Werk & Studie alle pijlers

De ergonomische werkplek

09-12-2014 18:07 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanuit de arbo gezien is het wenselijk dat iedere medewerker een ergonomisch verantwoordelijke werkplek heeft. Nou werken wij op kantoor met het flexconcept, wat inhoud dat je elke dag maar weer moet afwachten waar je kunt zitten want niemand heeft meer een vaste werkplek. Dit houd ook in dat je elke dag je bureau, je stoel etc opnieuw moet instellen. We doen dit nu ruim een jaar en ik merk dat ik er steeds minder om denk. Een bureau op hoogte verstellen, dat doe ik nog wel door vaak even aan de zwengel te draaien, maar een stoel echt naar jou voorkeuren instellen dat vergeet ik vaak. Net als de pootjes van je toetsenbord naar beneden klappen, een schuin toetsenbord werkt toch lekkerder. Het voetenbankje wat ik had ben ik ergens na een paar maanden ook kwijt geraakt, die gebruik ik dus ook niet meer....

Ook werk ik wel eens thuis en daar zit ik te werken of aan de keukentafel of aan een bureau, beide niet in hoogt verstelbaar op een gewone houten stoel. Thuis houdt ik er dus helemaal geen rekening mee.

Ik ben erg benieuwd hoe dat bij anderen gaat? Wordt er erg op gecontroleerd door je arbo preventie medewerker en welke maatregelen neem jij thuis of op je flexplek om ergonomisch verantwoord te werken? Heb je specifieke dingen aangeschaft bijvoorbeeld?
Nope. Ik ben lichamelijk in orde. Heb nooit ergens een 'auwtje' gehad. Ik heb eens in de twee weken een masseur (sport.... Niet ontspanning) die bij me thuis komt. Werkt afdoende en houdt me soepel
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Hier ook flexplekken. Maar nog nooit gehoord dat het de bedoeling is dat we die ergonomisch verantwoord instellen.
Ik heb een niet verstelbaar bureau (vrijwilligerswerk).

Daarnaast werk ik de meeste tijd voor mezelf, aan de eetkamertafel.

Weinig arboverantwoords aan, vrees ik. Sowieso kan ik mijn scherm niet meer lezen als het op arboafstand staat.
Belangrijk is vooral om niet te lang een statische houding aan te nemen. Sommige mensen met de ergonomische ideale werkplek krijgen last omdat zij te lang statisch zitten terwijl zij repeterend werken met handen en armen en doordat zij zelf de spieren verkrampen en/of ongemerkt de schouders ophalen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
@ Adorabull, het is ook ter voorkoming van de pijntjes, als je er pijn van krijgt, dan ben je al te laat

@ Matroesjka, heeft jullie bedrijf dan geen arbomedewerker? Bij ons komt ze regelmatig over de werkvloer om de pootjes van je toetsenbord weer omlaag te klappen of de armsteunen van je stoel goed te doen. Dus als zij langs komt, dan let ik er weer even op, maar zelf denk ik er te weinig aan.
Uitzendkracht hier. Geen idee of wij een arbomedewerker hebben. En de opdrachtgevers die boeit het vrij weinig want als ik ziek word voor mij 10 anderen
Ook als je thuis werkt heeft een werkgever de zorgplicht om er voor te zorgen dat je veilig en verantwoord werkt. Dat je vervolgens onderuitgezakt op de bank hangt met je laptop op schoot, is je eigen keuze. Maar stel nou dat je daarvan rsi oploopt of rugklachten krijgt waardoor je weer verzuimd, dan heeft de werkgever wel een probleem.

Ik ken een bedrijf, daar wordt de thuiswerkplek gecontroleerd door een arbo deskundige.
Ik heb nog nooit in mijn werkzame leven een arbomedewerker ontmoet eigenlijk.
De meeste mensen die hangen in hun eigen huis en af en toe opstaan om thee te pakken ontwikkelen gek genoeg zelden klachten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 09 december 2014 @ 18:36:

De meeste mensen die hangen in hun eigen huis en af en toe opstaan om thee te pakken ontwikkelen gek genoeg zelden klachten.Nou, ik hang en heb wel degelijk klachten! Ik kom twee keer per week bij de fysio voor wat anders, maar vraag vaste prik ook of hij mijn schouders even wil kraken omdat het helemaal vast zit.
quote:Boarn schreef op 09 december 2014 @ 18:31:

Ook als je thuis werkt heeft een werkgever de zorgplicht om er voor te zorgen dat je veilig en verantwoord werkt. Dat je vervolgens onderuitgezakt op de bank hangt met je laptop op schoot, is je eigen keuze. Maar stel nou dat je daarvan rsi oploopt of rugklachten krijgt waardoor je weer verzuimd, dan heeft de werkgever wel een probleem.

Ik ken een bedrijf, daar wordt de thuiswerkplek gecontroleerd door een arbo deskundige.

Niet helemaal waar. De werkgever moet 1 ergonomisch verantwoorde werkplek verschaffen en wel

op de plek waar je de meeste uren werkt. Dat kan thuis zijn, maar ook op kantoor.

Bij thuiswerken is de werkgever idd ook verantwoordelijk, maar hij kan natuurlijk geen direct toezicht houden. Daarom volstaat het wanneer de werkgever aan kan tonen dat deze training/instructie heeft verzorgd.
Overigens is elke werkgever - uit mijn hoofd vanaf 20 werknemers - verplicht om een preventiemedewerker te hebben.
NZ waardoor denk jezelf dat je klachten hebt?
Bij ons komt elke maand een arboverpleegkundige die komt kijken of je goed zit en eventueel zaken aanpast.

Dan past hij mijn dingen weer aan en zodra ie weer uit de buurt is neem ik mijn eigen houding weer aan.

Als ik blijf zitten zoals hij dat wil heb ik binnen no time pijntjes en krampjes.
quote:viva-amber schreef op 09 december 2014 @ 19:17:

NZ waardoor denk jezelf dat je klachten hebt?Ik heb ernstige rugklachten en daardoor kan ik niet te lang overeind zitten (of staan, of lopen). Ik werk dus meestal liggend en soms even hangend op de bank met een laptop op schoot. En dan krijg ik last van nek en schouders omdat die niet goed ondersteund worden in deze houding en in een rare houding staan.
Als je ruim de bewegingen maakt die je nodig hebt dan is dat meestal genoeg training. Die ene keer per half jaar dat je iets heel zwaars moet optillen gebruik je hulpmiddelen (of je hebt als gevolg van de ongewone belasting een beetje rug- of schouderpijn). Dat is beter dan je lichaam voortdurend in een zwaar getrainde staat te houden voor die paar keer dat je dat meer kracht nodig hebt.

Als je het heel fijn vindt om te trainen dan is dat een ander verhaal, met wel een hoger kostenplaatje (blessures, tijd, meer voedsel enz.).

Dat is mijn mening. Wel is het zo dat als je het idee hebt een verkeerde houding te hebben, het verstandig kan zijn om een fysio daar naar te laten kijken. Zeker als je voortdurend last van je nek hebt of RSI.
Hoe doe ie dat? Liggend werken?

Ik merk dat bij ons ook wel mensen zijn die zich ziekmelden met hoofdpijnklachten. Waar dat vandaan komt kan verschillend zijn, maar ik begrijp wel dat een werkgever wil uitsluiten dat dat aan de werkomgeving ligt. Vandaar dat de arbo medewerker ook veel op de werkvloer te vinden is.
Bij ons is er wel een preventiemedewerker, maar hij adviseert en helpt met instellen. Alles wat je zelf weer verandert, laat hij zo.
quote:Boarn schreef op 09 december 2014 @ 19:37:

Hoe doe ie dat? Liggend werken?

Ik merk dat bij ons ook wel mensen zijn die zich ziekmelden met hoofdpijnklachten. Waar dat vandaan komt kan verschillend zijn, maar ik begrijp wel dat een werkgever wil uitsluiten dat dat aan de werkomgeving ligt. Vandaar dat de arbo medewerker ook veel op de werkvloer te vinden is.

Was dat een vraag aan mij? Gewoon liggen en laptop op schoot

Hoofdpijn zou trouwens ook goed door het binnenklimaat kunnen komen. Bijv door een vervuild ventilatiesysteem, onvoldoende capaciteit van het systeem voor het aantal medewerkers, te veel stof en troep in het kantoor wat de luchtkwaliteit negatief beïnvloed, aanvoer van verse lucht op de verkeerde plek, enz.
Ik hang al jaren op ongetwijfeld arbo-oncorrecte manieren achter m'n computer en heb nergens last van. Bij mijn vorig werk wilde een of andere ergonomische spullen boer z'n zooi slijten en bood 'n maand gratis uitproberen van iets aan. Van het toetsenbord en de muis kreeg ik gelijk kramp in m'n polsen. Die mochten ze dus weer gewoon op komen halen.

Mijn huidige bureau is in hoogte verstelbaar, die heb ik lekker hoog staan, want hoe lager, hoe krommer ik hang als ik voorover over m'n bureau wil hangen. Zit ook wel 'ns een dagje op 'n ander kantoor en dan neem ik 't gewoon zoals 't daar is. Van 'n arbomedewerker op het bedrijf heb ik nog nooit gehoord, geen idee of we zoiets bij ons hebben.
Ik ben ergocoach en moet collega's er op wijze dat ze verkeerd zitten. Werkplek onderzoek en afstellen van stoelen en bureau's behoort tot mijn taak.

Natuurlijk is een perfecte zit en werkhouding het beste maar je moet jezelf er ook nog lekker bij voelen. Het is net als met roken en vet eten, dat is ook ongezond.

Een bureaustoel afstellen dat je lekker zit en toch verantwoord is een peulenschil en goed te doen op een flexplek. De hoogte van je bureau is minder belangrijk.

Wat veel mensen vergeten is de afstand tussen je ogen en de monitor.

Die moet rond de 75 cm zijn. Een paar jaar geleden toen die bakbeesten (CRT monitoren) op de bureau's stonden was die afstand van zelf al bijna goed. Nu met de platte schermen Zeten we die het leifst zo ver mogelijk weg om veel werkruimte te hebben.

Dat is pas slecht, je moet naar Hans Anders omdat de letter anders zo klein worden en je neemt een onnatuurlijke houding aan omdat je het anders niet kan zien.

Ga lekker met je rug tegen de rugsteun zitten en schuif de monitor een stuk naar voren.

De hoogte van de monitor is net zo belangrijk. Als je recht vooruit kijkt moet je de net de bovenkant van het scherm zien. Kantel dan de monitor zo'n 10 graden schuin naar achter en je hebt een hele goede werkhouding.
Ik vind 75 centimeter behoorlijk ver hoor. Ik heb er nooit meer dan 25 centimeter tussen zitten, anders ga ik zitten knijpen en verkramp ik. Nu zie ik wel minder goed, maar toch.
quote:dedoper schreef op 09 december 2014 @ 19:53:

Ik ben ergocoach en moet collega's er op wijze dat ze verkeerd zitten. Werkplek onderzoek en afstellen van stoelen en bureau's behoort tot mijn taak.

Natuurlijk is een perfecte zit en werkhouding het beste maar je moet jezelf er ook nog lekker bij voelen. Het is net als met roken en vet eten, dat is ook ongezond.

Een bureaustoel afstellen dat je lekker zit en toch verantwoord is een peulenschil en goed te doen op een flexplek. De hoogte van je bureau is minder belangrijk.

Wat veel mensen vergeten is de afstand tussen je ogen en de monitor.

Die moet rond de 75 cm zijn. Een paar jaar geleden toen die bakbeesten (CRT monitoren) op de bureau's stonden was die afstand van zelf al bijna goed. Nu met de platte schermen Zeten we die het leifst zo ver mogelijk weg om veel werkruimte te hebben.

Dat is pas slecht, je moet naar Hans Anders omdat de letter anders zo klein worden en je neemt een onnatuurlijke houding aan omdat je het anders niet kan zien.

Ga lekker met je rug tegen de rugsteun zitten en schuif de monitor een stuk naar voren.

De hoogte van de monitor is net zo belangrijk. Als je recht vooruit kijkt moet je de net de bovenkant van het scherm zien. Kantel dan de monitor zo'n 10 graden schuin naar achter en je hebt een hele goede werkhouding.Wat dacht je van mensen simpelweg een typecursus te laten volgen? Het merendeel van de mensen kan niet typen, maar werkt wel met een beeldscherm, die zitten dan verkrampt met 2 vingers op het toetsenbord te hameren bijv.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik gebruik een pauzeprogrammaatje op de computer dat me om de 20 minuten maant pauze te nemen. Doe ik dat niet, dan vergrendelt het programma de pc voor de duur dat ik heb ingesteld (3 minuten). Niet alleen is dat goed voor mijn lijf omdat ik dan even in beweging kom, ook is het goed voor de concentratie en doe ik meer klusjes in huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven