Werk & Studie alle pijlers

Digitaal sollicitatieformulier: wat is de bedoeling?

16-05-2010 13:24 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een sollicitatiebrief schrijf je waarom je geschikt bent voor de functie en wat je kwaliteiten zijn. Ik dacht altijd dat dit het belangrijkste deel van de sollicitatiebrief is. Nu ik afstudeer kijk ik naar vacatures bij organisaties waar ik zou willen werken. Bij sommige van die organisaties kun je niet per brief reageren, maar alleen met een digitaal sollicitatieformulier. Na de persoonsgegevens komt dan een blok waarin ik moet schrijven waarom ik bij die organisatie zou willen werken (bijvoorbeeld: 'Beschrijf in 100 woorden waarom je bij [organisatie] wilt werken'. Betekent dit dat je dan ook echt alleen uitlegt waarom de organisatie en functie je aanspreken? Mag je hierin ook vertellen wat je kwaliteiten zijn en waarom je een geschikte kandidaat bent? Of is dat juist de bedoeling? Of is dat juist not done?
quote:Puikeltje schreef op 16 mei 2010 @ 13:24:

In een sollicitatiebrief schrijf je waarom je geschikt bent voor de functie en wat je kwaliteiten zijn. Ik dacht altijd dat dit het belangrijkste deel van de sollicitatiebrief is. Nu ik afstudeer kijk ik naar vacatures bij organisaties waar ik zou willen werken. Bij sommige van die organisaties kun je niet per brief reageren, maar alleen met een digitaal sollicitatieformulier. Na de persoonsgegevens komt dan een blok waarin ik moet schrijven waarom ik bij die organisatie zou willen werken (bijvoorbeeld: 'Beschrijf in 100 woorden waarom je bij [organisatie] wilt werken'. Betekent dit dat je dan ook echt alleen uitlegt waarom de organisatie en functie je aanspreken? Mag je hierin ook vertellen wat je kwaliteiten zijn en waarom je een geschikte kandidaat bent? Of is dat juist de bedoeling? Of is dat juist not done?

Je CV is het belangrijkst. Het enige waar ik op let in een brief is de spelling en of het een beetje loopt. Verder kom je iedere keer weer hetzelfde tegen. De functie is altijd "interessant", mensen zijn altijd "pro-actief" en een "teamspeler" , het gebruikelijke verhaal, en niet bepalend voor het wel of niet uitnodigen van een kandidaat.

Ik zou kort aangeven waarom de organisatie je aanspreekt. Als het goed is hangt dat ook samen met wat je al gedaan hebt. Dat je volgens jouzelf geschikt bent voor de functie blijkt al uit het feit dat je solliciteert.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Als ik reageer op een digitale sollicitatie zie ik dat blokje als een mogelijkheid mij netjes te promoten. Daarin schrijf ik dan ook een sollicitatie brief met motivatie. Ook een netje aanhef en afsluiting. Wel vindt ik het lastig om goed te zien hoe het allemaal staat. Dan knip en plak ik mijn brief vanuit mijn eigen opmaak. Dubbel controleren is dan wel belangrijk. Mijn ervaring is dat ze zit ook uit printen en gebruiken in het uiteindelijke gesprek. En dat heeft goed uit gepakt.
lolapaloeza, bedankt voor je reactie. Ik weet dat je CV het belangrijkst is, maar ik dacht dat je toch op z'n minst in de brief moet kunnen uitleggen waarom de werkgever er goed aan doet om jou aan te nemen. Dan denk ik dat ik dit gedeelte heb overschat.
quote:balloon69 schreef op 16 mei 2010 @ 13:43:

Als ik reageer op een digitale sollicitatie zie ik dat blokje als een mogelijkheid mij netjes te promoten. Daarin schrijf ik dan ook een sollicitatie brief met motivatie. Ook een netje aanhef en afsluiting. Wel vindt ik het lastig om goed te zien hoe het allemaal staat. Dan knip en plak ik mijn brief vanuit mijn eigen opmaak. Dubbel controleren is dan wel belangrijk. Mijn ervaring is dat ze zit ook uit printen en gebruiken in het uiteindelijke gesprek. En dat heeft goed uit gepakt.Had je nu ook even moeten doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:balloon69 schreef op 16 mei 2010 @ 13:43:

Als ik reageer op een digitale sollicitatie zie ik dat blokje als een mogelijkheid mij netjes te promoten. Daarin schrijf ik dan ook een sollicitatie brief met motivatie. Ook een netje aanhef en afsluiting. Wel vindt ik het lastig om goed te zien hoe het allemaal staat. Dan knip en plak ik mijn brief vanuit mijn eigen opmaak. Dubbel controleren is dan wel belangrijk. Mijn ervaring is dat ze zit ook uit printen en gebruiken in het uiteindelijke gesprek. En dat heeft goed uit gepakt.Fijn om te lezen dat dit bij jou tot succes heeft geleid. Want als de werkgever vraagt om te beschrijven waarom je bij die organisatie wil werken, en jij gebruikt het blok om je te promoten... Ik vroeg me dus af of 'ie dat wel op prijs stelt. Ik denk dat ik me vooral ga richten op de vraag van de werkgever, en dus schrijf waarom ik daar wil werken, en daarna misschien in 1 zin waarom ik geschikt ben.
quote:Puikeltje schreef op 16 mei 2010 @ 13:44:

lolapaloeza, bedankt voor je reactie. Ik weet dat je CV het belangrijkst is, maar ik dacht dat je toch op z'n minst in de brief moet kunnen uitleggen waarom de werkgever er goed aan doet om jou aan te nemen. Dan denk ik dat ik dit gedeelte heb overschat.

Als werkgever vind ik het in eerste instantie belangrijk dat iemand bewust bij ons solliciteert, en bewust voor een bepaalde baan kiest. Dus niet "ik wil wel graag in de zorg werken", maar "ik kies bewust voor jullie doelgroep & methode"(die je dus moet kennen en noemen), wat je dan bij voorkeur ook kunt aantonen met je CV.

Of en hoe je jezelf vervolgens aanprijst is wel branche afhankelijk. Bij een snel, commercieel bedrijf mag je over het algemeen absoluut de loftrompet over jezelf afsteken. In de zorg en cultuur krijg je vaker de "wij maken zelf wel uit of jij zo leuk bent" houding. Daar kun je beter een wat traditionelere sollicitatie brief schrijven.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven