De wiskunde van de middelbare school.
dinsdag 22 januari 2019 om 14:19
Twee maanden geleden haalde ik herinneringen aan mijn middelbare school op en heb toen voor de lol de cosinus, sinus en tangens grafiek uitgetekend op ruitjes papier. De grafieken heb ik met een gekleurde viltstift getekend.
Het was een hele klus om de tabellen van de x en y waarden uit te rekenen maar de en de rekenfunctie van mijn mobiele telefoon kwam goed van pas.
Een en ander heeft mij een avondje in mijn eentje bezig gehouden en een middagje met een behulpzame collega in de bieb.
Leuk tijdverdrijf maar ik voel me toch bedonderd door de middelbare school leraren want waar gebruik je dit stuk wiskunde in de praktijk nou voor? Nergens voor nodig toch?
Liever was ik in die uurtjes thuis gebleven bij mijn moeder om haar gezelschap te houden en om samen het huishouden te doen.
Is iemand het hiermee eens?
Het was een hele klus om de tabellen van de x en y waarden uit te rekenen maar de en de rekenfunctie van mijn mobiele telefoon kwam goed van pas.
Een en ander heeft mij een avondje in mijn eentje bezig gehouden en een middagje met een behulpzame collega in de bieb.
Leuk tijdverdrijf maar ik voel me toch bedonderd door de middelbare school leraren want waar gebruik je dit stuk wiskunde in de praktijk nou voor? Nergens voor nodig toch?
Liever was ik in die uurtjes thuis gebleven bij mijn moeder om haar gezelschap te houden en om samen het huishouden te doen.
Is iemand het hiermee eens?
dinsdag 22 januari 2019 om 15:07
Inderdaad, ik heb eigenlijk maar weinig vakken gehad die in de theorie en praktijk overeen komen: ook niet tijdens mijn studie. In de praktijk leer je dingen pas echt, maar het is wel handig om een bepaalde basis te hebben en sowieso een bepaalde manier van denken. Direct aanwijsbaar heb je die zaken wellicht niet nodig, maar je legt er wel een basis mee. Zoals gezegd.
Op die leeftijd weet je überhaupt niet wat je gaat worden en wat je daarvoor nodig hebt. Evenmin weet je op wat latere leeftijd wat je toekomst gaat brengen. Dus het is wel handig om op meerdere gebieden te kijken waar je interesses liggen en waar je capaciteiten liggen. En iets doen wat dan minder leuk is of moeilijker: daar leer je dan ook mee omgaan.
Wat vind je dan van een vak als geschiedenis? Ik bedoel: dat is toch al gebeurd.
Of Frans? Nou, dan ga ik wel niet naar Frankrijk op vakantie en zo wel red ik me ook wel zonder Frans.
Of het literatuurgedeelte van Nederlands? Wat een wollig gezeur.
Of aardrijkskunde? Topografie: dan pak ik de kaart er wel bij, al die aarde soorten en hoe een aardbeving ontstaat en weet ik het wat: maakt het uit.
Of beeldende vorming/muziek? Ik kan gewoon niet kleien/drummen/.., waarom moet ik dat dan doen?
Of scheikunde? Ik ga toch niet op het lab werken.
Of biologie? Die bloemetjes en bijtjes doen hun werk toch wel. en als ik wat heb, dan vertelt de arts mij wel welke pillen ik moet nemen.... Oh wacht: bacteriën zijn dan wel weer handig om iets over te weten in het huishouden.
Zo kan je heel veel dingen grotendeels wel weglaten. Van veel dingen weet ik ook echt niet meer hoe het allemaal exact zit, maar ik heb wel bijvoorbeeld een beter idee ontwikkeld van hoe ik met een kaart om moet gaan in het geval van aardrijkskunde. Ik heb wel een beter gevoel voor taal, doordat ik bijzondere talen heb gehad. Wis/natuur/scheikunde: ik had er zelf wel feeling voor en ik heb er in onderzoek wel wat aan gehad en leert je meer analytisch denken en nauwkeurig te werk te gaan. Sowieso vind ik het bij veel dingen gewoon minder abstract wat mensen doen en waar zij een beetje over na moeten denken. Is het nodig dat ik dat weet: niet perse misschien, maar ik vind het zelf wel leuk om hier enig idee bij te hebben. (Wat uiteraard allemaal heel globaal is en waarschijnlijk niet 100% klopt, maar het geeft wel een beeld.)
Oh edit: lees nu pas de rest: een deel daarvan is ook al gezegd
. o.a. alle vakken 'afschieten'.
Verder: iets meer praktische skills is zeker niet overbodig, maar deels inderdaad ook iets om van huis uit mee te krijgen. Toch denk ik dat hier tot op zekere hoogte wel iets van tijd in het onderwijs aan besteed kan worden. Niet alleen maar, maar wel een stukje. In het geval van de stofzuiger zou je het ook kunnen zoeken in het leren generen van mogelijke oplossingen: zeker in het hoger onderwijs. Dus niet voorkauwen hoe het moet, maar laat mensen zelf maar stoeien en zoeken naar de informatie. Al dan niet in groepsverband
.
Op die leeftijd weet je überhaupt niet wat je gaat worden en wat je daarvoor nodig hebt. Evenmin weet je op wat latere leeftijd wat je toekomst gaat brengen. Dus het is wel handig om op meerdere gebieden te kijken waar je interesses liggen en waar je capaciteiten liggen. En iets doen wat dan minder leuk is of moeilijker: daar leer je dan ook mee omgaan.
Wat vind je dan van een vak als geschiedenis? Ik bedoel: dat is toch al gebeurd.
Of Frans? Nou, dan ga ik wel niet naar Frankrijk op vakantie en zo wel red ik me ook wel zonder Frans.
Of het literatuurgedeelte van Nederlands? Wat een wollig gezeur.
Of aardrijkskunde? Topografie: dan pak ik de kaart er wel bij, al die aarde soorten en hoe een aardbeving ontstaat en weet ik het wat: maakt het uit.
Of beeldende vorming/muziek? Ik kan gewoon niet kleien/drummen/.., waarom moet ik dat dan doen?
Of scheikunde? Ik ga toch niet op het lab werken.
Of biologie? Die bloemetjes en bijtjes doen hun werk toch wel. en als ik wat heb, dan vertelt de arts mij wel welke pillen ik moet nemen.... Oh wacht: bacteriën zijn dan wel weer handig om iets over te weten in het huishouden.
Zo kan je heel veel dingen grotendeels wel weglaten. Van veel dingen weet ik ook echt niet meer hoe het allemaal exact zit, maar ik heb wel bijvoorbeeld een beter idee ontwikkeld van hoe ik met een kaart om moet gaan in het geval van aardrijkskunde. Ik heb wel een beter gevoel voor taal, doordat ik bijzondere talen heb gehad. Wis/natuur/scheikunde: ik had er zelf wel feeling voor en ik heb er in onderzoek wel wat aan gehad en leert je meer analytisch denken en nauwkeurig te werk te gaan. Sowieso vind ik het bij veel dingen gewoon minder abstract wat mensen doen en waar zij een beetje over na moeten denken. Is het nodig dat ik dat weet: niet perse misschien, maar ik vind het zelf wel leuk om hier enig idee bij te hebben. (Wat uiteraard allemaal heel globaal is en waarschijnlijk niet 100% klopt, maar het geeft wel een beeld.)
Oh edit: lees nu pas de rest: een deel daarvan is ook al gezegd
Verder: iets meer praktische skills is zeker niet overbodig, maar deels inderdaad ook iets om van huis uit mee te krijgen. Toch denk ik dat hier tot op zekere hoogte wel iets van tijd in het onderwijs aan besteed kan worden. Niet alleen maar, maar wel een stukje. In het geval van de stofzuiger zou je het ook kunnen zoeken in het leren generen van mogelijke oplossingen: zeker in het hoger onderwijs. Dus niet voorkauwen hoe het moet, maar laat mensen zelf maar stoeien en zoeken naar de informatie. Al dan niet in groepsverband
dinsdag 22 januari 2019 om 15:25
Ik hou niet van behang en al helemaal niet van Ikea kastjes. En voor het bijvullen van mijn verwarming zoek ik wel een filmpje met instructies op YouTube. En die dingen zou je heus wel geleerd hebben als je had gekozen voor het huidige VMBO kader.cynthiao schreef: ↑22-01-2019 14:45Nou, ik wel eens gehad dat mijn stofzuiger het niet deed. Dan denk ik wel eens: waarom heb ik op de middelbare school niet iets praktisch gehad als je stofzuiger weer aan de praat krijgen.
Of iets simpels als het water van de verwarming bijvulllen. Dat zou veel nuttiger zijn geweest.
Of leren behangen.
Of leren om een Ikea kastje in elkaar te zetten.
dinsdag 22 januari 2019 om 15:30
Van alle vakken die ik op het vwo kreeg, waren alleen de talen toepasbaar in het dagelijks leven. De rest uitsluitend voor specifieke vervolgopleidingen. Het nut van gonio in jouw geval, TO, is evident. Je kan er fijn grafieken mee tekenen als je niks beters te doen hebt.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
dinsdag 22 januari 2019 om 15:45
Zonder cosinus en sinus stortte je huis nu compleet in elkaar, reed je auto niet zoals hij nu rijdt en deden talloze radio-verbindingen het nu niet en had je nooit de oppervlakte van je tuin kunnen uitrekenen of de hoeveelheid stroom dat je kunt opvangen met je zonnepaneel op je schuine dak. Wat heb jij er aan? Waarschijnlijk helemaal niks, anders dan algemene kennis -> je weet in ieder geval hoe cosinus en sinus in elkaar steken: dat je de lengte van een zijde van een driehoek aan de hand van een hoek kunt uitrekenen.
Kennis over sin/cos/tan is ook over 50 jaar nog valide.
Kennis over 'hoe repareer ik een stofzuiger' is over 5 jaar nutteloos.
Net als water vullen van een verwarming en het bouwen van een IKEA-kast.
dinsdag 22 januari 2019 om 15:45
AnAppleADay schreef: ↑22-01-2019 14:39Nee. Lezen kon ik al in de kleuterklas en rekenen en schrijven had ik mezelf ook wel aan kunnen leren.
Analytisch denken en complexe problemen oplossen heb ik veel meer aan gehad, daar verdien ik mijn geld mee.
Op de middelbare school leer je voornamelijk de basis hiervoor. Natuurlijk zijn er altijd wel wat praktische of algemene vakken zoals verzorging, maar de meeste vakken zijn puur om een basis te leggen voor het vervolgonderwijs.
Achteraf zijn er maar weinig vakken waar ik echt niets aan heb gehad. Vakken zoals muziek, algemene natuurwetenschappen (bovenbouwvak in de 2e fase, ik deed al natuur-, wis- en scheikunde, dus leerde er niets nieuws), handarbeid en tekenen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 22 januari 2019 om 15:50
dinsdag 22 januari 2019 om 15:50
Ben ik de enige die dingen wel ooit gezien heeft, maar er totaal niets meer van weet?
Ik zou dus niet eens zo'n grafiek kunnen opstellen.
Je hebt het dus al onthouden, da's al iets ...
Ik heb best wel een aantal nuttige vakken gehad, maar 3/4de vond ik achteraf toch ook "pure onzin".
Ik wil bijvoorbeeld best weten waar Afrika ligt en daar een paar basislanden weten liggen, maar alle gedoe over stratosferen of verschillende steensoorten ... nooit iets mee gedaan.
Ik wil best iets weten over de geschiedenis van de laatste 50 jaar, maar heb nooit gesnapt waarom ik in 's hemelsnaam terug moest tot de Oude Grieken of de Middeleeuwen.
En jep, ook ik miste een aantal praktische vakken waar ik écht iets mee kan.
Alhoewel ik gewoon een metser bel als er echt een muurtje moet gebouwd.
Naar de fietsenmaker ga als ik een platte band heb.
Of man laat doen als er een Ikea-kast ineen moet.
Maar een cursus budgetbeheer of meer weten rond verzekeringen en dergelijke was wel welkom geweest.
Ik heb best wel een aantal nuttige vakken gehad, maar 3/4de vond ik achteraf toch ook "pure onzin".
Ik wil bijvoorbeeld best weten waar Afrika ligt en daar een paar basislanden weten liggen, maar alle gedoe over stratosferen of verschillende steensoorten ... nooit iets mee gedaan.
Ik wil best iets weten over de geschiedenis van de laatste 50 jaar, maar heb nooit gesnapt waarom ik in 's hemelsnaam terug moest tot de Oude Grieken of de Middeleeuwen.
Maar een cursus budgetbeheer of meer weten rond verzekeringen en dergelijke was wel welkom geweest.
dinsdag 22 januari 2019 om 16:00
Ik meen dat wij dat kregen bij oa verzorging en economie. Maar ja, tegen de tijd dat je het nodig hebt, weet je het allemaal niet meer.Belg007 schreef: ↑22-01-2019 15:50Ben ik de enige die dingen wel ooit gezien heeft, maar er totaal niets meer van weet?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 22 januari 2019 om 17:31
-jolijn- schreef: ↑22-01-2019 14:36Misschien heb ik de verkeerde forummer voor me hoor, maar kan het zijn dat je bijna niets wat je op school hebt geleerd gebruikt in je dagelijks leven?
Voor heel veel vakken geldt dat je er keuzes mee krijgt: je kunt iets gaan doen waarbij je het gebruikt en je kunt dat niet doen. Er zijn ook mensen die nooit meer hoofdrekenen, maar maakt het dat niet-nuttig?
dinsdag 22 januari 2019 om 17:33
Parallella schreef: ↑22-01-2019 14:28Ach.. ik heb zoveel dingen geleerd op school die ik later volgens mij niet gebruikt heb, niet alleen met wiskunde. Maar ik zie het als algemene kennis, komt misschien nog eens van pas en anders maar niet.
Maar ik ga er dan ook geen middag vrijwillig mee aan de slag om vervolgens te zeggen dat ik liever het huishouden gedaan zou hebben. Ik ga dan gewoon leuke dingen doen.
Nou dit idd
dinsdag 22 januari 2019 om 17:41
Ik gebruik wiskunde voor mijn werk, maar niet specifiek tan/sinus/cosinus. In de natuurkunde zie je die wel weer veel terug en uiteindelijk komt het praktisch nut ervan in de scheikunde in biologie bovendrijven, want ze dragen bij aan het verklaren de omzetting van energie, wat best wel rete belangrijk is voor leven.
dinsdag 22 januari 2019 om 18:03
Dit leer je toch thuis? School is mijns inziens voor wat je thuis juist niet leert.cynthiao schreef: ↑22-01-2019 14:45Nou, ik wel eens gehad dat mijn stofzuiger het niet deed. Dan denk ik wel eens: waarom heb ik op de middelbare school niet iets praktisch gehad als je stofzuiger weer aan de praat krijgen.
Of iets simpels als het water van de verwarming bijvulllen. Dat zou veel nuttiger zijn geweest.
Of leren behangen.
Of leren om een Ikea kastje in elkaar te zetten.
dinsdag 22 januari 2019 om 18:05
Op de middelbare school leer je vaardigheden die vaak terugkomen in het vervolgonderwijs.
dinsdag 22 januari 2019 om 23:50
Hoe kan ik het thuis leren als mijn ouders het ook nooit hebben geleerd?
Die bellen ook gewoon een loodgieter / chauffagist als er aan de verwarming geprutst moet worden.
En kopen een nieuwe stofzuiger als de oude kapot is.
woensdag 23 januari 2019 om 06:39
-jolijn- schreef: ↑22-01-2019 14:36Misschien heb ik de verkeerde forummer voor me hoor, maar kan het zijn dat je bijna niets wat je op school hebt geleerd gebruikt in je dagelijks leven?
Voor heel veel vakken geldt dat je er keuzes mee krijgt: je kunt iets gaan doen waarbij je het gebruikt en je kunt dat niet doen. Er zijn ook mensen die nooit meer hoofdrekenen, maar maakt het dat niet-nuttig?
Ik dacht echt exact hetzelfde.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 23 januari 2019 om 06:41
Uitrekenen van een oppervlakte lukt nog net zonder sinus en cosinus.daddy_gijs schreef: ↑22-01-2019 15:45Zonder cosinus en sinus stortte je huis nu compleet in elkaar, reed je auto niet zoals hij nu rijdt en deden talloze radio-verbindingen het nu niet en had je nooit de oppervlakte van je tuin kunnen uitrekenen of de hoeveelheid stroom dat je kunt opvangen met je zonnepaneel op je schuine dak. Wat heb jij er aan? Waarschijnlijk helemaal niks, anders dan algemene kennis -> je weet in ieder geval hoe cosinus en sinus in elkaar steken: dat je de lengte van een zijde van een driehoek aan de hand van een hoek kunt uitrekenen.
Kennis over sin/cos/tan is ook over 50 jaar nog valide.
Kennis over 'hoe repareer ik een stofzuiger' is over 5 jaar nutteloos.
Net als water vullen van een verwarming en het bouwen van een IKEA-kast.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
woensdag 23 januari 2019 om 07:53
Ik wil ook een lans breken voor terugkeer van gewoon degelijke scholen als de LTS.JollyRider schreef: ↑23-01-2019 06:27Voor sommige mensen is het toch jammer dat ze de huishoudschool gemist hebben
VMBO is voor Mavo-leerlingen niks en voor Praktijkleerlingen ook net niks.
Maar om op de wiskunde-vraag terug te komen. Ik heb 3 jaar Wiskunde gedaan (kom uit een tijd, dat je het kon laten vallen) en weinig van onthouden. Mijn man had een totaal ander pakket dan ik, en heeft ook na VO nog op HBO en Universiteit wiskunde nodig gehad.
Verrekte handig, hij helpt de kinderen (die van ons en van vrienden) met hun huiswerk. Hij heeft het ook bijna dagelijks nodig in zijn werk.
Maar in Frankrijk doe ik de boodschappen, hij wordt al ongelukkig als hij tanken moet
woensdag 23 januari 2019 om 12:59
Blijkbaar is het nuttige van het kunnen tekenen van de sinus , cosinus en tangens dat je algemene ontwikkeling wordt opgebouwd.
Naar mijn mening is dit geen algemene kennis maar bijzonder specifieke informatie.
Ik denk dat de.mavo en nu het Vmbo lang genoeg duurt (4 jaar) om je algemene ontwikkeling ontwikkeling op te bouwen.
Havo en Vwo duren veel te Lan met hun respectievelijke duur van 5 en 6 jaar.
Naar mijn mening is dit geen algemene kennis maar bijzonder specifieke informatie.
Ik denk dat de.mavo en nu het Vmbo lang genoeg duurt (4 jaar) om je algemene ontwikkeling ontwikkeling op te bouwen.
woensdag 23 januari 2019 om 13:16
Enig idee wat er überhaupt onderwezen wordt op de middelbare school? En in hoeverre dit nodig is voor het vervolgonderwijs?cynthiao schreef: ↑23-01-2019 12:59Blijkbaar is het nuttige van het kunnen tekenen van de sinus , cosinus en tangens dat je algemene ontwikkeling wordt opgebouwd.
Of lijkt het je beter dat kinderen na 2 à 3 jaar algemeen onderwijs gelijk maar een studie/opleidingsrichting moeten kiezen. En dat ze daar pas alle specifieke informatie moeten leren?
Het is toch veel praktischer om ze op de middelbare school een bepaalde denkwijze aan te leren, ze kennis te laten maken met diverse richtingen en vakken, zodat ze een veel gedegener keuze kunnen maken over welke opleiding ze gaan doen? Scheelt een heleboel uitvallers en een bredere algemene ontwikkeling kan geen kwaad.
woensdag 23 januari 2019 om 13:20
Veel van wat ik geleerd heb op de middelbare school heb ik nooit IRL gebruikt/nodig gehad.
Maar, zoals eerder opgemerkt in dit topic, je steekt er toch veel van op.
Goed voor je algemene ontwikkeling.
En van wiskunde (jaar 1 t/m 4 VWO) heb ik geleerd om op een bepaalde manier te denken. Om dmv formules iets uit te rekenen.
Voor praktische dingen als lamp aan het lichtnet aansluiten of een kamer laminaat leggen kun je altijd een praktische cursus volgen, Dat vind ik niets iets dat hoort bij je middelbare schoolopleiding., maar vaardigheden die horen bij zelfstandig een huishouden voeren.
De middelbare school bereidt je voor op een carriere of beroep en dat gaat dieper dan puur praktische zaken die voor iedereen gelden.
Maar, zoals eerder opgemerkt in dit topic, je steekt er toch veel van op.
Goed voor je algemene ontwikkeling.
En van wiskunde (jaar 1 t/m 4 VWO) heb ik geleerd om op een bepaalde manier te denken. Om dmv formules iets uit te rekenen.
Voor praktische dingen als lamp aan het lichtnet aansluiten of een kamer laminaat leggen kun je altijd een praktische cursus volgen, Dat vind ik niets iets dat hoort bij je middelbare schoolopleiding., maar vaardigheden die horen bij zelfstandig een huishouden voeren.
De middelbare school bereidt je voor op een carriere of beroep en dat gaat dieper dan puur praktische zaken die voor iedereen gelden.
woensdag 23 januari 2019 om 13:28
voor als je lekker wil klungelen in het huishouden wellicht welcynthiao schreef: ↑23-01-2019 12:59Blijkbaar is het nuttige van het kunnen tekenen van de sinus , cosinus en tangens dat je algemene ontwikkeling wordt opgebouwd.
Maar mijn dochters (heb er 2 op het VWO) en ik gun hen meer dan dat
woensdag 23 januari 2019 om 13:32
helemaal mee eens!
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)