Werk & Studie alle pijlers

conflict met collega

04-01-2012 22:58 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op onze dienst is sinds een aantal maanden een nieuwe collega, ter vervanging van een persoon die vertrokken is. Nu waren er al weken irritaties tussen deze nieuwe collega en mijn andere directe collega. Wij doen met drie gelijkaardig werk, maar hebben ieder onze eigen projecten. Nu hebben wij haar na de aanwerving een aantal projecten toegewezen, waarvoor een ondersteuning mistte.

Omdat zij die projecten niet de meest interessante vond, hebben wij (en vooral mijn andere collega) haar betrokken bij andere projecten. Resultaat was echter dat de nieuwe collega ondertussen vindt dat zij het recht heeft deel te nemen aan elk project dat zij interessant vindt, en ook haar eigen werkmethode oplegt. Dit heeft wrevel opgewekt bij mijn andere collega, die plots voor verschillende projecten in continu overleg moet gaan met de nieuwe collega, die overal bij betrokken wil worden.

Ook ik heb al een aantal problemen gehad met de nieuwe collega, aangezien deze collega zich enkel echt inzet voor die aspecten die zij persoonlijk interessant vindt, en andere opdrachten met tegenzin uitvoert, of zegt geen tijd te hebben. Ook is zij heel snel in het defensief. Als ik vraag of ze een bepaalde taak zou willen uitvoeren, ziet zij dit als een bevel dat ik haar opleg (dit bv na een vergadering, indien verschillende taken verdeeld moeten worden).

Sinds een paar weken liepen de spanningen dus wat op.

Op haar aanvraag hielden we samen met onze personeelschef een functioneringsgesprek. Al deze problemen kwamen op tafel, en het was een lang en moeizaam gesprek. Volgens mij zijn er te veel verwijten geuit, want na het gesprek vernam ik dat ze huilend naar huis was vertrokken. Heel erg vervelend natuurlijk, ook voor de verdere samenwerking.

Iemand tips over hoe we dit kunnen aanpakken?
Mediator?
Was dit de 1e keer dat er iets over haar functioneren gezegd werd?

En waarom moet zo'n gesprek plaatsvinden met de collega's erbij? Waarom doet jouw leidinggevende dat gesprek niet zelf, alleen met haar?
Het is een kleine dienst (15-tal mensen), en ik ben samen met mijn andere collega verantwoordelijk voor de dagdagelijkse leiding van de dienst. Maar omdat we zo klein zijn, proberen we flexibel de werken, en ons niet op te stellen als 'baas'. De personeelschef is ook niet mijn hierarchisch overste, en was erbij als neutrale derde.
Nogmaals, is er al eerder met haar over haar functioneren gesproken?

Als iemand maandenlang ergens werkt en nooit commentaar op haar functioneren/werkwijze gehad heeft, denk je dan niet dat daarop door 3 man sterk aangesproken worden door haar als een vreselijk gesprek ervaren wordt? Ik kan me dat namelijk wel voorstellen.

Ik ben groot voorstander van gelijk uitspreken van dingen die je niet zinnen. Niet maandenlang pappen en nathouden en dan BOEM er met zijn drieën bovenop met als gevolg een lang en moeizaam gesprek en een huilende medewerker. Ik vind huilen op het werk niet professioneel maar wat hier gebeurd lijkt te zijn ook niet.

Mocht ze wel vaker op haar manier van werken/functioneren zijn aangesproken dan neem ik uiteraard mijn woorden hier terug.
Jullie drieën hebben geen meerdere dus. Vreemde situatie. Dan moet het zoiets worden als "meeste stemmen gelden" lijkt mij. Wat ook weer vreemd is omdat zij de minst ervaren collega is. Misschien probeert ze die onzekerheid te compenseren.
Het is verschrikkelijk om op je werk een bak drek over je heen gegooid te krijgen door meerdere mensen tegelijk. En helemaal als je het niet verwacht had.

Op zo'n moment maakt het helemaal niets meer uit of die mensen dan gelijk hebben of niet.

Ik vind wel dat jullie het probleem grotendeels zelf gecreëerd hebben en veel te laat waren met puinruimen.
quote:visje444 schreef op 04 januari 2012 @ 23:09:

Het is een kleine dienst (15-tal mensen), en ik ben samen met mijn andere collega verantwoordelijk voor de dagdagelijkse leiding van de dienst. Maar omdat we zo klein zijn, proberen we flexibel de werken, en ons niet op te stellen als 'baas'. De personeelschef is ook niet mijn hierarchisch overste, en was erbij als neutrale derde.

Klinkt als een stuurloos schip, jullie afdeling. Lijkt me heel verwarrend als nieuwe medewerker.

Edit: stuurloos als in: zonder kapitein. Waarom is dat eigenlijk?

En wat heeft flexibel werken met je niet willen opstellen als baas te maken? Ik ben al jarenlang hartstikke de baas in mijn bedrijf en desondanks ook hartstikke flexibel.
Het verbaasd mij een beetje. Want zo te lezen kom je uit Belgie. En naar mijn idee is daar alles veel hierarchischer georganiseerd en dus een stuk duidelijker.

In dit geval kun jij het jezelf als leidinggevende kwalijk nemen dat jij blijkbaar niet duidelijk genoeg geweest bent.

Het ligt aan jou. Jij had als leidinggevende duidelijk moeten maken wat de taken waren van de nieuwe collega, wat jullie verwachtingen waren en vooral waar de grenzen liggen.

Je kunt dingen wel "leuk en collegiaal" op willen lossen maar als jij jezelf ondertussen de baas vindt dan schiet dat dus niet op.

Jij hebt (veel) te lang gewacht met ingrijpen als ik het zo lees. Je had veel eerder duidelijk moeten maken aan haar dat er dingen niet goed gaan.

Door het , blijkbaar eerste, gesprek gelijk met z'n allen plaats te laten vinden heb je laten zien dat jij niet erg geschikt bent om daadwerkelijk leiding te geven.

Dat de nieuwe collega hier een heel erg rotgevoel aan over houdt is volkomen logisch en terecht.

Jullie hebben haar, zo te lezen, niet eerlijk en professioneel behandeld.

Als je karakter hebt biedt je haar je excuses aan voor jouw handelen.
Veel veronderstellingen hier. De problemen zijn al meermaals aangekaart, door haar, of door een van ons. We hebben ook al overlegvergaderingen gehouden over de organisatie van de dienst.

Dat onze dienst zo georganiseerd is, is door omstandigheden. We zijn een kleine overheidsdienst, waar door besparingen nooit een directeur is aangeduid. Diens taken gingen automatisch naar de adjuncten. Om de werklast op te vangen werd een derde functie gecreëerd, die net iets lager is van salaris en statuut, maar zeer weinig verschil. Dit was ook niet mijn keuze, maar we werken met wat we hebben.

We hebben onze nieuwe collega duidelijke taken toegewezen, en haar betrokken bij projecten waarvoor zij interesse toonde. Zij is nog steeds niet tevreden met de werkverdeling, en vroeg zelf het overleg om de ervaren problemen te bespreken ...
Een stuurloos schip dus.

Even kort door de bocht: Jouw collega kan het wel niet naar haar zin hebben maar als dit het werk is waarvoor ze is aangenomen en er zijn geen andere mogelijkheden dan zal ze dit werk toch echt moeten doen. Of een andere baan zoeken.

En iemand zal haar dat duidelijk moeten uitleggen. De vraag in deze situatie is dan alleen: wie? Wie heeft bij jullie die bevoegdheid?

Lijkt me overigens niet prettig werken op deze manier.
quote:leentjedb schreef op 04 januari 2012 @ 23:18:

Nogmaals, is er al eerder met haar over haar functioneren gesproken?

Als iemand maandenlang ergens werkt en nooit commentaar op haar functioneren/werkwijze gehad heeft, denk je dan niet dat daarop door 3 man sterk aangesproken worden door haar als een vreselijk gesprek ervaren wordt? Ik kan me dat namelijk wel voorstellen.

Ik ben groot voorstander van gelijk uitspreken van dingen die je niet zinnen. Niet maandenlang pappen en nathouden en dan BOEM er met zijn drieën bovenop met als gevolg een lang en moeizaam gesprek en een huilende medewerker. Ik vind huilen op het werk niet professioneel maar wat hier gebeurd lijkt te zijn ook niet.

Mocht ze wel vaker op haar manier van werken/functioneren zijn aangesproken dan neem ik uiteraard mijn woorden hier terug.

Eens, wel triest om dat gelijk met zijn 4-en te doen.

Vind je het gek dat ze jankt?
Als jullie verantwoordelijk zijn voor de indeling van projectwerkzaamheden, dan zul je je verantwoordelijkheid ook moeten nemen.

Een (nieuwe) collega die hier niet in mee wenst te gaan, krijgt een gesprek, uitkomst leg je met verbeterpunten vast en je maakt een vervolgafspraak om te evalueren. Dan kijk je naar de verbeteringen en indien nodig, herhaal je dit. Blijft iemand weigeren/niet werken naar wens, stuur je een waarschuwing of een disciplinaire maatregel, etc.

Zo houd je altijd vinger aan de pols en kun je iemand aanspreken. Voor niemand verrassingen en voor iedereen duidelijkheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven