Werk & Studie alle pijlers

De wiskunde van de middelbare school.

22-01-2019 14:19 60 berichten
Twee maanden geleden haalde ik herinneringen aan mijn middelbare school op en heb toen voor de lol de cosinus, sinus en tangens grafiek uitgetekend op ruitjes papier. De grafieken heb ik met een gekleurde viltstift getekend.
Het was een hele klus om de tabellen van de x en y waarden uit te rekenen maar de en de rekenfunctie van mijn mobiele telefoon kwam goed van pas.
Een en ander heeft mij een avondje in mijn eentje bezig gehouden en een middagje met een behulpzame collega in de bieb.
Leuk tijdverdrijf maar ik voel me toch bedonderd door de middelbare school leraren want waar gebruik je dit stuk wiskunde in de praktijk nou voor? Nergens voor nodig toch?
Liever was ik in die uurtjes thuis gebleven bij mijn moeder om haar gezelschap te houden en om samen het huishouden te doen.
Is iemand het hiermee eens?
Alle reacties Link kopieren
cynthiao schreef:
23-01-2019 12:59
Blijkbaar is het nuttige van het kunnen tekenen van de sinus , cosinus en tangens dat je algemene ontwikkeling wordt opgebouwd.
Naar mijn mening is dit geen algemene kennis maar bijzonder specifieke informatie.
Ik denk dat de.mavo en nu het Vmbo lang genoeg duurt (4 jaar) om je algemene ontwikkeling ontwikkeling op te bouwen.
Havo en Vwo duren veel te Lan met hun respectievelijke duur van 5 en 6 jaar.
Het zou wat mij betreft dan ook precies omgekeerd moeten zijn: hoe dommer je bent, hoe langer je naar school moet.
Dus vmbo naar 6 jaar, havo blijft 5 jaar en vwo kan naar 4 jaar.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
23-01-2019 15:44
Het zou wat mij betreft dan ook precies omgekeerd moeten zijn: hoe dommer je bent, hoe langer je naar school moet.
Dus vmbo naar 6 jaar, havo blijft 5 jaar en vwo kan naar 4 jaar.

Eigenlijk heb ik het altijd raar gevonden, dat het niet zo is. In die 4 jaar leren vwo-ers al meer dan vmbo-ers. Een vriendin van mij deed toen mavo en bij haar bestond een wiskunde-opgave uit vraag 1a tm 1d, en bij mij (vwo) was het 1a tm 1h. Dus vwo-ers leren meer in dezelfde jaren en leren ook nog eens twee jaar langer door. Best bijzonder.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Takkie1 schreef:
22-01-2019 14:40
Ik denk dat mijn vriend het in z'n werk ook dagelijks nodig heeft, dus voor sommige mensen is het wel degelijk nuttig geweest ;)
Je leert op de middelbare school gewoon veel algemene kennis, dan is nog niet te voorzien wat jij later wel/niet meer nodig hebt. Om het nou nutteloos te noemen vind ik nogal kort door de bocht.
Dit. Ik gebruik goniometrie ook nog wel eens en bouw echt geen huizen of bruggen. Maar zoals gezegd, van de meeste middelbare schoolvakken gebruik je niets meer in je verdere loopbaan.
dianaf schreef:
23-01-2019 15:53
Eigenlijk heb ik het altijd raar gevonden, dat het niet zo is. In die 4 jaar leren vwo-ers al meer dan vmbo-ers. Een vriendin van mij deed toen mavo en bij haar bestond een wiskunde-opgave uit vraag 1a tm 1d, en bij mij (vwo) was het 1a tm 1h. Dus vwo-ers leren meer in dezelfde jaren en leren ook nog eens twee jaar langer door. Best bijzonder.
vmbo'ers hebben door de bank genomen geen baat bij jarenlange theoretische strafexercities, die leren veel makkelijker in de praktijk en dan het liefst in een meester/leerling-constructie.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
kantlijn schreef:
23-01-2019 17:06
vmbo'ers hebben door de bank genomen geen baat bij jarenlange theoretische strafexercities, die leren veel makkelijker in de praktijk en dan het liefst in een meester/leerling-constructie.
Scheer je nou niet een enorme groep over 1 kam? Ik geloof dat 60% naar het vmbo gaat, met diverse niveaus.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
23-01-2019 17:36
Scheer je nou niet een enorme groep over 1 kam? Ik geloof dat 60% naar het vmbo gaat, met diverse niveaus.
Juist omdat het zo'n grote groep is, geeft al aan hoe belachelijk het is, dat het VMBO ooit bedacht is
Solomio schreef:
23-01-2019 17:36
Een relatief klein deel kan doorstromen naar de havo, de rest is echt veel meer gebaat bij praktijkonderwijs en kan dan later eventueel nog wel starten met een hbo-opleiding. Voor een groot deel van die kids is een uur lang stilzitten op een stoel al een hele opgave.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
kantlijn schreef:
23-01-2019 17:42
Een relatief klein deel kan doorstromen naar de havo, de rest is echt veel meer gebaat bij praktijkonderwijs en kan dan later eventueel nog wel starten met een hbo-opleiding. Voor een groot deel van die kids is een uur lang stilzitten op een stoel al een hele opgave.
Ik ben pro praktijk onderwijs.
cynthiao schreef:
13-03-2019 23:02
Ik ben pro praktijk onderwijs.
Dan had je voor de huishoudschool moeten kiezen als je dat zo leuk vond. Is dat niet BB (basis beroeps ) ? Het vroegere LHNO ?

En ergens de opmerking over dom en langer op school.. vmbo-ers zijn niet dom, er zit sowieso nogal veel verschil in BB en TL en ik zie zat domme kinderen op havo en vwo zitten.. Domheid is er in vele gradaties ;-)
kantlijn schreef:
23-01-2019 17:06
Volgens mij leer je veel zaken sowieso het beste door het in de praktijk te doen. Maar nu in het vmbo al geen 4 jaar pure theorie, er zijn al veel praktijklessen. Daarnaast krijgen ze ook gewoon nog veel theorie op het mbo, naast hun stages hoor.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven