Werk & Studie alle pijlers

de ZZP knowlege share!!!

27-05-2011 23:40 100 berichten
Dames (en een enkele heer),

Gezien het feit dat er de laatste tijd enorm veel topics worden geopend door mensen die een ZZP bestaan overwegen (zonder al te veel na te denken) open ik hierbij een algemeen ZZP knowledge share topic.

Het is niet de bedoeling dat alleen ik reageer op vragen, ik verwacht ook een beetje dat gasten als daar zijn een 'Rider' en andere FT ZZPers of ondernemers reageren hierop. Let wel, het is een serieus topic.

Waarom dit topic:

Omdat er te vaak vragen komen als; ik wil voor mezelf beginnen, helpen jullie me even bedenken waarmee...

Ik ben ZZP'er voor 16 uur in de week maar kan niet zo goed rondkomen......

Waarom iets van mij aannemen?

Normaliter geef ik, naast mijn ZZP bestaan twee keer per maand trainingen aan ZZP'ers. Geen zweefteef trainingen over 'dicht bij jezelf blijven' (immers, als je dat wilt kun je nooit boven jezelf uitstijgen), niks met emoties (want die interesseren me niks), ik geef training in het binnenhalen van klanten, het interim leidinggeven aan teams etc. Ik ben inmiddels al 20 jaar (succesvol) ZZP'er. Weet als geen ander hoe je FT opdrachten naar binnen krijgt dmv je netwerk en je voorkomen en heb nooit langer dan twee weken zonder opdracht gezeten.

Les 1

Het allerbelangrijkste bij het zelfstandig ondernemer worden, of ZZP'er ... is weten wat je wilt gaan doen...

* Als je dat niet echt weet, is je plan 100% gedoemd te gaan mislukken.

* Als je denkt dat het leuk is om iets met kinderkleding te gaan doen al dan niet tweedhands. Stop maar in de kast. Met jou denkt ongeveer 20% van alle moeders dat daar geld in te verdienen is..... niet dus.

Les 2

TariefIk zie hier verhalen voorbij komen van 'ZZP' ers' met uurtarieven waarvan ik denk... je neemt jezelf, en je opdrachtgever neemt jou niet serieus. Als ZZP er ben je zelf verantwoordelijk voor alles. Of je nu ziek wordt een paar dagen of op vakantie gaat, of de periode dat je zonder opdracht zit,, al je verzekeringen etc. etc... Als je dan voor een tarief van 25 euro werkt, ben je geen ZZP'er... dan wordt je gewoon van voor... en van achter genaaid en kan niemand je serieus nemen. Al met al rekenend, je kunt redelijk rondkomen vanaf een uurtarief van 50 euro per uur mits je een redelijke continuiteit hebt.... Minder dan dat, is flut...

Enfin, genoeg geluld hier, voor vragen geef een gil en ik hoop dat de overige ondernemers hier ook hun kennis willen delen!

Oriaan.
Alle reacties Link kopieren
Hi als een manager die veel met grafisch designer freelancers werkt (niet in NL -so price-wise zal het heel anders zijn) krijg ik vaak quotes die zijn zo opgebouwd:

- Concept: x bedrag

- Uitwerking 10 kaarten x bedrag

- Foto's, Vectors, ect x bedrag

In deze quote zitten (1,2,3 vul wat in) revisies van het concept. Ik moet eerlijk zijn dat ik dat per uur werken met grafische ontwerpers ontzettend suf vind. Op een goede opdracht maakt een uur links of recht om echt niks uit. Zorg gewoon dat je een max aan revisies voor een bepaald bedrag vastlegt, zodat jij niet door een gestoorde opdrachgever duizend keer word terug gestuurd voor net die juiste shade of geel, of dat soort onzin. Hou ook rekening met de copy, gaat hij dat leveren of jij?

Wat ook een extra waarde kan geven voor jou is dat jij je credits er op mag zetten (alleen natuurlijk doen als je blij met het resultaat bent) Zorg in elk geval dat je je eigen website hebt, zodat mensen je kunnen vinden.

Ga je in loondients, kun je altijd nog een extra-tje verdienen en je netwerk uitbreiden voor in geval je op zoek wil naar iets anders.

Totaal x bedrag
quote:ritmeester schreef op 07 juni 2011 @ 16:40:

[...]

Dan moet je wel de vraag stellen of je de opdracht wel WIL.

Opdrachten die ik voor 200,- per uur doe zijn interessanter, leerzamer, boeiender, dan die ik voor 140,- doe. En collega's van me in de sector, die 100,- per uur vragen moeten twee keer zoveel uren maken als ik, om hetzelfde te verdienen. Opdrachten onder 140,- accepteer ik dus gewoon niet, en tussen 140,- en 170,- accepteer ik alleen als er andere benefits zijn.

Kennelijk zit jij dan in een enorme luxe positie, Ritmeester. Ik zit echt niet in de situatie dat ik zulke bedragen kan vragen. Ligt misschien ook aan het vakgebied. En opdrachten die ik voor m'n minimum tarief doe, zijn niet minder leuk of minder interessant dan opdrachten waar ik wel de volle mep voor krijg. Sterker nog, ik accepteer dan juist m'n minimum tarief om bv ervaring op te doen in een andere branche.
Gut Ritmeester, niet zo streng hoor Natuurlijk kan ik wel leren mijn eigen prijs te bepalen. Maar als je ergens helemaal nieuw in bent is het toch heel logisch dat je geen idee hebt waar te beginnen? Dan is van anderen leren toch juist handig? (bijv. vanaf het Viva forum)

Bedankt voor je antwoord Rieltje! ik vind dat wel mooi opgebouwd zo.
Een tip: http://www.healthyfinance.nl/zzp/

Als je even je mailadres invult kun je wat tools downloaden, o.a. een model waarmee je een uurtarief kunt berekenen. Nu is dat nog vrij ingewikkeld en uitgebreid, maar lees ook het gratis beschikbare hoofdstuk 1, dat geeft (in paragraaf 1.6 en 1.7) nuttige info over hoe je een uurtarief berekent.

Monique
Ik zit niet in een luxe-positie, verkijk je niet op alleen een tarief. Maar wat ik ze draait natuurlijk niet om de hoogte van mijn tarief, maar om de gedachte achter mijn tariefstructuur. Je bent niet verplicht jezelf tekort te doen, maar het mag best natuurlijk.

@hangmat: die strengheid wilde ik er niet in leggen, ik wilde je er wel o wijzen dat als jij zegt dat je dit nooit gaat leren, en dat zei je, je nooit eenondernemer wordt. Dit is gewoon een essentieel onderdeel van ondernemen. Maar dat het lastig is, en je daar hulp bIj modig hebt: vanzelfsprekend.
En up!

Vraag aan de ZZP'ers/ondernemers/whatever; hadden jullie al klanten alvorens de stap te zetten zelfstandige te worden?
quote:Star schreef op 18 juni 2011 @ 20:03:

En up!

Vraag aan de ZZP'ers/ondernemers/whatever; hadden jullie al klanten alvorens de stap te zetten zelfstandige te worden?Ik niet. Maar de eerste klant was binnen terwijl ik nog in mijn opzegtermijn zat.
@Star

Je kunt zonder klanten beginnen, zolang je je realiseert dat de kosten voor de baten uitgaan. Dat betekent dat je voldoende kapitaal achter de hand moet hebben om de noodzakelijke investeringen te kunnen doen en om je eigen inkomen gedurende de opstartfase te financieren.

Heb je dat niet, dan is het verstandiger om bijv eerst te sparen of om alvast te beginnen met het binnenhalen van opdrachten naast een dienstverband dat voldoende inkomen genereert om je vaste lasten en de opstartinvesteringen te kunnen betalen.
quote:Star schreef op 18 juni 2011 @ 20:03:

En up!

Vraag aan de ZZP'ers/ondernemers/whatever; hadden jullie al klanten alvorens de stap te zetten zelfstandige te worden?

Niet echt, maar ik maakte gebruik van de contacten die ik bij mijn oude werkgever opgedaan had en kreeg mijn oude baas als klant (die nu helaas echt failliet is ). Verder heb ik het eerste halfjaar ook nog een baan in loondienst erbij gehad. Daar moest ik mee stoppen omdat ik het te druk kreeg, maar het was wel een geruststellende gedachte de eerste maanden dat ik sowieso brood op de plank had.

Qua investeringen was ik niet echt veel geld kwijt, omdat ik de spullen die ik nodig had al thuis had staan op wat software na.
Wat een leuk topic. Ik ben zelf al bijna 10 jaar zelfstandig ondernemer en tot nu toe nog geen enkel probleem gehad om aan opdrachten te komen.

Ik sluit me helemaal aan bij de punten van @nummerzoveel op pagina 2. Volgens mij is dat de essentie van netwerken en ook de sleutel voor (langdurig) succes.

@Star, ik ben gestart vanuit een adviesbureau. Een opdrachtgever vroeg mij om voor mezelf te beginnen en ik had daarmee meteen mijn 1e klus binnen. Het was daarvoor nooit mijn ambitie om ondernemer te worden, maar ik heb er geen seconde spijt van. Gestart vanuit een luxepositie dus.

Wat ik zelf lastig vind is:

1. Hoe houd ik het werk voor mezelf leuk: hoe realiseer ik ontwikkeling in mijn opdrachten, bewaak ik mijn eigen ambities en wordt het niet 'u vraagt wij draaien'. Ik kan/wil mijn trouwe opdrachtgevers namelijk niet graag 'nee' verkopen en heb maar beperkt de tijd om klussen uit te voeren (ik ben immers maar in m'n 1tje). @Ritmeester, volgens mij is dit iets wat jij heel goed doet, als ik het zo lees. Heb je tips en trucs?

2. Hoe maken jullie een financiele planning? Bereiden jullie je voor op je pensioen? En waar ga je dan vanuit? Pensioen is nu nog ver weg, maar ik ben ergens wel bang dat ik straks misschien moeilijker aan klussen kan komen. Hoe manage je dat?

Leuk topic in ieder geval en ik blijf het graag volgen!
Eigenlijk is de tip even simpel als lastig: vraag je bij alles wat je doet af of je het leuk vindt.

Klanten zijn belangijk, omzet is belangijk, maar de lol in je werk is het allerbelangrijkste. Je moet zoveel zien te verdienen dat je tijd en geld over houdt voor activiteiten die nieuw zijn, die lollig zijn, die geen donder oplevren maar die je inspiratie geven.

En bovenal, je moet jezelf de ruimte gunnen om speels te blijven, om je als een klein kind te blijven verwonderen en pret te hebben in wat je doet. Dat betekent wel dat je nit op je veertigste miljonair moet willen zijn. Vijftig is jong genoeg.
Ritmeester, leuk dat je dat zegt. Ik heb inderdaad vanaf de start van mijn ZO-schap 1 dag in de week gereserveerd voor nieuwe spannende en leuke dingen. Ik heb inderdaad de luxe dat ik de afgelopen jaren makkelijk genoeg verdiend heb, dus ik kon me die vrijheid ook permiteren. Blijft dat ik het lastig vind om die trouwe klant met die minder uitdagende opdracht 'nee' te verkopen. Ik kan gelukkig wel vaak een aantal klussen naast elkaar doen, zodat ik ergens mijn uitdaging vind.

Je laatste stuk triggert me wel. Dat is inderdaad de onrust die ik de laatste tijd heb om op zoek te gaan naar nieuwe markten en klanten, nieuwe uitdagingen en om weer lekker te gaan 'spelen' en nieuwe dingen te ontdekken.

Als ik het goed begrijp heb jij de stap gezet om te gaan groeien. Mag ik vragen wat daarvan de reden was/is?
@Oriane, Nog even over wat jij aangeeft in je openingspost 'niet te dicht bij jezelf blijven, want dan kun je nooit boven jezelf uitstijgen'. Dat vind ik erg mooi klinken (en ik stijg natuurlijk graag boven mezelf uit;-), maar tegelijkertijd denk ik wel dat de kracht van zelfstandig ondernemerschap ligt in wie je bent en waar je goed in bent.

Mijn uitdaging is weldegelijk om bij mezelf te blijven en me niet te laten verleiden om allerlei dingen te doen waar ik niet per se de beste in ben en die ik misschien ook minder leuk vind.
Groei geeft de ruimte voor experiment, ontwikkeling, spelen.

Ik ben nu aan het nadenken over uitbreiding van dienstverlenin in een richting waar ik niet van nature thuis hoor. Dat betekent dat ik daar anderen voor nodig heb. Maar als zzp-er hb ik nits te bieden, ik moet dus groeien.
@ritmeester

Bedoel je dan dat jij je in een nieuwe richting wilt ontwikkelen, in het verlengde van je eigen beroep, door het samen met een ander te doen en daarvan te leren?
quote:nummerzoveel schreef op 26 juni 2011 @ 21:34:

@ritmeester

Bedoel je dan dat jij je in een nieuwe richting wilt ontwikkelen, in het verlengde van je eigen beroep, door het samen met een ander te doen en daarvan te leren?

Ongeveer.

Ik bedoel dat ik ideeën heb die ik niet alleen i praktij kan brengen. Ik zie markt en mogelijkheden, maar mis kennis en ervaring. Daarom zoek ik mensen die daar een bijdrage in kunnen leveren. Maar om die mensen te vinden heb ik ofwel ondernemers nodig, of zzpers, of mensen die n loondienst willen komen. Maar in dat laatste geval moet i ze wel iets kunnen bieden, en daar is groei voor nodig.
@ritmeester

Ik dacht dat je bedoelde dat je iets nieuws wilde proberen voor je eigen ontwikkeling, als 'spelen', maar ik begrijp nu dat het meer om de ontwikkeling van je bedrijf gaat?
quote:nummerzoveel schreef op 26 juni 2011 @ 22:49:

@ritmeester

Ik dacht dat je bedoelde dat je iets nieuws wilde proberen voor je eigen ontwikkeling, als 'spelen', maar ik begrijp nu dat het meer om de ontwikkeling van je bedrijf gaat?Hangt samen. Ik wil mezelf ontwikkelen, zelf aan het spelen blijven, en dat gaat samen op met de ontwikkeling van de onderneming als het goed is.
quote:nummerzoveel schreef op 26 juni 2011 @ 22:49:

@ritmeester

Ik dacht dat je bedoelde dat je iets nieuws wilde proberen voor je eigen ontwikkeling, als 'spelen', maar ik begrijp nu dat het meer om de ontwikkeling van je bedrijf gaat?Hangt samen. Ik wil mezelf ontwikkelen, zelf aan het spelen blijven, en dat gaat samen op met de ontwikkeling van de onderneming als het goed is.
Ik begrijp wat je bedoelt!
Leuk topic!

Al heb ik wel geleerd, na 2 jaar zzper te zijn, dat iedereen het op zijn eigen manier doet

Dus aan zinnen als: wanneer je dit en dit wel/niet doet dan ben je geen ondernemer, daar trek ik me inmiddels niet meer zoveel van aan.

In het begin heb ik me vaak afgevraagd of ik wel genoeg ondernemer was. Maar inmiddels gaat het supergoed, terwijl ik volgens de openingspost van TO dus eigenlijk gedoemd was te mislukken. Niks van waar dus.

Ik had niet echt een plan, uurtarief in het begin niet zo hoog en weinig uren. Uiteindelijk is het balletje vanzelf gaan rollen en juist gaandeweg heb ik ontdekt wat ik wel en wat ik niet wil

Nog geen 240K per jaar maar op mijn eigen manier vind ik eigenlijk toch wel dat ik het allemaal best goed doe

Ik kan prima rondkomen, verdien in ieder geval al een stuk meer dan ik ooit nog in loondienst zal verdienen.

Ik spaar ook veel.

Weet iemand eigenlijk of je onbeperkt op je zakelijke spaarrekining kan sparen of moet je vanaf een bepaald bedrag daar ook weer belasting over betalen?
Geen idee hoe dat voor IB-ondernemers is. Ik ben zelf VpB-ondernemer, en dat betekent dat mijn balans in principe nbelast is, ik kan dus sparen wat ik wil.

Waar je wel rekenng mee moet houden, en als IB-er misschien ook, is da zodra je tt uitkering overgaat, de fiscus mee wil delen.
quote:hope24 schreef op 27 juni 2011 @ 12:02:

Weet iemand eigenlijk of je onbeperkt op je zakelijke spaarrekining kan sparen of moet je vanaf een bepaald bedrag daar ook weer belasting over betalen?

Van mijn accountant heb ik begrepen dat dit inderdaad niet uitmaakt op een zakelijke spaarrekening.

Ik ben inmiddels aan het kijken naar lange termijn planningen, pensioen etc. om e.e.a. zinvol te besteden.
quote:ritmeester schreef op 27 juni 2011 @ 12:53:

Waar je wel rekenng mee moet houden, en als IB-er misschien ook, is da zodra je tt uitkering overgaat, de fiscus mee wil delen.Nee, over je inkomsten heb je (dan) al IB betaald. Of je het geld nu op je zakelijke rekening laat staan of niet. Een andere heffing of belasting is er voor zover ik weet niet, in elk geval geen vermogensbelasting zoals je die als particulier hebt (nogmaals volgens mijn gewaardeerde accountant).
quote:zp_er schreef op 27 juni 2011 @ 21:25:

[...]

Nee, over je inkomsten heb je (dan) al IB betaald. Of je het geld nu op je zakelijke rekening laat staan of niet. Een andere heffing of belasting is er voor zover ik weet niet, in elk geval geen vermogensbelasting zoals je die als particulier hebt (nogmaals volgens mijn gewaardeerde accountant).Fijn om te weten zeg! Pensioen moet ik nog regelen, maar dan kan ik voor die tijd gewoon lekker doorsparen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven