Brommer/scooter/e-bike
woensdag 1 mei 2019 om 21:08
Ik moet dagelijks een afstand van +- 15 kilometer enkele reis afleggen naar het station. Bij fatsoenlijk weer fiets ik dit op een gewone fiets en ben ik een klein uur onderweg, ik fiets vooral over open vlaktes met heel veel tegenwind.
Als ik tot laat school heb of als het slecht weer is neem ik de bus. Deze bus stopt overal en doet er ook bijna een uur over, daarnaast gaat de bus maar een keer per uur en heb ik zelden aansluiting op de trein. Vooral de terugweg is verschrikkelijk, waar ik meestal een half uur moet wachten op een half verlaten station.
Nu ben ik meerdere opties aan het overwegen, waaronder dus de brommer of elektrische fiets. Iemand ervaringen of andere opties voor deze relatief korte afstand met een minder veilige route?
Rijbewijs heb ik al.
Als ik tot laat school heb of als het slecht weer is neem ik de bus. Deze bus stopt overal en doet er ook bijna een uur over, daarnaast gaat de bus maar een keer per uur en heb ik zelden aansluiting op de trein. Vooral de terugweg is verschrikkelijk, waar ik meestal een half uur moet wachten op een half verlaten station.
Nu ben ik meerdere opties aan het overwegen, waaronder dus de brommer of elektrische fiets. Iemand ervaringen of andere opties voor deze relatief korte afstand met een minder veilige route?
Rijbewijs heb ik al.
anoniem_pje_x wijzigde dit bericht op 01-05-2019 21:12
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
1.44% gewijzigd
woensdag 1 mei 2019 om 21:42
woensdag 1 mei 2019 om 22:04
Hier ook een enthousiast e-biker. Fiets vier dagen per week 15 km. enkele reis naar werk, is prima te doen. Wel goede regenkleding en regenlaarzen of goede hoezen voor over je schoenen aanschaffen.
Schelden vind ik zo onbeschaafd.
Daarom zeg ik liever dingen als: "jij bent de maandag van mijn leven".
Daarom zeg ik liever dingen als: "jij bent de maandag van mijn leven".
woensdag 1 mei 2019 om 22:27
.
Leuk antwoord
Zo ver ik weet is er voor de speedpedelec dezelfde regelgeving als voor een brommer terwijl het ene aanbevolen wordt en het andere afgeraden
Niet geschoten is altijd mis
donderdag 2 mei 2019 om 14:27
Ik vind een ebike niets doen voor je conditie. Het is meer schijn-conditie.Blijenvrij schreef: ↑02-05-2019 06:59Wil je wat aan je conditie doen dan zou ik voor de ebike gaan. Maar als je je 's avonds niet zo heel veilig voelt lijkt mij een scooter prettiger.
Ik zou de kosten van een scooter en verzekering afwegen tegen de kosten van een auto. Kan zijn dat dit je best meevalt.
donderdag 2 mei 2019 om 14:31
Ik heb een ebike gehad voor ruim 12 km woon-werk verkeer.
Vond het prima manier van verplaatsen. Lekker op de fiets, niet wachten op een bus en het kost allemaal net wat minder moeite dan met een gewone fiets fietsen.
Een ebike is niet geschikt om bij het station in een onbewaakte stalling te zetten. Daar voor zijn ze te veel in trek bij het dievengilde.
Vond het prima manier van verplaatsen. Lekker op de fiets, niet wachten op een bus en het kost allemaal net wat minder moeite dan met een gewone fiets fietsen.
Een ebike is niet geschikt om bij het station in een onbewaakte stalling te zetten. Daar voor zijn ze te veel in trek bij het dievengilde.
donderdag 2 mei 2019 om 14:34
Voordeel van een ebike is dat je met 1 voertuig altijd klaar bent.
Het nadeel is wel, maar dat heb je met een scooter en auto ook, dat je die altijd gaat gebruiken. Dus no way dat je ooit nog je normale fiets pakt. En dat is wel funest voor je fitheid.
Als je deze route overigens regelmatig fiets en je doet er een klein uur over dan fiets je overigens wel ontzettend sloom. Pak een sportief tempo en je haalt er zo 10-15 minuten af.
Het nadeel is wel, maar dat heb je met een scooter en auto ook, dat je die altijd gaat gebruiken. Dus no way dat je ooit nog je normale fiets pakt. En dat is wel funest voor je fitheid.
Als je deze route overigens regelmatig fiets en je doet er een klein uur over dan fiets je overigens wel ontzettend sloom. Pak een sportief tempo en je haalt er zo 10-15 minuten af.
donderdag 2 mei 2019 om 14:42
Inderdaad is het een idee om te kijken of je mee kunt doen aan een fietsplan en dan voor een racefiets gaan.HKr schreef: ↑02-05-2019 14:34Voordeel van een ebike is dat je met 1 voertuig altijd klaar bent.
Ik haal gauw 25% van de tijd af op een traject van 7,8km als ik op mijn racer ga ipv de gewone fiets.
donderdag 2 mei 2019 om 15:32
Bij ons mag je bij de binnenstad niet met scooters, wel met e-bikes. In Amsterdam moeten scooters ook al de weg op. Misschien zijn er bij jou in de buurt ook wel aparte regels voor scooters.
Vroeger had ik een scooter, daarmee reed ik meestal ongeveer 35 km/u. Met mijn e-bike ongeveer 22km/u op mijn gemak. Maar je hebt niet het lawaai van de scooter.
Mijn voorkeur gaat voor de fiets, maar dat is persoonlijk en ligt aan je omgeving.
Vroeger had ik een scooter, daarmee reed ik meestal ongeveer 35 km/u. Met mijn e-bike ongeveer 22km/u op mijn gemak. Maar je hebt niet het lawaai van de scooter.
Mijn voorkeur gaat voor de fiets, maar dat is persoonlijk en ligt aan je omgeving.
donderdag 2 mei 2019 om 15:40
Dat ligt ook heel erg aan de weg die je moet fietsen. Ik fiets over 6,5km 25 minuten, omdat ik behoorlijk wat omhoog moet fietsen en ook veel tegenwind, net als TO.HKr schreef: ↑02-05-2019 14:34Voordeel van een ebike is dat je met 1 voertuig altijd klaar bent.
Ik zou voor een scooter gaan, is toch een stuk sneller.
donderdag 2 mei 2019 om 15:41
Speed-pedelec moet ook de weg op als brommers van het fietspad af moeten. Ze vallen onder dezelfde regels/wetten.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 2 mei 2019 om 15:59
Ik weet er alles van hoor. Ik moest voorheen 30 km enkele reis over het friese platteland.
Maar ik had wel een gemiddelde van 24 km/u (incl. wind) en dat was prima te doen. Een ligstuurtje hielp wel veel.
Alleen met echte buien pakte ik de bus, maar vanwege overstappen halverwege scheelde dat qua tijd minder dan je zou hopen.
donderdag 2 mei 2019 om 16:36
Je hebt gelijk, ik had het wat krom omschreven. Ik bedoelde eigenlijk dat ik voor een e-bike zou gaan, maar als ik dan toch een keuze zou moeten maken tussen brommer of speedpedelec dan voor een speedpedelec zou gaan. Niet zozeer vanwege de regelgeving maar vanwege het comfort, en dan voornamelijk omdat je niet zelf in die herrie van je eigen brommer zit.
donderdag 2 mei 2019 om 16:36
Ik fiets over het algemeen redelijk vlot, ruim 20 km uur. Maar de route is gewoon ruk, een stuk van 7 km naast een provinciale weg heeft niet eens een geasfalteerd fietspad, + tegenwind maakt het niet fiets vriendelijk. Andere weg is 5 kilometer om. Extra regels met scooters zijn hier niet echt. Wel vaak rollenbank controle, maar als de scooter binnen de marges valt ook geen probleem meer mee.
donderdag 2 mei 2019 om 21:29
Welke binnenstad is dat dan wel? Ken ik namelijk niet.HermioneJeanGranger schreef: ↑02-05-2019 15:32Bij ons mag je bij de binnenstad niet met scooters, wel met e-bikes.
Er is alleen in Amsterdam op verbod op 2-takt scooters. Maar geen verbod op 4-takt scooters / bepaalde milieunorm (euronorm 4?)
vrijdag 3 mei 2019 om 13:48
Je mag er gewoon niet scooterrijden. Dan moet je er om heen. Volgens mij is dat wel vaker zo. Heeft niets met het milieu te maken, meer dat scooters eerder als hinderlijk worden ervaren.