Collega neust op mijn facebook en persoonlijke mail
woensdag 28 maart 2018 om 19:03
Hey allemaal,
Ik heb een probleem!
Al enkele jaren huur ik een bureel in een praktijk.
Wat moet je doen als je een heel sterk vermoeden hebt dat je gestalkt wordt door een oudere collega?
Het gaat om een imposante, zorgzame en bekommerde man, getrouwd en kids.
Ik kreeg de pc van hem, omdat ik de mijne dan niet moet meesleuren. Mijn naam staat op de pc, dus is dit wel degelijk een 'Personal' computer.
hoe ik er achter kwam:
Het viel me op dat hij soms vragen stelt over iets dat ik op Facebook postte, hijzelf heeft geen profiel, om professionele redenen.
Op een dag kwam ik de praktijk binnen en zocht naar mijn pc, hij lag op een andere plaats, de secretaresse wist dat hij hem nodig had.
Nu , ik kan verkeerd zijn maar mijn intuïtie laat me nooit in de steek. Dus vroeg ik de secretaresse om de wachtwoorden op Pc te resetten. Dat deed ze ook (ik ken er zelf niets van). Toen ik de daaropvolgende keer mijn pc wou openen, mijn agenda openen, dan stond zijn naam ingelogd (wij delen eenzelfde online agenda). Enkele dagen eerder ontving ik ook een mail in inbox dat ik mij moest identificeren, omdat ik ergens anders was aangemeld.. Hmm.. Vreemd allemaal.
Deze man is zo ondoorgrond baar. Hij belt me soms op, meestal in het weekend of als ik op reis ben, samen met mijn man en kids.
vorig jaar stierf zijn vader en twee weken later kreeg ik een overlijdensbericht in mijn bus, thuis. Niet gefrankeerd, dus hij stak die er wel degelijk zelf in.
Vorig jaar, was ik eens in mijn vrije tijd de ramen aan het poetsen en toen belde hij mij. Ik nam niet op en belde wel 5 keer aan een stuk tot ik opnam, toen ik vroeg : heb je mij nodig? Zei hij: nodig nu niet precies (ik bedoelde op professioneel gebied, want daarvoor had hij me dus wel nodig, het ging over een klant..).
Is het normaal dat iemand zegt: 'Ik ruik je parfum, wil je een koffietje?
Ik voel me hier zo raar bij en weet niet wat te doen.. Moet ik dit melden aan mijn man?
Ik slaap er niet van, ik heb soms paniekaanvallen, en weet niet hoe ik deze man moet benaderen in de toekomst. Het betreft iemand die al veel gedaan heeft voor mij op professioneel vlak en waar ik volgens mijn vertrouwenspersoon bang voor ben..
Iemand tips wat te doen en iemand raad waarom hij zo doet? (nee, ik ben het niet zeker, maar nogmaals, mijn intuïtie laat me nooit in de steek)
Ik heb een probleem!
Al enkele jaren huur ik een bureel in een praktijk.
Wat moet je doen als je een heel sterk vermoeden hebt dat je gestalkt wordt door een oudere collega?
Het gaat om een imposante, zorgzame en bekommerde man, getrouwd en kids.
Ik kreeg de pc van hem, omdat ik de mijne dan niet moet meesleuren. Mijn naam staat op de pc, dus is dit wel degelijk een 'Personal' computer.
hoe ik er achter kwam:
Het viel me op dat hij soms vragen stelt over iets dat ik op Facebook postte, hijzelf heeft geen profiel, om professionele redenen.
Op een dag kwam ik de praktijk binnen en zocht naar mijn pc, hij lag op een andere plaats, de secretaresse wist dat hij hem nodig had.
Nu , ik kan verkeerd zijn maar mijn intuïtie laat me nooit in de steek. Dus vroeg ik de secretaresse om de wachtwoorden op Pc te resetten. Dat deed ze ook (ik ken er zelf niets van). Toen ik de daaropvolgende keer mijn pc wou openen, mijn agenda openen, dan stond zijn naam ingelogd (wij delen eenzelfde online agenda). Enkele dagen eerder ontving ik ook een mail in inbox dat ik mij moest identificeren, omdat ik ergens anders was aangemeld.. Hmm.. Vreemd allemaal.
Deze man is zo ondoorgrond baar. Hij belt me soms op, meestal in het weekend of als ik op reis ben, samen met mijn man en kids.
vorig jaar stierf zijn vader en twee weken later kreeg ik een overlijdensbericht in mijn bus, thuis. Niet gefrankeerd, dus hij stak die er wel degelijk zelf in.
Vorig jaar, was ik eens in mijn vrije tijd de ramen aan het poetsen en toen belde hij mij. Ik nam niet op en belde wel 5 keer aan een stuk tot ik opnam, toen ik vroeg : heb je mij nodig? Zei hij: nodig nu niet precies (ik bedoelde op professioneel gebied, want daarvoor had hij me dus wel nodig, het ging over een klant..).
Is het normaal dat iemand zegt: 'Ik ruik je parfum, wil je een koffietje?
Ik voel me hier zo raar bij en weet niet wat te doen.. Moet ik dit melden aan mijn man?
Ik slaap er niet van, ik heb soms paniekaanvallen, en weet niet hoe ik deze man moet benaderen in de toekomst. Het betreft iemand die al veel gedaan heeft voor mij op professioneel vlak en waar ik volgens mijn vertrouwenspersoon bang voor ben..
Iemand tips wat te doen en iemand raad waarom hij zo doet? (nee, ik ben het niet zeker, maar nogmaals, mijn intuïtie laat me nooit in de steek)
woensdag 28 maart 2018 om 21:07
Sowieso waarom op facebook zitten op je werk... ik snap dat niet, doe dat lekker thuis.AmyFarahFowler schreef: ↑28-03-2018 19:21Als jij niet wil dat mensen op je FB neuzen, moet je je profiel prive maken of hem in de bloklijst zetten. Hoe moeilijk kan het zijn he.

woensdag 28 maart 2018 om 21:11
En zij werkt met patiënten? Dan moet ze dus ook met privacygevoelige gegevens omgaan van haar patiënten op haar PC... niet oké dit!

woensdag 28 maart 2018 om 21:14
Maak je niet druk. Misschien is ze wel pedicure ofzo. Heel hoogdravend kan het niet zijn met dit verhaal.
anoniem_328235 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 21:15
9.06% gewijzigd
woensdag 28 maart 2018 om 21:24
Vrouwdurfttevragen schreef: ↑28-03-2018 20:40Dankje! Jullie woorden zijn hard om te lezen en hoop echt dat niemand van jullie dit ooit meemaakt. Ik ben heel erg bang van mezelf. Mijn vertrouwenspersoon is een psychologe . Ik vraag haar eens mijn diagnose maar ik vrees voor psychose. Ik ben blijkbaar slachtoffer geworden van wat ik zelf gecreëerd heb, zo te lezen. En ja, soms komen mijn patiënten er niet door en kijk ik eens op Facebook. Niets mis mee toch? Ik ben zelfstandige. Idd niet slim om dat op die pc te doen.
Mensen die een psychose hebben weten dat niet! Kom op zeg, drama queen.
I wanna live my life with the volume full!

woensdag 28 maart 2018 om 22:14
Jouw patiënten???Vrouwdurfttevragen schreef: ↑28-03-2018 20:40Dankje! Jullie woorden zijn hard om te lezen en hoop echt dat niemand van jullie dit ooit meemaakt. Ik ben heel erg bang van mezelf. Mijn vertrouwenspersoon is een psychologe . Ik vraag haar eens mijn diagnose maar ik vrees voor psychose. Ik ben blijkbaar slachtoffer geworden van wat ik zelf gecreëerd heb, zo te lezen. En ja, soms komen mijn patiënten er niet door en kijk ik eens op Facebook. Niets mis mee toch? Ik ben zelfstandige. Idd niet slim om dat op die pc te doen.

Bel morgenochtend vroeg meteen je psychologe en vraag haar te lezen wat je hier post, echt doen hoor!
woensdag 28 maart 2018 om 22:16
Thanks, heb ik net even gecontroleerd en ik ben idd 25/3 ergens anders ingelogd, ander IP adres en zo is het, het laatste jaar een paar keer geweest!Jempo schreef: ↑28-03-2018 21:04"Via Accountinstellingen kun je je facebookgeschiedenis downloaden. Je krijgt dan een overzicht van al je facebook-activiteiten, inclusief de inlogsessies van de afgelopen tijd. Als je een beetje handig speurt, kun je aan de ip-adressen, datum/tijd, etc. zien of er vanaf een andere plek dan de jouwe is ingelogd."
https://www.startpagina.nl/v/computers- ... -ingelogd/
woensdag 28 maart 2018 om 22:19
Is waar, ik ben erin verzeild geraakt en nu moet ik er weer uit. Mijn man zegt dat ik mij daarboven moet stellen, dat ik sterker ben dan dat. Ik weet het allemaal niet meer. Volgens ml is hij de eerste persoon die mij zo klein krijgt!pamelacourson schreef: ↑28-03-2018 21:56Of hij te ver gaat of niet, jij láát hem te ver gaan. Er zijn zoveel manieren om hier vanaf te komen en jij ziet er niet één...

woensdag 28 maart 2018 om 22:46

woensdag 28 maart 2018 om 22:47
Vrouwdurfttevragen schreef: ↑28-03-2018 22:16Thanks, heb ik net even gecontroleerd en ik ben idd 25/3 ergens anders ingelogd, ander IP adres en zo is het, het laatste jaar een paar keer geweest!
![]()
Dat heeft mijn ex ook gedaan en daarvan heb ik aangifte gedaan. Hij deed het namelijk ook bij mijn email. Dit is gewoon strafbaar hoor. Gelukkig nam de politie het ook serieus.

donderdag 29 maart 2018 om 00:28
Hij doet helemaal niets. Je doet dit jezelf aan. Durf te wedden dat die man zoekt naar een manier om jou daar met zachte hand weg te krijgen zonder een compleet emotioneel drama. Ik zou deze hersenspinsels echt voorleggen aan jouw psychologe. En dan compleet, niet gecensureerd.Vrouwdurfttevragen schreef: ↑28-03-2018 22:19Is waar, ik ben erin verzeild geraakt en nu moet ik er weer uit. Mijn man zegt dat ik mij daarboven moet stellen, dat ik sterker ben dan dat. Ik weet het allemaal niet meer. Volgens ml is hij de eerste persoon die mij zo klein krijgt!
donderdag 29 maart 2018 om 08:04
Vrouwdurfttevragen schreef: ↑28-03-2018 20:40Dankje! Jullie woorden zijn hard om te lezen en hoop echt dat niemand van jullie dit ooit meemaakt. Ik ben heel erg bang van mezelf. Mijn vertrouwenspersoon is een psychologe . Ik vraag haar eens mijn diagnose maar ik vrees voor psychose. Ik ben blijkbaar slachtoffer geworden van wat ik zelf gecreëerd heb, zo te lezen. En ja, soms komen mijn patiënten er niet door en kijk ik eens op Facebook. Niets mis mee toch? Ik ben zelfstandige. Idd niet slim om dat op die pc te doen.
De vertrouwenspersoon is niet je arts of behandelaar. Jij bent niet de patiënt van de vertrouwenspersoon van de werkgever. Een vertrouwenspersoon helpt mensen die te maken krijgen met ongewenst gedrag op de werkvloer zoals pesten. Je haalt de rollen die mensen hebben in je leven door elkaar. Een vertrouwenspersoon is geen arts, een psycholoog ook niet. Het is niet de rol van de vertrouwenspersoon om een diagnose te stellen.
De juiste aanpak is je huisarts bellen. Naar het spreekuur en het uitleggen. Neem eventueel een uitdraai van je topics hier mee. Je huisarts beslist dan samen met jou wat voor dat moment de oplossing is . Bijvoorbeeld medicijnen, of een verwijzing naar de psychiater of gesprekken.
Volg de juiste weg...zodat je de juiste hulp krijgt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 29 maart 2018 om 08:39
In de letterlijke zin van het woord is mijn psychologe iemand die ik vertrouw! Ik ben dus al in behandeling, nl gesprekstherapie. Medicatie lijkt mij zo heftig al. Ik ben vorig jaar bij huisarts geweest en kreeg toen medicatie ovv spierontspanners Deanxit. Het hielp wel. Nu, ik denk te veel, en daar moet iets aan gedaan worden. De psych. gaf me al tips maar ben nog niet zo lang in behandeling dus. Op hoop van zegenviva-amber schreef: ↑29-03-2018 08:04De vertrouwenspersoon is niet je arts of behandelaar. Jij bent niet de patiënt van de vertrouwenspersoon van de werkgever. Een vertrouwenspersoon helpt mensen die te maken krijgen met ongewenst gedrag op de werkvloer zoals pesten. Je haalt de rollen die mensen hebben in je leven door elkaar. Een vertrouwenspersoon is geen arts, een psycholoog ook niet. Het is niet de rol van de vertrouwenspersoon om een diagnose te stellen.
De juiste aanpak is je huisarts bellen. Naar het spreekuur en het uitleggen. Neem eventueel een uitdraai van je topics hier mee. Je huisarts beslist dan samen met jou wat voor dat moment de oplossing is . Bijvoorbeeld medicijnen, of een verwijzing naar de psychiater of gesprekken.
Volg de juiste weg...zodat je de juiste hulp krijgt.
Bedankt voor je reactie.
donderdag 29 maart 2018 om 09:02
Vrouwdurfttevragen schreef: ↑28-03-2018 20:40Mijn vertrouwenspersoon is een psychologe . Ik vraag haar eens mijn diagnose maar ik vrees voor psychose.
Jij schrijft zelf dat je de diagnose gaat halen bij de vertrouwenspersoon en niet bij je behandelaar. Ik heb het niet verzonnen. Het is hetgeen wat jijzelf hier aandraagt. Vandaar mijn reactie dat je de rollen van de mensen in je leven door elkaar haalt. Misschien is dat mede de reden waarom werk-prive en gevoelens zo door elkaar lopen.
De psycholoog waarbij jij in de behandeling bent is de plek om te bespreken dat je denkt/voelt dat je wellicht een alternatieve werkelijkheid ervaart (bijvoorbeeld een psychose of een pseudo-psychose dan wel een waan). Dan kan zij je verwijzen naar een psychiater wanneer dat nodig mocht zijn.
Probeer om de rollen van de mensen in je leven en op het werk zuiver te houden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 29 maart 2018 om 09:56
Ik ben normaal een zeer verstandvolgend persoon, het laatste jaar krijg ik geregeld paniekaanvallen en angsten die mijn leven overheersen. Ik werd als het ware verplicht om naar mijn gevoel te luisteren en dat is soms pijnlijk. Je kan niet blijven vluchten en je moet eerlijk zijn tegen jezelf. Naast het werk is er inderdaad een grens privé . Die werd volgens mijn aanvoelen overschreden door die man in kwestie. Het is een gevoel en misschien heb ik dat mezelf aangedaan, dat kan allemaal. Morgen gesprek met psychologe, ik vraag haar raad ivm psychiater. Indien medicatie mij het leven draaglijker kan maken dan is dat goed, al sta ik er wat terughoudend tegenover.viva-amber schreef: ↑29-03-2018 09:02Jij schrijft zelf dat je de diagnose gaat halen bij de vertrouwenspersoon en niet bij je behandelaar. Ik heb het niet verzonnen. Het is hetgeen wat jijzelf hier aandraagt. Vandaar mijn reactie dat je de rollen van de mensen in je leven door elkaar haalt. Misschien is dat mede de reden waarom werk-prive en gevoelens zo door elkaar lopen.
De psycholoog waarbij jij in de behandeling bent is de plek om te bespreken dat je denkt/voelt dat je wellicht een alternatieve werkelijkheid ervaart (bijvoorbeeld een psychose of een pseudo-psychose dan wel een waan). Dan kan zij je verwijzen naar een psychiater wanneer dat nodig mocht zijn.
Probeer om de rollen van de mensen in je leven en op het werk zuiver te houden.
donderdag 29 maart 2018 om 10:05
Ik weet niet of jij het jezelf hebt aangedaan. Je schrijft blijkbaar in een ander topic dat je gevoelens voor de collega hebt. Hij heeft wellicht grenzen overschreden. Ik vraag mij wel af in hoeverre jij grenzen hebt gesteld?
Je angst kan ook voortkomen vanuit het feit dat je gevoelens had voor een collega en dat je bang bent om daarmee je huwelijk/zekerheid te verpesten. Dat daar de motivatie van je paniek vandaan komt ipv dat je collega ineens een stalkende boeman is. Want tegen die collega kun je altijd nog zeggen: dit gaat voor mij te ver dus houdt er mee op.
Waar jouw angsten echt vandaan komen en wat de echte waarheid daar achter is weet alleen jijzelf en wanneer het onbewust is voor je dan kun je er misschien via behandeling achter komen.
Je angst kan ook voortkomen vanuit het feit dat je gevoelens had voor een collega en dat je bang bent om daarmee je huwelijk/zekerheid te verpesten. Dat daar de motivatie van je paniek vandaan komt ipv dat je collega ineens een stalkende boeman is. Want tegen die collega kun je altijd nog zeggen: dit gaat voor mij te ver dus houdt er mee op.
Waar jouw angsten echt vandaan komen en wat de echte waarheid daar achter is weet alleen jijzelf en wanneer het onbewust is voor je dan kun je er misschien via behandeling achter komen.
donderdag 29 maart 2018 om 10:21
Toen je de eerste keer merkte dat er in je laptop 'gesnuffeld' was hadden de alarmbellen al af moeten gaan. Dat deed je niet en liet je het op z'n beloop. Nu pluk je daar de wrange vruchten van.
Je bent zelfstandige? Zelfstandigen delen geen gezamelijke pc / laptop omdat er sprake is van privacy gevoelige informatie. Een EIGEN laptop meenemen naar je werk is echt niet lastig maar je moet het willen. Wat dat betreft lijkt het op gemakzuchtigheid van jouw kant.
Je 'huurt' een bureel? Zo'n kamer met een deur die je kunt afsluiten. Wat let jou om daar een ander slot op te zetten zolang jij het huurt en alleen jij de sleutels hebt? Ga er vanuit dat er ook de nodige boeken et cetera staan die je nodig hebt. Een verhuurder heeft er niets te zoeken.
Enne, als het echt allemaal zo ernstig is zoals je schrijft, dan was je er allang weggeweest.
Maar ik zou zeggen, het verhaal komt nogal soapachtig over. Wat wordt de volgende aflevering?
Je bent zelfstandige? Zelfstandigen delen geen gezamelijke pc / laptop omdat er sprake is van privacy gevoelige informatie. Een EIGEN laptop meenemen naar je werk is echt niet lastig maar je moet het willen. Wat dat betreft lijkt het op gemakzuchtigheid van jouw kant.
Je 'huurt' een bureel? Zo'n kamer met een deur die je kunt afsluiten. Wat let jou om daar een ander slot op te zetten zolang jij het huurt en alleen jij de sleutels hebt? Ga er vanuit dat er ook de nodige boeken et cetera staan die je nodig hebt. Een verhuurder heeft er niets te zoeken.
Enne, als het echt allemaal zo ernstig is zoals je schrijft, dan was je er allang weggeweest.
Maar ik zou zeggen, het verhaal komt nogal soapachtig over. Wat wordt de volgende aflevering?

donderdag 29 maart 2018 om 20:02
Neuh, in de tijd dat hij wordt betaald door je werkgever om bepaald werk te doen, ben JIJ niet degene die bepaalt dat je dan wel lekker privé op Facebook kan gaan zitten, want dan ben JIJ degene die de zaak bedonderd. Je wordt niet betaald om je Facebook, andere sociale media en je privé mail en appjes bij te gaan zitten houden in werktijd, maar om de boekhouding, de administratie, de correspondentie of wat dan ook te doen - zaakgerelateerd. Je Facebookberichten van al je 500 vriendinnen en de mailtjes van je schoolvriendinnen, ooms en tantes doe je dan maar lekker thuis.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!