Werk & Studie alle pijlers

boventallig verklaard

24-08-2014 01:52 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik heb een vast contract en werk 4 jaar als receptioniste bij dezelfde werkgever. In juli hadden we een reorganisatie en ik ben voor een deel van mijn uren boventallig verklaard. Maar ik werk nog steeds op dezelfde afdeling en ook gewoon mijn volledige uren en wordt ook volledig betaald. Binnen de organisatie zijn ze op zoek naar een plekje voor mij ivm boventallige uren. In januari willen ze weer gaan reorganiseren en mogelijk zullen er ook gedwongen ontslagen vallen, dit is nog niet bekend gemaakt. Ik weet nu niet wat ik moet doen.

Moet ik wachten tot ik wellich ontslag krijgt, met de hoop dat ik misschien mag blijven of moet ik nu gewoon actie ondernemen en het zinkend schip verlaten door op zoek te gaan naar een andere baan.
Neem eens contact op met het Juridisch Loket, zij kunnen je helpen in een dergelijk traject.
Zolang je nog op dezelfde werkplek 'hangt' en hetzelfde aantal uren werkt zal er voor je WW geen verschil zijn, daarbij wordt gekeken naar je werkelijk gewerkte aantal uren gedurende de laatste drie maanden en gedurende het laatste jaar...

De grote vraag is straks of je nog 2,5 maand (10 weken) op je 'oude' werkplek aangesteld blijft. Zoja, kun je het aantal boventallige uren aanvechten. Dan zal de rechter het 'ontslag' voor de boventallige uren teniet doen, mocht de werkgever in de 'boventallige uren' blijven volharden.
Ik zou alvast wat anders gaan zoeken. Je hebt nu nog redelijk veel tijd zodat je op je gemak een baan kan vinden die je leuk vindt. Je kan het afwachten en kijken hoe het loopt om vervolgens beslissingen van je werkgever aan te vechten maar de ervaring leert dat dit soort dingen alleen maar tijd en energie kosten en vaak niets of weining opleveren. Daarnaast is t altijd makkelijker om vanuit een baan ander werk te vinden.
Wrong does not cease to be wrong because the majority share in it.
Dat je daarover moet nadenken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Zo spoedig mogelijk op zoek naar een andere baan! Je kunt afwachten... Misschien heb je geluk.. Waarschijnlijk niet. Dan sta je op straat. Uitkering krijg je natuurlijk enmisschien kun je een en ander juridisch aanvechten. Maar wat een gedoe! Ga nu op zoek naar een nieuwe passende functie zodat je daar snel weg bent voordat er echt koppen gaan rollen.
Natuurlijk alvast rondkijken voor iets nieuws, hou je je toekomst nog deels in eigen hand.
Zoeken natuurlijk. Als er al een sociaal plan komt, dan is dat met de tijd die jij daar in dienst bent geweest geen vetpot.
Ik zou alvast rondkijken op de arbeidsmarkt. En juridisch advies inwinnen

Hoeveel uur ben je boventallig van het totaal aantal uren die je werkt? De ontslagen in januari kunnen die nog vallen op de uren die je nog niet boventallig bent?

Je mag er wel rekening mee houden dat een nieuwe baan meestal een proeftijd van 1 maand heeft en daarna vaak een halfjaar of jaarcontract. Je kunt dus met een nieuwe baan dit najaar eerder op straat staan dan met je huidige vaste baan. Misschien dat je kunt proberen een 2e baan erbij te nemen. Dan heb je nog steeds je vaste baan waar je nu zit en alvast een nieuwe andere baan. Dat hangt af van de uren die je nu werkt maar ook van het sociaal plan (hierin kan staan als je een nieuwe baan accepteert dat je geen ontslag vergoeding meer hoeft te krijgen)
Misschien ben ik gek maar een receptie is toch de hele dag bemand? Tenzij je bij een gemeente werkt, daar moet je een eeuwigheid wachten tot er iemand achter de balie staat/zit.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 24 augustus 2014 @ 10:20:

Misschien ben ik gek maar een receptie is toch de hele dag bemand? Tenzij je bij een gemeente werkt, daar moet je een eeuwigheid wachten tot er iemand achter de balie staat/zit.Tenzij ze de balie met vrijwilligers gaan bemensen zoals bij ons
quote:gismo72 schreef op 24 augustus 2014 @ 10:44:

[...]

Tenzij ze de balie met vrijwilligers gaan bemensen zoals bij ons Dat is één van de redenen waarom ik tegen vrijwilligerswerk ben. Vrijwilligers worden dikwijls misbruikt, daarnaast nemen ze de plaats in van een betaalde kracht die moet werken voor behoud van uitkering, zo wordt het ene gat met het andere gestopt. Ik heb ook ooit vrijwilligerswerk gedaan dat ten koste ging van een arbeidsplaats, het was leuk maar ik vond het toch bezwaarlijk.
quote:MarianneDavids schreef op 24 augustus 2014 @ 10:50:

[...]

Dat is één van de redenen waarom ik tegen vrijwilligerswerk ben. Vrijwilligers worden dikwijls misbruikt, daarnaast nemen ze de plaats in van een betaalde kracht die moet werken voor behoud van uitkering, zo wordt het ene gat met het andere gestopt. Ik heb ook ooit vrijwilligerswerk gedaan dat ten koste ging van een arbeidsplaats, het was leuk maar ik vond het toch bezwaarlijk.Wat een bekrompen reactie/eenzijdige voorstelling van vrijwilligerswerk is dit zeg!
Bij ons werd de hele receptie opgedoekt.
quote:Naara schreef op 24 augustus 2014 @ 10:55:

[...]

Wat een bekrompen reactie/eenzijdige voorstelling van vrijwilligerswerk is dit zeg! Dat mag je vinden meisje, vrijheid van meningsuiting. Ik weet héél goed waar ik over praat, ik denk dat ik al een paar jaartjes langer op deze aardkloot rondloop dan jij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven