Deeltijd Pabo
donderdag 10 augustus 2017 om 14:26
Goedemiddag,
Mijn man en ik hebben we besloten dat hij zich gaat laten omscholen. Hij ziet zijn huidige baan en werkveld (milieu, advies) helemaal niet meer zitten en voelt zich heel ongelukkig. Een andere baan binnen dit werkveld heeft hij al geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Hij vindt de werksfeer, de werkzaamheden en opdrachtgevers niet leuk. Kortom, het past gewoon totaal niet bij hem.
Hij heeft de omgang met kinderen altijd al erg leuk gevonden en dat kan hij ook erg goed. Het leek hem leuk om leraar te worden, oftewel om de Pabo te gaan doen. In deeltijd en omdat hij al een diploma heeft, mag hij ook nog meedoen aan het verkorte programma van 2,5 jaar.
Hij heeft na de vakantie een afspraak bij de hogeschool staan om daar informatie in te winnen. Maar ik vroeg me af of hier misschien ervaringsdeskundigen zijn. We hebben twee kinderen in de basisschoolleeftijd, ik werk 32 uur en hij gaat waarschijnlijk straks ong 24u werken. Hoe is de combinatie werk-school-thuis? De stages die je moet volgen, hoeveel dagen in de week is dat? En momenteel wordt overal op de media geroepen dat straks een groot banen tekort komt binnen het basisonderwijs, maar hoe is de banenmarkt daar momenteel? Kun je snel een baan vinden na het afstuderen?
Alvast bedankt!
Mijn man en ik hebben we besloten dat hij zich gaat laten omscholen. Hij ziet zijn huidige baan en werkveld (milieu, advies) helemaal niet meer zitten en voelt zich heel ongelukkig. Een andere baan binnen dit werkveld heeft hij al geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Hij vindt de werksfeer, de werkzaamheden en opdrachtgevers niet leuk. Kortom, het past gewoon totaal niet bij hem.
Hij heeft de omgang met kinderen altijd al erg leuk gevonden en dat kan hij ook erg goed. Het leek hem leuk om leraar te worden, oftewel om de Pabo te gaan doen. In deeltijd en omdat hij al een diploma heeft, mag hij ook nog meedoen aan het verkorte programma van 2,5 jaar.
Hij heeft na de vakantie een afspraak bij de hogeschool staan om daar informatie in te winnen. Maar ik vroeg me af of hier misschien ervaringsdeskundigen zijn. We hebben twee kinderen in de basisschoolleeftijd, ik werk 32 uur en hij gaat waarschijnlijk straks ong 24u werken. Hoe is de combinatie werk-school-thuis? De stages die je moet volgen, hoeveel dagen in de week is dat? En momenteel wordt overal op de media geroepen dat straks een groot banen tekort komt binnen het basisonderwijs, maar hoe is de banenmarkt daar momenteel? Kun je snel een baan vinden na het afstuderen?
Alvast bedankt!
donderdag 10 augustus 2017 om 20:41
Ken wat mensen van heel dichtbij uit mijn omgeving die de verkorte pabo doen. (Waaronder ik zelf) ik heb geen gezin, wel een baan maar ik vind het erg veel. Ben serieus mijn hele sociale leven kwijt naast mijn studie en werk(2 a 3 dagen) en stage (1 a 2 dagen per week)Want heb gewoon geen tijd om leuke dingen te doen/af te spreken ivm het huiswerk.
De klasgenoten met gezin ervaren nog meer stress. Ik ken sommige die al zijn gestopt met werken ivm de hoeveelheid.
De helft van onze klas is nog over na 1 jaar, dus dan heb je een beetje een idee.
Maar het is echt wel heel leuk om voor de klas te staan.. (tenminste wat ik meemaak op stage)
De klasgenoten met gezin ervaren nog meer stress. Ik ken sommige die al zijn gestopt met werken ivm de hoeveelheid.
De helft van onze klas is nog over na 1 jaar, dus dan heb je een beetje een idee.
Maar het is echt wel heel leuk om voor de klas te staan.. (tenminste wat ik meemaak op stage)
donderdag 10 augustus 2017 om 20:46
donderdag 10 augustus 2017 om 20:47
donderdag 10 augustus 2017 om 22:20
Dat klinkt wel heel zwaar inderdaad! Dan moet hij wel 100% zeker weten dat hij dit wil doen.Greyli schreef: ↑10-08-2017 20:41Ken wat mensen van heel dichtbij uit mijn omgeving die de verkorte pabo doen. (Waaronder ik zelf) ik heb geen gezin, wel een baan maar ik vind het erg veel. Ben serieus mijn hele sociale leven kwijt naast mijn studie en werk(2 a 3 dagen) en stage (1 a 2 dagen per week)Want heb gewoon geen tijd om leuke dingen te doen/af te spreken ivm het huiswerk.
De klasgenoten met gezin ervaren nog meer stress. Ik ken sommige die al zijn gestopt met werken ivm de hoeveelheid.
De helft van onze klas is nog over na 1 jaar, dus dan heb je een beetje een idee.
Maar het is echt wel heel leuk om voor de klas te staan.. (tenminste wat ik meemaak op stage)
Hij heeft net met iemand die we kennen sowieso afgesproken dat hij na de zomervakantie een dagje met haar mee mag lopen en dan ben ik benieuwd!
maandag 19 maart 2018 om 23:42
Even een update, gewoon omdat ik dat zelf ook altijd leuk vind om te lezen. Man is in februari begonnen met de verkorte deeltijd opleiding Pabo. Hij loopt 1,5 dag in de week stage en moet 1 middag en avond naar school. Hij is wel minder gaan werken erbij, 24u redt hij niet. Maaar, hij vindt het tot nu toe heel erg leuk! Dus we zijn nog positief gelukkig
dinsdag 20 maart 2018 om 21:57
Wat leuk om de update te lezen!
En een man in het onderwijs, juich ik zeer toe (zijn er veel te weinig)
Update van mijn kant.. ik werk nog steeds 2 a 3 dagen en kan niet minder werken ivm de vaste lasten, ga gewoon iets langer over mijn studie doen. Heb wel meer vrije tijd omdat ik het nu veel beter in plan allemaal en er minder vakken worden aangeboden.
Stage is nog steeds het leukste van alles.
En een man in het onderwijs, juich ik zeer toe (zijn er veel te weinig)
Update van mijn kant.. ik werk nog steeds 2 a 3 dagen en kan niet minder werken ivm de vaste lasten, ga gewoon iets langer over mijn studie doen. Heb wel meer vrije tijd omdat ik het nu veel beter in plan allemaal en er minder vakken worden aangeboden.
Stage is nog steeds het leukste van alles.