Werk & Studie alle pijlers

Cursus webdesign: via internet of omgeving Utrecht

13-07-2010 15:35 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik wilde graag een cursus webdesign/development volgen, het liefst zelfstudie via internet of een cursus in omgeving utrecht. Na een middagje googlen ben ik al tig cursussen via internet (LOI, NHA, studieplan, etc.) en cursussen op locatie tegengekomen (eduvision). Omdat ik door de bomen niet echt meer het bos kan vinden, vroeg ik me af of jullie misschien (goede of slechte) ervaringen met webdesign cursussen hebben?

Ik ben zelf redelijk technisch aangelegd, dus ik zoek een opleiding die wel redelijk op niveau is. Dus niet alleen plaatjes plakken, maar ook over hoe je de achterliggende code moet aanpassen. En waarmee je een (redelijk) professioneel ogende website kunt leren maken.

Ik hoor graag of jullie ervaring hebben met een webdesign cursus (of iets dergelijks, flash, dreamweaver, XML, HTML, PHP, etc) en hoe die cursus jou beviel!

Alvast bedankt!
Ik weet niet hoe handig/technisch je bent maar je kan ook doormiddel van zelfstudie op internet of in boeken uit de bieb webdesign leren. Op internet kan je veel tutorials vinden waarin stap voor stap wordt uitgelegd wat je moet doen en wat de code is. Als je dan zelf kleine dingetjes gaat aanpassen in de code en kijkt wat het effect is kan je het jezelf leren.

Misschien is dat een idee om alvast mee te beginnen?
Wil je ook leren een goed ontwerp/plan voor een website te maken?
@ Bertje,

bedoel je het grafische gedeelte qua ontwerp of een plan mbt welke doelgroep/functionaliteit/etc?

Wat ik wil leren is de praktische vaardigheden: hoe een (moderne) site in elkaar zetten met frames, menu, flash, dreamweaver. Qua grafische vaardigheden kan ik al wel goed met photoshop werken, maar ik heb nog nooit iets met bewegende beelden (knoppen die van kleur veranderen) gedaan.

Een website voor eigen gebruik dus, ik hoef niet te leren hoe ik een plan moet schrijven voor een externe partij want ik ga geen webdesign bedrijfje beginnen.

Maar als dat bij de cursus inzit, is dat voor mij ook geen reden om het af te blazen als het verder een goede cursus lijkt. Heb je een suggestie Bertje?

@ It girl:

Bedankt voor de tip, ik vond al een website www.w3schools.com waar wat nuttige tutorials op staan. Maar ik zou toch liever een 'echte' cursus doen.
Zal je vast een tip geven: frames is oud ;). Css moet je zeker leren

Als je het wel wilde leren had ik wel een tip voor je: kijk eens bij de grafische school in Utrecht. Ik heb mijn deeltijdopleiding gevolgd in Eindhoven (3 jaar) en die was goed, maar dan ook plannen voor websites maken, de vormgeving en techniek. Het was even doorzetten.

Als je alleen de techniek wilt leren, dan is het vooral een kwestie van doen met vallen en opstaan. En weer opnieuw beginnen. Deze cursus is mogelijk iets: www.artdesigncollege.nl maar wel prijzig.

Wat wil je uitgeven aan een cursus?
Hoi Bertje,

bedankt voor de tips, die cursussen van artdesigncollege zien er erg nuttig uit, precies wat ik zoek! Alleen helaas boven mijn budget. Ik wilde maximaal iets van 400 euro uitgeven.. Ik heb een budget van mijn werk wat ik aan persoonlijke ontwikkeling (maar niet vakgerelateerd want die krijg ik sowieso al vergoed) mag uitgeven, en daarvan wilde ik het graag doen.
Wellicht heeft de Loi iets wat bij je past?

Of een wijkcentrum/wijkhuis, maar dan kom je wel op een ander niveau terecht ;).
De LOI biedt inderdaad cursussen aan, namelijk een hobbycursus webdesign. Maar bij deze cursus leer je niet met dreamweaver te werken (wel met frames, maar die zijn blijkbaar alweer achterhaald ;) ) en dat is toch wel de kern van de huidige webdesign business? (of sla ik nu volledig de plank mis?). Ze bieden ook een beroepscursus aan, maar die is dan weer vrij prijzig (990 euro).

Ik zie dat de NHA ook cursussen aanbiedt.

Met dit topic hoopte ik eigelijk ervaringen met deze instellingen te horen, aangezien ik zelf geen idee heb (NHA is een stuk goedkopen dan de LOI, is de kwaliteit van de lesstof dan ook minder goed?). Dus ik hoop dat er nog meer ervaringsdeskundigen gaan reageren!

Bedankt voor al je tips bertje!
@Weifelaartje Ik heb de cursus webdesign bij Eduvision gedaan en ben nu lekker druk als webdesigner. Prima cursus moet zeggen. Vooral veel praktijk. En wat ze zeggen is waar: het is vooral praktijk. Ik ben natuurlijk wel vooraf naar een proefles geweest. Kost toch niks. Altijd goed om te weten waar je aan begint. Zit ff op hun site te kijken. Zo te zien organiseren ze die nog altijd. Zie ook http://www.eduvision.nl/cursus/cursus_webdesign.html

Groetjes!
quote:Weifellaartje schreef op 14 juli 2010 @ 12:47:

De LOI biedt inderdaad cursussen aan, namelijk een hobbycursus webdesign. Maar bij deze cursus leer je niet met dreamweaver te werken (wel met frames, maar die zijn blijkbaar alweer achterhaald ;) ) en dat is toch wel de kern van de huidige webdesign business? (of sla ik nu volledig de plank mis?). Ze bieden ook een beroepscursus aan, maar die is dan weer vrij prijzig (990 euro).

Ik zie dat de NHA ook cursussen aanbiedt.

Met dit topic hoopte ik eigelijk ervaringen met deze instellingen te horen, aangezien ik zelf geen idee heb (NHA is een stuk goedkopen dan de LOI, is de kwaliteit van de lesstof dan ook minder goed?). Dus ik hoop dat er nog meer ervaringsdeskundigen gaan reageren!

Bedankt voor al je tips bertje!

Graag gedaan

Voor 990 euro zou ik kijken naar een professionelere cursus dan de LOI.

Die van NHA (dreamweaver CS4) lijkt me dan een stuk beter, alleen die frames dat zit me wel dwars. dat is echt meer dan achterhaald, of ze moeten iets anders bedoelen.

Misschien is dit iets voor je: cursus Den Bosch
Hey!

Die cursus in Den Bosch is precies wat ik zoek, alleen dan toch echt te duur. Meer dan 400 euro wil ik toch liever niet uitgeven. Ik kwam wel een andere interessante cursus via internet tegen, met een programma soortgelijk aan de cursus in Den Bosch. Namelijk bij Dirksen opleidingen. Wel frames, maar ook heel veel andere dingen: Lijkt kwalitatief een goede cursus, niet?

Programma Webdesign met Dreamweaver

In deze cursus leert u verschillende technieken om websites te bouwen. Eén ervan is Cascading Style Sheets (CSS), hiermee kunt u de inhoud (content) van de vorm (presentatie) scheiden. Een nieuwe vormgeving kan op deze manier snel worden doorgevoerd. U gebruikt bij de cursus Webdesigner professionele hulpmiddelen zoals Dreamweaver (webeditor), Fireworks (bewerkingsprogramma voor afbeeldingen) en Flash (programma om animaties te maken).

HTML (tabellen, frames en formulieren)

website bouwen met Dreamweaver

linkenplan

afbeeldingen bewerken met Fireworks

knoppen maken

zoekmachines en andere vormen van bekendmaking

afbeeldingen optimaliseren voor gebruik op internet

animaties maken met Flash

Flash actionscript

interactiviteit met verschillende hulpmiddelen

het gebruik van javascript

e-commerce, betalingsmogelijkheden via internet

cascading style sheets (CSS)

winkelwagen

eindopdracht (niet verplicht)
Ziet er goed uit het programma. Ik blijf me alleen verbazen over dat er les gegeven wordt met frames in het programma. Frames zijn heel slecht voor de positionering van je website in Google. En als je in de zoekresultaten voorkomt dan wordt maar een deel van je website getoond. Ik heb een stuk op internet gevonden uit 2006(!) waarin geschreven wordt waarin de voor en nadelen van frames worden beschreven: klik hier. De voordelen van frames zijn prima op een andere manier oplossen.

Door te werken met div's en css kun je een de opzet van je site ook prima maken. Als je het dan nog onderhoudsvriendelijk wilt maken kun je wat gebruik maken van eenvoudige php.
Hoi Weifellaartje,

Eerlijk gezegd lijkt het me sterk dat je met een cursus van rond de EUR 400,- leert een profesionele website te maken met al die onderdelen. Dan zou het wel heel goed en goedkoop zijn aangezien je er ook een 4 jarige hbo opleiding voor kan volgen (tuurlijk zal dat wat uitgebreider zijn maar toch) .

Tevens staat er ook dat je basis kennis informatica moet hebben, ik zou wel even vragen wat ze daarmee bedoelen want misschien moet je al code kunnen schrijven.

Wellicht kan je hier ook wel een proefles opvragen??

In ieder geval veel succes.
Hallo,

bedankt voor jullie reakties. Het lijkt inderdaad veel voor een cursus van 400 euro. Ik heb nu nog gedetailleerde informatie van het programma, zie hieronder. Het lijkt wel een hele complete cursus. Er staan op de website ook voorbeelden van eindopdrachten (websites) van cursisten, die er goed uit zien.

Goed plan om een proefles aan te vragen! Op zich ben ik wel bekend met de basisbeginselen van programmeren (in een andere taal/programma), maar ik zal idd vragen in hoeverre deze voorkennis vereist is.

Frames zitten gek genoeg nog steeds in vrijwel alle webdesign cursussen (LIO, NHA, etc.) die ik tegen kom. Blijkbaar is het bij de thuisstudie-instellingen nog niet doorgedrongen dat het achterhaald is.

Cursusinhoud gedetailleerd

De programma’s van Adobe Creative Suite 3 en het opzetten van een project: Programma’s – Dreamweaver - Fireworks – Flash - FTP-programma’s

Projectopzet - Het concept van een website - De navigatie van een website bepalen - Totaliteit van de website

HTML basis: HTML - de taal van het web - Wat is HTML? – Tags - De bouwstenen van een brontekst - Tekstbewerking in HTML – Tekstformaten - kleuren en fonts -Afbrekingen, alinea’s en plaatsing – Opsommingen - Afbeeldingen in HTML: - GIF – JPEG - PNG

HTML hyperlinks en tabellen: Het linkenplan en hyperlinks - Hyperlinks binnen één pagina - Hyperlinks tussen de pagina’s van één site - Hyperlinks tussen verschillende sites - Hyperlinks naar e-mailadressen – Tabellen - Verbinden van cellen - Tekst naast tabellen

Formulieren en frames: Formulieren - De invulmogelijkheden - Tekst invullen – Keuzelijsten - Keuzerondjes en aankruisvakjes - Het formulier wissen en versturen – Frames - Een Frameset maken - Inhoud aan de Frames geven

Vormgeving, geluid en filmpjes: Vormgeving - De taal van de tekens - Symbolen op het web - De nieuwe symboliek van webpagina’s - Over geluid en filmpjes

Zoekmachines en bekendmaking van uw website: Online & offline reclame - Mailinglijsten en nieuwsgroepen - E-zine – Nieuwsbrief – Nieuwsgroepen - Zoekmachines of Robots – Metacrawlers - Catalogi of Directories - Nederlandse zoekmachines - Het aanmelden van een website - Pay-per-Click, Pay-per-ranking

Inleiding Dreamweaver: De werkruimte van Dreamweaver - Werken met tabellen

Interactiviteit: CGI (Common Gateway Interface) – JavaScript - Een JavaScript schrijven - Uitvoer van tekst - De prompt methode – Methoden - Events in JavaScript - JavaScript in Dreamweaver - Buttons met mouse-over - Formulieren maken met verschillende invulvelden

Cascading Style Sheets: Wat is een Style sheet - Relaties tussen elementen - Overerving - Positioneren van elementen

“Framelike” met CSS: Waarom geen frames meer? - HTML-pagina ten behoeve van Framelike CSS - Nieuwe CSS file ten behoeve van Frameless Frames – Header – Navigatie – Content – Container – Footer

Beeldbewerking en Fireworks: Interface - Aan de slag in Fireworks - Tekenen in Fireworks - Beeldbewerking en selectie - Effecten

Meer mogelijkheden met Dreamweaver: Layers - Templates maken en gebruiken - Word en Excel gebruiken in Dreamweaver - Toevoegen van Word of Excel gegevens aan een nieuwe of bestaande webpagina - Audio en video - Media invoegen in Dreamweaver – Streaming - Tijd en volgorde

Fireworks voor het web: Buttons maken - URL Toevoegen - Navigatiebalk maken - Optimaliseren - Hotspots en Image maps - Samenwerken met Dreamweaver

Vormgeving: Het huwelijk tussen kunst en commercie - Kijken naar design - De stijlen van andere media - Hoe vind ik het juiste design? - Het verzamelen van informatie - De brainstorm - De doelstellingen - De realisatie

Aspecten van een e-commerce site: Twee voorbeelden van een e-commerce site - Betalingsmogelijkheden - Onderdelen van een e-commerce site - Onderdelen van een e-commerce site - Verzend- of discussielijst? - Design en tekst - Enkele gratis winkelwagenmogelijkheden

Flash CS3 Professional: Het werkgebied (Stage) - De Tijdsbalk (Timeline) - De Lagen (Layers) - De Frames – Scenes - Het gereedschap (ToolBar) - Het maken van een Shape-Tween animatie

Flash Actionscript 3.0: Componenten - Interface en structuur - Migration en language reference - Veelgebruikte functies - Event, EventListeners en Buttons - Drag&drop in AS 3.0

Website beoordelen: De teksten – Ontsluiting – Accessibility – Checklist -Beoordelingscriteria voor internetsites

Eindopdracht Webdesigner
@zero, met de cursus die TO noemt leer je een website maken, maar wordt je geen webdesigner. Zoals ze genoemd heeft is haar doel een website voor eigen gebruik maken en dan is dit zeker een start.

Ik zou deze cursus zien als een start waarbij wat basisprincipes geleerd worden. Daarmee kun je leren een website te maken. En als dat het doel is lijkt me deze zeker geschikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven