Werk & Studie alle pijlers

bijna 40 en kappersopleiding

06-12-2013 23:13 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik loop tegen de 40 aan en twijfel of ik hetgeen ga doen waar al al jaren over droom..

Ik werk al jaren op kantoor (ondersteunende functie) en ben al jaren aan het denken wat ik later wil worden als ik groot ben. Tot nu toe komt er toch steeds uit dat het mij super lijkt om kapster te zijn. Het bezig met klanten, lekker kletsen, zorgen dat ze mooi worden lijkt mij gewoon supergaaf om te doen.

Zijn er mensen die op latere leeftijd deze carriereswitch hebben gemaakt en hoe is dit afgelopen? Beste keus ooit of spijt, had ik nooit moeten doen, levert niets op..

Ik hoor heel graag jullie ervaringen, tips enzv..
Dank allemaal voor de reacties! Ben er nog niet uit haha, maar ik ga eerst eens kijken wat zo'n opleiding kost.

De tip over het kappen in bejaarden tehuizen had ik zelf ook al in mijn hoofd.
Opleiding kost een paar duizend euro.. Praat ik nog niet over alle spullen die je nodig hebt ook nog c.a 1000 euro, totaal reken maar gerust op een dikke 3000 euro. En wat kun je vragen per klant, per knipbeurt, echt max 10 euro! anders gaan ze wel naar een ander of een salon, nou zie het er maar uit te knippen, naast je huidige baan... Het is echt pittig.

Ik raad je het écht sterk af!!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Doen. Echt, ga voor wat je leuk vindt. Je houdt jouw huidige baan zeg je, dus ik zie ook geen risico. En juist als iedereen zegt dat het niet gaat lukken vanwege je leeftijd (lekker kortzichtig, aangezien je nog langer moet werken dan je tot nu toe hebt gewerkt) dan ga je bewijzen dat het wel kan.
Cum non tum age
Niks kortzichtig, dat noem je ervaring.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Ik heb ook jaren geleden een kapperopleiding gedaan, ruim 20 jaar in een salon gestaan maar ik wilde wat anders. Ben toen administratietief werk gaan doen en daarnaast wat extra's bijverdient als kapper. Dat doe ik ambulant, maar vergis je niet. Het is lichamelijk zwaar werk. Altijd met je armen en schouders omhoog, slecht houdingen en ongemakkelijke plekken.

Als ik iemand het haar moet wassen moet ik in een moeilijke hoek staan en degene wassen onder de keukenkraan. Het is dat ik financieel niet zonder het geld kan, anders was ik er mee gestopt. Heb vaak nekklachten en schouders zitten vaak vast.

En het betaald niet super, maar nog altijd beter dan poetsen bij iemand thuis, maar er van leven gaat niet lukken. De concurrentie is moordend.

Er vallen regelmatig klanten weg, verhuizing of overlijden, maar daar heb ik niet gelijk weer nieuwe voor in de plaats. Maar ik maak ook geen reclame, mss als ik dat zou doen dat ik dan wel eerder nieuwe klanten zou hebben.

Het klopt dat je persoonlijk contact heb met klanten,veel van hen zie ik intussen meer als vriendin.

Ik had geprobeerd om de zaterdagen weer bij een salon te gaan werken om wat meer inkomen te genereren, maar dat is tot nu toe niet gelukt, ben te oud...
Wat betreft die concurentie.. Daar maak ik mij geen zorgen over ( als ik het knippen en verven dan ook echt in de vingers heb dat weet ik nu nog niet zeker natuurlijk) Ik vind dat er maar weinig echt goede kappers zijn. Iemand die luistert naar hetgeen jij wilt, een redelijke prijs vraagt en goed kan knippen. Ik kom al 15 jaar bij mijn kapper maar omdat hij zo onmens duur is ben ik in de afgelopen jaren wel een aantal keer vreemd gegaan met een andere kapper. Nooit naar tevredenheid, ben nog steeds op zoek naar een kapper die niet de hoofdprijs vraagt.
quote:saaaaar81 schreef op 09 december 2013 @ 10:08:

Niks kortzichtig, dat noem je ervaring.

Inderdaad.

TO, je kunt het doen, maar je word hiermee teleurgesteld. Het gaat simpel weg niet lukken, echt niet.

en je bent dan wel een aantal duizend euro's kwijt he.
Elke kapper vind dat hij goed werk levert, en ja als mensen horen dat jij nog maar net je diploma heb, dan gaan ze liever naar een ervaren kapper.
Mijn moeder heeft rond haar eind 30ste dacht ik nog een mbo opleiding gevolgd werken en leren. Voor haar was dat de goede keuze geweest. Na jaren deed ze eindelijk wat ze leuk vond. Ik denk dat het niet altijd makkelijk was met 2 kinderen thuis. Maar denk dat ze er nooit spijt van heeft gehad.
Ik knip altijd mijn eigen haar. Vind de kappers prijzen belachelijk hoog. Ik wou dat ik iemand in mijn omgeving had die niet zulke prijzen betaalde. En ik hoef echt geen kapster met 10tallen jaren ervaring.
Over een kapperopleiding kan ik niet meepraten. Over later beginnen met je (droom)opleiding wel. Toen ik 39 was ben ik met een universitaire opleiding begonnen.(Bijna) Iedereen raadde me dat af. Zo van: je bent te oud, concurrentie is moordend etc. Ik dacht: ik doe het! Het is nu of nooit. Ik werkte parttime en volgde voltijd studie en naast mijn gezien en huishouding thuis was dat erg pittig. Nu ben ik vijf jaar verder en bijna klaar.

Maar, spijt heb ik nooit gehad. Het was wel zwaarder dan verwacht, maar ik heb het gedaan waar ik toen jaren over droomde. Als je iets echt wil, zou ik zeggen - doen! Als je het niet lukt, dan weet je tenminste dat je geprobeerd had. Dan hoef je niet verder daarover te dromen. . Groetjes
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet.
Klopt. Maar als TO al haar restjes spaargeld in die opleiding gaat stoppen is het wel erg zuur als het niet lukt. Ik weet niet of dat zo is dat ze al haar spaargeld erin zou steken, maar soms moet je ook je verstand gebruiken in plaats van alleen je gevoel of 'droom'.

Kapper is ver van een 'droom' maar oke.
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 02-10-2014 07:42
Reden: spam verwijderd
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven