Werk & Studie alle pijlers

Dilemma studie

15-01-2019 16:31 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben er aan het denken om de opleiding Social Work deeltijd te gaan volgen nu kan ik op 15 Februari nog terecht bij 1 school.
Wat betekend dat ik voor die tijd nog een stage/werkplek moeten vinden van minimaal 20 uur.

Bij een andere school die in september start hoef je in het eerste jaar maar 8 uur per week stage te lopen. En daarna vanaf het 2e jaar 16 uur. Ergens vind ik dat wel beter aangezien ik er al en tijdje uit lig en me beter kan voorbereiden op een passende stageplek en zo rustig kan opbouwen.

Maar omdat ik al 26 ben en al redelijk veel tijd heb verpest twijfel ik of ik alles op alles moet zetten om in februari te beginnen of dat ik toch beter kan gaan voor optie 2: Starten in September met 8 uur per week stage/werk het eerste jaar. Ik vind het wel zonde dat dit dan weer half jaar later is maar de opleiding vind ik persoonlijk voor mij fijner qua stagevoorwaarden.

Ik heb de laatste jaren veel thuis gezeten door omstandigheden dus ben ook wel een beetje bang of dat ik het wel aankan en red.
Ergens voel ik nu al paniek.
Nu weet ik dat dit gedrag bij deze opleiding niet past.. Maar de drempel is hoog momenteel van niks naar zoveel uur stage + school.
Ik vraag me dus af of dat ik op dit moment sociaal genoeg ben voor deze opleiding. Ook vind ik 20 uur per week redelijk veel aangezien je ernaast ook nog moet studeren en 1 dag /8 uur per week naar school toe moet...

Dus ik twijfel een beetje om nu gehaast in februari te starten met 20 uur per week aan stage/werk wellicht onbetaald. Of in september met het eerste jaar 8 uur per week stage/werk en de overige jaren 16 uur per week. Ergens vind ik die opstelling voor mij wel beter.

En in welke richting zouden jullie een stage/werkplek zoeken waarbij de keuze veilig is?
Ik zat zelf te denken aan iets met kinderen of ouderen.
Ik wil namelijk voorzichtig beginnen.. Want ik ben wel bang om te falen en dat het weer misloopt. En dat kan ik op mijn leeftijd niet meer echt gebruiken. Het idee om in februari te beginnen geeft me nu al behoorlijk wat zenuwen ook door het behoorlijk aantal stage uren.

------------------------------------------------

* Het is nooit getest maar het kan zijn dat ik vorm van autisme heb.
Vandaar dat ik moeite heb met de bovenstaande beschreven zaken. Het is niet uit luiheid maar vooral bang dat het teveel is. En dat ik daardoor weer ga falen.

Wanneer zou ik starten?

Totaal aantal stemmen: 16

Februari Geen stemmen
September (100%)
Nou zeg, Viva-Amber, die je empathieknop effe aan O_o

Goede vragen hierboven: Wat heb je voor opleiding gedaan tot nu toe? In welke richting? Heb je al eens stage gelopen? Hoe ging dat?
tu1nhek schreef:
15-01-2019 18:48
.
Wat maakt dat je dit vanuit luiheid ziet en niet vanuit de angst/vermijding dan?
Er stond een vraagteken bij een beetje lui en daar stond ook nog een vraag teken achter dus is het misschien, angst, vermijdend en een beetje lui?

Je hoeft de lat namelijk niet op niveau Mount Everest te leggen. je kan ook gewoon iets sufs gaan doen wat ervaring of geld opbrengt ipv geen reet uitvoeren. Soms is dat een tijd nodig. Ik heb ook weleens 1,5 jaar callcenter werk gedaan om psychisch tot rust te komen en mezelf mentaal niet te zwaar te belasten. Wel informatief werk en geen verkoop. Gewoon om de huur te betalen en mezelf niet gek te maken. Beter dan niets doen en jezelf gek maken.

Ik heb ook weleens 3 maanden ergens meegelopen om weer eens in het ritme te komen.

Ga eerst eens iets eenvoudigs proberen: meelopen met ouderen in een buurtsoos, een eenvoudige deeltijd baan of ministages. Maar begin niet als een kip zonder een kop aan een opleiding terwijl je niet sterk in je schoenen staat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Mmm ja dat klopt ook wel! .. Het is lastig op moment heb ik het idee dat geen enkele baan bij mij past. Als ik dit zo allemaal hoor.

Directie secretaresse heb ik als diploma.. Ik vind het alleen niet heel leuk en het liep allemaal niet zo geweldig op stage/werk. Teveel tegelijk moest je doen en ik ben geen spin in het web. Was geen succes tot nu toe.

Ik denk dat ik sowieso even ga solliciteren t/m september dan zie ik wel ondertussen of ik het echt wil. Voor iets van receptioniste..
Want ik word hier ook niet meer wijs uit. Heb nu het idee dat een social worker extreem anders is dan ik ben.
tu1nhek schreef:
15-01-2019 18:48
.
Wat maakt dat je dit vanuit luiheid ziet en niet vanuit de angst/vermijding dan?
Het is niet zo dat ik nu als ´ lui mens´ gelukkig ben inderdaad. Uit angst en vermijding past vrij weinig bij mij dan.
Ga eens wat open dagen bezoeken. Vraag of je een paar keer met een ( of verschillende) maatschappelijk werk(s)ter(s) mee kunt lopen om een beeld te krijgen.

Google eens wat het beroep inhoudt, kijk filmpjes op YouTube etc.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Wat heb je er al aan gedaan om aan je zelfvertrouwen/faalangst/onzekerheid te werken? Want je hebt er behoorlijk last van zo te lezen, ook in je eerdere stage/werk.
linnylow schreef:
15-01-2019 19:11
Het is niet zo dat ik nu als ´ lui mens´ gelukkig ben inderdaad. Uit angst en vermijding past vrij weinig bij mij dan.
Ik ben geen dokter of psych: heb je al iets gedaan aan therapie c.q. hulp? Ik zou daar namelijk wel eerst iets mee doen voor je begint aan een studie waarmee je anderen wil helpen. Ik denk namelijk niet dat de wereld zich aan jou aanpast en dat je een maatschappelijk werker wordt die door de werkomgeving en klanten gerust wordt gesteld omdat zij het anders niet trekt. En waar nooit iets naars of onverwachts gebeurd. De realiteit ziet er iets anders uit. Dus je kan beter via therapie jezelf aanpassen aan de realiteit ipv andersom. Je hebt namelijk niet de macht om de wereld aan jou aan te passen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik denk dat je eerst zeker moet weten wat je wil, wat je leuk vind.
Zelfvertrouwen en motivatie is het meest belangrijk.
Zoals hierboven is genoemd, misschien kan je eerst beginnen met vrijwilligerswerk?
Misschien kom je dan bij iets uit wat bij je past, en wie weet kan je dan kijken hoe je verder kan groeien in wat je leuk vind.

De opleiding social work is inderdaad heel breed, je wil iets doen met ouderen of kinderen. Als je denkt dat de lat toch te hoog ligt misschien, kan je altijd nog kijken naar een MBO deeltijd opleiding misschien? Richting maatschappelijk werk niveau 4?
HBO Deeltijd opleiding is vrij pittig denk ik, je hebt veel minder begeleiding en moet veel zelf doen. Ik zelf doe de HBO voltijd Social work, Ik vin dhet een leuke opleiding waardoor ik zelf ook heel erg ben gegroeid. Het valt mij op dat op de opleiding juist veel mensen die vaak iets hebben meegemaakt, waaruit deze mensen hun ervaring halen. En binnen de opleiding zullen ze je niet raar moeten aankijken als je iets ouder bent dan de norm.
I am not perfect but i am limited edition.
Bospaddestoeltje schreef:
15-01-2019 16:59
Weet je dit zeker? Want ik vind het wel wat weinig klinken voor een deeltijd HBO studie. Dat zou betekenen dat je helemaal geen huiswerk hebt? Ik denk dat je je vergist.

Verder stelt Kia 2 hele goede vragen: waarom ga je een Social Work studie doen als je moeite hebt met sociaal bezig zijn?

Wanneer heb je besloten deze opleiding te willen doen? Het klinkt namelijk nogal hals over kop...

Heb je al eens een dagje meegelopen met iemand in je toekomstige functie?
Dit!
Er staan online ook diverse loopbaantesten. FF googlen en je komt er mogelijk achter welke beroepen er bij je passen.
Lieve meid, hier een reactie van een client.

Ga alsjeblieft eerst je eigen issues aanpakken en oplossen. Het is namelijk als client van de zorg vaak al moeilijk genoeg dat je wildvreemden moet toelaten in je leven (je huis, je financiën, je zorgen, de opvoeding van je kinderen, de omgang met je ouders...). Als ik dan als client zijnde ook nog eens rekening moet gaan houden met of jij je wel op je gemak voelt bij mij, dan levert dat hele gespannen en ingewikkelde situaties op. Ik ga dan dingen niet bespreken, want misschien heb jij er wel moeite mee. Ik loop op m’n tenen om het jou naar de zin te maken, terwijl jij mij moet helpen.

Dus alsjeblieft, los eerst je eigen sores op, en kom dan terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven