Ben ik te kritisch?
zondag 26 mei 2019 om 09:58
Beste forummers,
Ik ben nog niet zo lang (2 jaar) werkzaam en ik ben op zoek naar wat advies.
Ik werk met veel plezier op een middelbare school. Afgelopen donderdag kreeg ik van mijn leidinggevende te horen dat ik voor aankomend schooljaar mag blijven. Ik kreeg een overzicht (informeel) daarvan op papier: 7 uur mijn eigen vak, en voor 13 uur twee andere vakken die wel redelijk tegen mijn vakgebied aanliggen waarvan school (en ik zelf ook) er vertrouwen in hebben dat ik dat kan geven. Erg leuk, maar ook een echte uitdaging. Alles omgerekend werd mij 0.8 ft toegezegd. Eenmaal thuis (ik was hartstikke blij met 0.8) mailde ik het aan mij toegezegde overzicht naar mijn afdelingsleider en een andere afdelingsleider (de persoon die verantwoordelijk is voor de formatie), met daarbij het verzoek om een officiële/formele schriftelijke bevestiging.
De volgende dag had ik onverwachts een gesprek met zowel mijn afdelingsleider als de andere afdelingsleider die tevens verantwoordelijk is voor de formatie. Hij gaf, zichtbaar ongemakkelijk, aan een “communicatiefout te hebben gemaakt”. Er was toch geen 0.8 beschikbaar, maar 0.6 wel. Later op de dag komt een vakcollega naar mij toe om het een en ander uit te leggen. Wat blijkt, toen ze had gehoord dat ik kon blijven, is ze de volgende dag naar haar afdelingsleider (diegene die dus de formatie regelt) toegegaan. Daar heeft ze geëist dat zij nu eerst meer uren kreeg, want dat had hij haar blijkbaar ooit beloofd. Die 0.2 die mij was toegezegd is dus de dag erna door hem naar haar toegeschoven, waardoor zij nu op 1.0 ft komt en ik op 0.6 ft. Ik heb daarop aan mijn vakcollega en mijn eigen afdelingsleider gevraagd of zij weten om welke uren dat gaat; dat wisten zij beiden niet. De betreffende afdelingsleider was toen al naar huis, en ik kon het hem dus ook niet meer vragen, dit wil ik deze week direct gaan doen.
Ik wil dus weten om welke uren dat gaat. Los van dat het een slordige fout vind, zie ik de bui nu al hangen dat ik, net als dit jaar, voor 0.6 betaald krijg maar er aankomend jaar veel meer werk aan heb. Ik werk nu ook 0.6, maar geef alleen mijn eigen vak. Ik vermoed dat mijn collega vrijwel al mijn eigen vakuren zal krijgen. Dat zou betekenen dat ik alleen twee voor mij nieuwe vakken ga geven (wat altijd veel meer werk is qua voorbereiding en inlezen/lesmateriaal/toetsen maken etc. dan je eigen vak geven). Voor mij voelt dat als een oneerlijkere verdeling werk-loon dan die wanneer die 7 uur voor mijn eigen vak erbij hadden gezeten en ik 0.8 uitbetaald had gekregen. In die uren zit voor mij namelijk niet het meeste (extra) werk, in die twee nieuwe vakken wel.
Ik wil sowieso aankomende week in gesprek hierover, maar ik vraag me nu even vooral af of ik terecht kritisch ben of dat ik het onnodig moeilijk maak voor mijzelf…? Ik mag namelijk weleens wat assertiever zijn, maar ik wil ook niet mijn eigen glazen ingooien, ook omdat de verdeling tijd/loon en werk in het onderwijs altijd wel wat...discutabel is. In ieder geval bedankt voor het lezen!
Ik ben nog niet zo lang (2 jaar) werkzaam en ik ben op zoek naar wat advies.
Ik werk met veel plezier op een middelbare school. Afgelopen donderdag kreeg ik van mijn leidinggevende te horen dat ik voor aankomend schooljaar mag blijven. Ik kreeg een overzicht (informeel) daarvan op papier: 7 uur mijn eigen vak, en voor 13 uur twee andere vakken die wel redelijk tegen mijn vakgebied aanliggen waarvan school (en ik zelf ook) er vertrouwen in hebben dat ik dat kan geven. Erg leuk, maar ook een echte uitdaging. Alles omgerekend werd mij 0.8 ft toegezegd. Eenmaal thuis (ik was hartstikke blij met 0.8) mailde ik het aan mij toegezegde overzicht naar mijn afdelingsleider en een andere afdelingsleider (de persoon die verantwoordelijk is voor de formatie), met daarbij het verzoek om een officiële/formele schriftelijke bevestiging.
De volgende dag had ik onverwachts een gesprek met zowel mijn afdelingsleider als de andere afdelingsleider die tevens verantwoordelijk is voor de formatie. Hij gaf, zichtbaar ongemakkelijk, aan een “communicatiefout te hebben gemaakt”. Er was toch geen 0.8 beschikbaar, maar 0.6 wel. Later op de dag komt een vakcollega naar mij toe om het een en ander uit te leggen. Wat blijkt, toen ze had gehoord dat ik kon blijven, is ze de volgende dag naar haar afdelingsleider (diegene die dus de formatie regelt) toegegaan. Daar heeft ze geëist dat zij nu eerst meer uren kreeg, want dat had hij haar blijkbaar ooit beloofd. Die 0.2 die mij was toegezegd is dus de dag erna door hem naar haar toegeschoven, waardoor zij nu op 1.0 ft komt en ik op 0.6 ft. Ik heb daarop aan mijn vakcollega en mijn eigen afdelingsleider gevraagd of zij weten om welke uren dat gaat; dat wisten zij beiden niet. De betreffende afdelingsleider was toen al naar huis, en ik kon het hem dus ook niet meer vragen, dit wil ik deze week direct gaan doen.
Ik wil dus weten om welke uren dat gaat. Los van dat het een slordige fout vind, zie ik de bui nu al hangen dat ik, net als dit jaar, voor 0.6 betaald krijg maar er aankomend jaar veel meer werk aan heb. Ik werk nu ook 0.6, maar geef alleen mijn eigen vak. Ik vermoed dat mijn collega vrijwel al mijn eigen vakuren zal krijgen. Dat zou betekenen dat ik alleen twee voor mij nieuwe vakken ga geven (wat altijd veel meer werk is qua voorbereiding en inlezen/lesmateriaal/toetsen maken etc. dan je eigen vak geven). Voor mij voelt dat als een oneerlijkere verdeling werk-loon dan die wanneer die 7 uur voor mijn eigen vak erbij hadden gezeten en ik 0.8 uitbetaald had gekregen. In die uren zit voor mij namelijk niet het meeste (extra) werk, in die twee nieuwe vakken wel.
Ik wil sowieso aankomende week in gesprek hierover, maar ik vraag me nu even vooral af of ik terecht kritisch ben of dat ik het onnodig moeilijk maak voor mijzelf…? Ik mag namelijk weleens wat assertiever zijn, maar ik wil ook niet mijn eigen glazen ingooien, ook omdat de verdeling tijd/loon en werk in het onderwijs altijd wel wat...discutabel is. In ieder geval bedankt voor het lezen!
zondag 26 mei 2019 om 10:07
zondag 26 mei 2019 om 10:08
Dit is lastig. Volgens mij staat in feite een mondelinge overeenkomst ook. Nu hebben ze blijkbaar zowel jou als die collega een aantal ft toegezegd, maar die hebben ze op dit moment niet. In ieder geval niet voor beide. Je kunt het hard spelen en aangeven dat je die 0,2 ft die je toegezegd is ook wil hebben. Of je gaat het gesprek aan met deze mededeling (mondelinge toezegging 0,2 ft, die je nu opeens niet krijgt) maar wel bereid bent tot een constructieve oplossing te komen maar dat jij hier ook eisen aan hebt. Desnoods dat jij bij beschikbare uren als eerste een aanbod krijgt, en dat je perse nu je eigen vak wil geven.
Het is een werknemersmarkt laat dat maar merken. En zeker in het onderwijs zijn er toch gigantische tekorten? Als je er niet uit komt ga je ergens anders heen.
Het is een werknemersmarkt laat dat maar merken. En zeker in het onderwijs zijn er toch gigantische tekorten? Als je er niet uit komt ga je ergens anders heen.
zondag 26 mei 2019 om 10:14
Nee hoor, niet te kritisch.
Het is nogal een verschil: en minder uren en in verhouding meer werk door het nieuwe vak. Ze mogen in hun handen knijpen als jij zo flexibel bent om die uren te accepteren en verschillende vakken te geven, helemaal niet gek als jij daar voorwaarden aan stelt.
Startende docenten krijgen meer uren voorbereidingstijd, daar zou ik naar vragen.
Het is nogal een verschil: en minder uren en in verhouding meer werk door het nieuwe vak. Ze mogen in hun handen knijpen als jij zo flexibel bent om die uren te accepteren en verschillende vakken te geven, helemaal niet gek als jij daar voorwaarden aan stelt.
Startende docenten krijgen meer uren voorbereidingstijd, daar zou ik naar vragen.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
zondag 26 mei 2019 om 10:16
Tjee, lastige situatie.
Ik denk ook echt dat je hier wel wat kritische vragen over mag stellen. Je hoeft er niet met gestrekt been in te gaan maar je moet dit ook zeker niet zomaar laten gebeuren!
Zeker als je nog maar zo weinig vakuren overhoudt. Daar ligt jouw expertise, logisch dat dat allemaal wat vlotter gaat.
Succes!
Ik denk ook echt dat je hier wel wat kritische vragen over mag stellen. Je hoeft er niet met gestrekt been in te gaan maar je moet dit ook zeker niet zomaar laten gebeuren!
Zeker als je nog maar zo weinig vakuren overhoudt. Daar ligt jouw expertise, logisch dat dat allemaal wat vlotter gaat.
Succes!
zondag 26 mei 2019 om 10:19
Dit. Je mag best je bedenkingen aangeven op dit gebied, en vragen waar het misgelopen is. Technisch gezien zijn jou de uren al toegezegd en mondelinge overeenkomsten zijn ook geldig, maar de ervaring leert (ik werk zelf op een middelbare school) dat scholen zich er meestal wel onder uit weten te wurmen als er nog niets getekend is. Uren vaststellen op een school is verdomd lastig, blijkbaar. Het gaat bij ons ook regelmatig fout.CeruleanCharm schreef: ↑26-05-2019 10:07Kritische vragen stellen kan volgens mij niet verkeerd uitpakken. Je hebt ook alle reden om kritisch te zijn na hoe dit gegaan is.
Zolang je het gesprek niet vol verwijten in gaat en gewoon rustig je vragen stelt, kan je daarna rustig zelf bedenken of dit is wat je wil....
Voor iedereen die hier zegt dat de markt zo goed is voor docenten: dat klopt, in principe, maar is sterk afhankelijk van het vak dat je geeft en de regio waarin je je bevindt. Geef je Duits of Natuurkunde in de randstad? Dan is jobhoppen zeker een optie. Als je kunstvak of geschiedenis geeft in Groningen of Limburg moet je blij zijn met alle uren die je kunt vinden.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
zondag 26 mei 2019 om 10:25
Ik denk niet dat dit een kwestie is van achterbaks doen. Er is een beperkt aantal uren beschikbaar en de directie heeft blijkbaar 0.2 fte aan twee mensen tegelijk beloofd. Ik zou hiermee ook naar mijn afdelingsleider gegaan zijn; die moet dan maar uitzoeken hoe het zit. School heeft hier een slordige fout gemaakt, niet die collega.MinkeDeWit schreef: ↑26-05-2019 10:21Mezelf kennende zou ik hier wel met een gestrekt been in gaan. Zo ga je toch niet met collega’s om?! Is dat op alle scholen zo dat collega’s zo gehaaid en achterbaks te werk gaan om hun eigen belangen veilig te stellen?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
zondag 26 mei 2019 om 10:26
Welkom in onderwijsland!
Je hebt nog geen vast contract, dat krijg je hiermee overigens wel als dit je derde jaar bij dezelfde school wordt.
Vaste medewerkers krijgen altijd voorrang en als jouw collega deze uren al eerder zijn beloofd heb jij gewoon pech. Hoe lullig ook. Het kan zelfs zijn dat er in de zomervakantie nog wat wijzigt omdat er verschuivingen ontstaan in klassen en dat je dan ineens nog een tiende fte minder of meer hebt. Helaas, zo werkt dat nu eenmaal. Leuk? Nee...
Je kan wel in gesprek gaan over de invulling van die uren. Jouw collega kan namelijk net zo goed die aan het vak schurkende vakken geven als jij dat ook kan
. Dat zou ik zeker doen. Daar gaat die collega namelijk niet over.
Verder, als je bang bent dat je meer uren werkt dan betaalt krijgt klopt er iets niet. Sowieso mag je tien lesuren (ongeveer, afhankelijk van de normjaartaak) ingezet worden voor bijvoorbeeld invaluren. Wordt je meer ingezet dan dit goed bijhouden. Ze mogen je dit in het jaar daarna nog compenseren door je bijvoorbeeld minder uren in je jaartaak te geven. Kijk dus ook goed je jaartaak na wat daar voor extra taken in staan.
Tyche, ze is inmiddels het jaar van startende docent al voorbij.
Je hebt nog geen vast contract, dat krijg je hiermee overigens wel als dit je derde jaar bij dezelfde school wordt.
Vaste medewerkers krijgen altijd voorrang en als jouw collega deze uren al eerder zijn beloofd heb jij gewoon pech. Hoe lullig ook. Het kan zelfs zijn dat er in de zomervakantie nog wat wijzigt omdat er verschuivingen ontstaan in klassen en dat je dan ineens nog een tiende fte minder of meer hebt. Helaas, zo werkt dat nu eenmaal. Leuk? Nee...
Je kan wel in gesprek gaan over de invulling van die uren. Jouw collega kan namelijk net zo goed die aan het vak schurkende vakken geven als jij dat ook kan
Verder, als je bang bent dat je meer uren werkt dan betaalt krijgt klopt er iets niet. Sowieso mag je tien lesuren (ongeveer, afhankelijk van de normjaartaak) ingezet worden voor bijvoorbeeld invaluren. Wordt je meer ingezet dan dit goed bijhouden. Ze mogen je dit in het jaar daarna nog compenseren door je bijvoorbeeld minder uren in je jaartaak te geven. Kijk dus ook goed je jaartaak na wat daar voor extra taken in staan.
Tyche, ze is inmiddels het jaar van startende docent al voorbij.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zondag 26 mei 2019 om 10:31
Ik vind het ook bizar en hoor dit soort verhalen altijd alleen uit onderwijs en zorg. En iedereen neemt het maar aan omdat het altijd zo gegaan is.Poppy_del_Rio schreef: ↑26-05-2019 10:28Ik werk niet in het onderwijs dus misschien is mijn mening zinloos, maar als er op mijn werk zo met mij en mijn werktijden (en dus salaris!) werd omgegaan, dan zou ik daar zeker een heel groot punt van maken.
zondag 26 mei 2019 om 10:40
Ja, vooral op middelbare scholen moet je soms echt even vechten voor je uren. Veel tijdelijke aanstellingen ook.MinkeDeWit schreef: ↑26-05-2019 10:21Mezelf kennende zou ik hier wel met een gestrekt been in gaan. Zo ga je toch niet met collega’s om?! Is dat op alle scholen zo dat collega’s zo gehaaid en achterbaks te werk gaan om hun eigen belangen veilig te stellen?
De andere leerkracht had recht op die uren. Zo achterbaks vind ik het dus niet. Jij zou toch ook wel verhaal gaan halen als een nieuwe collega wel meer uren krijgt, terwijl jij daar nog op zit te wachten?
De fout zit bij de persoon die tegen TS 0.8 heeft gezegd.
zondag 26 mei 2019 om 10:42
Bedankt alvast voor alle reacties, ik ga ze straks even rustig doorlezen.
Nee ik neem haar natuurlijk niks kwalijk; die uren waren haar blijkbaar al eerder toegezegd, logisch dat zij daarmee naar haar afdelingsleider stapt. Ik waardeer het zelfs dat zij dit eerlijk aan mij is komen uitleggen. De fout ligt bij hem.Maechtje schreef: ↑26-05-2019 10:25Ik denk niet dat dit een kwestie is van achterbaks doen. Er is een beperkt aantal uren beschikbaar en de directie heeft blijkbaar 0.2 fte aan twee mensen tegelijk beloofd. Ik zou hiermee ook naar mijn afdelingsleider gegaan zijn; die moet dan maar uitzoeken hoe het zit. School heeft hier een slordige fout gemaakt, niet die collega.
zondag 26 mei 2019 om 10:43
Weet ik, maar het kan geen kwaad naar zo'n regeling te informeren; misschien kan er in de jaartaak iets vrijgemaakt worden zodat ze extra tijd heeft voor het voorbereiden van het tweede vak.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
zondag 26 mei 2019 om 10:44
Ik heb wel eens aan de kant van collega gestaan. Eerlijk: als een docent die na mij is gekomen meer uren krijgt, terwijl ik al een tijd werk en al heel vaak heb aangegeven meer te willen en kunnen werken en ik hoor van een 0.8 aanstelling voor een ander, zeg ik er iets van. Zo werkt dat blijkbaar. Aan jou nu om er ook weer wat van te zeggen. Wellicht liggen er nog wat taken naast lesgeven voor een x aantal fte.
Het is niet netjes naar jou toe. Vanuit school is het niet netjes naar je collega toe. De mensen die al langer werken hebben inderdaad 'voorrang'. Snap dat het jou meer uren op levert. Maar dan moet je even het gesprek aan gaan hoe dit op te lossen.
Het is niet netjes naar jou toe. Vanuit school is het niet netjes naar je collega toe. De mensen die al langer werken hebben inderdaad 'voorrang'. Snap dat het jou meer uren op levert. Maar dan moet je even het gesprek aan gaan hoe dit op te lossen.
zondag 26 mei 2019 om 10:47
Als je geen les geeft in een tekortvak kun je hier verder niets mee. Het is heel vervelend maar die andere collega gaat inderdaad voor. Ik zou er wel zeker iets van zeggen tegen je teamleider, hij heeft een fout gemaakt waar jij nu mee zit! Ik zou eisen dat ik dan mijn eigen vakuren zou krijgen in ieder geval als compromis. Dit ook goed onderbouwen zoals je hier al deed: de nieuwe vakken kosten je extra tijd etc. Of onderhandelen over je taakuren, als je niet je eigen vakuren krijgt, dan proberen dat je minder taakuren krijgt zodat je meer voorbereidingstijd hebt.
En inderdaad aangeven dat je dan voor die resterende 0,2 fte gaat solliciteren op andere scholen (mocht je een vak geven waar wel vacatures voor zijn). Of, als je wel lesgeeft in een vak waar vraag naar is, dan gaan solliciteren voor banen waar je wel 0,8 kan krijgen. Maar omdat je zegt dat je dit jaar ook al minder uren had dan je eigenlijk wilde, denk ik dat je geen les geeft in een tekortvak?
En inderdaad aangeven dat je dan voor die resterende 0,2 fte gaat solliciteren op andere scholen (mocht je een vak geven waar wel vacatures voor zijn). Of, als je wel lesgeeft in een vak waar vraag naar is, dan gaan solliciteren voor banen waar je wel 0,8 kan krijgen. Maar omdat je zegt dat je dit jaar ook al minder uren had dan je eigenlijk wilde, denk ik dat je geen les geeft in een tekortvak?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
zondag 26 mei 2019 om 10:54
Is hier schering en inslag. We hebben hier echt lievelingetjes die maar met hun wimpers hoeven te wapperen en bepaalde klassen, niveaus etc dan niet hoeven te doen en bijna niet worden ingeroosterd.MinkeDeWit schreef: ↑26-05-2019 10:21Mezelf kennende zou ik hier wel met een gestrekt been in gaan. Zo ga je toch niet met collega’s om?! Is dat op alle scholen zo dat collega’s zo gehaaid en achterbaks te werk gaan om hun eigen belangen veilig te stellen?
We hebben bijvoorbeeld een heel lieve collega die een zeldzaam vak geeft. Andere collega, korter in dienst, geeft dat vak ook.
En ineens moet lieve collega op 3 (!!!) locaties de grootste helklassen opvangen na andere mondelinge afspraken, want die nieuwe heeft wat zitten huilen ergens.
Andere collega zich ermee bemoeid en eruit weten te slepen dat ze minder lesuren en meer reistijd en indirecte tijd kreeg
(eerste plan was reizen in eigen tijd en alle uren ingeroosterd, en oja ze was ook nog mentor erbij ineens, en moest nog een heel nieuw niveau gaan voorbereiden en lesmateriaal samenstellen)
En lieve collega is goed dus heeft een heel leuk jaar gehad.
Nieuwe jankcollega heeft nu weer zitten klagen over 'luxe' van de lieve collega qua tijd dus die gaat volgend jaar die klassen doen. Lekker meeliftend op wat lieve collega heeft ontwikkeld maar wel de uren houdend, uiteraard.
Lieve collega kan op haar kop gaan staan, maakt niet uit, jankcollega krijgt gewoon wat ze wil.
Iedereen weet nu al dat jankcollega over een half jaar overspannen is van het heen en weer reizen en niet de ervaring heeft om te kunnen schakelen op drie locaties. Dus wie mag dat opvangen?
Heel vermoeiend.
zondag 26 mei 2019 om 10:55
Maar waarom dan?Suikerwafel schreef: ↑26-05-2019 10:44
De mensen die al langer werken hebben inderdaad 'voorrang'. Snap dat het jou meer uren op levert. Maar dan moet je even het gesprek aan gaan hoe dit op te lossen.
In de sectoren die ik ken, krijgt degene die de beste skills heeft of het meest geschikt is voor de klus of zelfs het flexibelste is qua invulling de extra uren. Niet per se degene die er het langst werkt.
Dat zou ook wat zijn, zeg, als je alleen op basis van de lengte van je dienstverband in aanmerking kunt komen voor dat soort dingen. Hét recept om enthousiaste nieuwelingen te frustreren en verjagen.
zondag 26 mei 2019 om 11:02
Onderwijs en zorg zijn nou eenmaal geen bedrijven met keiharde cijfers. Ik werk ik het MBO, als ze mij voor het komende schooljaar fte bij geven en op de eerste schooldag blijkt dat er toch minder leerlingen starten dan verwacht (wel ingeschreven maar verhuisd, gezakt, toch een andere richting enz.) dan komt er vanuit het ministerie geen geld voor die leerlingen. Geen geld = geen extra uren. En zo zijn er tal van voorbeelden waarom het in het onderwijs en in de zorg nét wat anders werkt.MinkeDeWit schreef: ↑26-05-2019 10:31Ik vind het ook bizar en hoor dit soort verhalen altijd alleen uit onderwijs en zorg. En iedereen neemt het maar aan omdat het altijd zo gegaan is.
Even terug in topic:
Uren extra elders kan natuurlijk altijd! (mits deze vindbaar zijn)
biekoe wijzigde dit bericht op 26-05-2019 11:05
5.84% gewijzigd
zondag 26 mei 2019 om 11:03
Klopt, maar in dit geval gaat het om iemand met een vast contract VS iemand met een tijdelijk contract ‘die mag blijven’ en dus de overige uren krijgt.Poppy_del_Rio schreef: ↑26-05-2019 10:55Maar waarom dan?
In de sectoren die ik ken, krijgt degene die de beste skills heeft of het meest geschikt is voor de klus of zelfs het flexibelste is qua invulling de extra uren. Niet per se degene die er het langst werkt.
Dat zou ook wat zijn, zeg, als je alleen op basis van de lengte van je dienstverband in aanmerking kunt komen voor dat soort dingen. Hét recept om enthousiaste nieuwelingen te frustreren en verjagen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zondag 26 mei 2019 om 11:18
Even serieus: worden jouw van tevoren vastgestelde uren dan inderdaad afgepakt zodat je dat schooljaar minder salaris krijgt? En dan moet je maar zien hoe je rondkomt of zo?biekoe schreef: ↑26-05-2019 11:02Ik werk ik het MBO, als ze mij voor het komende schooljaar fte bij geven en op de eerste schooldag blijkt dat er toch minder leerlingen starten dan verwacht (wel ingeschreven maar verhuisd, gezakt, toch een andere richting enz.) dan komt er vanuit het ministerie geen geld voor die leerlingen. Geen geld = geen extra uren.
zondag 26 mei 2019 om 11:53
Mijn eigen vak is overigens Geschiedenis, dat maakt het ook zo lastig om ergens anders wel weer iets vasts te vinden (en vanuit een vaste baan rondkijken naar wat anders is natuurlijk altijd prettiger). De collega in kwestie is overigens tweedegrader en ik eerstegrader, en van de andere vakken wordt er eentje zeker weten alleen in VWO bovenbouw aangeboden, dus dat is voor haar geen optie. Vandaar dat ik mijn kansen voor mijn eigen vak niet zo groot inschat. Ik was gewoon zo blij met die extra dag werk/salaris, dat mijn teleurstelling nu best groot is. Helemaal omdat ik als eerstegrader met twee masters alles aanpak en overal voor open sta (onderbouw en bovenbouw/eindexamens/tweetalige klassen/mentoraat/profielwerkstukken, cursussen etc. etc.) en ook niet klaag over de LB-3 schaal waar ik straks in zit. Ik had ergens toch gehoopt dat ik dan via 0.8 er voor mijn gevoel toch nog wat 'voor terug zou krijgen' als het ware. Maar ik denk dat ik misschien toch te snel al teveel wil en dat dat niet realistisch is.
zondag 26 mei 2019 om 11:53
Dit lijkt me de meest realistische houding en benadering.CleopatraVII schreef: ↑26-05-2019 10:47Als je geen les geeft in een tekortvak kun je hier verder niets mee. Het is heel vervelend maar die andere collega gaat inderdaad voor. Ik zou er wel zeker iets van zeggen tegen je teamleider, hij heeft een fout gemaakt waar jij nu mee zit! Ik zou eisen dat ik dan mijn eigen vakuren zou krijgen in ieder geval als compromis. Dit ook goed onderbouwen zoals je hier al deed: de nieuwe vakken kosten je extra tijd etc. Of onderhandelen over je taakuren, als je niet je eigen vakuren krijgt, dan proberen dat je minder taakuren krijgt zodat je meer voorbereidingstijd hebt.
Maar je bent zeker niet te kritisch. Er is slecht met je omgegaan, en je mag gerust voor jezelf opkomen.