Werk & Studie alle pijlers

Deeltijd Rechten Erasmus Universiteit

02-02-2014 11:48 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mede viva forummers!

Ik ben op zoek naar mensen die de opleiding: 'deeltijd rechten' aan de Erasmus Universiteit volgen of hebben gevolgd. Dit omdat ik graag vanaf september met deze studie zal willen beginnen, maar ik nog wel wat extra informatie hierover zou willen hebben.

Zo ben ik o.a. geintresseerd in de kwaliteit van de lessen, de studiedruk, de uitval, haalbaarheid in combinatie met een baan en gezin.... Van alles wat dus. (Natuurlijk snap ik dat studiedruk en haalbaarheid per individu verschillen, maar ik ben gewoon geintresseerd in de persoonlijke opinie van anderen hieromtrent).

Dus, ben of ken je iemand die deze opleiding heeft gedaan, of nu doet, dan hoor ik het graag.

Groetjes Mona
Er zijn op dit forum veel topics te vinden die gaan over het niet kunnen vinden van een baan, nadat ze de studie rechten hebben gedaan.

Weet je zeker dat je in deze richting wilt gaan ?

Het zou zonde kunnen zijn van je tijd en geld.

Het perspectief op het vinden van een baan in dit vakgebied is erg slecht.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Snoesje666 schreef op 02 februari 2014 @ 13:57:

Er zijn op dit forum veel topics te vinden die gaan over het niet kunnen vinden van een baan, nadat ze de studie rechten hebben gedaan.

Het perspectief op het vinden van een baan in dit vakgebied is erg slecht.Ik wil deze studie afronden om zo binnen mijn huidige baan door te kunnen groeien naar een hogere functie.
Ik ben in september aan deze opleiding begonnen en het is ontzettend leuk, maar ook zwaar. Je moet je goed realiseren waar je aan begint. Het is geen deeltijd opleiding zoals de meeste universitaire deeltijdstudies. De erasmus heeft gekozen voor een opzet waarbij je 4 weken onderwijs volgt en de 5e week tentamen hebt. Net als de voltijders, je volgt ook dezelfde vakken als de voltijders en daardoor is deze deeltijd opleiding ook in 3 jaar af te ronden. Maar wij zeggen inmiddels allemaal dat het eigenlijk geen deeltijd opleiding is maar de voltijdopleiding in deeltijdonderwijs. Waar de voltijders de hele week hoorcolleges, werkgroepen en practicacolleges hebben, hebben wij 1 middag per week van 13-17 college en de rest zelfstudie en opdrachten die online gemaakt en ingeleverd moeten worden. De studiedruk is dus hoog, want we moeten heel erg veel zelf doen. Hierdoor is de uitval ook hoog, veel mensen blijken het tempo niet bij te kunnen houden. Zelf vind ik het goed te doen, naast 16 uur werken, vrijwilligerswerk en een gezin, maar ik gok dat er van de 150 mensen die dit jaar mochten starten (er moest geloot worden, hou rekening met de inschrijvingstermijn van voor 15 mei voor lotingsstudies!) er nog zo'n 70-80 over zijn en dan komt er aan het eind van het jaar natuurlijk nog selectie door het bindend studie-advies.

Leuk is het wel, allemaal gemotiveerde mensen, iedereen heeft een doel en het onderwijs is (voor een grote universitaire studie) behoorlijk persoonlijk. Er wordt over het algemeen prettig en goed lesgegeven, met uitschieters naar boven en naar onder, net als overal eigenlijk.

Het belangrijkste is denk ik afwegen of je de studie snel wilt doen en er heel veel (tijd) voor over hebt of dat je lieve een rustig tempo aanneemt. In het tweede geval is Leiden bijvoorbeeld (waar je 5 (bachelor) tot 7/8 (master) jaar over de studie doet, ipv 3 (bachelor) tot 4/5 (met master) in rotterdam) een betere keuze. Ook moet je goed kijken of het haalbaar is om 3-5 jaar lang een vaste dag per week op de universiteit rond te lopen, avondcolleges kent deze opleiding niet.

Als je nog vragen hebt roep je maar.
quote:Snoesje666 schreef op 02 februari 2014 @ 13:57:

Het perspectief op het vinden van een baan in dit vakgebied is erg slecht.Dat geldt voor zo enorm veel studierichtingen momenteel. Het jezelf verder ontwikkelen kan al veel opleveren. Daarbij is het voor deeltijders toch anders dan voor jonge net afgestudeerde voltijders. De meeste deeltijders nemen al een behoorlijk goed gevuld CV mee dan is een extra universitaire studie ook in deze tijd toch een pre.
Kun je er iets mee mona-toetje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven