Werk & Studie alle pijlers

BetaalProbleem met IB-Groep

07-02-2010 16:28 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een lening lopen die ik sinds een jaar terug betaal.

Ik heb eind vorige maand een automatisch aangemaakte brief van IB-groep ontvangen met daarin het bericht dat ik een betaalachterstand zou hebben van 1 maand. Ik zou

het termijn December 2009 niet hebben betaald.

Ondanks dat ik het vreemd vond dacht ik dat het wellicht wel zou kloppen en heb het bedrag wat nog miste meteen overgemaakt ... wat stom was. Ik ben daarna pas gaan kijken of het klopte en wat blijkt, ik had het termijnbedrag -weliswaar 3 dagen te laat maar toch- betaald.

Ik heb meteen een email verstuurd naar IB-groep met mn verhaal en ik krijg als reactie terug dat ik vooraf geen aankomende termijn kan aflossen en ik gewoon een acceptgiro krijg voor de maand Maart. Alsof ik rijk ben :|

En ik krijg als advies: "Als u dit niet wilt, kunt u de betaling via uw bank storneren."

Mijn vraag is, kan dat wel ?? Het ging hier om een bedrag wat ik zelf heb overgemaakt naar IB-groep. En op dit moment kan ik het geld echt wel voor wat beters gebruiken.
Misschien kan je het door de IB alsnog geïncasseerde bedrag storneren. Als je internetbankieren hebt, kan je dit meestal zelf regelen (bij de ABN iig wel). Je kan dan een opgaaf van reden aangeven (dubbel betaald) en dan krijg je van je bank vanzelf bericht of het wel of niet is geaccepteerd. Een betaling die je zelf hebt overgemaakt, kan je nl. niet storneren.

Ik hoop dat het zo lukt, kan me voorstellen dat je je geld wel beter kan gebruiken. Succes ermee!
Ik ben mijn eigen bananenschil
Gewoon de volgende maand niet betalen! Jij bent baas over je eigen geld, niet zij.
Ow, ik begrijp nu dat je zelf steeds het bedrag overmaakt en niet via incasso. Hm, dan kan je morgen misschien het beste even naar je bank bellen en het verhaal uitleggen. Misschien wil je bank je wel helpen!
Ik ben mijn eigen bananenschil
Wordt dat niet gewoon verrekend met de volgende maand? Ik krijg mijn salaris om de 4 weken en soms kan IB dan niet automatisch afschrijven omdat er geen geld is op mijn rekening. Later maak ik dan meer over, omdat ik geen zin heb om na te kijken wat het exacte bedrag is. Het bedrag voor de maand daarop is dan verminderd met wat ik meer heb betaald.
quote:Olijfje_ schreef op 07 februari 2010 @ 16:37:

Ow, ik begrijp nu dat je zelf steeds het bedrag overmaakt en niet via incasso. Hm, dan kan je morgen misschien het beste even naar je bank bellen en het verhaal uitleggen. Misschien wil je bank je wel helpen!Dat wordt idd maar bellen, maar ik ben bang dat zelf overgemaakt geld gewoon weg is. tenzij IB-groep zo vriendelijk zou kunnen zijn om het overgemaakte bedrag terig te storten maar dat doen zij ook vast niet.
quote:Zamirah schreef op 07 februari 2010 @ 16:35:

Gewoon de volgende maand niet betalen! Jij bent baas over je eigen geld, niet zij.dan krijg ikmet incasso kosten en dat bedonder te maken ben ik bang .. ookal heb ik dus geen achterstand op dit moment.
quote:leewin schreef op 07 februari 2010 @ 16:47:

[...]

dan krijg ikmet incasso kosten en dat bedonder te maken ben ik bang .. ookal heb ik dus geen achterstand op dit moment.Volgens mij mag dat helemaal niet als je niet achter staat.
quote:Pompiedoe schreef op 07 februari 2010 @ 16:39:

Wordt dat niet gewoon verrekend met de volgende maand? Ik krijg mijn salaris om de 4 weken en soms kan IB dan niet automatisch afschrijven omdat er geen geld is op mijn rekening. Later maak ik dan meer over, omdat ik geen zin heb om na te kijken wat het exacte bedrag is. Het bedrag voor de maand daarop is dan verminderd met wat ik meer heb betaald.ik hou nietvan geplunder op mijn rekening en betaal alles altijd zelf ... helaas ..in dit geval
quote:Zamirah schreef op 07 februari 2010 @ 16:51:

[...]

Volgens mij mag dat helemaal niet als je niet achter staat.

dit is de letterlijke reactie van IB-Groep

quote: U kunt niet

vooraf een nog komende termijn aflossen. Dit betekent dat uw tweede betaling in

februari niet afgeboekt kan worden van de maandtermijn voor maart. Uw betaling

wordt als extra boeking geregistreerd.

Als u dit niet wilt, kunt u de betaling via uw bank storneren.

Voor de maand maart ontvangt u opnieuw een acceptgirokaart.

Ik kan de maand maart overslaan maar ben bang dat ik flink wat extra kosten mee krijg op die manier en daar heb ik echt geen trek in
Als je straks je acceptgiro krijgt voor de nieuwe maand, niets overmaken maar een brief/mail sturen dat het geld al is ontvangen door hen n.a.v. een door hen verzonden onterechte aanmaning (je had het toch al betaald en die aanmaning was dus niet terecht toch?). Die dubbele betaling moeten ze derhalve afboeken tegen de huidige maand.
Hummm, maar als december nu pas wordt herinnerd, dan betekent dat als je februari niet betaalt pas begin april wordt herinnerd.
volgens mij zien ze dat bedrag als extra aflossing.

Gezien de: "Uw betaling

wordt als extra boeking geregistreerd."
Oooooh ze boeken het als extra aflossing. Slim zeg.

Even een brief sturen, bijlage: kopie van je afschrijving die 3 dagen te laat was, aanmaning en de afschrijving die je hebt gedaan n.a.v. aanmaning en je nieuwe factuur voor de komende afbetaling.

Het is dom dat je het niet eerst hebt nagekeken voordat je ging betalen voor de tweede keer maar die aanmaning was niet terecht want je had al betaald. Ook hen fout dus. Lijkt me dat ze hier toch wel in mee gaan als je dit verzoekt per brief of mail.
Ik betaalde vroeger altijd meer aan aflossing. Nu is mijn betaling van een tijdje terug niet zo goed gegaan. en hebben ze voor hetgeen wat over is (wat ze nog dienen te ontvangen minus het al te ontvangen) een brief gestuurd dat ze graag nog 14 euro ontvangen.

Dus als je maart niet betaald heb je geen enkel probleen volgens mij
quote:pipeloentje1 schreef op 07 februari 2010 @ 17:11:

Ik betaalde vroeger altijd meer aan aflossing. Nu is mijn betaling van een tijdje terug niet zo goed gegaan. en hebben ze voor hetgeen wat over is (wat ze nog dienen te ontvangen minus het al te ontvangen) een brief gestuurd dat ze graag nog 14 euro ontvangen.

Dus als je maart niet betaald heb je geen enkel probleen volgens mijmaar ben jij nu klaar met betalen of moet je nog een tijdje doorbetalen ? Want als 14 euro mijn rest bedrag was zou ik me ook niet zo druk maken
je moet de volgende maand gewoon betalen. Ze zien het als extra aflossing op je schuld als er een extra bedrag in een maand binnenkomt. Heb het zelf ook een keer gehad.
Ik heb dat ook een keer gehad, ze zagen het inderdaad gewoon als extra aflossing in plaats van dat ze het verrekenden met de maand daarop. Was ik toch mooi even een paar honderd euro armer....

Ik baal sowieso stevig van de IB-groep, moet nu opeens elke maand meer dan 400 euro gaan aflossen, wat helemaal nergens op slaat omdat ik niet eens een baan heb.
quote:flip123456789 schreef op 07 februari 2010 @ 21:03:

Ik heb dat ook een keer gehad, ze zagen het inderdaad gewoon als extra aflossing in plaats van dat ze het verrekenden met de maand daarop. Was ik toch mooi even een paar honderd euro armer....

Ik baal sowieso stevig van de IB-groep, moet nu opeens elke maand meer dan 400 euro gaan aflossen, wat helemaal nergens op slaat omdat ik niet eens een baan heb.hoe hoog was je oorspronkelijke lening ? en je kan dat bedrag toch verlagen als je geen baan / weinig inkomen hebt ?
Flip heb je wel doorgegeven aan IB groep dat je geen baan meer hebt? Je kunt dan draagkrachtmeting laten doen en dan gaat je bedrag omlaag. man heeft werk en moet minimaal 127 euro betalen per maand, terwijl hij een behoorlijke schuld heeft en best wel wat inkomen.. Lijkt me sterk dat je zonder werk dan 400 euro moet betalen, of je moet echt een behoorlijke achterstand hebben?
Storneren kan (in ieder geval bij de Rabo) tot 30 dagen na automatische incasso.

Zoals hierboven al is gezegd: bij zelf overgemaakte bedragen kan dat niet.

Maar TO: ik begrijp uit je OP dat het automatisch incasso bedrag niet was gelukt?

Dan krijg je in de regel een brief ; automatische incasso mislukt tegenover jouw (te late) betaling en bij de IB nog niet verwerkt. Van bank naar giro duurt ook vaak langer qua verwerking etc.

Let wel even op hiermee: bij sommige organisaties vervalt gelijk de automatische termijn incasso op het moment dat ze niet kunnen incasseren en kun je het openstaande bedrag ineens voldoen (algemene voorwaarden).

Sommige organisaties hanteren ook flexible afschrijf data. Vraag daar ook eens naar.
Klopt het dat wanneer je een maand aflost in bijvoorbeeld januari, dat het termijn bedrag geldt voor januari en niet voor februari.... wat ik een jaar lang dacht ?

Want als dat zo is dan had ik 'gelukkig' toch idd een achterstand van een maand
up
Storneren kan inmiddels tot 56 dagen na incasso, dat is verlengd.
quote:leewin schreef op 09 februari 2010 @ 14:48:

Klopt het dat wanneer je een maand aflost in bijvoorbeeld januari, dat het termijn bedrag geldt voor januari en niet voor februari.... wat ik een jaar lang dacht ?

Want als dat zo is dan had ik 'gelukkig' toch idd een achterstand van een maand

Ja dat klopt, je lost de maand in de maand zelf af.

Wat betreft je eerdere vraag.

je kunt DUO (IBG) schriftelijk verzoeken de extra betaling als de betaling voor de betreffende maand te zien.

Normaal wordt het als extra boeking afgelost. Je kunt in dit geval aangeven dat het je bedoeling was dat je er die maand mee wilde betalen maar dat je het kenmerk was vergeten. Als je dit niet structureel doet en je hebt verder geen achterstanden of bent wanbetaler dan is dat mogelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven