Werk & Studie alle pijlers

de ZZP knowlege share!!!

27-05-2011 23:40 100 berichten
Dames (en een enkele heer),

Gezien het feit dat er de laatste tijd enorm veel topics worden geopend door mensen die een ZZP bestaan overwegen (zonder al te veel na te denken) open ik hierbij een algemeen ZZP knowledge share topic.

Het is niet de bedoeling dat alleen ik reageer op vragen, ik verwacht ook een beetje dat gasten als daar zijn een 'Rider' en andere FT ZZPers of ondernemers reageren hierop. Let wel, het is een serieus topic.

Waarom dit topic:

Omdat er te vaak vragen komen als; ik wil voor mezelf beginnen, helpen jullie me even bedenken waarmee...

Ik ben ZZP'er voor 16 uur in de week maar kan niet zo goed rondkomen......

Waarom iets van mij aannemen?

Normaliter geef ik, naast mijn ZZP bestaan twee keer per maand trainingen aan ZZP'ers. Geen zweefteef trainingen over 'dicht bij jezelf blijven' (immers, als je dat wilt kun je nooit boven jezelf uitstijgen), niks met emoties (want die interesseren me niks), ik geef training in het binnenhalen van klanten, het interim leidinggeven aan teams etc. Ik ben inmiddels al 20 jaar (succesvol) ZZP'er. Weet als geen ander hoe je FT opdrachten naar binnen krijgt dmv je netwerk en je voorkomen en heb nooit langer dan twee weken zonder opdracht gezeten.

Les 1

Het allerbelangrijkste bij het zelfstandig ondernemer worden, of ZZP'er ... is weten wat je wilt gaan doen...

* Als je dat niet echt weet, is je plan 100% gedoemd te gaan mislukken.

* Als je denkt dat het leuk is om iets met kinderkleding te gaan doen al dan niet tweedhands. Stop maar in de kast. Met jou denkt ongeveer 20% van alle moeders dat daar geld in te verdienen is..... niet dus.

Les 2

TariefIk zie hier verhalen voorbij komen van 'ZZP' ers' met uurtarieven waarvan ik denk... je neemt jezelf, en je opdrachtgever neemt jou niet serieus. Als ZZP er ben je zelf verantwoordelijk voor alles. Of je nu ziek wordt een paar dagen of op vakantie gaat, of de periode dat je zonder opdracht zit,, al je verzekeringen etc. etc... Als je dan voor een tarief van 25 euro werkt, ben je geen ZZP'er... dan wordt je gewoon van voor... en van achter genaaid en kan niemand je serieus nemen. Al met al rekenend, je kunt redelijk rondkomen vanaf een uurtarief van 50 euro per uur mits je een redelijke continuiteit hebt.... Minder dan dat, is flut...

Enfin, genoeg geluld hier, voor vragen geef een gil en ik hoop dat de overige ondernemers hier ook hun kennis willen delen!

Oriaan.
oh ja, en die vragen mogen over van alles gaan. Ook over 'hoe krijg ik een netwerk' ... en dat soort zaken. Maar ook over belastingregels....
Alle reacties Link kopieren
Goed topic Oriane! ik kom hier vast wel eens kijken tzt...

Zit er dik in dat ik als grafisch vormgever zelfstandige wordt en dan is wat kennis van de "echten" nooit weg :-)
ik vind een zzp,er geen ondernemer.

zelf ben ik ondernemer, en een zzp,er vind ik iemand die opdrachten zoekt, terwijl een ondernemer kansen ziet en zoekt.
wij slapen nooit.
daarnaast vind ik het hele zzp systeem uitmelkerij.

t zijn een soort zelfstandige werknemers zonder rechten.
wij slapen nooit.
hmmm, wat noem je uitmelken? Ik ben 'ZZP'er' feitelijk en zit op een omzet van 240K per jaar.... Een ZZp'er kan wel degelijk een ondernemer zijn. Juist dit topic is ervoor dat ik wil voorkomen dat er ZZP' ers zijn die zich laten uitmelken......
Daarbij geloof ik dat de echte ' ZZP'ers'.. (die gewoon ondernemer zijn, hoe je het ook wend of keert) meer verdienen dan de gemiddelde ondernemert.... (detailhandel etc.)....
een zzper is afhankelijk van de opdrachten.

in feite solliciteert hij. is de markt krap, zal zijn uurtje-factuurtje lager worden. weer handig voor de baas.

een ondernemer trekt zijn/haar eigen pad, hoeft daar ook geen les in. zal af en toe flink op zijn/haar bek gaan, en af en toe flink cashen.

dat is ondernemen.
wij slapen nooit.
Overigens, inmiddels ben ik zo 'thuis' in de markt dat ik niet meer zoek,... maar 'gevraagd' wordt. Laten we wel wezen een ZZP' er is in mijn optie gewoon een ondernemer... maar er zijn helaas te veel mensen die denken dat ze het zijn .... terwijl ze een uurtarief rekenen van nog geen 30 euro. Dat zijn geen ondernemers..... dat zijn slaven.
quote:valentinamaria schreef op 28 mei 2011 @ 00:14:

een zzper is afhankelijk van de opdrachten.

in feite solliciteert hij. is de markt krap, zal zijn uurtje-factuurtje lager worden. weer handig voor de baas.

een ondernemer trekt zijn/haar eigen pad, hoeft daar ook geen les in. zal af en toe flink op zijn/haar bek gaan, en af en toe flink cashen.

dat is ondernemen.Niet waar. Ik zal nooit in tarief zakken. Ik ben een bepaald bedrag waard. Betalen ze dat niet? ( wat me niet echt gebeurd), jammer voor hun. In al die 20 jaar ben ik nog nooit op mijn bek gegaan. Ik trek mijn eigen plan en kan mijn eigen opdrachten kiezen... Dat is de jarenlange ervaring, dat moet ik je nageven, maar ik doe niks tegen mijn zin. Ik cash nooit af en toe flink, dat doe ik al 20 jaar aaneengesloten. Een ZZP er is gewoon een ondernemer. Simpelweg omdat hij/zij nergens recht op heeft als het even niet goed gaat.
Het zou toch bizar zijn dat het mannetje op de hoek met een sigarenwinkeltje net aan quite draait... een ondernemer is... en iemand zonder eigen pand.. maar wel volledig verantwoordelijk voor eigen toekomst en zonder recht op wat dan ook (ondanks het feit dat ze daar voor betalen) met een dikke winst..... geen ondernemer is.

Een ZZP'er is gewoon een ondernemer. Dat is gewoon een feit.

Ofwel, jij kunt zoveel vinden, maar een ZZP'er is voor de wet, en in de praktijk, gewoon een ondernemer. Immers, hij heeft net zoveel plichten en rechten als jij hebt.
Interessant topic. Ik heb geen plannen (nou ja, misschien over 10 jaar), maar ik zal af en toe meelezen.
Leuk topic!! Ik zou over een aantal jaren misschien ZZP'er willen worden. Nu heb ik een vraag :-)

Ik werk zelf ik de financiële dienstverlening, en kom daar regelmatig vaktechnische issues tegen en kan dan nu sparren met collega's. Hoe doe je dat als ZZP'er? Ik zou dan namelijk te maken hebben met een soort beroepsgeheim en kan dan moeilijk bij iedereen advies vragen. Hoe 'vervang' je je collega's als ZZP'er?
Ik wil ook een motto
quote:imikgirl schreef op 28 mei 2011 @ 00:30:

Leuk topic!! Ik zou over een aantal jaren misschien ZZP'er willen worden. Nu heb ik een vraag :-)

Ik werk zelf ik de financiële dienstverlening, en kom daar regelmatig vaktechnische issues tegen en kan dan nu sparren met collega's. Hoe doe je dat als ZZP'er? Ik zou dan namelijk te maken hebben met een soort beroepsgeheim en kan dan moeilijk bij iedereen advies vragen. Hoe 'vervang' je je collega's als ZZP'er?

Mooie vraag.

Zelf ben ik ook werkzaam in de financiele branche. Ik werk op locatie van mijn oprachtgever. Voornamelijk op programma's binnen grote banken. Ook daar kun je sparren met 'collega's'... soms zijn deze intern... soms extern. Dat verschil merk je niet echt. Dus als je werkt op de locatie van je opdrachtgever merk je niet dat je ' ZZP-er' bent binnen die omgeving.

Daarnaast spar ik met 'collega's' online, via linked in groepen waar we aan knowlegde sharing doen.
Ok leuk topic goed idee Oriane en fijn dat je hier gratis advies wil geven

Heb ook wel een vraagje. Heb je nog goede tips om je netwerk uit te breiden en klanten te vinden? En dan heb ik het niet over de standaard dingen van netwerkborrels in de buurt, alle social media en iedereen in je eigen netwerk vragen om contacten of weet ik veel, maar indien je daar doorheen bent, wat doe je dan?

Niet voor mezelf maar voor een vriendin van me en die is nu niet echt van het cold calling (wat naar mijn idee ook niet veel oplevert). Heb je nog goede tips voor haar? Ze is ZZP'er (of ondernemer die discussie interesseert me niet), werkt tegen een goed uurtarief en is goed in haar vak, maar nieuwe klanten vinden vindt ze erg lastig nu ze door haar eigen netwerk heen is.
Leuk topic! Oriane, hoe belangrijk zijn algemene voorwaarden en moeten deze echt zo duur zijn? Waar kun je je op beroepen zolang je deze nog niet heb?

Mijn vriend is net voor zichzelf begonnen, en er komt zoveel op je af! Onvoorstelbaar. Gelukkig nog geen moment zonder werk gezeten, maar het blijft spannend!
quote:valentinamaria schreef op 28 mei 2011 @ 00:14:

dat is ondernemen.Grappig, maar volgens mij doet een zzper dat ook.
Leuk topic, Oriane!

@Scuba

Ik denk dat 'netwerken' echt heel belangrijk is.

En dat gaat verder dan een LinkedIn en Facebook account. Netwerken doe je ook door jezelf te profileren. Denk bijv aan het meeschrijven op fora in je vakgebied (vragen beantwoorden, stellingen deponeren, etc), actief twitteren over je vakgebied, etc. Daarmee profileer je je (als je goed bent tenminste) als autoriteit in je vakgebied.

Denk ook aan het echt en oprecht contact onderhouden met je netwerk (dus niet alleen contact onderhouden om opdrachten te hengelen, maar bijv ook door mensen te feliciteren met hun nieuwe baan of een hart onder de riem te steken als je weet dat ze het moeilijk hebben, etc).

En geef! Oriane geeft hier nu bijv. gratis advies waar ze normaal wellicht veel geld voor vraagt. Alhoewel je als ZZPer/ondernemer zelf je opdrachten zult moeten binnenharken, houdt niemand van mensen die alleen maar op geld belust zijn. Als je af en toe iets weg geeft zonder daar direct geld voor te vragen, dan zul je vooraan in de rij staan als er een opdracht te vergeven is. Kijk natuurlijk wel uit met wat je weg geeft, je gaat geen maanden voor niets aan de slag natuurlijk. Maar hier en daar wat hulp door eens een vraag te beantwoorden of mee te denken wordt erg op prijs gesteld.

En tenslotte, houdt altijd in het achterhoofd dat je fulltime professional bent en dus ook prive. Je kunt je reputatie veel schade toebrengen door te vertellen over weekendjes waarin de drank rijk vloeide, te twitteren over de ruzie met je partner, of negatief te praten over eerdere opdrachtgevers, etc.

Verder zijn er veel sites waar opdrachten voor ZZPers worden geplaatst. Als ze cold-calling lastig vindt, dan zal ze misschien een perfecte pitch moeten maken om dergelijke opdrachten binnen te halen. En dat doe je door zoveel mogelijk van jezelf te laten zien. Heeft ze een eigen site met voorbeeldopdrachten en referenties waar ze naar kan refereren, zodat men kan zien wat ze zoal gedaan heeft? Zijn er referenties die bereid zijn over haar op te scheppen? Vertelt ze iets over zichzelf als persoon en professional waarmee ze het verschil kan maken?
Beste Oriane,

Je komt als geroepen. Afgelopen donderdag gesolliciteerd voor een baan in de zorg bij iemand met een PGB (persoons gebonden budget). Nu moest ik maar bedenken hoeveel ik wilde verdienen. Heb jij een idee op welke website ik gemiddelden kan vinden.

Ook schijn je ieder jaar drie opdrachten van verschillende werkgevers te moeten hebben om ZZP'er te worden. Klopt dit?
quote:Oriane schreef op 28 mei 2011 @ 00:18:

Een ZZP er is gewoon een ondernemer. Simpelweg omdat hij/zij nergens recht op heeft als het even niet goed gaat.

En zo is het.

ZZP betekent gewoon: zelfstandige zonder personeel.

Ja, er zijn zzp'ers die zich gedragen als werknemer (zie Oriane's postings), maar er zijn er ook velen die zich wél als ondernemer gedragen, kansen benutten, producten ontwikkelen etc.

Ik ga overigens in die laatste gevallen voor de term ZP:

zelfstandige professional. En ik reken mezelf daar ook toe.

Sterker nog, ik heb er speciaal een nick voor aangemaakt.

Leuk topic!
Kan die posting van Nummerzoveel sticky gemaakt worden?

Niets meer aan toe te voegen!
quote:soos schreef op 28 mei 2011 @ 09:02:

Beste Oriane,

Je komt als geroepen. Afgelopen donderdag gesolliciteerd voor een baan in de zorg bij iemand met een PGB (persoons gebonden budget). Nu moest ik maar bedenken hoeveel ik wilde verdienen. Heb jij een idee op welke website ik gemiddelden kan vinden.

Ook schijn je ieder jaar drie opdrachten van verschillende werkgevers te moeten hebben om ZZP'er te worden. Klopt dit?

PGB is wel een aparte tak van sport.

Men betaalt je vaak bruto uit, incl. vakantiegeld/ziektegeld.

Jij moet dit dan zelf opgeven aan de belastingdienst en hier inkomstenbelasting over betalen.

Wil je wel zelfstandige worden?

Want je kan dit ook gewoon opgeven als "resultaat uit overige werkzaamheden" en er nog een parttime baan bijzoeken ofzo.
Wat aardig zp_er, dankjewel.
@soos

Als je echt als zelfstandige aan de slag wilt, dan heb je een VAR-Verklaring nodig. Op de site van de belastingdienst kun je lezen waar je precies aan moet voldoen om zo'n verklaring aan te kunnen vragen.
Ik ben niet de vriendin waar Scuba het over heeft, maar ik heb wel hetzelfde probleem. Ik heb een aardige klantenkring en binnen die kring netwerken gaat me prima af. Klanten zijn tevreden en verwijzen anderen ook naar mij.

Maar.... ik wil ook graag klanten buiten die kring. Helpt het dan om naar netwerkborrels te gaan? Ik heb daar niet zo'n gevoel bij eigenlijk, lijkt me toch een beetje zo'n ons-kent-ons gebeuren dat voor mij dan niks oplevert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven