over mensen te praten.
makreel schreef:
27-06-2017 14:33
Voor de grap met collega's onderling op 5 december alle zakelijke brieven op rijm geschreven. En toen per ongeluk die grappige rijmbrieven verstuurd in plaats van de serieuze brieven. Ik was secretaresse op een groot advocatenkantoor. Dit soort humor werd door klanten niet echt gewaardeerd.
:HA:

Ik wou dat ik je klant was!!!!
En zorg dat je gewoon de tijd neemt voor belangrijke mails, niet afgeleid bent en een standaardcheck: Zijn de data goed vermeld? Is de naam goed gespeld? Zit de bijlage erbij? Dat zijn de dingen die het vaakst fout gaan.
orkenflow schreef:
27-06-2017 17:43
Lang, lang geleden, toen computers nog niet alledaags waren, werkte een vriend van mij als programmeur. Hij dacht: zou ik een programmaatje kunnen schrijven dat niks anders doet dan zichzelf vermenigvuldigen en verspreiden? En ja: volgende ochtend hele bedrijf plat. Hij had een virus uitgevonden, helemaal zelf.
Echt hoor.. veeg me op! Hahahah

Tja, TO.. je leest het, mensen maken nu eenmaal fouten! Het belangrijkste is dat je er eerlijk over bent en het opbiecht als dat nodig is, je fouten herstelt en indien nodig om hulp vraagt!

Mail sturen naar alle 4.000 contacten uit ons boekhoudpakket.. ben heel hard uitgelachen en kreeg weken later nog telefoontjes wat ik nou precies wilde met die mail.. ja, helemaal niets, die heb ik per ongeluk aan u verstuurd.

2 dagen voordat directeur naar event in buitenland ging met belangrijke mensen erachter komen dat directeur helemaal niet ingeschreven was door mij.. heb het kunnen regelen, maar lieve help wat kreeg ik het benauwd!

Verkeerde bestellingen plaatsen, verkeerde namen bij grote klanten, belangrijke documenten kwijtraken of vergeten op te sturen.. been there, done that. Maar, ze zijn gelukkig ook nog steeds heel blij met me ;-)
Xaiandra schreef:
27-06-2017 20:00
En zorg dat je gewoon de tijd neemt voor belangrijke mails, niet afgeleid bent en een standaardcheck: Zijn de data goed vermeld? Is de naam goed gespeld? Zit de bijlage erbij? Dat zijn de dingen die het vaakst fout gaan.
En zorg dat je elke nacht goed slaapt, nooit ergens werkt waar in de buurt verbouwd of geheid wordt, nooit op de kamer komt met een collega met ADHD, werk niet voor buitenlandse klanten bij wie je geen flauw idee hebt welk stukje naam de voornaam is en welk de achternaam, en flos bij elke poetsbeurt.
Heerlijk, deze werkblunders! Ik kan er nog een aan toevoegen van een aantal jaren geleden:
Ik had mijn gasten netjes hun plek gewezen, ik loop terug om een hekje af te sluiten en op het moment dat ik omdraai en de ruimte vrolijk wil binnenhuppelen struikel ik over een trapje en ga ten overstaan van minstens 40 mensen vól op mijn gezicht... :$

En één van een collega die gasten aan het tellen was, enthousiast wijzend op de dikke buik van een mevrouw: 'zo mevrouw, zullen we u voor twee tellen?' Mevrouw was alleen niet zo zwanger als dat ze eruit zag... ;-D
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Openheid en het vooraf melden van een misstap is eigenlijk juist professioneel.

En maakt je betrouwbaar fouten maakt iedereen ;)
minnimouse schreef:
27-06-2017 17:57
TO, het is niet erg. Overal worden fouten gemaakt en volgens mij is dit 'foutje' niet zo erg hoor. Nu weet iedereen hoeveel uur die collega gewerkt heeft. Nou en?
Volgens mij vat je dit nu wel net iets te licht op; ik denk dat medewerker zijn of haar geld niet kreeg omdat de uren niet naar het payroll-bedrijf waren gegaan. Dat kan best vervelend zijn.
(maar eens: fouten maken is menselijk).
MinkeDeWit schreef:
27-06-2017 18:58
Ja eens. Mondeling zou ik nog wel eens wat kunnen zeggen, maar op de mail. Nooit. Veel te riskant ook. (blijkt ook weer in dit topic).
Xaiandra schreef:
27-06-2017 19:56
Je kunt al heel veel van deze fouten voorkomen (of de schade beperken) als je er een gewoonte van maakt uit principe altijd nette mails te schrijven en respectvol over mensen te praten.
Yep!

orkenflow schreef:
27-06-2017 17:43
:rofl:

En iemand die schreef een database gewist te hebben: herkenbaar.
Járen geleden, ik liep stage. Dacht een paar floppy's (...) leeg te maken: del *.* >> yes. En de volgende, en de volgende...
Zat ik dus niet de A-schijf te wissen (= floppy), maar de c-schijf. 8-. In die tijd deed je nog niet aan backups. Maar wel een geweldig programma'tje toen ontdekt om bestanden die net gewist waren, één voor één terug te halen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven