Werk & Studie alle pijlers

Collegeld 2e hbo opleiding

06-03-2019 13:52 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
In 2000 heb ik de sph afgerond. Er was toen nog geen sprake van het bachelor/master systeem. Nu wil ik een andere hbo opleiding doen binnen de gezondheidszorg en zie ik dat ik ws instellingsgeld ipv collegegeld moet betalen omdat ik al een hbo diploma in de gezondheidszorg heb. Dit komt neer op ruim €7000,- ipv €1800,-. Als dit echt klopt gaat dat zeker niet lukken! Wie weet hoe dit precies werkt? Ik zit nu op de site collegegeld meter en daar vragen ze of ik al een bachelor heb. Valt mijn opleiding daar nou wel of niet onder? Ik zou het wel heel raar vinden, aangezien je op deze manier nooit meer een andere opleiding in dezelfde sector kunt volgen. En geldt dit alleen voor de gezondheidszorg en het onderwijs?
ghost79 wijzigde dit bericht op 06-03-2019 14:54
0.14% gewijzigd
Welke opleiding wil je volgen?

En ja, het is zo duur. Dat was het 6 jaar terug al. Ik balen met pabo op zak en verpleegkunde willen doen...
Ik ben toen onderaan begonnen als verzorgende. Inmiddels op niveau 3. En helder voor ogen dat niveau 5 mijn ding niet is, niveau 4 is een goeie optie voor de toekomst..
Kan wel, maar dan moet je of betalen of je moet kijken waar tekorten zijn en of je ergens subsidie kan krijgen.
Ja dat is zo duur.
Ik heb daarom een mbo deeltijd gedaan na mn hbo ipv een 2e hbo. Helaas.

Enige kans die ik nog heb op een 2e hbo is via mn werkgever.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ja dat kan goed kloppen, ook trouwens als je in besluit iets in een andere richting te gaan studeren. Het kan zijn dat dezelfde soort opleiding aan een andere instelling wat goedkoper is. De hoogte van het instellingscollegegeld wordt namelijk bepaald door de hogeschool of universiteit zelf.

Nu geldt nog de regeling van scholingskosten als belastingaftrekpost, maar de regering is al een tijdje bezig dat af te schaffen.

Het is een investering in jezelf, he. Eerste studies worden gesubsidieerd, voor latere studies betaal je gewoon de werkelijke prijs.
Helaas is deze opleiding maar bij 2 hogescholen te volgen. Jammer dat omscholing of verdere ontwikkeling op deze manier dus totaal niet gestimuleerd wordt. Zou niet weten waar ik zoveel geld vandaan moet toveren!
Volgens mij valt sph niet onder gezondheidszorg, maar onder gedrag en maatschappij. Dat zou je geloof ik in het CROHO register moeten kunnen vinden.
Dat zou betekenen dat je nog wel alleen het wettelijk collegegeld hoeft te betalen voor een tweede opleiding in de gezondheidszorg.
CyraElina schreef:
06-03-2019 15:06
Volgens mij valt sph niet onder gezondheidszorg, maar onder gedrag en maatschappij. Dat zou je geloof ik in het CROHO register moeten kunnen vinden.
Dat zou betekenen dat je nog wel alleen het wettelijk collegegeld hoeft te betalen voor een tweede opleiding in de gezondheidszorg.
Daar twijfelde ik dus ook over, maar kon het niet vinden. CROHO kent de sph niet. Vandaar mijn vraag.
ghost79 wijzigde dit bericht op 06-03-2019 15:12
0.11% gewijzigd
Ghost79 schreef:
06-03-2019 15:08
Daar twijfelde ik dus ook over, maar kon het niet vinden. CROHZO kent de sph niet. Vandaar mijn vraag.

Wel als je het voluit schrijft.
Star² schreef:
06-03-2019 15:10
Wel als je het voluit schrijft.

Nu ik het invoer zonder plaats en instelling lukt het. Valt idd onder gedrag en maatschappij, niet onder gezondheidszorg! :yes:
ghost79 wijzigde dit bericht op 06-03-2019 15:39
36.54% gewijzigd
Ghost79 schreef:
06-03-2019 15:14
Bij mij niet?

Oh, wel als ik het zonder instellingsnaam en plaats invoer zie ik nu. Zie alleen nig steeds niet waar het nu onder valt.

Als je bij details klikt, staat het bij onderdeel. Gedrag en Maatschappij, geen Gezondheidszorg dus :)
Klopt helemaal Star, had het inmiddels ook gezien :thumbsup: .

Het was wat verwarrend aangezien het bij de school zelf wel onder Gezondheidszorg & Welzijn stond.

Thanx!
ghost79 wijzigde dit bericht op 06-03-2019 15:37
43.32% gewijzigd
Check ook even of je nieuwe opleiding echt onder gezondheidszorg valt!
...
Ghost79 schreef:
06-03-2019 15:22
Klopt helemaal Star, had het inmiddels ook gezien :thumbsup: . Thanx!

Veel plezier met je nieuwe studie dan!
ankalida schreef:
06-03-2019 15:29
Check ook even of je nieuwe opleiding echt onder gezondheidszorg valt!

Al gedaan! ;)
Star² schreef:
06-03-2019 15:31
Veel plezier met je nieuwe studie dan!

Het is wel een numerus fixus opleiding, dus zover is het helaas nog niet..maar kan me in elk geval aanmelden voor de volgende selectie en naar de open dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven