Werk & Studie alle pijlers

carrierre , wat is het verschil ?

28-05-2011 12:00 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een Surinamer lag te slapen in de zon onder een bananenboom, toen een Amerikaan voorbij kwam.

'Hé', riep de Amerikaan, 'moet jij niet werken: Time is money!!'

'Wat moet ik doen' zegt de ander.

'Nou de bananen plukken en verkopen.'

'Waarom verkopen? Ik kan ze toch ook weggeven, als er teveel zijn.'

'Ben je gek', zegt de Amerikaan. 'Verkopen moet je, geld verdienen.'

'Wat moet ik met dat geld', vraagt de Surinamer.

'Land kopen, nog meer bananenbomen planten.....

En dus nog meer verkopen en dus nog meer geld verdienen'.

'Wat moet ik met al dat "nog meer geld"?'

'Koelcellen bouwen', zegt de Amerikaan, 'om de bananen te bewaren en ze zo tegen de beste prijzen te verkopen. Dan verdien je nog meer, dan kun je arbeiders huren, die al het werk voor jou doen, en nog meer grond kopen en nog meer bananen verbouwen..... En dus nog meer verdienen!'

'En dan?' Vraagt de Surinamer

.

'Dan word je rijk, miljonair!'

'En dan?'

'Dan word je multimiljonair!'

'En dan?'

'Dan ben je pas écht rijk, zo rijk dat je kunt rentenieren.'

'Rentenieren, wat is dat?', vraagt de Surinamer.

'Ja dat is', zegt de Amerikaan, 'zalig niets doen. Lekker luieren in de schaduw van de boom, en vooral tevreden zijn.....!'

'Maar wat is het verschil met nu?', mompelt de Surinamer en sluit met een tevreden glimlach op zijn gezicht de ogen............
waar. Maar...

Met het verdiende geld ben je óók in staat goede daden te verrichten. Veel mensen op deze wereld hebben het niet goed getroffen. Geld betekent ook de middelen bezitten om iets te kunnen betekenen voor deze wereld.
quote:spaghetti08 schreef op 28 mei 2011 @ 12:02:

waar. Maar...

Met het verdiende geld ben je óók in staat goede daden te verrichten. Veel mensen op deze wereld hebben het niet goed getroffen. Geld betekent ook de middelen bezitten om iets te kunnen betekenen voor deze wereld.
@ misspoez tja. Niet iedereen maakt het uit hoe het met de rest van de wereld (binnen en buiten Nederland) gaat.
wel schattig babietje trouwens
quote:spaghetti08 schreef op 28 mei 2011 @ 12:18:

@ misspoez tja. Niet iedereen maakt het uit hoe het met de rest van de wereld gaat.Je kunt ook vrijwilligerswerk gaan doen, bereik je denk ik meer voldoening mee dan ergens geld storten en issh gratizzz
Het verschil is dat

1. de meeste mensen niet alleen leven voor zichzelf maar ook een gezin met kinderen moeten onderhouden en daarom niet de hele dag kunnen slapen onder een boom.

2. daarnaast behoefte hebben aan waardering, erkenning en zelfontplooing en dat vinden in hun werk
@ alumniumfolie; helemaal mee eens, vrijwilligerswerk is heel goed om te doen. Is eveneens een investering (qua tijd). En het gaat mij niet zozeer om geld storten aan goede doelen (bij veel goede doelen heb ik mijn twijfels, waar het geld heen gaat....), maar meer iets kunnen betekenen voor elkaar.
@ borderwalk hahaha ook eens
Ik vind het een grappig stukje.
Wat borderwalk zegt dus.
quote:perseph0ne schreef op 28 mei 2011 @ 12:26:

Wat borderwalk zegt dus.

He, ben jij de one and only persephone van lang geleden?

Oh nee, ik zie loepje
Wat toevallig. Ik hoorde deze gisteren op radio 1 maar dan over een griek die moest gaan vissen om zijn pensioen te gaan betalen.
@ rozenstruikje, ik vind het ook een grappig stukje. Het laat wel goed zien dat je bij het nastreven van carriere alleen om het vele geld ook je vraagtekens kunt zetten. Belangrijk is te weten wat je als hoger doel wilt in je leven (met alleen luieren ben ik het dan weer niet zo eens).
quote:spaghetti08 schreef op 28 mei 2011 @ 12:28:

@ rozenstruikje, ik vind het ook een grappig stukje. Het laat wel goed zien dat je bij het nastreven van carriere alleen om het vele geld ook je vraagtekens kunt zetten. Belangrijk is te weten wat je als hoger doel wilt in je leven.Ik zie het meer dat er verschillen zijn in wat men belangrijk acht. En dat het niet uitmaakt wat je nastreeft, als het je maar gelukkig maakt. En misschien wel dat er heel veel mensen die weinig hebben gelukkiger zijn dan mensen die alleen maar streven naar nog meer.
quote:rozenstruikje schreef op 28 mei 2011 @ 12:29:

[...]

Ik zie het meer dat er verschillen zijn in wat men belangrijk acht. En dat het niet uitmaakt wat je nastreeft, als het je maar gelukkig maakt. En misschien wel dat er heel veel mensen die weinig hebben gelukkiger zijn dan mensen die alleen maar streven naar nog meer.Ja, zo kun je het ook zien. En ik geloof ook zeker dat het belangrijk is om gelukkig te zijn, maar wil niet alleen aan mijzelf denken.
quote:borderwalk schreef op 28 mei 2011 @ 12:23:

Het verschil is dat

1. de meeste mensen niet alleen leven voor zichzelf maar ook een gezin met kinderen moeten onderhouden en daarom niet de hele dag kunnen slapen onder een boom.

2. daarnaast behoefte hebben aan waardering, erkenning en zelfontplooing en dat vinden in hun werk

Ter aanvulling en ook niet onbelangrijk: ons klimaat is ook minder geschikt om de hele dag onder een boom te gaan liggen luieren.

Man en ik zouden dat best willen (hebben geen kinderen), maar met deze wind vallen de takken voortdurend uit de krulwilg van de buurman. En het gras is ook nat. Dus nee, ik zie er voorlopig vanaf.
Eens met ikbenanoniem.

Afrika is wat natuurlijke grondstoffen betreft het rijkste continent ter wereld. Wat dat betreft komen wij er in Nederland maar bekaaid van af dus wij moeten wel inventief zijn.
Je ziet idd wel vaker dat mensen zich kapot werken om dan over tien jaar niet meer zo veel te hoeven werken..... Da's natuurlijk meestal een bizarre illusie omdat ze zichzelf tegen die tijd een levensstandaard hebben aangemeten die ze niet meer zo makkelijk kunnen en willen loslaten.

Je moet denk ik wel altijd uitkijken dat de dingen die je bezit niet uiteindelijk jou gaan bezitten.

@Spaghetti. Hie ziet dan aan anderen denken er voor jou in de praktijk uit?
Nou ja, er is toch wel een duidelijk verschil: Als je renteniert onder je palm, heb je de mogelijkheid om ook eens wat anders te eten dan alleen banaan, als je er 'gewoon' onder blijft liggen wordt dat toch een stuk lastiger. En een dokter regelen als je buikpijn krijgt van al die bananen ook.

En voor mij persoonlijk: ik zou me rot vervelen onder die boom (en in Nederland inderdaad flink nat worden). Ik vind mijn werk ook gewoon heel leuk, ik hoop dat dat voor wel meer mensen geldt....
@ lisa077; ik treed liever niet al teveel in detail, maar sowieso heb ik hier veel in mijn werk mee gedaan. Ook als vrijwilliger heb ik veel gedaan om mij hiervoor in te zetten.

Ik zie veel leed in de wereld en ik denk dat een ieder op zijn/haar manier toch een bijdrage kan leveren om de wereld een beetje beter te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven