Collegeld 2e hbo opleiding
woensdag 6 maart 2019 om 13:52
In 2000 heb ik de sph afgerond. Er was toen nog geen sprake van het bachelor/master systeem. Nu wil ik een andere hbo opleiding doen binnen de gezondheidszorg en zie ik dat ik ws instellingsgeld ipv collegegeld moet betalen omdat ik al een hbo diploma in de gezondheidszorg heb. Dit komt neer op ruim €7000,- ipv €1800,-. Als dit echt klopt gaat dat zeker niet lukken! Wie weet hoe dit precies werkt? Ik zit nu op de site collegegeld meter en daar vragen ze of ik al een bachelor heb. Valt mijn opleiding daar nou wel of niet onder? Ik zou het wel heel raar vinden, aangezien je op deze manier nooit meer een andere opleiding in dezelfde sector kunt volgen. En geldt dit alleen voor de gezondheidszorg en het onderwijs?
ghost79 wijzigde dit bericht op 06-03-2019 14:54
0.14% gewijzigd
woensdag 6 maart 2019 om 13:59
Welke opleiding wil je volgen?
En ja, het is zo duur. Dat was het 6 jaar terug al. Ik balen met pabo op zak en verpleegkunde willen doen...
Ik ben toen onderaan begonnen als verzorgende. Inmiddels op niveau 3. En helder voor ogen dat niveau 5 mijn ding niet is, niveau 4 is een goeie optie voor de toekomst..
En ja, het is zo duur. Dat was het 6 jaar terug al. Ik balen met pabo op zak en verpleegkunde willen doen...
Ik ben toen onderaan begonnen als verzorgende. Inmiddels op niveau 3. En helder voor ogen dat niveau 5 mijn ding niet is, niveau 4 is een goeie optie voor de toekomst..
woensdag 6 maart 2019 om 14:40
Ja dat kan goed kloppen, ook trouwens als je in besluit iets in een andere richting te gaan studeren. Het kan zijn dat dezelfde soort opleiding aan een andere instelling wat goedkoper is. De hoogte van het instellingscollegegeld wordt namelijk bepaald door de hogeschool of universiteit zelf.
Nu geldt nog de regeling van scholingskosten als belastingaftrekpost, maar de regering is al een tijdje bezig dat af te schaffen.
Het is een investering in jezelf, he. Eerste studies worden gesubsidieerd, voor latere studies betaal je gewoon de werkelijke prijs.
Nu geldt nog de regeling van scholingskosten als belastingaftrekpost, maar de regering is al een tijdje bezig dat af te schaffen.
Het is een investering in jezelf, he. Eerste studies worden gesubsidieerd, voor latere studies betaal je gewoon de werkelijke prijs.
woensdag 6 maart 2019 om 15:06
woensdag 6 maart 2019 om 15:08
Daar twijfelde ik dus ook over, maar kon het niet vinden. CROHO kent de sph niet. Vandaar mijn vraag.CyraElina schreef: ↑06-03-2019 15:06Volgens mij valt sph niet onder gezondheidszorg, maar onder gedrag en maatschappij. Dat zou je geloof ik in het CROHO register moeten kunnen vinden.
Dat zou betekenen dat je nog wel alleen het wettelijk collegegeld hoeft te betalen voor een tweede opleiding in de gezondheidszorg.
ghost79 wijzigde dit bericht op 06-03-2019 15:12
0.11% gewijzigd
woensdag 6 maart 2019 om 15:14
woensdag 6 maart 2019 om 15:20