Werk & Studie alle pijlers

blackberry

20-04-2010 14:52 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit de laatste tijd steeds meer te overwegen om (via mijn baas) een blackberry te nemen. Ik ben regelmatig niet op kantoor en werk niet op vrijdag, waardoor mijn mailbox met enige regelmaat vol met mail zit. Als ik dan weer op kantoor ben, ben ik eerst een halve dag bezig met alle mail doorspitten Ik werk als jurist bij de overheid btw.

Uiteraard heeft een blackberry ook nadelen: zo zal de verleiding groot zijn om ook op mijn vrije dag/ 's avonds/in het weekend mijn mail te gaan lezen. Bovendien gaan collega's er dan ook vaak vanuit dat je dat ook daadwerkelijk doet!

Wie van jullie heeft er een blackberry? Vind je het handig, en vind je het ook fijn om er een te hebben?
Ik heb er één. Ik vind het heel handig, maar ik zou er goed over nadenken, de nadelen zijn ook groot. Het hangt van jezelf af, als je het makkelijk weg kan leggen: doen! Maar als je denkt dat je er makkelijk door geobsedeerd raakt (ja echt) zou ik het niet doen. Dan ben je voor je het weet 's avonds in de kroeg mail aan het beantwoorden. (Of op je vrije vrijdag dus!)
Wat ook nog een optie is, is om zo'n UMTSkaart te nemen die je gewoon in je laptop kan steken, kan je ook overal je mail lezen.
Heb al een aantal jaren een BB. Maar ik gebruik 'm niet privé. Ik neem 'm niet mee met een weekendje weg/vakantie en 's avonds kijk ik er op maar als iets morgen ook kan dan wacht de uitstaande mail maar. Aanrader!
Waarom een dag vrij zijn per week en dan toch werken?

Krijg jij zoveel werkelijk noodzakelijke mail in je mik, of is het meer een kwestie van een hoop onnodige junk en cc-mail?

Dan zou ik eerder aan een cursus time-management beginnen dan aan een BB waarmee je feitelijk aangeeft 24/7 voor je werk te leven
Kun je niet van afstand in je werkmail komen, vanaf een gewone pc of laptop? Bij ons kan dat wel en hier maak ik af en toe gebruik van. Met een bb zit je voor je het weet de hele tijd te checken. En idd, men gaat misschien ook verwachten dat je dat doet.
.
Ik werk ook als jurist bij de overheid en vind het een uitkomst (heb er al tijden een). Ja je besteedt wat privetijd aan email lezen maar dat is de moeite vaak niet. Of en wanneer je antwoordt (dat kost het meeste tijd natuurlijk) heb je zelf in de hand. Ik vind het fijn om bij te blijven. Zelfs toen ik zwanger was, pfeiffer had en op vakantie was, nam ik elke dag tien minuutjes om bij te blijven. Call me crazy maar ik vond het een lekker idee om bijgelezen te zijn. Het is wel waar dat - zeker in een omgeving waar hard werken/ bereikbaar zijn niet altijd evident is - degene die dat wel zijn/ doen altijd 'de sjaak zijn'. Ik kan daarmee leven omdat er ook de leukere projecten/ snellere groei tegenover staan.

En ook een bb kan uit, dus als je echt rust wilt dan kan dat ook hoor.
if we all light up, we can scare away the dark...
Ik heb bij mijn laatste werkgever een BB gehad, tegenwoordig werk ik met een HTC smartphone, maar het principe is hetzelfde.

Ik ben er erg tevreden over. Het maakt het leven aanzienlijk beter beheersbaar.
@Rider, geheel eauff topic, maar wat is volgens jou het grootste verschil tussen een BB en een HTC? *is naarstig op zoek naar volgende mobielerT als ondernemer*
quote:Tia Dalma schreef op 20 april 2010 @ 17:42:

@Rider, geheel eauff topic, maar wat is volgens jou het grootste verschil tussen een BB en een HTC? *is naarstig op zoek naar volgende mobielerT als ondernemer*

Ik moet er even bij zeggen dat ik de BB alleen ken van enkele jaren terug.

De BB liet zich (toen) niet integreren met Outlook. De HTC die ik heb werkt onder windows en integreert volmaakt met Outlook. Alle e-mail en agenda-items, contactpersonen, etc., op mijn PC en in mijn HTC zijn identiek.
@TO

Ik heb al jaren zo'n ding en kan er met moeite vanaf blijven. Voor leuke mail is dat niet zo'n punt, maar als je vlak voor je gaat slapen of net nadat je op staat een zeikmail leest... Afijn, ik trap daar dus telkens nog steeds weer in. Ik ben te nieuwsgierig om het niet te doen

Voor bijblijven vind ik het ook niet zo handig, ik merk juist dat ik er veel door vergeet. Je leest het als het niet uitkomt, je denkt 'daar kijk ik morgen nog wel even naar' en de volgende dag ben je het na het lezen van die 85 nieuwe mailtjes in je inbox compleet vergeten.

@TD

Wat Rider schrijft over de BB is inderdaad oud, ze synchroniseren volledig met outlook (als ze goed ingesteld zijn tenminste). Het toestel is vooral handig voor mail, bijlagen kunnen niet altijd goed leesbaar geopend worden. En ik vind de levensduur van de BB eigenlijk veels te kort, na 1-1,5 jr houdt het wel zo'n beetje op.
Rider, (edit> of wie er nog meer een mening of kennis over heeft) enlighten me over de HTC ajb. Hoe is die anders, beter, etc dan de IPhone of de BB?

Ik heb als communicatiemens nog een gewone telefoon met cijfers om te bellen *bloos* en ik denk dat ik binnenkort toch maar eens de 21ste eeuw binnen moet stappen.
ja ik heb er 1 en ben ook op vrijdag vrij. Maandagmorgen is mailbox dus leeg maar op je vrije vrijdag word er echt wel anders van. Lees continu mijn mail en soms leidt dat weer tot telefoontjes. Op zich niet erg, i smijn eigen keuze, maar is dat wat jij wilt? Het is heel moeilijk om niet naar de bb te kijken.

Overigens sommige mail laat ik even dicht zitten. Van bepaalde personen bv. Voorkomt ergernissen op vrije dag.

Overigens kon ik al telewerken vanaf pc maar daar is barriëre veel groter voor. Moet je inloggen en zo.
Ha, veel herkenbare dingen komen voorbij!

Wat Marion10 al schrijft bijvoorbeeld; ik kan ook thuis inloggen maar dat is toch wel een drempel als je 'even' iets wil checken.

Als ik alles zo lees neig ik er toch naar het nog niet te doen: ik ken mezelf en weet dat ik dan echt teveel bezig ga zijn met dat ding.

Maar toch, lastig....(ghe, waarom zou mijn nick nou twijfelmeid zijn he? )
Die drempel om in te loggen is juist goed vind ik, ter zelfbescherming. Doe ik idd alleen als het echt nodig is en vaak denk ik dan ach t kan wel wachten tot ik weer op werk ben. Ik heb trouwens wel een smartphone maar mn werkmail staat er niet op
.
Ik heb ook een blackberry van het werk en op mijn vrije dag wil ik nog weleens mijn e-mail checken maar doe er verder niets mee (tenzij de boel in elkaar stort, bij wijze van spreken). Het is op maandagochtend iets rustiger van start gaan omdat je min of meer weet wat er op je ligt te wachten. Wanneer ik vrij ben, neem ik in principe geen telefoon op, maar luister wel eventueel de voicemail af.
quote:Nijntje schreef op 20 april 2010 @ 21:09:

Rider, (edit> of wie er nog meer een mening of kennis over heeft) enlighten me over de HTC ajb. Hoe is die anders, beter, etc dan de IPhone of de BB?Ik lees net dat de BB ook prima met Outlook (exchange server) overweg kan, dus dan weet ik niet of er een structureel nadeel aan de BB is. De iPhone schijnt ook met exchange-server overweg te kunnen, maar ik was niet bijzonder diep onder de indruk van de manier waarop dat geregeld is. Komt bij de de iPhone geen multitasker is, en dat is mobile windows wel.

Voor mij is integratie essentieel, dus ik wil alles onder windows, of als ik in de toekomst overstap op Mac alles onder Apple. Voor de rest is het vooral een kwestie van smaak heb ik de indruk.

quote:Ik heb als communicatiemens nog een gewone telefoon met cijfers om te bellen *bloos* en ik denk dat ik binnenkort toch maar eens de 21ste eeuw binnen moet stappen.weet ik niet hoor, ik vind eigenlijk de agenda-functie en de telefoonfunctie de enige twee die echt essentieel zijn. E-mail is prettig maar niet noodzakelijk. SMS is vooral handig als je je relatie wil verkloten heb ik op dit forum geleerd, en de andere functies zijn lollig of overbodig, of beiden.
quote:marion10 schreef op 20 april 2010 @ 21:15:

Overigens kon ik al telewerken vanaf pc maar daar is barriëre veel groter voor. Moet je inloggen en zo. mijn laptop staat vrijwel altijd aan, ook thuis. Inloggen werkt via gezichtsherkenning, dus dat is een kwestie van er voor gaan zitten en je bent ingelogd. Geen drempel hier.
Ik heb een BB, maar die gebruik ik alleen prive.

Ik ben principieel tegen een BB van het werk, omdat ik -mezelf kennende - dan constant aan het werk zou zijn. Ik neem zelfs m'n laptop zelden mee naar huis. Als ik echt langer moet werken, dan doe ik dat op kantoor en niet thuis. Ook als ik op een zaterdag een paar uurtjes werk in moet halen, rij ik naar kantoor. Thuis wil ik niet met werk bezig zijn (net zo goed dat ik op het werk ook niet met thuis bezig ben).
Tja, het ligt een beetje aan je zelfbeheersing denk ik. Ik heb een BB maar gebruik hem bewust niet prive zodat ik hem niet altijd bij me hoef te hebben. Op mijn vrije dag check ik de BB wel regelmatig, dat is de volgende dag toch rustiger binnenkomen omdat ik al weet wat die ochtend prioriteit heeft. In het weekend staat hij meestal uit en op vakanties blijft hij thuis, maar ik heb ook collega's die hem echt niet los kunnen laten en zelfs tijdens hun zwangerschapsverlof met dat ding nog werkmail checken. Over een week ga ik met verlof en dan blijft hij, evenals mijn laptop, bij de secretaresse voor de komende 5 maanden!
Ik ben er wel een beetje huiverig voor. Mijn man zwoer vroeger voordat hij m had, dat hij niet verslaafd zou raken aan de BB. Inmiddels gaat het ding mee naar bed...

Een smartphone, is dat een verzamelnaam voor al die phones die geen toetsen meer hebben, maar alleen een touchscreen?

Rider> ik denk dat je gelijk hebt, echt vreselijk nuttig zijn veel onderdelenvan bijv. de IPhone niet. Maar wel erg leuk, zag ik laatst bij een vriend die op bezoek was. Met zijn IPhone luisterde hij onze muziek die opstond af (gewoon ding in de lucht houden) en zette het op zijn phone. Simsalabim!
Ik heb ook een blackberry en ik kan er niet meer zonder!!! Uiteraard gebruik m voor andere doeleinden dan jij :P Lees: hyven, pingen, spelletjes, smsen, mail checken, surfen op i-net etc.

Maar hij is zoooooo handig voor bijv in de trein, wachtkamer of wanneer alle computer op de uni bezet zijn en ik een belangrijk mailtje moet versturen of wanneer ik ff een adres of telefoonnummer moet opzoeken etc. etc. Je hebt je mails en alle handige zaken gewoon bij de hand. Het is in principe gewoon een "zakcomputer" hahah! Echt een aanrader!
Ik heb een BB, reuze handig. En ik ben er ook heel handig in om 'm uit te zetten als ik er even geen zin in heb. Kwestie van zelfdiscipline.
.
Wat is voor de BB gebruikers de reden om juist die te nemen, en geen IPhone of andere smartphone (als ik tenminste terecht aanneem dat dat ongeveer hetzelfde is)?
Alle e-mails worden eerst naar BB fabriek (=RIM) gezonden, voordat het naar je BB gaat. Grote bestanden worden daardoor meer verkleind en eventuele virussen worden geblokkeerd. Hoe dat bij de I-phone gaat weet ik niet.

Verder vind ik de touchscreen toetsen niet zo handig als een gewoon toetsenbord, maar dat is heel erg persoonlijk (draag vaak handschoenen).

Aan de andere kant vind ik het grote scherm van de I-phone wel weer prettiger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven