Werk & Studie alle pijlers

Daginvulling zonder betaalde baan.

14-01-2018 17:49 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello dames en heren,

Geen diploma en betaalde baan,wel de wens om mezelf verder te ontwikkelen en te groeien.
Momenteel probeer ik vooral invulling te geven aan mijn dagen, door vrijwilligerswerk (waar ik tot op zekere
hoogte uitdaging in vind). Het vervangt natuurlijk nooit een studie, of betaalde baan. Lijkt me dat je
daar altijd meer in kunt leren/ontwikkelen.

Alsnog gaan studeren ligt natuurlijk het meest voor de hand, maar is toch een grote gok.
Gezien het feit dat ik al drie opleidingen heb moeten stoppen, zonder diploma. Een vierde ronde, zie ik
wel zitten, maar dan wil ik het wel heel graag goed afsluiten.

Zijn er mensen die zich in deze situatie herkennen? Wat doen jullie om invulling te geven aan je dag en
ontwikkeling?
Waarom werk je niet???
yourlocalhero schreef:
14-01-2018 17:53
Waarom werk je niet???
ik heb enkel een middelbare school diploma, ben al over de dertig, en heb geen beroepsopleiding afgerond.
daarnaast heb ik een psychische beperking, die maakt dat ik lang niet in alle functies kan functioneren. zo heb ik bijv. gesolliciteerd als sorteerder in een sorteercentrum, maar helaas ook daar ontslagen na de proeftijd. betaald werk is dus vaak te hoog gegrepen.
Je zou naast je vrijwilligerswerk bijvoorbeeld een taal kunnen gaan leren. Zelf ben ik bezig met een cursus communicatie naast mijn vrijwilligerswerk.
Ik ben zelf afgekeurd maar heb wel een hbo opleiding afgerond.

Naast mijn reguliere vrijwilligerswerk doe ik dingen als lid zijn van de communicatie werkgroep, extra trainingen volgen en zit ik in de vrijwilligers/cliëntenraad.
Het scheelt wel dat mijn vrijwilligerswerk een link heeft naar mijn opleiding wellicht.

Ook volg ik via een organisatie die vrijwilligers koppelt aan een vrijwilligersinstelling regelmatig kortdurende trainingen. Zo heb ik een cursus omgaan met dementie gevolgd. Er bestaat een vrijwilligersacademie bij hun en zodoende kan ik kijken wat ze aanbieden de komende periode.
Van deze dingen vraag ik ook altijd bezig van deelname voor mijn cv.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Waarom ben je gestopt met je opleidingen?

Verder niet echt een antwoord op je vraag. Ik ben van mijn opleiding gelijk in een baan gerold.

Maar ja, ik denk dat het goed is om vrijwilligerswerk te blijven doen, en om de kans op een baan te vergroten ... toch een opleiding kiezen en afmaken.
Here I am - now what are your other two wishes...
Wat maakt dat je studies vastliepen? Kwam dat door je psychische klachten? Lastig zeg! Ik vond laatst een soort arbeidsbemiddelingbureau die mensen met psychische problemen/aandoeningen aan betaald werk hielpen (aangepast aan hun kunnen). Ik zal kijken of ik het terug kan vinden.
Ik denk namelijk dat je misschien best betaald werk kan doen (al weet ik niet precies wat voor klachten je hebt) als er maar een werkgever is die een werkplek/functie wil creëren naar jouw sterke kanten/vaardigheden.
Yara1987 schreef:
14-01-2018 17:57
ik heb enkel een middelbare school diploma, ben al over de dertig, en heb geen beroepsopleiding afgerond.
daarnaast heb ik een psychische beperking, die maakt dat ik lang niet in alle functies kan functioneren. zo heb ik bijv. gesolliciteerd als sorteerder in een sorteercentrum, maar helaas ook daar ontslagen na de proeftijd. betaald werk is dus vaak te hoog gegrepen.
Dank vd uitleg (wellicht waardevol als toevoeging op je OP)

Maar mag ik vragen wat een opleiding volgen zinvol maakt..is er een kant waar je goed zou functioneren?

En je vrijwilligerswerk in welke sector doe je dat is daar een mogelijkheid?
Deze was het geloof ik: https://www.werkenmetips.nl
Kom je in aanmerking voor aangepast werk?
Iets van trajectbegeleiding om dit mee te helpen zoeken?

Of is er kans op meer vrijwilligerswerk of daar doorgroeien?
Wat goed dat je in ieder geval vrijwilligerswerk gaat doen!
Ik herken me wel gedeeltelijk in je verhaal.

Is het inderdaad mogelijk om via een traject een opleiding te gaan doen? Ik ben dat nu ook aan het doen. Je mag me wel een pb sturen als je wilt, het is wel een lang verhaal ;)
Lijkt het je niet leuk om in de zorg vrijwilliger te worden?
Je kunt dan kijken wat je leuk vindt om te doen.
De keuken of maaltijden rond brengen of voorlezen of wandelen.
yourlocalhero schreef:
14-01-2018 17:53
Waarom werk je niet???
Niet iedereen kan zomaar meedoen in de maatschappelijk verantwoorde routine. Al die vraagtekens lijken me dus niet nodig.
talencursus(sen) doen, kan gewoon via apps als duolingo

wie weet kun je in het buitenland wel aan de slag
Lorem Ipsum
Ik werk zelf trouwens ook in de zorg.
Toen ik een tijdje zonder werk zat, heb ik me aangemeld als vrijwilliger vanwege NL doet, in een instelling. Dat is zo goed bevallen van allebei de kanten, dat ze me dezelfde dag gevraagd hebben of ik voor langere tijd daar actief wilde blijven als vrijwilliger. Later is daar zelfs een betaalde baan uitgerold.
Nu ben ik er weg (collega's en ik konden niet zo goed met elkaar opschieten, zachtst gezegd) maar het heeft me wel op het punt gebracht dat ik verder wilde groeien in dit gebied. Nu dus bezig met een opleiding :)
Ik zou even in je OP toevoegen dat je beperkt ben.

Je kan een vrijwilligersbaan zoeken. Zat te doen. In je wijkcentrum, bejaardenhuis op de hoek, in de zorg, dierenwelzijn, theater ect.
Hondenuitlaatservice beginnen?
Bedankt voor alle tips!
Leuk om te lezen :)

Ik heb idd, na het stuklopen van de drie reguliere studies, wel een traject gevolgd, dit succesvol afgesloten en daarna ook 4 jaar bij een reguliere werkgever gewerkt (met behoud van uitkering en partime). Helaas stopte dit, en sindsdien vrijwilligerswerk aan het doen (waar ik overigens wel veel voldoening uit haal!)

denk niet dat ik nu opnieuw in aanmerking kom voor een traject, vaak vergoed uwv dit maar eenmaal. daarom wil ik toch kijken of ik het via de reguliere weg nogmaals kan proberen.....
In veel plaatsen is vrijwilligerswerk te vinden waar speciaal rekening wordt gehouden met je beperking. Heb je begeleiding, behandeling o.i.d.? Die kan je meer vertellen. Eventueel ook maatschappelijk werk, stichting MEE of de gemeente.
Probeer het anders via het UWV. Of stichting MEE inderdaad.
Ik ben met beide bekend.
Ik heb ook lang getwijfeld voordat ik weer ging studeren, omdat k moeite met de theorie heb. Toen gehoord van iemand, dat ze met een leerwerk traject waren gestart, ik had me ervoor ingeschreven. Toen nog een tijdje onduidelijk gehad vanwege het financiële plaatje, en het feit dat ik geen wajong had. Toen via UWV in doelgroepenregister terecht gekomen. Het uwv was alleen maar blij dat ik weer wilde studeren.
Kwebbeltje91 schreef:
14-01-2018 20:39
Probeer het anders via het UWV. Of stichting MEE inderdaad.
Ik ben met beide bekend.
Ik heb ook lang getwijfeld voordat ik weer ging studeren, omdat k moeite met de theorie heb. Toen gehoord van iemand, dat ze met een leerwerk traject waren gestart, ik had me ervoor ingeschreven. Toen nog een tijdje onduidelijk gehad vanwege het financiële plaatje, en het feit dat ik geen wajong had. Toen via UWV in doelgroepenregister terecht gekomen. Het uwv was alleen maar blij dat ik weer wilde studeren.
Het uwv kan TO altijd bellen en vragen inderdaad. Maar het ligt ook aan je uitkering. Bij een wia is er geen enkele mogelijkheid tot omscholing/bijscholing ect.

Ik vraag mij af hoe dat nu zit bij de nieuwe stengere regels bij de wajong.
Lucifermiauww schreef:
14-01-2018 20:41
Het uwv kan TO altijd bellen en vragen inderdaad. Maar het ligt ook aan je uitkering. Bij een wia is er geen enkele mogelijkheid tot omscholing/bijscholing ect.

Ik vraag mij af hoe dat nu zit bij de nieuwe stengere regels bij de wajong.
Dat is inderdaad zo. Sorry, was misschien iets te enthousiast met typen. Hopelijk gaat het je lukken TO!
Heb je ook een wajong toevallig? Waar leef je nu van? Goed dat je in ieder geval je pijlen op vrijwilligerswerk richt dat is een mooi begin. Vaak kun je dan ook trainingen volgen(soms via de gemeente).
Waar liggen je interesses en je talenten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven