De ergonomische werkplek
dinsdag 9 december 2014 om 18:07
Vanuit de arbo gezien is het wenselijk dat iedere medewerker een ergonomisch verantwoordelijke werkplek heeft. Nou werken wij op kantoor met het flexconcept, wat inhoud dat je elke dag maar weer moet afwachten waar je kunt zitten want niemand heeft meer een vaste werkplek. Dit houd ook in dat je elke dag je bureau, je stoel etc opnieuw moet instellen. We doen dit nu ruim een jaar en ik merk dat ik er steeds minder om denk. Een bureau op hoogte verstellen, dat doe ik nog wel door vaak even aan de zwengel te draaien, maar een stoel echt naar jou voorkeuren instellen dat vergeet ik vaak. Net als de pootjes van je toetsenbord naar beneden klappen, een schuin toetsenbord werkt toch lekkerder. Het voetenbankje wat ik had ben ik ergens na een paar maanden ook kwijt geraakt, die gebruik ik dus ook niet meer....
Ook werk ik wel eens thuis en daar zit ik te werken of aan de keukentafel of aan een bureau, beide niet in hoogt verstelbaar op een gewone houten stoel. Thuis houdt ik er dus helemaal geen rekening mee.
Ik ben erg benieuwd hoe dat bij anderen gaat? Wordt er erg op gecontroleerd door je arbo preventie medewerker en welke maatregelen neem jij thuis of op je flexplek om ergonomisch verantwoord te werken? Heb je specifieke dingen aangeschaft bijvoorbeeld?
Ook werk ik wel eens thuis en daar zit ik te werken of aan de keukentafel of aan een bureau, beide niet in hoogt verstelbaar op een gewone houten stoel. Thuis houdt ik er dus helemaal geen rekening mee.
Ik ben erg benieuwd hoe dat bij anderen gaat? Wordt er erg op gecontroleerd door je arbo preventie medewerker en welke maatregelen neem jij thuis of op je flexplek om ergonomisch verantwoord te werken? Heb je specifieke dingen aangeschaft bijvoorbeeld?
dinsdag 9 december 2014 om 20:03
NZ dus je hebt op medische basis afwijkingen in de rug neem ik aan?
Wat de doper zegt klopt ook. Voor mensen die hun spieren vast zetten, denk eens aan myofeedback. Een apparaatje waarmee je spierspanning kunt meten (myo betekent spier in het latijn). Zo krijg je feedback over de spanning die je zelf opwekt in je lichaam en door bewustwording kun je mede leren ontspannen.
Wat de doper zegt klopt ook. Voor mensen die hun spieren vast zetten, denk eens aan myofeedback. Een apparaatje waarmee je spierspanning kunt meten (myo betekent spier in het latijn). Zo krijg je feedback over de spanning die je zelf opwekt in je lichaam en door bewustwording kun je mede leren ontspannen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 9 december 2014 om 20:08
Zodra je meer dan 2 uur per dag op dezelfde werkplek werkt dan hoort deze ingesteld te zijn, dus volgens Arbonormen eigenlijk ook de thuis werkplek. Ik zit zelf thuis ook gewoon op de bank en houd mij dus niet aan de regels.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 9 december 2014 om 20:15
Ik vrees dat de gemiddelde Arbo medewerker bij ons zou gaan huilen. Ik werk op een laboratorium, waar je de hele dag telkens op een andere plek bezig bent. Dat zou op zich verkramping toch al moeten voorkomen, maar als je regelmatig een half uur in een hele rare houding bezig bent, heb je daar toch wel last van. Maar veel van die dingen kunnen niet afgesteld worden (veiligheidskasten bv).
dinsdag 9 december 2014 om 20:21
quote:viva-amber schreef op 09 december 2014 @ 20:03:
Het rugprobleem is idd medisch.
Het rugprobleem is idd medisch.
dinsdag 9 december 2014 om 20:23
quote:viva-amber schreef op 09 december 2014 @ 20:08:
Zodra je meer dan 2 uur per dag op dezelfde werkplek werkt dan hoort deze ingesteld te zijn, dus volgens Arbonormen eigenlijk ook de thuis werkplek.
Klopt. Maar gelijktijdig hoeft de werkgever maar in 1 plek te voorzien, dus thuis gebeurt vaak alleen als men overwegend vanuit huis werkt.
Ik zit zelf thuis ook gewoon op de bank en houd mij dus niet aan de regels.
Zodra je meer dan 2 uur per dag op dezelfde werkplek werkt dan hoort deze ingesteld te zijn, dus volgens Arbonormen eigenlijk ook de thuis werkplek.
Klopt. Maar gelijktijdig hoeft de werkgever maar in 1 plek te voorzien, dus thuis gebeurt vaak alleen als men overwegend vanuit huis werkt.
Ik zit zelf thuis ook gewoon op de bank en houd mij dus niet aan de regels.
dinsdag 9 december 2014 om 20:27
Dat is geheel waar dat men maar 1 plek hoeft te voorzien. Men dient dan het thuis werken te verbieden of vraagt de werknemer om zelf verantwoordelijkheid te nemen maar daarmee blijft de werkgever verantwoordelijk voor goede arbeidsomstandigheden.
dinsdag 9 december 2014 om 20:41
quote:viva-amber schreef op 09 december 2014 @ 20:27:
Dat is geheel waar dat men maar 1 plek hoeft te voorzien. Men dient dan het thuis werken te verbieden of vraagt de werknemer om zelf verantwoordelijkheid te nemen maar daarmee blijft de werkgever verantwoordelijk voor goede arbeidsomstandigheden.Wij trainen / instrueren werknemers regelmatig in gezond werken en houden daar gegevens van bij, verwijzen er ook naar in het arbo-beleid en laten mensen jaarlijks tekenen voor het opnieuw lezen van dat beleid.
Dat is geheel waar dat men maar 1 plek hoeft te voorzien. Men dient dan het thuis werken te verbieden of vraagt de werknemer om zelf verantwoordelijkheid te nemen maar daarmee blijft de werkgever verantwoordelijk voor goede arbeidsomstandigheden.Wij trainen / instrueren werknemers regelmatig in gezond werken en houden daar gegevens van bij, verwijzen er ook naar in het arbo-beleid en laten mensen jaarlijks tekenen voor het opnieuw lezen van dat beleid.
dinsdag 9 december 2014 om 20:48
quote:bootje_op_de_golven schreef op 09 december 2014 @ 19:57:
Ik vind 75 centimeter behoorlijk ver hoor. Ik heb er nooit meer dan 25 centimeter tussen zitten, anders ga ik zitten knijpen en verkramp ik. Nu zie ik wel minder goed, maar toch.Dat is wel heel kort, helpt een bril niet? Je kunt je resolutie ook wat groter zetten he, bijv op 130%
Ik vind 75 centimeter behoorlijk ver hoor. Ik heb er nooit meer dan 25 centimeter tussen zitten, anders ga ik zitten knijpen en verkramp ik. Nu zie ik wel minder goed, maar toch.Dat is wel heel kort, helpt een bril niet? Je kunt je resolutie ook wat groter zetten he, bijv op 130%
dinsdag 9 december 2014 om 21:27
dinsdag 9 december 2014 om 22:01
quote:Boarn schreef op 09 december 2014 @ 20:44:
[...]
Deze houding is toch funnest voor je nek? Lijkt me echt helemaal niet goed. Wat zegt je fysio daar van?
Ja, dat is het ook. Maar het alternatief is stoppen met werken, en dat wil ik niet.
De fysio is niet de aangewezen persoon om daar wat van te vinden. De arbeidsdeskundige wel en die vond het vooral bijzonder dat ik zo nog doorwerk, en wenste me veel succes.
Mijn fysio wrikt me dus 2x week weer even los, zodat het allemaal te doen blijft.
[...]
Deze houding is toch funnest voor je nek? Lijkt me echt helemaal niet goed. Wat zegt je fysio daar van?
Ja, dat is het ook. Maar het alternatief is stoppen met werken, en dat wil ik niet.
De fysio is niet de aangewezen persoon om daar wat van te vinden. De arbeidsdeskundige wel en die vond het vooral bijzonder dat ik zo nog doorwerk, en wenste me veel succes.
Mijn fysio wrikt me dus 2x week weer even los, zodat het allemaal te doen blijft.
woensdag 10 december 2014 om 19:14
Ik ben ook een AD en kan een werkplek instellen (oa tijdens opleiding geleerd), maar ik doe ander werk dan dat en zit niet in de preventie. Soms ligt de taak niet bij HR maar bijv bij een bedrijfsverpleegkundige of het is in te kopen als dienst bij de arbodienst waar het bedrijf een contract mee heeft.
woensdag 10 december 2014 om 19:20
quote:marcellav schreef op 10 december 2014 @ 10:40:
Zou wel graag willen dat we eens controle krijgen van Arbodienst.
Hebben een sta/leun stoel op voorschrift van Arbo, maar mag niet gebruikt worden.
Werk er nu 16 jaar, en nog nooit iemand gezien.
Hoezo mag de stoel niet gebruikt worden?
De arbodienst is niet gerechtigd om controles uit te oefenen, dat mogen alleen overheidsinstanties. Wel kan de werkgever zelf opdracht geven tot een onderzoek, en dat kan de arbodienst (of een andere partij) dan in opdracht van en op kosten van de werkgever uitvoeren.
Zou wel graag willen dat we eens controle krijgen van Arbodienst.
Hebben een sta/leun stoel op voorschrift van Arbo, maar mag niet gebruikt worden.
Werk er nu 16 jaar, en nog nooit iemand gezien.
Hoezo mag de stoel niet gebruikt worden?
De arbodienst is niet gerechtigd om controles uit te oefenen, dat mogen alleen overheidsinstanties. Wel kan de werkgever zelf opdracht geven tot een onderzoek, en dat kan de arbodienst (of een andere partij) dan in opdracht van en op kosten van de werkgever uitvoeren.
woensdag 10 december 2014 om 19:44
quote:NummerZoveel schreef op 09 december 2014 @ 19:20:
[...]
Ik heb ernstige rugklachten en daardoor kan ik niet te lang overeind zitten (of staan, of lopen). Ik werk dus meestal liggend en soms even hangend op de bank met een laptop op schoot. En dan krijg ik last van nek en schouders omdat die niet goed ondersteund worden in deze houding en in een rare houding staan.Al eens een computer met spraakherkenning geprobeerd?
[...]
Ik heb ernstige rugklachten en daardoor kan ik niet te lang overeind zitten (of staan, of lopen). Ik werk dus meestal liggend en soms even hangend op de bank met een laptop op schoot. En dan krijg ik last van nek en schouders omdat die niet goed ondersteund worden in deze houding en in een rare houding staan.Al eens een computer met spraakherkenning geprobeerd?
woensdag 10 december 2014 om 21:06
quote:korenwolf schreef op 10 december 2014 @ 19:44:
[...]
Al eens een computer met spraakherkenning geprobeerd?Nee, nooit over nagedacht eigenlijk. En nu ik dat wel doe: op de een of andere manier trekt dat me ook niet. Misschien omdat ik te veel multitask in mijn werk, ik kan me niet voorstellen dat ik met dergelijke software net zo snel kan werken, switchen tussen screens, enz.
[...]
Al eens een computer met spraakherkenning geprobeerd?Nee, nooit over nagedacht eigenlijk. En nu ik dat wel doe: op de een of andere manier trekt dat me ook niet. Misschien omdat ik te veel multitask in mijn werk, ik kan me niet voorstellen dat ik met dergelijke software net zo snel kan werken, switchen tussen screens, enz.
vrijdag 12 december 2014 om 13:09
Tot een half jaar geleden had ik in de lokalen waar ik werk nog een houten schoolmeesterstoel. Net zo met de computerplek, die stonden op de toevallig overgebleven tafel, inclusief overgebleven afgeschreven houten stoel.
Thuis heb ik ook nog nooit een ergonomisch verantwoorde werkplek gehad. Een arbomedewerker die dit soort dingen controleert heb ik al helemaal nooit gezien.
Thuis heb ik ook nog nooit een ergonomisch verantwoorde werkplek gehad. Een arbomedewerker die dit soort dingen controleert heb ik al helemaal nooit gezien.
vrijdag 12 december 2014 om 13:36
Opvallend dat veel van jullie zo slecht voor zichzelf zorgen. Toen ik voor mezelf begon heb ik als eerste geïnvesteerd in een uitstekende verstelbare stoel en een bureau op maat. Ook thuis gebruik ik een ding om de laptop & toetsenbord op juiste hoogte te zetten en ik gebruik een wacom ter voorkoming van muisarm. Alleen te veel licht op het beeldscherm is soms nog een probleem, maar ik weet niet goed hoe ik dat op moet lossen.
vrijdag 12 december 2014 om 13:51
Het allerslechtste voor je lijf is stil zitten, ongeacht op welke stoel en welke werkplek. Je kan beter op een klapstoel achter de keukentafel zitten, maar regelmatig verzitten (rechtop, onderuit, benen over elkaar, etc) en elk half uur opstaan en bewegen en tussen de middag een lunch wandelingetje maken. Dan 8 uur lang op een super ergonomische werkplek zitten!
Wil je de werkplek aanpassen, zorg dan dat je knieën langer zitten dan je heupen, dat het beeldscherm NIET te hoog staat. Zeker wanneer je ogen slechter worden op korte afstand. Een muzikant heeft de partituren ook niet recht voor zijn hoofd, maar een stuk lager en ligt naar achter.
Ook je handen niet te lang op de muis en toetsenbord laten liggen.'
Loop eens naar je collega, ipv een intern mailtje, ga eens naar de wc op een andere verdieping, bij het telefoneren kan je vaak ook gewoon gaan staan en wat rondlopen. Vergaderen hoeft niet perse zittend op een stoel, etc.
In het echte leven verdien ik mijn geld met het behandelen mensen met rug en nekklachten, en dit zijn de adviezen die ik ze mee geef.
Wil je de werkplek aanpassen, zorg dan dat je knieën langer zitten dan je heupen, dat het beeldscherm NIET te hoog staat. Zeker wanneer je ogen slechter worden op korte afstand. Een muzikant heeft de partituren ook niet recht voor zijn hoofd, maar een stuk lager en ligt naar achter.
Ook je handen niet te lang op de muis en toetsenbord laten liggen.'
Loop eens naar je collega, ipv een intern mailtje, ga eens naar de wc op een andere verdieping, bij het telefoneren kan je vaak ook gewoon gaan staan en wat rondlopen. Vergaderen hoeft niet perse zittend op een stoel, etc.
In het echte leven verdien ik mijn geld met het behandelen mensen met rug en nekklachten, en dit zijn de adviezen die ik ze mee geef.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover