Werk & Studie alle pijlers

Ben jij leidinggevende?

15-11-2019 19:48 65 berichten
Ben jij leidinggevende? En vind je het leuk? Wat zijn je taken en hoe groot is je team? En waar loop je tegenaan?

Ik heb nooit de ambitie gehad om leiding te geven, het leek me altijd dat je dan vooral een hoop gezeur aan je hoofd krijgt.

Maar nu doet wellicht de kans zich voor op een leidinggevende positie. Het gaat vooral om vakinhoudelijk begeleiden (op HBO en WO-niveau), aansturen van een team, werk verdelen, nieuwe mensen aannemen en beoordelingsgesprekken voeren.

(Volgens mij is het niet bedrijfsmatig. Ik zal wel targets in het team in de gaten moeten houden en moeten bijsturen als iemand zijn targets niet haalt, maar ik stel die targets niet zelf vast, beslis ook niet over de formatiegrootte en heb geen groot budget te beheren.)

En het lijkt me opeens zo waanzinnig leuk!

Ik hoor dus graag ervaring en de positieve en negatieve aspecten van leidinggevenden hier op het forum.
Marnamai schreef:
15-11-2019 20:26
Hoe makkelijk kan je terug als het mislukt / je het na een half jaar zat bent?

Het is bij een nieuwe werkgever. Maar mijn huidige werk is sowieso op tijdelijke basis en houdt over 1 of 2 jaar op (het is wel een heerlijk relaxte job) dus ik neem geen groot risico in de zin dat ik een lang dienstverband met een fijne plek opgeef en een grote gok neem.

Er is een behoorlijk afbreukrisico in de zin dat ik het niet volhoud, maar dat zie ik niet als heel problematisch, omdat ik dan makkelijk met opgeheven hoofd kan zeggen: leidinggeven bleek niets voor mij, en dan ga ik weer terug naar mijn uitvoerende functie als professional. Dat zie ik dan niet perse als falen. Behalve dan dat ik die functie al 20 jaar doe en dan nog 25 jaar moet blijven doen.

Als het wel slaagt, heb ik de komende 25 jaar meer mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Wat je wat het is? Ik zou wat jij wil ook allemaal echt super graag willen. Maar de werkelijkheid houdt dat tegen.
35 m/v levert vooral veel gezeik op. Verdeeld over drie teams waarvan er maar 1 zelfsturend is: daar heb ik nooit gedoe mee. Die andere twee: alleen maar ellende. Ze vinden mij of elkaar stom en lopen voornamelijk te rellen.
En waarom?! Ik krijg er mijn vinger niet achter.
Alle reacties Link kopieren
Het goede nieuws voor jou zou kunnen zijn dat je aan hogere niveaus leiding gaat geven. Aan hen die leidinggeven aan de werkvloer. Dat is mijn volgende stap want dat gaat serieus schelen. Als ik zie hoe mijn collega’s en ik gaan: dat team zou ik graag hebben! Maar dat is voor nog iets later ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gedaan, maar zou er niet snel opnieuw voor kiezen.

Ik kreeg de functie aangeboden als uitblinker op de werkvloer, maar werd er zonder training of cursus ingezet en het team vond het maar niks. Veel afgunst, samenspannen en niet meewerken en daar stond ik dan als voorheen gelijke en nu moest ik dat aansturen zonder ervaring en opleiding. Management verwachtte niettemin dat ik me focuste op mijn nieuwe rol, en team dat ik hen vooral bleef ondersteunen omdat zij nu eenmaal weinig zelfstandig konden of wilden doen.

Het is inderdaad klappen van boven en beneden opvangen en nooit is iedereen tevreden, al doe je nog zo je best om het voor iedereen goed te doen. Ik heb me daar echt in verslikt.

Ik zou het best nog eens overwegen vanwege de spin in het web mentaliteit, maar niet meer zonder gedegen training en dan met name in het stellen van grenzen en conflict hantering.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik doe het en het bevalt mij goed! Wel een klein team (7 m/v). Zeker heeft het pittige kanten en vraagt het veel van me, maar ik vind het erg leuk.
pejeka schreef:
15-11-2019 20:06
Het is:
- mensenkennis (zonder spatie)
- amateurpsycholoog (zonder spatie)
- salarisverhoging (zonder spatie)

Heb je een automatische spatiebalk op je PC of? Van een leidinggevende mag worden verwacht dat die Nederlands beheerst, lijkt me.
RP7 schrijft nergens dat hij/zij de leidinggevende was hoor.
Alle reacties Link kopieren
In mijn bedrijf ben je lijnmanager on top of je gewone job. Zonder extra uren natuurlijk. @( Ik heb 6 mensen onder me waarvan er 4 nieuw zijn.

Dat ging redelijk tot er één rare tussen zat. Ze functioneert niet, is niet helemaal eerlijk en lijkt overal mee bezig behalve haar werk. En dan blijkt opeens dat ik helemaal de kennis en tools niet heb om er wat mee te kunnen. Desondanks ben ik er wel heel druk mee.

Ik denk dat het echt een vak is. Waarvoor je ook geleerd moet hebben (of moet willen leren). En dan hangt het nog van je team af. Één rotte appel en je hebt ellende. En het bedrijf moet een beetje meezitten. Het scheelt dat dat bij mij zo is, maar ik vind er echt niks aan.

Maar als ik je zo hoor zou ik het gewoon proberen. Je bent enthousiast en als je er zit ben je zo een jaar verder. Als het dan tegen valt zoek je iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het gewoon heel moeilijk te zeggen is, omdat het ontzettend van de organisatie afhangt. Ik heb momenteel een team van 16 mensen. Maar een groot deel van hen doet eigen projecten, die ik begeleid. De ‘targets’ zijn vooral voor henzelf belangrijk, dus dat hoef ik nooit uit te leggen. En ik werk als een soort zelfstandige groep binnen een grote organisatie, dus de praktische P&O dingen, alle juridische kanten etc zijn gewoon andere mensen voor.
Wat mij soms zwaar valt is de verantwoordelijkheid voor andermans salaris (ik moet een groot gedeelte van het geld voor die mensen zelf binnenhalen) en als iemand echt niet goed in zijn vel zit. Iemand echt uit de put halen als zijn project niet loopt is best lastig, alhoewel ik daar steeds beter in word.

Veel van de negatieve kanten hierboven herken ik niet. Maar ik denk echt dat dat van het soort werk af hangt. Mensen die echt alleen komen om geld te verdienen en het verder geen bal kan schelen heb ik niet, daar is het werk gewoon niet naar.
ringaroundtherosie schreef:
15-11-2019 21:03
Ik heb het gedaan, maar zou er niet snel opnieuw voor kiezen.

Ik kreeg de functie aangeboden als uitblinker op de werkvloer, maar werd er zonder training of cursus ingezet en het team vond het maar niks. Veel afgunst, samenspannen en niet meewerken en daar stond ik dan als voorheen gelijke en nu moest ik dat aansturen zonder ervaring en opleiding. Management verwachtte niettemin dat ik me focuste op mijn nieuwe rol, en team dat ik hen vooral bleef ondersteunen omdat zij nu eenmaal weinig zelfstandig konden of wilden doen.

Het is inderdaad klappen van boven en beneden opvangen en nooit is iedereen tevreden, al doe je nog zo je best om het voor iedereen goed te doen. Ik heb me daar echt in verslikt.

Ik zou het best nog eens overwegen vanwege de spin in het web mentaliteit, maar niet meer zonder gedegen training en dan met name in het stellen van grenzen en conflict hantering.

Dat is een totaal ander uitgangspunt. Op die manier is het erg lastig, gelukkig komt TO als ze het gaat doen gewoon direct als leidinggevende in het team, niet eerst als gelijke.
Alle reacties Link kopieren
Bedenk goed wat je rol is. Ik zou deze constructie niet prettig vinden: jij moet op targets sturen, maar bepaalt die targets niet, je kunt ook zelf geen invoked hebben op formatie en personeelsbudget. Terwijl je wel beoordelingsgesprekken doet.

Mijn ervaring: begin van mijn carriere gaf ik leiding aan den groot, divers team. Viel tegen : onderlinge ruzies, te laat komen, verzuimgesprekken etc.

Nu geef ik functioneel leiding en dat bevalt veel beter. Ook kleiner team en ik kan vooral op inhoud sturen en coachen.
5 jaar geleden mocht ik een team van 8 personen aansturen, die zichzelf hadden aangemeld voor dat team. Prachtig vond ik het! Steunend leiderschap en later coachend leiderschap. Ik ging elke dag met plezier naar mijn werk.

3 jaar geleden werd het team veel te groot en het project te volwassen. Daarover ben ik in gesprek gegaan, omdat ik nu een rol kreeg die ik niet wilde: anderen controleren of ze hun werk wel goed doen. Vreselijk. Ik was blij dat ik een nieuwe uitdaging kreeg.
Ik ben een jaar leidinggevende geweest, van een team waarin ik eerst een gelijke was en de vorige leidinggevende ging terug de uitvoering in. Dus werd ik leidinggevende van mijn oude leidinggevende. Dan nog iemand met psychische problemen, iemand die net terug was van een burn-out en iemand met een heftige privésituatie. In dat jaar ook veel veranderingen in de organisatie. Ik volgde ondertussen een deeltijdopleiding management.

Het was gewoon niks. Denk dat ik een heel andere ervaring had gehad als ik ergens blanco als leidinggevende was begonnen.

Nu weer een uitvoerende functie en mis het totaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier zelfde ervarin als ring around the rosie .
Ook ik ben op de vloer gezet als leidinggevende vanwege mijn presteren en het onvoorziene vertrek van voorganger.
Ik ben mezelf ontzettend tegengekomen , 32 man zonder ervaring of kennis is jezelf in de problemen brengen.
Ook ik werd tegengewerkt, onder druk gezet, gemanipuleerd en ik had het gereedschap niet om ook goed voor mezelf te kunnen blijven zorgen.
De hoeveelheid werk, al het werk wat even tussendoor gegooid wordt door personeel wat een vraag meteen beantwoord wil zien en mijn pleaser kant die overal meteen bovenop zat.
Ik ben uitgevallen, burn out en een hernia.
Ik heb een hoop geleerd, met als belangrijkste les dat leidinggeven niets voor mij is.
Bedenk goed of je karakter sowieso leidinggevens is, kan je mensen motiveren en enthousiasmeren. Kan je goed je grenzen bewaken?
Ik wens je veel succes als je besluit de functie aan te pakken, het wordt sowieso leerzaam!
Alle reacties Link kopieren
Ik geef inhoudelijk leiding aan een team van 10...25 personen (de hoeveelheid en samenstelling hangt af van de activiteit). Ik heb (gelukkig) geen lijnmanagementrol, dus zaken rondom functioneringsgesprekken, verzuim, contracten e.d. hoef ik niet te regelen.

Toen ik dit werk net deed vond ik het best wel moeilijk om te delegeren en sommige zaken los te laten. Na een paar jaar gaat dat een stuk beter. Het leuke van mijn rol is dat ik me nu echt met de hoofdzaken bezig kan houden en dat de verschillende teamleden met hun expertise de details kunnen invullen.
Marana schreef:
15-11-2019 21:47
Dat is een totaal ander uitgangspunt. Op die manier is het erg lastig, gelukkig komt TO als ze het gaat doen gewoon direct als leidinggevende in het team, niet eerst als gelijke.

Sterker nog, het wordt een nog te vormen team, dat naar verwachting flink zal groeien.

Misschien maakt dat het moeilijker.

Ik merk nu toch aarzeling bij mezelf. Ik lees op internet dat de teamleider de kop van jut is. En ik kan me inderdaad vanuit mijn eigen werkverleden herinneren dat er op plekken waar het eigenlijk heel goed was, toch best ongelooflijk gezeken werd vanuit het personeel op de organisatie en leidinggevenden (deed ik zelf ook heus aan mee).
Vooral jonge mensen doen dat volgens mij. En in dit team komen veel jonge mensen.

Ik aarzel tussen ambitie en enthousiasme en mijn behoefte aan rust en geen gezeik.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef leiding aan rond de 40 medewerkers (wel veel pt), en ik vind het geweldig. Toen ik deze functie kreeg was het hel, ik ben regelmatig huilend naar huis gereden. Het was geen gezond team, en door stevige gesprekken te voeren en duidelijk aan mijn visie vast te houden en dit over te brengen is het gelukt om een leuk team te creëren. Het was wel noodzakelijk om van een heel groot deel van het oude team afscheid te nemen, en dat is niet altijd leuk maar het geeft wel weer kansen om leuke nieuwe medewerkers aan te nemen.

Ik werk voor een groot bedrijf maar op de locatie ben ik eindverantwoordelijk. Dat vind ik het leukste aan mijn job, samen met m’n team onze targets behalen, zelf kunnen beslissen hoe/wie/wat/waar binnen de richtlijnen van het bedrijf.
Het is handig als je er van te voren van uitgaat dat er medewerkers zullen zijn die je aardig vinden, maar ook een aantal niet. En dat je daar dan niet wakker van ligt. En het is heel fijn als je enkele trainingen kunt volgen van te voren, dan leer je jezelf kennen en je valkuilen.

Heb je voor jezelf al een lijstje gemaakt met voors en tegens?
In sommige bedrijven kan het ook net tegen-werken dat je iemand extern bent.

Als er 3 man uit je team (of het bedrijf) je job ook wou en zichzelf capabel acht wordt het ook een leuke om je team gemanaged te krijgen als newbie.



En ga er standaard vanuit dat er op je gezeken wordt.
Maar dan wel vooral achter je rug :-D.
Ze zullen het zelden in je gezicht zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en die saucijzenbroodjes uitdelen kan natuurlijk altijd :-) maar dat is niet je hoofdtaak hahaha
Airecolette1 schreef:
15-11-2019 22:11
Oh en die saucijzenbroodjes uitdelen kan natuurlijk altijd :-) maar dat is niet je hoofdtaak hahaha
En tegelijk kan dat weer negatief worden geïnterpreteerd als "ze heeft iets van ons nodig" of "ze probeert ons te kopen".


Op 't moment dat mijn baas met pizza staat te zwaaien weet ik hoe laat het is :-).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu even geen werk, maar ik ben al zo'n 10 jaar manager, van teams van 15-45 man. Wel uitvoerend en veel op de vloer, maar daardoor juist extra pittig, omdat goed managen ook achter de schermen gebeurt. Over het algemeen werkte mijn team over 4/5 afdelingen en had ik per afdeling een aantal supervisors werken die de directe supervisie op de vloer hadden, maar zodra er een beetje verantwoordelijkheid of problemen bij kwamen kijken wel hun handen er vanaf trokken :).
Taken:
- Planning/Roosters maken
- Personeelsadministratie - kort lijntje houden met HR mbt ziekteverzuim
- Aannemen van nieuw personeel (plus alle administratie)
- Tussentijdse gesprekken/coaching gesprekken - personeelsdossiers bijhouden samen met HR
- Eventueel dienstverband beëindigen met de bijbehorende gesprekken.
- Budget opstellen samen met Accounting en het controleren en bijhouden van dit budget
- Trainingen - zelf geven of regelen
- Menu samen met het keukenteam samenstellen en wekelijks analyseren
- Contact met leveranciers over (nieuwe)producten
- Contact onderhouden met verschillende uitzendbureaus voor flexibele krachten
- Gasttevredenheidsenquetes en review websites bijhouden en gasten die een lage score geven contacteren waar mogelijk
- Personeelstevredenheid on target houden
- Zo'n honderd mailtjes per dag wegwerken
- Al dit bovenstaande en meer naar tevredenheid van de GM/CEO doen om mijn eigen targets te bewaken en te behalen.

Voor de rest bestonden mijn dagen uit regelen, heel veel regelen. Overal ogen hebben, niks laten schieten. Streng doch rechtvaardig zijn, succes vieren, maar men ook aanspreken op fouten. Een luisterend oor zijn, een schouder waar men op uit kan huilen....Als ik op mijn kop kreeg van mijn manager dit niet door laten vloeien naar het team, maar juist de schouders eronder zetten.

Ik kan nog wel even doorgaan :). Klinkt allemaal best pittig en is het ook, maar ik heb menig team qua motivatie en prestatie naar een hoger plan getild door te motiveren maar ook puur door door te zetten. Ik word echt ontzettend gelukkig als ik resultaat zie.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Hillegonda1 schreef:
15-11-2019 22:02
Ik aarzel tussen ambitie en enthousiasme en mijn behoefte aan rust en geen gezeik.
Rust en geen gezeik is ook wat ik van nature nodig heb, en dus bouw ik dat in. Verlofaanvragen behandel ik op 1 vast moment per week en als je de dag daarna verlof aanvraagt, moet je dus 6 dagen wachten op antwoord. Als ik het nodig vind om even rustig een taak af te maken zonder gestoord te worden, pik ik een moment dat het uitkomt qua werkzaamheden en communiceer ik naar mijn team dat ik alleen te bereiken ben bij brand of grote paniek, en ik vertel erbij bij wie ze terecht kunnen voor vragen die niet kunnen wachten. Staat er toch iemand aan mijn deur, dan vraag ik waar de brand is :-)
Andersom sta ik ook op topdrukte mijn team te helpen waar nodig, kan er gelachen en gehuild worden... Duidelijkheid en communicatie zijn het meest belangrijk.
Ik ben begonnen met een klein team (12 personen),, liet het toe dat andermans problemen, mijn probleem werd. Paar coaching sessie hielpen mij om dat in te zien en dat gaf rust.
Nu geef ik ruim 3 jaar leiding aan > 45 man/ vrouw. Ik krijg er veel energie van (laten groeien van collega’s, bouwen aan een team, belangen verdedigen in de hogere lagen). Ja, er zijn altijd probleemgevallen, maar die moet je niet de overhand laten nemen, over het algemeen is het leuk, kun je een verschilletje maken.
Mijn tips:
- Zorg voor een gezonde scheiding werk/ privé. En nee, dat lukt niet meteen, maar zorgt wel voor de nodige rust. Neem je problemen niet mee naar huis/ je nacht.
- blijf eerlijk: naar je team en jezelf
- Schroom niet om hulp te vragen (manager, coach, opleiding), ander inzicht helpt
Hillegonda1 schreef:
15-11-2019 22:02
Sterker nog, het wordt een nog te vormen team, dat naar verwachting flink zal groeien.

Misschien maakt dat het moeilijker.

Ik merk nu toch aarzeling bij mezelf. Ik lees op internet dat de teamleider de kop van jut is. En ik kan me inderdaad vanuit mijn eigen werkverleden herinneren dat er op plekken waar het eigenlijk heel goed was, toch best ongelooflijk gezeken werd vanuit het personeel op de organisatie en leidinggevenden (deed ik zelf ook heus aan mee).
Vooral jonge mensen doen dat volgens mij. En in dit team komen veel jonge mensen.

Ik aarzel tussen ambitie en enthousiasme en mijn behoefte aan rust en geen gezeik.


Hmm, lastig te zeggen. Een nieuw team vormen is vooral een kans, je kunt ze vormen naar wat jij wilt, als je goed stuurt bepaal jij of het een team wordt of niet. Maar als je nog geen leidinggevende ervaring hebt is dat wel lastiger, dan ben je al doende aan het leren en dat is bij een nieuw team moeilijk. Je moet eigenlijk vanaf het begin duidelijk de lijnen uitzetten en die lijnen weet je mogelijk nog niet.

Een dikke huid kweken is als leidinggevende wel aan te raden. Mijn team zal heus ook wel op mij mopperen, maar ik krijg dat gelukkig niet echt mee.
Ik heb geen ervaring mbt het teamleider zijn als tussenlaag, ik ben zelf de bovenste laag. Wij hebben een erg platte structuur.
Ik denk dat je moet uitkijken niet van beide kanten de kop van jut te zijn, van zowel de laag onder je als van de laag boven je de klappen te krijgen.

Als dit is wat je wilt, waarom blijf je dan niet nog 1 of 2 jaar in je huidige baan, terwijl jij je schoolt op managementgebied? Ik heb zelf na jaren leidinggeven een heel goed managementtraject gevolgd en daar heb ik zo ontzettend veel aan gehad, mijn team draait sindsdien zoveel beter.
Ik vind het heel positief dat jij spreekt over het faciliteren van het team. Dat is wat nodig is maar wat vaak juist niet gebeurt. Mensen zien als lastig en ze in het gareel willen houden is vaker de realiteit. Veel succes!
Airecolette1 schreef:
15-11-2019 22:26
Rust en geen gezeik is ook wat ik van nature nodig heb, en dus bouw ik dat in. Verlofaanvragen behandel ik op 1 vast moment per week en als je de dag daarna verlof aanvraagt, moet je dus 6 dagen wachten op antwoord. Als ik het nodig vind om even rustig een taak af te maken zonder gestoord te worden, pik ik een moment dat het uitkomt qua werkzaamheden en communiceer ik naar mijn team dat ik alleen te bereiken ben bij brand of grote paniek, en ik vertel erbij bij wie ze terecht kunnen voor vragen die niet kunnen wachten. Staat er toch iemand aan mijn deur, dan vraag ik waar de brand is :-)
Andersom sta ik ook op topdrukte mijn team te helpen waar nodig, kan er gelachen en gehuild worden... Duidelijkheid en communicatie zijn het meest belangrijk.

Dat vind ik wel redelijk star klinken eerlijk gezegd. Als iemand overmorgen verlof nodig heeft dan kan dat dus per definitie niet?
Ik ben zelf niet van de taken afmaken zonder gestoord te worden. Als het echt moet doe ik zoiets thuis, en kom ik daarna naar de zaak. Maar dat komt niet eens 1x per jaar voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven