Werk & Studie alle pijlers

Deeltijdstudie met voltijdbaan of andersom?

10-08-2009 15:33 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heel graag willen studeren. Ik ben nu 22 en heb een fulltime baan, waar ik het opzich goed naar m'n zin heb, maar dit is het niet werk dat ik mijn leven lang zou willen doen. Na afronding van mijn vwo heb ik tweemaal een poging tot een hbo-studie ondernomen, maar dit is nooit wat geworden. Sinds een tijdje begint het weer te kriebelen en zou ik graag een universitaire studie willen doen. Welke studie weet ik nog niet precies, ik ben me nog aan het oriënteren en ik ga sowieso pas in 2010 aan mijn eventuele studie beginnen.

Nu heb ik een aantal opties:

1) Deelstijdstudie met fulltime baan

2) Voltijdstudie met partime baan

3) Fulltime baan met voltijdstudie

Optie 1 vind ik de aantrekkelijkste keuze, omdat ik hierbij gewoon een normaal salaris blijf verdienen. Nadeel bij deze optie is dat ik geen studiefinanciering ontvang.

Optie 2 ontvang ik wel studiefinanciering, en waarschijnlijk zelfs een uitwonende beurs, wat natuurlijk heel gunstig is. Daarbij duurt mijn bachelor dan maar 3 jaar, ipv 4,5 jaar die het bij de deeltijdstudie zou duren.

Optie 3 lijkt me, financieel gezien, ideaal. Ik weet alleen niet of het haalbaar is. Opzich heb ik hele flexibele werkuren bij mijn huidige baan (ik werk als stewardess, maar altijd heen en weer en dus altijd zelfde dag weer thuis). Ik werk dus veel in het weekend en ook regelmatig in de avonduren, wat betekent dat ik doordeweeks relatief gezien veel vrij ben.

Kan iemand me hierbij helpen? Wat is wijsheid? Ik vind het zelf erg moeilijk en ik weet niet waar ik verstandig aan doe.
Leuk is het hoor om weer te gaan studeren. Heb ik ook gedaan ook al was ik iets ouder dan jij toen ik weer begon.

De optie deeltijd studeren en deeltijd werken, zie ik er overigens niet bijstaan. Dat zou ik wel overwegen. Want een academische opleiding is zwaar. En deeltijdstuderen houdt met name in dat je minder vakken volgt, de belasting van het vak blijft hetzelfde. Je zult dus ook tijd moeten inbouwen voor zelfstudie.

Zelf studeer ik deeltijd (versneld; maar dus niet voltijd), en werk ik deeltijd (32 uur). En dat gaat net. Qua studie. Qua inkomen red ik het ook (heb zelfs mijn eigen (koop)appartement in Amsterdam).

Nadeel van deeltijd is inderdaad dat je geen studiefinanciering krijgt (kreeg ik sowieso niet, want te oud), maar wordt dat niet ruimschoots opgevangen door je inkomen?

Aan welke richting zit jij overigens te denken?
Mijn broer is bedrijfsleider in een restaurant/cafe. dit betekent dat hij van woensdag t/m zondag aan het werk is vanaf 17:00 tot of 23:00 of 01:30. hij werkt 32 uur per week en kan vaak ruilen of vrij krijgen.

verder doet hij nu zijn 2e studie, voltijd, op de universiteit. daar besteed hij per week (inclusief colleges want die heb je op de uni nooit zoveel) zo'n 30 a 40 uur aan.

dus dat betekent een hele volle week maar hij houdt het goed vol.

wat hij wel doet is de helft vd tentamens maken en bij de herkansingen de andere helft, zodat de druk verspreid is over 2 weken...

je moet even uitrekenen hoeveel uitwonende beurs stufie je krijgt, hoeveel je daar maximaal per jaar van mag bijverdienen (als je daar boven zit moet je namelijk gaan terugbetalen) en hoeveel je zou verdienen als je fulltime zou werken. als je partimewerk en je stufie op hetzelfde neerkomt als fulltime werken dan zou ik partime gaan werken en voltijd studeren...
Aan studifinanciering zit een inkomensgrens. je kunt niet ongelimiteerd bijverdienen, volgens mij slechts zo'n 15000euro per jaar. verdien je meer dan dat, verlies je ook je recht op studiefinanciering. bovendien moet je dat zelf aangeven en je stufi dan stopzetten, anders krijg je een boete bovenop je terugvordering.

Mij lijkt deeltijdstudie en grote deeltijdbaan idd de handigste optie. hoedt er wel rekening mee dat bij een studie die in voltijd en in deeltijd wordt aangeboden, tentamens ook wel eens 'savonds kunnen zijn. Het aantal contacturen kan per richting enorm verschillen, alsmede het leeswerk dat je moet doen en eventuele groepsopdrachten. Bij deeltijdstudie zal er veelal 's avonds iets van je verwacht worden, Bij voltijdsstudie vaker overdag. Kun je dat in je huidige baan makkelijk inplannen?
Dat is een goeie idd, je krijgt boven een bepaald salaris geen studiefinanciering meer idd. Weet iemand misschien bij welk bedrag dit opgaat? Mij staat bij boven de 10.000, maar dat zou ik ook even na kunnen zoeken natuurlijk. Goed dat jullie mij daar op wijzen, dat had ik helemaal over het hoofd gezien.

Christiane, in hoeveel jaar rond jij je studie af? Ik wist niet dat er zoiets bestond als een versnelde deeltijdstudie. Welke studie volg je als ik vragen mag?
Hoi Dove,

Leuk dat je gaat studeren. Ik ben me ook aan het orienteren (ben iets ouder dan jij) en ben ook aan het kijken of ik het beste MBO of HBO kan doen en dan vol- of deeltijd. En dan moet ik er sowieso nog een baan naast hebben voor het betalen van allerlei rekeningen
quote:Dove schreef op 10 augustus 2009 @ 16:33:

Dat is een goeie idd, je krijgt boven een bepaald salaris geen studiefinanciering meer idd. Weet iemand misschien bij welk bedrag dit opgaat? Mij staat bij boven de 10.000, maar dat zou ik ook even na kunnen zoeken natuurlijk. Goed dat jullie mij daar op wijzen, dat had ik helemaal over het hoofd gezien.

Christiane, in hoeveel jaar rond jij je studie af? Ik wist niet dat er zoiets bestond als een versnelde deeltijdstudie. Welke studie volg je als ik vragen mag?

In 2009 is de bijverdiengrens ¤ 13.215,83, zie de site vd ib-groep.

ik ben daar in 2005 overheen gegaan. en nu betaal ik daarvan dus 3500 euro terug...
Ik zou voor de optie deeltijdstudie en deeltijdbaan gaan.

En ik zou ook even informeren bij de Uni van je keuze wat zij onder deeltijd verstaan. Het betekend in veel gevallen namelijk dat je minder vakken volgt met inderdaad dezelfde werkdruk hebt zoals Christiane al zei, en tevens dat de vakken als overdag gegeven kunnen worden (wat vaak het geval is).

Ik spreek uit ervaring en onderschat het niet, het vreet tijd.

Succes, en benieuwd wat je gaat doen.

Bedankt voor je reactie, maar ik zie deeltijdstudie icm deeltijdbaan niet als een optie. Puur om het feit dat er dan niet genoeg geld binnenkomt; én geen stufi én maar een gedeeltelijk inkomen. Dat gaat mij gewoon helaas niet lukken, al snap ik dat het op het eerste gezicht een verstandige keuze lijkt, want ik neem zonder meer van je aan dat er heel veel tijd in gaat zitten. Maar die vlieger gaat helaas niet op.
Ligt er aan hoe je deeltijdstudie is opgebouwd, moet je overdag naar school of in de avonduren? Moet je veel thuis doen of kan je bijv. praktijk doen in je huidige baan?

Ik werk 32 uur en doe een deeltijdstudie HBO in de avonduren. Twee avonden per week ga ik naar school. En ik heb 1 dag in de week vrij om aan mijn studie te spenderen. Kan op zich prima. Sociaal gezien ga je er wat op achteruit, maar verder prima te combineren en ik heb een prettig salaris. Maar mijn partner werkt ook, dat scheelt want zij zorgt voor het hoofdinkomen.
ik denk dat redelijk álles afhankelijk is van de betreffende studie, en jouw intelligentie. en je doorzettingsvermogen, karakter etc.

maar wél een stoere keuze; wat je ook beslist: gá ervoor!!
Waarom ga je niet voor een duaal combinatie? Als dat de mogelijkheid niet geeft, dan zou ik voltijd baan en deeltijdstudie doen.
quote:Dove schreef op 10 augustus 2009 @ 17:06:

Bedankt voor je reactie, maar ik zie deeltijdstudie icm deeltijdbaan niet als een optie. Puur om het feit dat er dan niet genoeg geld binnenkomt; én geen stufi én maar een gedeeltelijk inkomen.

Maar je hebt natuurlijk een deeltijdbaan en een deeltijdbaan. Officieel werk ik met mijn 32 uur deeltijd, maar zelf vind ik het een vrij volledige baan. Wat ik maar wilde zeggen. Maximaal 32 uur werken is - in ieder geval voor mij - het hoogst haalbare om daarnaast een opleiding te kunnen doen die me ook nog eens ongeveer 30 uur per week kost.

Wat betreft versneld deeltijd. Ik volg het deeltijdprogramma, maar af en toe volg ik een extra (klein) vak door middel van zelfstudie. Ik studeer aan de UvA en daar heb je de mogelijkheid van intensief en extensief onderwijs. Intensief onderwijs is de hele mikmak. Colleges, werkgroepen. Die zijn dan verplicht. Extensief onderwijs biedt ook werkgroepen aan. Deze zijn niet verplicht en vaak iets compacter opgesteld. Je zult dan dus zelf meer moeten doen. De hoofdvakken die ik volg, volg ik intensief. Sommige kleinere bijvakken volg ik extensief. In een enkel geval doe ik aan thuisstudie en maak ik alleen het tentamen. En wat nu het grappige is: voor de intensieve vakken haal ik de laagste cijfers, voor twee vakken die ik met thuisstudie heb gedaan heb ik mijn hoogste cijfers gehaald. Heel apart.

Edit: ik rond mijn universitaire bacheloropleiding die in deeltijd normaal 6 jaar duurt nu in ongeveer 5 jaar.
quote:Rary schreef op 10 augustus 2009 @ 15:56:

Mijn broer is bedrijfsleider in een restaurant/cafe. dit betekent dat hij van woensdag t/m zondag aan het werk is vanaf 17:00 tot of 23:00 of 01:30. hij werkt 32 uur per week en kan vaak ruilen of vrij krijgen.

verder doet hij nu zijn 2e studie, voltijd, op de universiteit. daar besteed hij per week (inclusief colleges want die heb je op de uni nooit zoveel) zo'n 30 a 40 uur aan.

dus dat betekent een hele volle week maar hij houdt het goed vol.

wat hij wel doet is de helft vd tentamens maken en bij de herkansingen de andere helft, zodat de druk verspreid is over 2 weken...Nou, ik mag dan academisch geschoold zijn, aan deze optie heb ik serieus nog niet eerder gedacht. Misschien ga ik dat ook maar eens toepassen.
Heb ik ook wel gedaan, als we per periode 4 tentamens hadden die erg veel tijd en energie kosten, 1 of 2 doorgeschoven naar de hertentamen periode. Gewoon omdat de workload te veel is om naast je gewone baan te doen. Vaak is een hertentamen ook veel makkelijker (althans, zo ervaarde ik dat wel) en kan je aan je medestudenten vragen hoe het tentamen er uit zag en waar naar word gevraagd.
Hoi Dove,

Ik ben zelf een paar jaar geleden ook opnieuw begonnen met studeren terwijl ik een fulltime baan had.

Ik volgde mijn deelstudie vanuit het buitenland en de studieast zou volgens de omschrijving 15-20 uur per week zijn. Vooral in de eerste jaren bleek dit gauw +20 uur te zijn. En dus bye bye sociaal leven.

Het gaat heel zwaar zijn als je fulltime werkt alhoewel het natuurlijk ook afhangt van de studie die je gaat kiezen.

De studielast en het tijdelijk verminderen/verliezen van je sociale leven is iets waar je dus wel rekening mee moet houden.

Inmiddels ben ik net klaar met mijn studie en ik ben blij dat het erop zit. Dit was eens maar nooit weer..
Interessant topic. Ik zit er zelf over te denken mijn studie in september of februari weer op te pakken. Ik heb nog 2 jaar HBO communicatie af te maken. De eerste twee jaar heb ik fulltime gedaan, maar omdat ik nu fulltime werk (werk dat totaal niet aansluit bij mijn opleiding) en deze baan niet wil opgeven, wil ik parttime mijn studie afmaken. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk of de baan waarmee je je studie combineert aan moet sluiten bij mijn studie.

Hoe doen jullie dat? Sluit jullie baan aan bij je studie? Moet je opdrachten van school op je werk uitvoeren?
Hey Dove,

Ik heb zelf ook op mijn 22e de keuze gemaakt nog een vierjarige opleiding te gaan doen dus ik herken het wel.. Geen spijt van gehad, maar ik moet zeggen dat het soms wel zwaar is. Maar als je het wilt, zeker doen! Nu kan het nog.

Uit financiële overwegingen (recht op OV en stufi, haha) was ik als voltijd studente begonnen. Inmiddels ben ik 3 jaar verder en werk ik parttime. Voltijd werken naast een voltijd studie is bijna niet te doen: je houdt geen sociaal leven over en dat kan ik niemand aanraden Parttime werken naast een fulltime studie gaat wel als je alles goed plant. Voor mij werkt dat prima. Als het goed is, ben ik nu over een jaar klaar. Ik heb het dan binnen 4 jaar gedaan!

Ik volg mijn studie in de avonduren en ben voltijd student met de daarbij horende voordelen van de OV-kaart. Door de avondstudie ken ik veel deeltijders die proberen wat extra vakken te doen zodat het iets korter duurt. Je haalt zo de druk weg om binnen een korte tijd al je vakken te halen (wat lastig kan zijn naast je werk) en je geeft jezelf wel de ruimte om die punten eventueel wel alvast te behalen. Veel deeltijders die ik ken hebben de eerste 2 jaar in 1 gedaan, maar als zij dan geen tijd hadden, waren ze ook niet verplicht. Ik had die plicht wel want je moet een bepaald aantal punten halen in je eerste jaar. Als voltijd student ben dus je meer aan die tijdsdruk gebonden. Het ligt ook erg aan hoe je zelf in elkaar zit en goed plannen is belangrijk... denk na over wat jij prettig vindt en wat voor jou het beste werkt. Neem van mij aan dat het heel prettig is om een weekend over te houden.

Hopelijk kun je hier iets mee.. mijn situatie is toch anders en omdat mijn werk makkelijk met mijn studie te combineren is, studeer ik dus voltijd.

Kijk overigens ook even bij de IB groep als je voltijder wordt: als je teveel verdient vervalt je recht op Stufi. Je kunt ook altijd nog switchen van voltijd naar deeltijd en check idd goed bij de uni hoe het zit met deeltijders!

Ben benieuwd wat je gaat doen! Weet je inmiddels al welke studie?

Overigens: mijn werk sluit totaal niet aan op mijn studie, maar ik werk wel redelijk dichtbij mijn school dus dat is prettig
Ik vind het erg stoer dat je weer terug naar school gaat!

Ik ben zelf voltijd HBO student en nu weet ik wel, dit is niet helemaal te vergelijken met een wo studie en elke hbo studie is weer anders, maar toch vind ik mijn opleiding redelijk zwaar. Ik zou er niet aan moeten denken om hiernaast een fulltime baan te hebben. Het probleem zit hem namelijk ook in verslagen maken, ik moet dit vaak in groepjes doen. (Nu weet ik niet hoe dit op de uni gaat, maar lijkt me niet veel anders?) En dan moet je toch maar net uitkomen met je klasgenoten.. Ik denk dat voltijd studeren en een voltijd baan echt geen optie is. Je moet het niet onderschatten, het vreet echt energie. Daarbij vind ik ook, je kunt wel stufi ontvangen bij voltijd baan, maar als het uiteindelijk toch te zwaar is en je moet stoppen met de studie kost het je alleen nog maar meer geld. Kun je niet lenen bij de ibgroep?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven