Werk & Studie alle pijlers

detachering

04-11-2010 08:14 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn partner heeft een vast contract bij zijn werkgever , maar met het bedrijf gaat het slecht.

Nu kan hij vrijwillig gedatacheerd worden naar een ander bedrijf , maar hij blijft wel in dienst bij zijn huidige werkgever.

Is het een verstandige keuze of niet?
Ja, dat is verstandig. Je helpt de baas de kosten te drukken, wat mogelijk betekent dat de werkgever kan blijven voortbestaan. Je houdt in elk geval werk tijdens de detacheringsperiode. Je leert weer eens wat nieuwe dingen bij het andere bedrijf. En mocht de werkgever toch nog over de kop gaan, wie weet biedt het andere bedrijf dan wel een baan aan. Kortom, ik zie geen nadelen...
Doen. Zoals nrzoveel zegt.
Prima kans met weinig risico's. Laat het wel goed vastleggen op papier met bijvoorbeeld de duur van de detachering, onder weke voorwaarden je weer kan terugkeren of overgenomen kan worden.
Als je gedetacheerd wordt, breng je meestal veel meer op.

Dus doen, maar het is wellicht geen gek idee om een bonus te bedingen of een tegemoetkoming in de reiskosten.
@stabiloboss

Leuk bedacht, maar denk je nu werkelijk dat er extraatjes als een bonus te vergeven zijn als het bedrijf aan de rand van de afgrond staat?

Als de partner van TO nu laat zien dat hij echt hart voor de zaak heeft, dan loont zich dat op termijn alleen al doordat hij zijn baan behoudt.
quote:nummerzoveel schreef op 04 november 2010 @ 10:13:

@stabiloboss

Leuk bedacht, maar denk je nu werkelijk dat er extraatjes als een bonus te vergeven zijn als het bedrijf aan de rand van de afgrond staat?

Als de partner van TO nu laat zien dat hij echt hart voor de zaak heeft, dan loont zich dat op termijn alleen al doordat hij zijn baan behoudt.

Ja, dat denk ik echt.

Dat heb ik ook gedaan toen ik, uit nood geboren, een werknemer moest detacheren. Hij bracht op eens 10.000,- per maand op. Daar kon best een bonus van af.

Zeker omdat hij meer kosten moest maken, door verder te reizen.

Anders loopt de werkgever ook het risico dat het bedrijf waar werknemer gedetacheerd wordt een hoger salarisbod doet en werknemer wegkoopt.
Hij ontvangt reiskosten en een bonus van 10 procent van het maandsalaris.
quote:StabiloBoss schreef op 04 november 2010 @ 10:20:

[...]

Ja, dat denk ik echt.

Dat heb ik ook gedaan toen ik, uit nood geboren, een werknemer moest detacheren. Hij bracht op eens 10.000,- per maand op. Daar kon best een bonus van af.

Zeker omdat hij meer kosten moest maken, door verder te reizen.

Misschien flauw, maar dat zou voor mij niet achteraf in bonus gecompenseerd worden, maar vooraf gewoon in de deta-voorwaarden worden opgenomen: verandering van werklocatie dus aanpassing km's conform reiskostenregeling.

En nog even wat: als wn 10.000 euro per maand opbrengt, is dat na aftrek van alle kosten? Poepoe, mooi tarief dan!

quote:Anders loopt de werkgever ook het risico dat het bedrijf waar werknemer gedetacheerd wordt een hoger salarisbod doet en werknemer wegkoopt.

En dat risico loop je niet met een bonus? Ik snap wel wat je bedoelt maar durf het rechtstreekse verband echt te betwijfelen. Sterker nog: als duidelijk is dat de werkgever in zwaar weer verkeert, en de opdrachtgever ook nog eens een leuke baan met goede arbeidsvoorwaarden heeft met perspectief, dan snap ik werknemer wel als hij opzegt met inachtneming van de opzegtermijn.

Dat gebeurt al vaak genoeg binnen de 'gevestigde detachering' (denk aan bureaus als Yacht) zonder dat werkgever (zijnde bureau dus) om dreigt te vallen.
quote:Tia Dalma schreef op 04 november 2010 @ 15:40:

[...]

En nog even wat: als wn 10.000 euro per maand opbrengt, is dat na aftrek van alle kosten? Poepoe, mooi tarief dan!

Nee, natuurlijk niet. En het was ook nog in de tijd dat de tarieven hoger lagen dan nu.
Ik zou zeggen goede deal ! Ik neem aan dat je man zijn baan niet wilt kwijtraken en nieuwe ervaring opdoen is altijd goed toch?
Het is inderdaad om werkervaring op te doen, hij blijft onder contract staan van zijn huidige werkgever.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven