Werk & Studie alle pijlers

Ben ik te kritisch?

26-05-2019 09:58 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik ben nog niet zo lang (2 jaar) werkzaam en ik ben op zoek naar wat advies.
Ik werk met veel plezier op een middelbare school. Afgelopen donderdag kreeg ik van mijn leidinggevende te horen dat ik voor aankomend schooljaar mag blijven. Ik kreeg een overzicht (informeel) daarvan op papier: 7 uur mijn eigen vak, en voor 13 uur twee andere vakken die wel redelijk tegen mijn vakgebied aanliggen waarvan school (en ik zelf ook) er vertrouwen in hebben dat ik dat kan geven. Erg leuk, maar ook een echte uitdaging. Alles omgerekend werd mij 0.8 ft toegezegd. Eenmaal thuis (ik was hartstikke blij met 0.8) mailde ik het aan mij toegezegde overzicht naar mijn afdelingsleider en een andere afdelingsleider (de persoon die verantwoordelijk is voor de formatie), met daarbij het verzoek om een officiële/formele schriftelijke bevestiging.

De volgende dag had ik onverwachts een gesprek met zowel mijn afdelingsleider als de andere afdelingsleider die tevens verantwoordelijk is voor de formatie. Hij gaf, zichtbaar ongemakkelijk, aan een “communicatiefout te hebben gemaakt”. Er was toch geen 0.8 beschikbaar, maar 0.6 wel. Later op de dag komt een vakcollega naar mij toe om het een en ander uit te leggen. Wat blijkt, toen ze had gehoord dat ik kon blijven, is ze de volgende dag naar haar afdelingsleider (diegene die dus de formatie regelt) toegegaan. Daar heeft ze geëist dat zij nu eerst meer uren kreeg, want dat had hij haar blijkbaar ooit beloofd. Die 0.2 die mij was toegezegd is dus de dag erna door hem naar haar toegeschoven, waardoor zij nu op 1.0 ft komt en ik op 0.6 ft. Ik heb daarop aan mijn vakcollega en mijn eigen afdelingsleider gevraagd of zij weten om welke uren dat gaat; dat wisten zij beiden niet. De betreffende afdelingsleider was toen al naar huis, en ik kon het hem dus ook niet meer vragen, dit wil ik deze week direct gaan doen.

Ik wil dus weten om welke uren dat gaat. Los van dat het een slordige fout vind, zie ik de bui nu al hangen dat ik, net als dit jaar, voor 0.6 betaald krijg maar er aankomend jaar veel meer werk aan heb. Ik werk nu ook 0.6, maar geef alleen mijn eigen vak. Ik vermoed dat mijn collega vrijwel al mijn eigen vakuren zal krijgen. Dat zou betekenen dat ik alleen twee voor mij nieuwe vakken ga geven (wat altijd veel meer werk is qua voorbereiding en inlezen/lesmateriaal/toetsen maken etc. dan je eigen vak geven). Voor mij voelt dat als een oneerlijkere verdeling werk-loon dan die wanneer die 7 uur voor mijn eigen vak erbij hadden gezeten en ik 0.8 uitbetaald had gekregen. In die uren zit voor mij namelijk niet het meeste (extra) werk, in die twee nieuwe vakken wel.

Ik wil sowieso aankomende week in gesprek hierover, maar ik vraag me nu even vooral af of ik terecht kritisch ben of dat ik het onnodig moeilijk maak voor mijzelf…? Ik mag namelijk weleens wat assertiever zijn, maar ik wil ook niet mijn eigen glazen ingooien, ook omdat de verdeling tijd/loon en werk in het onderwijs altijd wel wat...discutabel is. In ieder geval bedankt voor het lezen!
Poppy_del_Rio schreef:
26-05-2019 11:18
Even serieus: worden jouw van tevoren vastgestelde uren dan inderdaad afgepakt zodat je dat schooljaar minder salaris krijgt? En dan moet je maar zien hoe je rondkomt of zo?
Dat kan ja, ik heb dat aan het begin van mijn contract gehad. Ik ging van 0,6 naar 0,3 fte. Dat is enorm balen maar het is dat of niets.....
Meestal zijn dat ook mensen die nog geen vast contract hebben. Dit kan eventueel aangevuld worden door WW.
Vorig jaar was ik in gesprek met een collega uit Maastricht. Daar was die VO school zo enorm de mist in gegaan met de examens. De MBO school zat hierdoor ook diep in de shit.
Poppy_del_Rio schreef:
26-05-2019 11:18
Even serieus: worden jouw van tevoren vastgestelde uren dan inderdaad afgepakt zodat je dat schooljaar minder salaris krijgt? En dan moet je maar zien hoe je rondkomt of zo?

Bij tijdelijke contracten wel
En wat ook altijd weer een leuke is: in mei hoor je dat je niet wordt verlengd.
In september mag je toch weer komen maar voor weinig uur. In november krijg je aanbod voor meer uren.
Daarom wachten vele mensen gewoon maar af. Ze zijn gelukkig ook zo vaag met omzetten naar vast, ze vergeten de helft van de tijd ook dat je vast zou moeten krijgen, of ineens krijg je een vast contract in je brievenbus. Heel vaag.
Het-groepje schreef:
26-05-2019 12:40
Bij tijdelijke contracten wel
En wat ook altijd weer een leuke is: in mei hoor je dat je niet wordt verlengd.
In september mag je toch weer komen maar voor weinig uur. In november krijg je aanbod voor meer uren.
Daarom wachten vele mensen gewoon maar af. Ze zijn gelukkig ook zo vaag met omzetten naar vast, ze vergeten de helft van de tijd ook dat je vast zou moeten krijgen, of ineens krijg je een vast contract in je brievenbus. Heel vaag.

Dit herken ik wel. Bij ons gaat het ook ongeveer zo. Over het algemeen is alles bij ons goed geregeld maar de afdeling P&O heeft een paar jaar iemand aan het roer gehad die er een potje van maakt, dus nu zijn ze bezig met puinruimen.

Gevolg: de sectie Aardrijksiunde krijg van P&O te horen dat er uren open staan. Er wordt een vacature uitgezet voor 0.8, terwijl een aantal vaste krachten aangegeven hebben meer uren te krijgen. Zij krijgen niets te horen; de sectievoorzitter doet navraag en hoort dat ze die uren niet krijgen, omdat ze liever een grote vacature uit sturen; daar krijg je namelijk betere mensen bij. De sollicitaties stromen binnen en de sectie is er uren mee bezig om een top vijf te maken. Ze sturen dit naar de directie. Een dag later volgt er een mailtje: oeps, sorry, we hadden toch te weinig uren, er is een tekort van 0.2 ipv een overschot van 0.8 tekort. Bij de sectie kunst & techniek hetzelfde, maar daar bleek een dag later toch ẃel 0.6 open te staan. Toen had de tijdelijke kracht die ze graag hadden willen behouden alweer ja gezegd op iets anders, omdat er toch geen uren zouden zijn.

En dit is een reguliere middelbare school; op een MBO, waar het aantal leerlingen dat daadwerkelijk start onzekerder is, is dit allemaal nog ingewikkelder. Het komt heel veel voor. Heb je een vast contract van 0.8 dan moet school je ook voor 0.8 betalen, en daarom zijn ze niet zo scheutig met vaste contracten (in elk geval niet bij de vakken waar gemakkelijk personeel voor te vinden is).
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik wist wel dat de bekostiging gebaseerd is op het leerlingenaantal, maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat dat zo direct inwerkt op de formatie. Noem mij naïef, maar ik dacht dat schoolbesturen dit soort schommelingen opvingen vanuit hun mega-reserves.

Even los van dat geval in Maastricht, want daar valt natuurlijk niet tegenop te budgetteren.

Vind dit best schokkend om te horen. Zo kun je als school natuurlijk nooit investeren in goede nieuwe leerkrachten. Ik vind het ook echt geen wonder dat mensen om deze reden hun heil buiten het onderwijs gaan zoeken.
Pfft dat van die formatie ... voor ik vast kreeg werkte ik 0.6 of 0.8. Kreeg ik een vast contract voor 0.45, omdat er dus een flexibele schil moet zijn vanwege lln aantallen. Nu krijg is steeds contractverhoging, tegen de tijd dat het weer vast opgehoogd moet worden, is het weer een halfjaar laag. Zit toevallig nu in dat halfjaar. Vanaf september weer naar 0.8 fte. Heel irritant. Ga dit ook niet blijven doen. Heb nu 2 'cyclussen' gehad. Het is dat ik het werk heel leuk vindt en dat die 0.45fte ook prima is om van rond te komen met wat bijklussen, maar irritant is het wel.
Poppy_del_Rio schreef:
26-05-2019 10:55
Maar waarom dan?
In de sectoren die ik ken, krijgt degene die de beste skills heeft of het meest geschikt is voor de klus of zelfs het flexibelste is qua invulling de extra uren. Niet per se degene die er het langst werkt.

Dat zou ook wat zijn, zeg, als je alleen op basis van de lengte van je dienstverband in aanmerking kunt komen voor dat soort dingen. Hét recept om enthousiaste nieuwelingen te frustreren en verjagen.
Eens hoor, maar dat is nou eenmaal hoe het werkt ... onderwijs zit wat dat betreft best vastgeroest in patronen. Ook voor de extra functies. Als je aangeeft: ik wil dat graag doen, dan is het antwoord; maar wat gaat Pietje daar dan voor in de plaats doen. De vaste uren worden eerst gevuld en dan kijken ze verder.
To: Zou je kunnen proberen of ze je een functieschaal omhoog zetten door de misgelopen uren? Wellicht willen ze daar in mee gaan, ook ter investering.
Poppy_del_Rio schreef:
26-05-2019 10:28
Ik werk niet in het onderwijs dus misschien is mijn mening zinloos, maar als er op mijn werk zo met mij en mijn werktijden (en dus salaris!) werd omgegaan, dan zou ik daar zeker een heel groot punt van maken.
Ook als je wel in het onderwijs werkt zou ik er een heel groot punt van maken. Ik werk zelf in het onderwijs maar ik kan me goed voorstellen dat het onderwijs onder meer door dit soort zaken heel onaantrekkelijk is voor mensen die hoogopgeleid zijn en ook elders een goede baan kunnen krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven