Werk & Studie alle pijlers

De allerergste vragen in een sollicitatiegesprek

25-05-2020 21:08 327 berichten
Naar aanleiding van het topic "Vertel eens iets over jezelf" kwam ik op de vraag wat jullie nou de meest verschrikkelijke vragen vinden in sollicitatiegesprekken.

Iets over mezelf vertellen lukt mij altijd wel. Ik merk vaak wel aan de reactie waar ze graag meer over willen horen. Gezin, leeftijd, hobbies, reizen, sport, vrijwilligerswerk, koken, muziek enzovoort. Of juist meer informatie over werkervaring en opleiding.

Maar wat ik bijvoorbeeld verschrikkelijke vragen vind:

-Waarom zouden wij jou moeten aannemen (als het goed is weten jullie dat antwoord zelf wel aan het eind van het gesprek)
-Wat zijn jouw valkuilen (die vraag wordt door iedereen geforceerd positief voorbereid volgens mij, waardoor ze toch geen goed beeld van je krijgen)
-Noem je positieve en negatieve eigenschappen (hetzelfde als hierboven)

Geef mij maar het wat spontanere gesprek zonder dit soort nutteloze vragen, waarin je vanzelf wel merkt of er een wederzijdse klik is. Opleiding en ervaring hebben ze al kunnen zien in je cv tenslotte...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Th∅rdis schreef:
25-05-2020 21:15
‘ Als deze organisatie een polonaise was, waar zou jij dan lopen’

Geen grapje
Kots.
Th∅rdis schreef:
25-05-2020 21:15
‘ Als deze organisatie een polonaise was, waar zou jij dan lopen’

Geen grapje
Wel origineel :-D
Wat was je antwoord?
SallySpectra* schreef:
25-05-2020 21:16
Of: omschrijf jezelf in drie woorden :bonk:
Ik ben [naam]
SallySpectra* schreef:
25-05-2020 21:16
Of: omschrijf jezelf in drie woorden :bonk:
Krijg de tering
:-D
Alle reacties Link kopieren
Als je een dier was, wat zou je dan zijn?
:sarcastic:
Treurniet12 schreef:
25-05-2020 21:18
En wat was hun antwoord? Wat een onzin vraag. Dat zijn toch jouw eigen zaken.
Ik was door naar de volgende ronde. Waar ik afviel omdat ik niet adequaat genoeg reageerde op een in mn gezicht spetterende en schreeuwende acteur
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
25-05-2020 21:16
“Waar zie je jezelf over 5 jaar?”

Lieve schat, ik ben 40+ en bijna 10 jaar freelancer. Ik heb geen idee wat ik over 5 jaar doe en daar ben ik heel gelukkig mee.
Ja dit ja :rofl:
En moet je altijd maar ambitie hebben? Soms is het ook gewoon goed.
Misschien over 10 jaar niet meer, maar dat zie je tegen die tijd wel.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
25-05-2020 21:18
Alle vragen waarbij mensen die er niet voor geleerd hebben de psycholoog gaan uithangen. Van die strikvragen waarbij ze zogenaamd uit je antwoord kunnen afleiden wat voor type je bent en of je stressbestendig bent of iets dergelijks. Zo'n vraag waarmee eigenlijk een andere vraag bedoeld wordt. Vreselijk als je een creatieve denker bent en een vraag op 100 manieren kunt interpreteren.
Ja precies.
Die hebben dan op internet zitten Googelen wat ze moeten vragen.
Ik heb liever dat iemand gewoon een beetje losjes het gesprek aangaat in plaats van van die rare vragen te stellen.
Of ik a la minuut wilde komen invallen als docent, want ze hadden me echt gelijk nodig. 6 lessen, verdeeld over 2 dagen, dat kon niet anders.

Dit was drie dagen na een ellendig sollicitatiegesprek waarin maar telkens werd gehamerd op mijn gebrek aan ervaring met die specifieke doegroep en een voice mailtje waarin ik afgewezen werd voor de baan wegens gebrek aan ervaring met die doelgroep.
Bij mijn laatste sollicitatie had ik een soort van speeddate. Steeds 5 minuten met een ander praten. Is ook niet geheel geweldig, maar ze hebben dan geen tijd voor onzin.
Gewoon heel to the point: wat zijn je opleiding, en ervaringen en wat wil je.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
25-05-2020 21:24
Ja precies.
Die hebben dan op internet zitten Googelen wat ze moeten vragen.
Ik heb liever dat iemand gewoon een beetje losjes het gesprek aangaat in plaats van van die rare vragen te stellen.
Juist! Wat voor beeld wil de organisatie van zichzelf neerzetten door zo indirect en omslachtig te communiceren? Betekent dat dat je als personeel altijd op je hoede moet zijn omdat elke opmerking of vraag van een leidinggevende een 'test' kan zijn?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
25-05-2020 21:27
Bij mijn laatste sollicitatie had ik een soort van speeddate. Steeds 5 minuten met een ander praten. Is ook niet geheel geweldig, maar ze hebben dan geen tijd voor onzin.
Gewoon heel to the point: wat zijn je opleiding, en ervaringen en wat wil je.
Lijkt me prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik op mijn 16e een gesprek had bij een uitzendbureau en er vrij snel gevraagd werd waarom ik geen rijbewijs heb.

Nou mevrouw, ik ben 16.
Ja maar het is toch wel handig als je die gaat halen gaf ze als antwoord.
Ik: Ja dat zou ik ook graag willen zodra ik 18 word.
Zij: Na afronden gesprek, ik heb je uitgenodigd omdat ik er vanuit ging dat je een rijbewijs had, momenteel hebben we geen vacature in deze omgeving, op wat voor termijn kan je je rijbewijs halen.

:facepalm: ik heb echt gedacht dat het een verborgen camera grap was.
Dit was 16 jaar geleden, lessen was toen ook echt pas vanaf je 18e.

Of toen ik rond dezelfde leeftijd solliciteerde in de supermarkt.
Werd ik afgewezen omdat de manager er vanuit ging dat er door mij veel jongeren in de supermarkt zouden gaan hangen.

Wat voelde ik me rot over die opmerking, had me netjes aangekleed en was heel serieus.
Ik wilde gewoon zo graag werken...
Alle reacties Link kopieren
ecam2015 schreef:
25-05-2020 21:28
Ik op mijn 16e een gesprek had bij een uitzendbureau en er vrij snel gevraagd werd waarom ik geen rijbewijs heb.

Nou mevrouw, ik ben 16.
Ja maar het is toch wel handig als je die gaat halen gaf ze als antwoord.
Ik: Ja dat zou ik ook graag willen zodra ik 18 word.
Zij: Na afronden gesprek, ik heb je uitgenodigd omdat ik er vanuit ging dat je een rijbewijs had, momenteel hebben we geen vacature in deze omgeving, op wat voor termijn kan je je rijbewijs halen.
:rofl:
Je zou echt denken dat dit een grap is ja.
Bij welk uitzendbureau was dit?
ecam2015 schreef:
25-05-2020 21:28
Ik op mijn 16e een gesprek had bij een uitzendbureau en er vrij snel gevraagd werd waarom ik geen rijbewijs heb.

Nou mevrouw, ik ben 16.
Ja maar het is toch wel handig als je die gaat halen gaf ze als antwoord.
Ik: Ja dat zou ik ook graag willen zodra ik 18 word.
Zij: Na afronden gesprek, ik heb je uitgenodigd omdat ik er vanuit ging dat je een rijbewijs had, momenteel hebben we geen vacature in deze omgeving, op wat voor termijn kan je je rijbewijs halen.

:facepalm: ik heb echt gedacht dat het een verborgen camera grap was.
Dit was 16 jaar geleden, lessen was toen ook echt pas vanaf je 18e.

Of toen ik rond dezelfde leeftijd solliciteerde in de supermarkt.
Werd ik afgewezen omdat de manager er vanuit ging dat er door mij veel jongeren in de supermarkt zouden gaan hangen.

Wat voelde ik me rot over die opmerking, had me netjes aangekleed en was heel serieus.
Ik wilde gewoon zo graag werken...
Ach, dat vind ik echt sneu om mee te maken als 16-jarige!
Of ik een kinderwens had en wanneer ik dan kinderen wilde. Ik heb ze er fijntjes op gewezen dat ze wettelijk gezien deze vraag helemaal niet mochten stellen en dat het ze ook geen ene...aanging. Vervolgens sloot ik af met te vragen of ze een mannelijke sollicitant ook deze vraag zouden stellen.

Eén van de mensen (vrouw) van het sollicitatiepanel lag bijna onder de tafel van het lachen. Uiteraard de baan niet gekregen: ‘die klik was er niet’. Tuurlijk :bonk:
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
25-05-2020 21:30
:rofl:
Je zou echt denken dat dit een grap is ja.
Bij welk uitzendbureau was dit?
Randstad was dat
Ik vind het juist wel leuk, dat soort vragen :lol:
Je hoeft toch ook niet op elke vraag een fantastisch inhoudelijk antwoord te geven? De manier hoe je antwoordt zegt al veel over hoe je bent volgens mij. Bijvoorbeeld:
-de een geeft een heel goed rationeel kort antwoord op de vraag (precies, zorgvuldig)
-de ander slaat hardop aan het filosoferen (creatief, sociaal)
-weer iemand anders geeft met veel bravoure een pitch over zichzelf (sales)

Tijdens mijn gesprek werd gevraagd: wat moet iemand doen om jou heel boos te maken?
Maud*de*Braose schreef:
25-05-2020 21:26
Of ik a la minuut wilde komen invallen als docent, want ze hadden me echt gelijk nodig. 6 lessen, verdeeld over 2 dagen, dat kon niet anders.

Dit was drie dagen na een ellendig sollicitatiegesprek waarin maar telkens werd gehamerd op mijn gebrek aan ervaring met die specifieke doegroep en een voice mailtje waarin ik afgewezen werd voor de baan wegens gebrek aan ervaring met die doelgroep.
Ja dat laatste heb ik ook weleens gehad. Dat ik dacht, had me dan niet uitgenodigd sukkel. Want dat ik ergens geen ervaring mee heb had ie allang kunnen afleiden uit mijn cv.
Alle reacties Link kopieren
Ik haat sowieso alle vragen waar je jezelf enorm een veer in je kont moet duwen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
SallySpectra* schreef:
25-05-2020 21:33
Ja dat laatste heb ik ook weleens gehad. Dat ik dacht, had me dan niet uitgenodigd sukkel. Want dat ik ergens geen ervaring mee heb had ie allang kunnen afleiden uit mijn cv.
Echt he. Of ze wijzen je af omdat “je te licht bent”. Hoeveel moet je aankomen voor de functie dan??
Alle reacties Link kopieren
Trientje74 schreef:
25-05-2020 21:31
Of ik een kinderwens had en wanneer ik dan kinderen wilde. Ik heb ze er fijntjes op gewezen dat ze wettelijk gezien deze vraag helemaal niet mochten stellen en dat het ze ook geen ene...aanging. Vervolgens sloot ik af met te vragen of ze een mannelijke sollicitant ook deze vraag zouden stellen.

Eén van de mensen (vrouw) van het sollicitatiepanel lag bijna onder de tafel van het lachen. Uiteraard de baan niet gekregen: ‘die klik was er niet’. Tuurlijk :bonk:
:proud:
Gelukkig kon die vrouw er om lachen.
Bij een vorige sollicitatie vroegen ze ook of ik kinderen had 'we mogen het niet vragen, maar ...'.
Mij maakt het geen reet uit dat ze het vragen. Ik zou er alleen een probleem van maken als het sowieso al een kutgesprek is of als men raar of arrogant doet.
minnimouse wijzigde dit bericht op 25-05-2020 21:36
7.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je een dier zou moeten noemen waar je op lijkt welk dier is dat?

Echt serieus als ik iets met dieren had reageerde ik wel op een vacature bij een dierenarts en niet op een managementfunctie binnen een overheidsinstantie.
Alle reacties Link kopieren
maaike_92 schreef:
25-05-2020 21:21
Als je een dier was, wat zou je dan zijn?
:sarcastic:
Is dat serieus :rofl:
Wat heb je geantwoord ?

Ze wilde natuurlijk een duizendpoot horen :facepalm:
SallySpectra* schreef:
25-05-2020 21:33
Ja dat laatste heb ik ook weleens gehad. Dat ik dacht, had me dan niet uitgenodigd sukkel. Want dat ik ergens geen ervaring mee heb had ie allang kunnen afleiden uit mijn cv.
Ja precies.
Was sowieso op allerlei manieren een slecht gesprek. Dus ik had zelf al gelijk besloten dat ik die baan niet wilde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven