Werk & Studie alle pijlers

Cursus boekhouden?

27-09-2022 15:28 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,

Aangezien ik een slechte boekhouder heb als zzpr en me afvraag of hij het wel allemaal goed dit ( door zijn desinteresse). Wil ik graag een cursus boekhouden nemen. Wil namelijk zelf ook een beetje het overzicht behouden en die heb ik nu al een aantal jaar niet meer.

Welke boekhoudcursus heb jij gevolgd of welke cursus is aan te raden?
Kun je niet beter een betere boekhouder nemen?
Waarom is hij nog jullie boekhouder?
https://www.zzp-nederland.nl/waarom-zzp ... boekhouden

http://gratiscursusboekhouden.nl/boekhoud-cursus/
Dus, vanwege een slechte boekhouder, ga je extra kosten maken door zelf een cursus te volgen?
Ga je dan daarna zelf de boekhouding doen?
Zenmomentje schreef:
27-09-2022 15:51
Kun je niet beter een betere boekhouder nemen?

Nou, dit was exact mijn idee. Je besteedt werk uit omdat het niet jouw vakgebied is, maar omdat degene wiens vakgebied het wel is, het niet goed doet, ga jij je zelf in dat vakgebied bekwamen?

Neem er eentje die jou ook goed kan uitleggen wat er in je boekhouding staat
Op zich vind ik het een prima idee dat TO zich wil verdiepen in hoe een administratie werkt. Afhankelijk van hoe ingewikkeld het is, is het heel vaak echt niet nodig om het uit te besteden. Is het wel ingewikkeld genoeg, dan is het toch fijn om er het een en ander van af te weten. Ook als doet de boekhouder jouw aangiften, je bent nog altijd zelf verantwoordelijk.

To, wat doe jij nu zelf aan de administratie?
- Lever je gewoon een schoenendoos aan met gegevens? En verwerkt de boekhouder deze in een programma?
- Zet jij zelf alles in een programma, kijkt de boekhouder het na en levert deze de aangifte omzetbelasting in?
- Zet jij alles zelf in een programma, lever je zelf vanuit het systeem een aangifte omzetbelasting in en kijkt de boekhouder enkel naar de cijfers voor de aangifte inkomstenbelasting?

En hoe zou jij dit het liefste zien?

Als je van een onlineboekhoudprogramma gebruikt maakt, dan hebben ze vaak ook een gratis basisstudie. Deze is over het algemeen voldoende voor een bedrijf met normale boekingen. Normale boekingen zijn: verkoopfacturen, inkoopfacturen, bankmutaties, aangifte omzetbelasting. En soms een paar extra dingen als een auto van de zaak.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik herinner me dat je al heel lang en veel vaker aangeraden wordt om naar een andere boehkouder over te stappen. Ik vraag me af waarom je dat in het verleden en ook nu nog steeds niet wil. Heeft dat iets te maken met je branche, dat je denkt dat het niet kan of dat je het niet durft bij een andere boekhouder?
Als je zelf meer van de materie wilt weten dan zijn er diverse (thuis) studies die je kunt doen. In jouw geval zou een cursus PDB bij een LOI oid misschien een aanrader zijn (mbo4 niveau).
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
S-Groot schreef:
27-09-2022 16:48
Ik herinner me dat je al heel lang en veel vaker aangeraden wordt om naar een andere boehkouder over te stappen. Ik vraag me af waarom je dat in het verleden en ook nu nog steeds niet wil. Heeft dat iets te maken met je branche, dat je denkt dat het niet kan of dat je het niet durft bij een andere boekhouder?
Geld?
https://www.boekhouden-voor-beginners.n ... oekhouden/

Maar waarom heb je al jaren een slechte boekhouder ??
Ben je zelf ook een slechte zzp'er?
Ik ben nav tips hier bij het boekhoudprogramma Moneymonk uitgekomen. Dit vind ik een vrij makkelijk en overzichtelijk programma. Ik heb een soort half uur hulp kunnen krijgen vanuit moneymonk en daarmee werden de grootste vragen beantwoord. Ook konden ze me vanuit hun database verwijzen naar een boekhouder, nadat ik had aangegeven wat ik belangrijk vond aan een boekhouder.

Ik weet niet hoe complex je bedrijfssituatie is. In sommige gevallen kun je het (bijna) prima zelf doen, met misschien los inkopen van een aangifte. In andere complexe situaties zou ik eerder investeren in een goede boekhouder dan in een cursus. Tenzij boekhouden je hobby is. Maar ik kan mijn tijd wel beter gebruiken als het veel diepgaander graaft dan een basic boekhouding voor een overzichtelijk bedrijf.

Waarom wil je het zelf doen to?
Singlejingle schreef:
27-09-2022 18:51
Ik ben nav tips hier bij het boekhoudprogramma Moneymonk uitgekomen. Dit vind ik een vrij makkelijk en overzichtelijk programma. Ik heb een soort half uur hulp kunnen krijgen vanuit moneymonk en daarmee werden de grootste vragen beantwoord. Ook konden ze me vanuit hun database verwijzen naar een boekhouder, nadat ik had aangegeven wat ik belangrijk vond aan een boekhouder.

Ik weet niet hoe complex je bedrijfssituatie is. In sommige gevallen kun je het (bijna) prima zelf doen, met misschien los inkopen van een aangifte. In andere complexe situaties zou ik eerder investeren in een goede boekhouder dan in een cursus. Tenzij boekhouden je hobby is. Maar ik kan mijn tijd wel beter gebruiken als het veel diepgaander graaft dan een basic boekhouding voor een overzichtelijk bedrijf.

Waarom wil je het zelf doen to?

Ik lees niet dat ze het zelf wil doen, maar dat ze de kennis wil hebben om te weten wat haar boekhouder doet, omdat hij haar geen overzicht biedt. Dus dan zou ik nog steeds zeggen; zoek een goede boekhouder die je kan uitleggen waar je naar kijkt
4 jaar HBO Boekhouden : Een goede boekhouder kan je ook helpen met belastingvoordelen en dat kun en wil je zelf niet bijhouden.
Zoek gewoon een andere boekhouder.
Stroopwafeltje1979 schreef:
27-09-2022 18:59
4 jaar HBO Boekhouden : Een goede boekhouder kan je ook helpen met belastingvoordelen en dat kun en wil je zelf niet bijhouden.
Ik zou gewoon een cursusje basiskennis boekhouden doen bij de LOI. Dan snap je in ieder geval het principe. Bij de meeste boekhoudkantoren is fiscale kennis (waar je het meeste voordeel aan zou hebben) toch mondjesmaat aanwezig.
Ook heb je niet voor elke bedrijfsvoering al die kennis nodig. Ik ben een simpele zzp'er en kan ruim volstaan met een simpele boekhouding. Dus ik zou eerder kijken naar je soort bedrijf en daar dan een keuze voor maken.
Stroopwafeltje1979 schreef:
27-09-2022 18:59
Bestaat niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
27-09-2022 20:39
Bestaat niet.
Denk dat hier MBA bedoeld wordt?
Vera8 schreef:
27-09-2022 21:09
Denk dat hier MBA bedoeld wordt?
Spd denk ik, of hbo be. Mba is geen vier jaar.
KamilleT schreef:
27-09-2022 21:20
Spd denk ik, of hbo be. Mba is geen vier jaar.
Ik bedoel niet de Master opleiding maar de opleiding Moderne Bedrijfs Administratie. Dat is volgens mij een 4-jarige HBO opleiding.
Vera8 schreef:
27-09-2022 21:42
Ik bedoel niet de Master opleiding maar de opleiding Moderne Bedrijfs Administratie. Dat is volgens mij een 4-jarige HBO opleiding.
Dat begreep ik ook zo, maar moderne bedrijfsadministratie is geen vier jaar en ook geen hbo-niveau. Spd wel.
Edit: Ik heb toch even gegoogeld. Mba is niveau 5 dus toch hbo. Apart. Toen ik de heao deed kon ik na twee jaar tegen betaling examens doen voor het certificaat van mba. Ik heb echt beduidend minder kennis op dat vlak dan mensen die be hebben gedaan.
Ja, om maar een voorbeeld te noemen geld voor IB van 2020 was beschikbaar op mijn rekening. Maar omdat de boekhouder het later dan 1 mei heeft ingestuurd naar de belastingdienst kosten het mij €1200 aan rente. Dat vind ik gewoon lullig en onnodig. Aangezien ik al heel veel belasting betaal en het geld ook gewoon beschikbaar was.
linnylow wijzigde dit bericht op 28-09-2022 00:15
17.43% gewijzigd
Ook merk ik dat hij de instelling heeft van: “ oh je verdiend veel dus je mag niet zeuren”. Terwijl het voor mij anders voelt omdat er heel veel tijd en energie in zit dus baal ik als iemand er zo instaat. Nooit komt hij met advies of tips die voor mij voordelig zijn. Voor mij iemand vinden die ik kan vertrouwen is inderdaad lastig vandaar overstappen wel een dingetje is 😒. Maar op deze manier wil ik het ook niet meer want het maakt me geen leuker mens wordt er eerder beetje depressief van. Maar rationeel bekeken is het ook vaak zo dat andere klanten voorrang hebben hoger op zijn prioriteiten lijstje / to do list de aan. Dus buiten dat ik zelf idd de basis dingen kan leren ( btw berekenen kan ik) maar Jaarlijks de IB aangifte moet je toch met veel meer zaken rekening houden bepaalde heffingen en dat is gewoon lastig als je er geen kennis van hebt.
Anyway ik mag niet zeuren 🙂🙃.
Maargoed ik ga denk ik zelf maar cursus doen om me wat minder somber / waardeloos te voelen 😏
dianaf schreef:
27-09-2022 16:45
Op zich vind ik het een prima idee dat TO zich wil verdiepen in hoe een administratie werkt. Afhankelijk van hoe ingewikkeld het is, is het heel vaak echt niet nodig om het uit te besteden. Is het wel ingewikkeld genoeg, dan is het toch fijn om er het een en ander van af te weten. Ook als doet de boekhouder jouw aangiften, je bent nog altijd zelf verantwoordelijk.

To, wat doe jij nu zelf aan de administratie?
- Lever je gewoon een schoenendoos aan met gegevens? En verwerkt de boekhouder deze in een programma?
- Zet jij zelf alles in een programma, kijkt de boekhouder het na en levert deze de aangifte omzetbelasting in?
- Zet jij alles zelf in een programma, lever je zelf vanuit het systeem een aangifte omzetbelasting in en kijkt de boekhouder enkel naar de cijfers voor de aangifte inkomstenbelasting?

En hoe zou jij dit het liefste zien?

Als je van een onlineboekhoudprogramma gebruikt maakt, dan hebben ze vaak ook een gratis basisstudie. Deze is over het algemeen voldoende voor een bedrijf met normale boekingen. Normale boekingen zijn: verkoopfacturen, inkoopfacturen, bankmutaties, aangifte omzetbelasting. En soms een paar extra dingen als een auto van de zaak.
Bedankt voor je reactie.
Een schoenendoos elk kwartaal, met alle rekening overzichten en de facturen / bonnetjes ( zijn er niet veel want heb tegenover mijn inkomsten heel weinig aftrekposten / kosten). Dus gok dat het hem weinig tijd kost.

Hij doet dus alles. (Elk kwartaal de btw aangifte en ieder jaar de IB aangifte) ik denk dat hij voor beide programma’s heeft.

Ik had liever iemand gehad die echt advies en tips gaf. Hij negeert vaker mijn vragen en als hij iets moet regelen wat in mijn voordeel is, moet ik daar zelf over beginnen daarna moet ik er weken / maanden achteraan lopen dat het ook echt geregeld wordt en dat geeft gewoon geen vertrouwen. Terwijl ik om hem te motiveren ook erbij zeg “ bereken het maar door / wil extra betalen “

Aangezien in mijn ogen een goede boekhouder voor jou het beste wil en af en toe aan de bel trekt. Maar ook zeker kijkt waar op je kunt besparen en je daar ook op aanspreekt.

Maar het boeit hem gewoon vrij weinig en dat baat mij dan zorgen. Aangezien het geld voor mij ook zeker niet komt aanwaaien. ( wat voor hem misschien zo lijkt) Dat alles maakt het voor mij emotioneel gezien soms ondraagbaar en zwaar beladen. Aangezien ik soms teveel van mezelf vraag en zelf wel weet hoeveel tijd en energie het gekost heeft. Maar voor een ander het moeilijk is om zich daarin te verplaatsen en het niet zo voelt en er daardoor ook zo instaat van “ je verdiend veel dus hou je mond / zeur niet “

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven