Werk & Studie alle pijlers

Daycare center

03-09-2014 19:06 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou over een paar jaar heel graag een kinderopvang willen starten.

Een kinderopvang waar er alleen engels gesproken wordt.

Is daar een markt voor?

Zouden jullie je kinderen een kinderopvang inschrijven waar er alleen engels word gesproken? Zodat jullie kids de taal beter en sneller kunnen leren?

Ik ben nog in de oriënterende fase dus ik heb nog niets concreets op papier staan. Bombarderen jullie mij dus niet met vragen zoals ' hoe denk je zus en zo voor elkaar te krijgen' enz.

Ik wil voor nu alleen even weten of er überhaupt een vraag is naar dit soort kinderdagverblijf / BSO. Ik heb vroeger voor en organisatie gewerkt die activiteiten organiseerde voor kinderen. Dit vond plaatst tijdens de zomervakanties en tijdens de activiteiten werd alleen engels gesproken. Ik heb het heel kort gedaan maar het liep volgens mij redelijk goed.

engels is mijn moedertaal.

Is er een behoefte aan engelssprekende kinderopvang?

Totaal aantal stemmen: 20

Ja (30%)
Nee (70%)
Maar kinderen gaan toch vaak niet 5 dagen naar de kinderopvang? Hoe veel leren ze dan eigenlijk al met al van dat Engelstalige daycare? Een paar dagdelen per week, waar er door de kinderen onderling Nederlands wordt gesproken, net als thuis.

Ik denk dat er niet veel meerwaarde is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Middelbaar TTO is momenteel ook aan een flinke opmars bezig, dus zo'n slecht idee vind ik het niet TO.
quote:Starshine schreef op 03 september 2014 @ 19:29:

Nee, ik zou er ook niet voor kiezen.

Sowieso...waarom zou je je kinderen meertalig opvoeden als daar geen directe reden voor is? (Dus geen ouders van verschillende nationaliteiten, geen emigratieplannen etc).

Ik ben gewoon eentalig opgevoed en ik beheers de Engelse taal uitstekend (mijn leraar Engels op het mbo was zelf een Brit en hij vond mijn Engels near native).Omdat een extra taal altijd mooi meegenomen is! Er is nooit iemand slechter geworden van een extra taal. Hoezo moet overal een directe reden voor zijn? En trouwens, ik vind voordelen voor de toekomst wel degelijk een goede reden.
Ik zou liever zien dat de leidsters foutloos Nederlands spreken zodat mijn zoon geen dingen gaat zeggen als: "die meisje heb me vriendenboekje vergeten mee te nemen".
Nee, in de baby en peuterleeftijd vind ik het heel belangrijk dat de kinderen ondersteund worden in het Nederlands en het Nederlands fatsoenlijk leren.
Ik vind het geen gek idee, mits je op een goede lokatie (randstad) zit. Helemaal niet gek eigenlijk.
Kinderen die tweetalig opgevoed worden, hebben meestal een langzamere taalontwikkeling. Dat is niet erg, als er voordeel is dat ze daardoor uiteindelijk native speaker zijn in de talen van beide ouders. Maar als ik mijn kind naar een Engelstalige opvang stuur, wordt dat het uiteindelijk toch niet hetzelfde, want thuis wordt dan geen native Engels gesproken.

Nederlandse kinderen spreken over het algemeen echt behoorlijk goed Engels, dus dat lijkt me meer dan voldoende. Er wordt wel vaak geroepen dat we stiekem toch best slecht Engels spreken, maar dat is niet mijn ervaring. Er komen wel steeds meer kinderen met een achterstand in hun Nederlands, en dat verhelp je zo niet bepaald. In mijn ogen is de een ijzersterke basis in 1 taal beter voor het uiteindelijke gezamelijke taalniveau dan kinderen maar zo jong mogelijk van alles leren. Kijk, als je als ouders ieder een andere moedertaal hebt, begrijp ik het. Dan wil je bijvoorbeeld ook graag dat je kind met familie van beide kanten kan praten. Maar als je beiden gewoon Nederlands bent, nee.
De kans is klein dat dit door de inspectie van de GGD komt, iedere pedagogisch medewerker moet namelijk goed Nederlands spreken, ik denk niet dat je Engels als hoofdtaal mag gebruiken.
Helemaal geen gek idee, ik zou het serieus overwegen als die van mij nog die leeftijd hadden:

http://www.nu.nl/wetensch ... rt-mogelijk-sneller-.html
Ik vind overigens hetzelfde voor tweetalig middelbaar onderwijs. Gebruik de wiskundeles waar hij voor is: wiskunde. Hetzelfde voor geschiedenis en scheikunde. En niet als extra taalonderwijs, want dat gaat ten koste van het vak zelf. Ik ken een aantal mensen die tweetalig VWO gedaan hebben, en bij allemaal loop je tegen dingen aan. Alleen al voor sommige dingen het Nederlandse woord niet weten, vind ik niet logisch als je in Nederland woont. Als je als expat de hele wereld over reist, ja, dan is een internationale school handiger ivm overlap jn curriculum en zo. En je kunt moeilijk verachten dat je kinderen om het jaar onderwijs in weer een andere taal gaan volgen. Maar gewoon in Nederland, niet nodig.
quote:thisgirlisonfire schreef op 03 september 2014 @ 19:37:

Ik zie dat niemand het echt een goed idee vind

Ik dacht dat mensen juist hun kids tweetalig zouden willen opvoeden. Maar dat is dus niet zo als ik de reacties mag geloven.

Hoe zit het dan met internationale (basis)scholen? Die krijgen volegns mij wel genoeg leerlingen. Wat maakt het zo veel moeilijk voor een kdv?

Misschien moet ik naar de mogelijkheid kijken om met 1 van die basisscholen samen te werken zoals iemand anders al aangaf?Internationale scholen organiseren zelf veel naschoolse activiteiten. Buiten dat hebben de meeste kinderen wel een nanny of au pair usw.
quote:ambrosia9 schreef op 03 september 2014 @ 21:07:

De kans is klein dat dit door de inspectie van de GGD komt, iedere pedagogisch medewerker moet namelijk goed Nederlands spreken, ik denk niet dat je Engels als hoofdtaal mag gebruiken.waarom niet? er zijn ook internationale scholen
Maar ik denk niet dat de doelgroep zal bestaan uit Nederlandse kinderen die tweetalig worden opgevoed. Ik denk eerder dat het een centre zal worden voor expats
Ik heb nog helemaal geen kinderen maar zoiets zou mij wel aanspreken. Native English wordt er bij ons thuis wel gesproken want dat is de taal die mijn lief babbelt, kan me niet voorstellen dat als we een kind zouden krijgen dat die dan niet tweetalig opgevoed zou worden want onze huidige relatie is al tweetalig. Zou er een kinderopvang zijn die Engels aanbood dan zou ik daarvan wel het voordeel zien, want Nederlands hoor je doordat je in NL woont al genoeg.

Ik vraag me wel af of je doelgroep groot genoeg is, want je wil toch ook dat een kinderopvang in de buurt is bijvoorbeeld. Denk dat je iig in een grote stad zou moeten gaan zitten, denk aan Den Haag, Amsterdam of Eindhoven.
Zeg maar Spijker.
quote:nina1966 schreef op 03 september 2014 @ 21:13:

[...]

Internationale scholen organiseren zelf veel naschoolse activiteiten. Buiten dat hebben de meeste kinderen wel een nanny of au pair usw.De au-pairs die ik hier op schoolplein aantrof, spraken dan weer bar slecht Engels.
Hier in de stad zijn meerdere Engelstalige kinderdagverblijven. Lijkt me dus wel dat er in bepaalde steden een markt voor is (en dat het wel mag) maar of er onder alleen Nederlanders, dus in een kleinere stad of dorp, een markt voor is vraag ik me af.
Ik denk dat je buiten de drie grote steden weinig klandizie treft
quote:Star schreef op 03 september 2014 @ 20:22:

[...]

Omdat een extra taal altijd mooi meegenomen is! Er is nooit iemand slechter geworden van een extra taal. Hoezo moet overal een directe reden voor zijn? En trouwens, ik vind voordelen voor de toekomst wel degelijk een goede reden.Dan kan je wel van alles extra aanbieden. Wiskunde, duits, Spaans, techniek, sport, tuinieren.
Ik zou het doen, zeker in combinatie met leidsters die hbo hebben gehad en als er een warme maaltijd s middags is. Zou daar graag ook 2 tot 3 uur extra voor willen betalen.
quote:twijlfelmiep schreef op 04 september 2014 @ 13:11:

. Zou daar graag ook 2 tot 3 uur extra voor willen betalen.bedoel je 2 a 3 euro per uur extra??
Jup, forummen op je telefoon blijft lastig
Hallo!

Bedankt allemaal voor de vele reacties.

Wat een opluchting dat er ook mensen zijn die het een leuk idee vinden.

Ik woon in rotterdam dus denk dat als er een markt voor is dat rdam geen slechte locatie zou zijn.

Wat ik zeker niet zou willen, is mensen buitensluiten.

Ik hoop dus dat ouders niet wegblijven omdat er engels gesproken wordt.
Owja, ik had het al eerder gevraagd maar hoe of waar kan ik zien wat er tot nu toe gestemd is?
Dan moet je zelf stemmen.
Ik denk dat er wel een markt voor is, maar dan moet je wel in een stad/streek zitten met veel expats. Ik denk dat je doelpubliek eerder expats zijn dan Nederlandse ouders.

In plaats van 100% Engels zou je ook kunnen denken aan een 'basisopvang' in het Nederlands met een paar uur per dag activiteiten in een andere taal voor de kindertjes in die taalgroep (Frans, Arabisch, Chinees, weetikveel, afhankelijk van de talen waar vraag naar is). Ik zou bijvoorbeeld best bereid zijn een flinke duit te betalen voor een KDV met Nederlands (die bestaan uiteraard zowat nergens in het buitenland).

Oja en natuurlijk alleen gekwalificeerde native speakers aannemen, dat spreekt vanzelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven