Werk & Studie alle pijlers

Collega's op FB

24-03-2013 11:11 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op mijn facebook staan foto's van de dagelijkse dingen (vakanties, hobby e.d.) die ik niet openbaar publiceer en plaats ik weleens cynische statusupdates. Leuk voor vrienden enzo, maar dat hoeft niet de hele wereld te zien. Ik heb een serieuze baan in de zorg, waar ik onderdeel ben van een behandelteam. Nu kreeg ik op FB een uitnodiging van een collega, maar ik voel er echt helemaal niets voor om diegene toe te voegen aan mijn vriendenlijst. Ik ga dat ook echt niet doen, maar ik vraag me wel af hoe ik dit dan 'live' kenbaar ga maken aan diegene. Want dat vind ik dan ook wel weer zo netjes.

Zijn jullie dit weleens tegengekomen en hoe ben je hier mee omgegaan?
Krijg meer het idee dat sommigen hier een dubbelleven hebben. Zolang je een beetje oplet wat je op FB zet kun je volgens mij gewoon je collega's als vriend accepteren. Iedereen heeft daar natuurlijk wel zijn eigen keuze in. Het komt op mij echter een over dat sommigen hier van alles te verbergen hebben.
Geen dubbelleven. Alleen gaat het collega's en medewerkers geen moer aan waar ik mij (of mijn familie/vrienden) me op privegebied mee bezig hou. Al helemaal niet als ik leiding geef aan die mensen.

Prive is prive, zakelijk is zakelijk. Prive ga ik buiten werktijd niet met collegas om, dus hoeven ze ook niet op mijn facebook.

Collega's hoeven niet mijn vakantiefoto's te zien, of de foto's van mijn lief of familie. Met dat deel van mijn leven hebben ze gewoon niks te maken.
Gut, "van alles te verbergen", een "dubbelleven", wat een kwalificaties weer.

Dat is van hetzelfde niveau als zeggen dat je een exhibitionistische aandachtsjunk bent als je het nodig vindt om je collega's precies op de hoogte te brengen van je familiefeestjes en verjaardagsetentjes. Waarom moet iedereen dat weten van jou? Denk je dat je zo interessant bent dat iedereen de hele tijd wil en moet weten wat je op zaterdagavond gedaan hebt?

Vind je dat een onaardige en ongefundeerde opmerking? Nou, dat is dan een spiegel misschien.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 maart 2013 @ 12:37:

[...]

Dat kan toch via je cookies. Volgens mij wordt je geschiedenis door internet bewaard/ opgeslagen. Als ik de krant lees online zie ik advertenties die alleen voor mij interessant zijn. Als ik gezocht heb op tripjes naar Ameland, dan zie ik ineens allemaal aanbiedingen voor hotels aan zee.

ik had ook iets dergelijks, maar ik snap het nog steeds niet: ik maakte m'n facebook aan toen ik nog op m'n werk zat. Ik ging naar huis, en toen ik inlogde stond een collega van me als voorgestelde vriend. Alleen:

- ik zat op mijn eigen computer met mijn eigen windows profiel

- er stond nog 0 informatie op, ik had niet ingevuld waar ik werkte

- ik had zelf nog geen profielen bekeken

- collega kan mij niet hebben gezocht in de zoekfunctie, want het account had ik zonder achternaam, alleen onder een verkorte voornaam aangemaakt (als in: van Catherine Jansen had ik Ka Te gemaakt)

- mijn gmail adres stond ingevuld, maar collega heeft mij nooit privé gemaild en staat daar niet tussen de contactpersonen.

- collega woont in een andere stad, we wonen niet in hetzelfde kleine dorpje oid

dus hoe hij dat gekoppeld heeft... geen idee..
may the bridges I burn light the way
.
Goed, ik negeer de uitnodiging is mijn conclusie en ik zal diegene uitleg geven als er nog om wordt gevraagd.

Ben het overigens eens met camomille. Ik vind het in bepaalde zin soms zelfs onprofessioneel om privé en werk door elkaar te laten lopen. Ik zit er niet op te wachten dat mijn team ziet wat me op privegebied bezighoudt, zonder dat dit geheimen zijn.
georgie, deze is een inkoppertje.

Jij en collega zijn allebei op fb ingelogd geweest via hetzelfde ip adres, dat van je werk.
.
Ik zet geen spannende dingen op FB waarvan ik niet wil dat mensen het weten maar ik ben wel selectiever geworden met het accepteren van mensen. Ik had voorheen wel collega's op FB maar als je Pietje accepteert dan krijg je binnen no time uitnodigingen van 25 andere collega's. Op een gegeven moment is er een vervelend voorval geweest (niet met mij) waardoor ik na ben gaan denken over het gebruik van social media en ik voelde me er niet meer fijn bij dus ik heb alle collega's verwijderd.
Wat doen mensen eigenlijk met Linkedin als ze niet op zoek zijn naar een andere baan ?

Facebook heb ik niet, ik overweeg het wel, en dan een nick als "mama-van-sjaniea-en-desjnie" om mee te lezen bij een kennis wiens kind ernstig ziek is.

Ik heb echt geen behoefte aan collega's op FB. Kom ik 's morgens op het werk, hoor ik de ene collega al tegen de andere blèren of ze die-en-die-link al bekeken heeft die ze op FB heeft gezet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Snoesje666 schreef op 25 maart 2013 @ 21:42:

Wat doen mensen eigenlijk met Linkedin als ze niet op zoek zijn naar een andere baan ?

.

LinkedIn werkt alleen voor je als je het gebruikt en net zoveel brengt als haalt. Hem alleen gebruiken als je op zoek bent naar een baan is kansloos. Het is een netwerksite dus gebruik je hem om te netwerken. Ook als je niet op zoek bent naar een baan. Dan wordt je lid van discussiegroepen en ga je in op hulpvragen en deel je je kennis. Als er dan een moment komt dat je iets anders zoekt dan kennen mensen je en zijn ze genegen je te helpen. En dat is ook logisch. Ik help vele malen liever iemand die mij ooit eens geholpen heeft dan mensen die ineens een statusupdate of mail sturen met 'zoek werk, laat me weten als je een idee hebt'. Die lees ik niet eens joh.

Netwerken doe je altijd. Niet alleen als je zelf iets nodig hebt.
Apart dat hier toch veel mensen werk en prive zo ontzettend gescheiden (zeggen te willen) houden.

Iedereen die ik mag ( in verschillende gradaties) accepteer ik wel op FB. Ik zet er ook geregeld wat op en vind het leuk als mijn vrienden dat ook doen, Dat mag grootst en meeslepend zijn, dat mag lollig zijn, dat mag ook serieus zijn. Kennissen (ook (in oorsprong) zakelijke), vrienden, familie, collega's, daar hem ik allemaal geen problemen mee. Alleen mensen die ik niet mag accepteer ik niet.

Wat ik meld op FB zijn dingen die iedereen ook mag weten. discussies vind ik fijn, ook al zijn we het niet eens met elkaar. Aan verschillende groepen ga ik niet beginnen, dat vertrouw ik niet (en dan vertrouw ik voornamelijk mezelf niet ! haha).

In principe plaats ik dingen die ik ook midden op straat zou kunnen/durven verkondigen dus ik zie er geen probleem in voor mij.

Wil je dat allemaal niet dan ben ik van mening dat je er gewoon niet aan moet beginnen, schuilnamen enzo of 'alleen' aanmelden om bij die ene vriend mee mee te kunnen lezen .... tja sorry, dat vind ik dan ontzettend raar. Dat is pas voyeuristisch, bel dan op of ga op bezoek, stuur een kaart, sms/whats app, stuur een presentje, doe een klusje, of beter nog: doe al die dingen.

Maar goed, dat is mijn mening :-)
Ik heb maar een paar collega's op fb, een paar die ik echt goed ken en meer over praat dan alleen werk. Laatst voegde de bedrijfsleider mij toe, ja dat hoeft van mij dan ook weer niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven