Werk & Studie alle pijlers

Dochter van school gehaald

16-12-2010 11:37 313 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff, dat allereerst. Heb ook echt ff getwijfeld of ik er wel een topic over moet openen, ben nogal huiverig voor teveel info over mijn leven vertellen (ben er wel eens mee op de koffie gekomen) maar ik kan nu toch wel wat advies/raad/hart onder de riem of iets anders constructiefs gebruiken.

Wat is er aan de hand?

Mijn dochter wordt al máánden getreiterd op school. De aanstichter is een 'nieuw' meisje wat blijkbaar over haar rug populair wilde worden. Te pas en te onpas worden er nare opmerkingen over mijn dochter gemaakt. In de pauze, in de les, allemaal onder aanvoering van dat meisje. Die dan na een dergelijke valse opmerking met andere leerlingen erover gaat lopen smoezen en lachen. Mijn dochter heeft het geprobeerd te negeren, af en toe van zich afgebeten en daarbij heel erg gehoopt dat het over zou gaan. Thuis had ze het wel verteld maar in eerste instantie wilde ze niet dat ik naar de school zou gaan uit angst dat het erger zou worden.

Gisteren is ze halverwege de schooldag overstuur naar huis gekomen met de mededeling dat ze niet meer naar die school wil. Zo kon het niet langer dus vanmorgen was ik met dochter op school om hier melding van te maken, erover te praten, dat meisje ermee te confronteren. Ik had verwacht dat er wel direct wat aan gedaan zou worden maar ze wekten sterk de indruk dat ze niet zoveel haast hadden. Om een lang verhaal kort te maken. Ik had niet de indruk dat ik verder met ze kwam, ben uiteindelijk boos geworden en heb gezegd dat mijn dochter niet meer terug komt op deze school. Thuis gekomen heb ik meteen mijn verhaal via de mail doorgespeeld naar de onderwijsinspectie omdat ik niet wil dat mijn dochter straks weggeschreven wordt als ongeoorloofd spijbelen en dientengevolge bij bureau HALT belandt. Ze zijn tegenwoordig erg streng.

Maar nu loop ik ff vast. Wat kan ik verder doen? Wet moet ik verder nog doen, wat is gangbaar/normaal/gewenst in dergelijke situaties? Ik weet het niet.

Ja, andere school zoeken, dat staat vast maar weet ff niet welke voor haar geschikt zou zijn.

Heb dit niet eerder aan de hand gehad. Mijn dochter heeft tot dusver ook nooit dit soort problemen gehad. Ze is verdrietig maar ook opgelucht dat ik voor haar ben opgekomen en dat ze van mij niet meer terug hoeft naar déze school.

Ze had net wat vriendschappen opgebouwd in haar klas maar dankzij dat meisje en de groepsdruk is ze nu door iedereen in haar klas uitgekotst terwijl ze dat niet heeft verdiend.

Ben kwaad, verdrietig maar ook ff met de handen in het haar.

Iemand?
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Poeh wat een heftige beslissing meid. Is het een optie om het eerst even een dagje te laten bezinken om dan nog een keer een rationeel gesprek aan te gaan met de schoolleiding?

Hulde dat je trouwens zo opkomt voor je dochter, daar heeft ze vast veel aan.

Wat goed dat je zo voor je meisje bent opgekomen!
Ja, dat vind ik echt.
En daarbij je dochter is leerplichtig, houd daar rekening mee dat wanneer je haar ongeoorloofd thuis houdt dat de leerplichtambtenaar met een gezellige boete kan komen
Misschien een hele stomme vraag maar heb je met de ouders van dat meisje gesproken? Over het gedrag van hun dochter?
Het beste is inderdaad een nieuwe school zoeken.

Hoe oud is je dochter?
Tja, heel erg voor je dochter, maar ik vind dat je wel heel impulsief hebt gereageerd. Je hebt er vandaag pas voor het eerst melding van gemaakt op school en meteen haal je je dochter eraf.

Als je het echt zo erg vond, had je meteen moeten ingrijpen. Nu geef je de school niet eens de kans er iets aan te doen.

Ik denk dat je hier grote problemen mee kunt krijgen.
Misschien scholen bellen waar je je dochter naar toe wilt laten gaan en informatie proberen te krijgen? Ze moet natuurlijk na de kerstvakantie weer op een school zitten en de kerstvakantie is bijna.

Ik vind het heel goed van je dat je zo voor haar op bent gekomen. Ik denk dat ik ook zo heftig zou reageren, ik ben vroeger gepest en bij tijd en wijle word ik daar weer ineens mee geconfronteerd.
Jeetje, wat een rotsituatie.

Welke leeftijd heeft ze ongeveer? Hoe lang speelt dit al? Hoe staat het met de vriendinnetjes die ze had voordat het nieuwe meisje op school kwam?
Goeie beslissing.

Tuurlijk zal je nu even met je handen in het haar zitten.

Maar je dochter is opgelucht!

En daar gaat het om.

Misschien komt de schoolleiding er nog op terug.

En zo niet, mooi op zoek naar een andere school, waar je meisje wèl gelukkig is.

(zoals het op school hoort te zijn).
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Heb je eerder met de leerkracht gesproken?

Zou een gesprek met school/leerkracht/moeder nog zinvol zijn?

Hoe oud is je dochter?

Wat heftig, voor haar. Voor jou
In de eerste plaats vind ik het fantastisch dat je zo voor je dochter opkomt!

Ik denk dat je deze beslissing nu vanuit je emotie hebt gemaakt en vind hem overhaast. Je geeft de school zo geen kans om het op te lossen en nog belangrijker, je leert je dochter zo dat je het beste kunt weglopen uit een moeilijke situatie.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik even afkoelen, contact opnemen met de school en het alsnog proberen op te lossen.
Hoe oud is jouw dochter? Heeft ze nooit aangekaart bij docenten/schoolleiding hoe ze werd gepest? Waarom heb jij dat niet (eerst) gedaan?

Hier op school (Middelbaar) hebben we een heel duidelijk pestbeleid, dan gaan ze om de tafel tot er een oplossing is!
Super dat je zo achter je dochter staat, maar ik ben het wel eens met Roelfien. Jullie hebben het laten duren totdat het touwtje brak, en dan meteen zo heftig reageren. Ik kan het me wel vóórstellen, maar het lijkt me niet constructief, uiteindelijk ook niet voor je dochter.

Dus inderdaad, even alles laten zakken en dan zeker nog een keer met de school gaan praten.
Misschien kan de onderwijsinspectie je informeren over wat de plichten van de school zijn wat pesten betreft? Hebben scholen tegenwoordig niet allemaal een pestprotocol (weet niet of alle scholen dit hebben en of het verplicht is)?

Ik zou in elk geval schriftelijk bevestigen aan de school met kopie aan de inspectie wat er gebeurd is en hoe het gesprek gisteren verlopen is. Je kan de school nog een kans geven je klacht wel serieus te nemen en actie te ondernemen, of niet. In elk geval lijkt het me goed de zaken schriftelijk vast te leggen, ook om problemen voor je dochter wegens spijbelen te voorkomen.

Je kunt misschien ook langs de huisarts gaan, wellicht kan die haar de weg wijzen naar een hulpverlenende instantie en evt. een ziekbriefje voor je dochter geven?

Sterkte
Ga in therapie!
Goed gedaan, dit pesten zal toch niet ineens gaan ophouden, helaas. Een andere school zal ook moeilijk worden voor je dochter, want daar zitten ook pesters, maar wat dacht je van een 'vrije school'. Het concept kan wellicht erg aansluiten bij types als je dochter (ook al weet ik weinig details).
Lastige, maar goede beslissing!

Is je dochtertje ondertussen weer een beetje tot rust gekomen?

Zelf ben ik als kind ook van school gehaald, en ik weet nog wat een opluchting het was om daar niet maar naar toe te hoeven. helaas weet ik niet meer hoe mijn ouders dit toen aangepakt hebben, volgens mij is het wel vrij snel gegaan allemaal.
Wow, wat veel reacties al en het staat er nog maar net. Ik laat het even op me inwerken wat jullie allemaal schrijven.

Ik kan wel alvast zeggen dat het inderdaad een overhaaste beslissing was maar ik sta er wel achter. Ik had namelijk van tevoren al uitgemaakt dat als ik de indruk had dat een laissez fair en we gaan er nog wel even wat aan doen maar nu niet houding aangemeten zou worden mijn dochter zeker niet terug zou komen in de klas en desnoods naar een andere school zou gaan.

Kom later terug op jullie reacties maar ik ben al blij dat zovelen meteen de tijd nemen wat te zeggen. Bedankt.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Neem ook even contact op met de leerplichtambtenaar van de gemeente!
Oh en ik ben het er dan ook niet mee eens dat je actie overhaast zou zijn. Dit is blijkbaar al even aan de gang en geloof me: een ware hel voor je dochter. Geen één dag meer is er nodig om je dochter zo te laten beschadigen. Gewoon een betere plek vinden.
quote:shahla schreef op 16 december 2010 @ 11:37:

Pfff, dat allereerst. Heb ook echt ff getwijfeld of ik er wel een topic over moet openen, ben nogal huiverig voor teveel info over mijn leven vertellen (ben er wel eens mee op de koffie gekomen) maar ik kan nu toch wel wat advies/raad/hart onder de riem of iets anders constructiefs gebruiken.

Wat is er aan de hand?

Mijn dochter wordt al máánden getreiterd op school. De aanstichter is een 'nieuw' meisje wat blijkbaar over haar rug populair wilde worden. Te pas en te onpas worden er nare opmerkingen over mijn dochter gemaakt. In de pauze, in de les, allemaal onder aanvoering van dat meisje. Die dan na een dergelijke valse opmerking met andere leerlingen erover gaat lopen smoezen en lachen. Mijn dochter heeft het geprobeerd te negeren, af en toe van zich afgebeten en daarbij heel erg gehoopt dat het over zou gaan. Thuis had ze het wel verteld maar in eerste instantie wilde ze niet dat ik naar de school zou gaan uit angst dat het erger zou worden.

Gisteren is ze halverwege de schooldag overstuur naar huis gekomen met de mededeling dat ze niet meer naar die school wil. Zo kon het niet langer dus vanmorgen was ik met dochter op school om hier melding van te maken, erover te praten, dat meisje ermee te confronteren. Ik had verwacht dat er wel direct wat aan gedaan zou worden maar ze wekten sterk de indruk dat ze niet zoveel haast hadden. Om een lang verhaal kort te maken. Ik had niet de indruk dat ik verder met ze kwam, ben uiteindelijk boos geworden en heb gezegd dat mijn dochter niet meer terug komt op deze school. Thuis gekomen heb ik meteen mijn verhaal via de mail doorgespeeld naar de onderwijsinspectie omdat ik niet wil dat mijn dochter straks weggeschreven wordt als ongeoorloofd spijbelen en dientengevolge bij bureau HALT belandt. Ze zijn tegenwoordig erg streng.

Maar nu loop ik ff vast. Wat kan ik verder doen? Wet moet ik verder nog doen, wat is gangbaar/normaal/gewenst in dergelijke situaties? Ik weet het niet.

Ja, andere school zoeken, dat staat vast maar weet ff niet welke voor haar geschikt zou zijn.

Heb dit niet eerder aan de hand gehad. Mijn dochter heeft tot dusver ook nooit dit soort problemen gehad. Ze is verdrietig maar ook opgelucht dat ik voor haar ben opgekomen en dat ze van mij niet meer terug hoeft naar déze school.

Ze had net wat vriendschappen opgebouwd in haar klas maar dankzij dat meisje en de groepsdruk is ze nu door iedereen in haar klas uitgekotst terwijl ze dat niet heeft verdiend.

Ben kwaad, verdrietig maar ook ff met de handen in het haar.

Iemand?

Had je verwacht dat ze, met jou er bij, met dit meisje zouden praten? Je hebt heel lang niks gedaan (omdat je dochter dat wilde) en nu is het heel hoog opgelopen en wil je dat er onmiddelijk actie wordt ondernomen. Het is 2 dagen voor de kerstvakantie en dat is een drukke tijd op scholen. Ik vind eigenlijk dat je ze even de kans had moeten geven om dit goed uit te zoeken. Jij komt verhaal halen met je dochter die haar kant van het verhaal heeft verteld. School wil waarschijnlijk op een tactvolle wijze praten met het andere meisje.

Ik snap je beslissing wel hoor maar ik ben het met Hemalover eens: je hebt uit emotie gehandeld.

Ik ben het ook met andere voorgangers eens: je bent voor je dochter opgekomen en dat is heel goed! Maar wat leert ze van jouw actie om haar van school te halen?

Ik werk in het VO. Als je dochter daar zit is de school verplicht een andere school voor jullie te zoeken. Als je dit wilt doorzetten natuurlijk...
quote:Eindeloos schreef op 16 december 2010 @ 11:44:

Goeie beslissing.

Tuurlijk zal je nu even met je handen in het haar zitten.

Maar je dochter is opgelucht!

En daar gaat het om.

Niet mee eens. Het gaat erom dat dochter met plezier en zonder gepest te worden naar school kan gaan. Veranderen van school is een optie, maar ook daar kan ze weer gepest worden. Ze zal weerbaarder moeten worden. De ouders en de school kunnen hier natuurlijk ook een rol spelen, die moeten helpen kinderen te beschermen tegen pesten. Het kan goed zijn dat dochter er veel sterker van wordt op deze school te blijven, mits de nodige maatregelen worden genomen om haar te beschermen en het pestgedrag van de pestkop aan te pakken. Dan kan ze haar oude vriendschappen wellicht ook weer oppakken. Het is geen optie die ik op voorhand zou uitsluiten.
Ga in therapie!
Klotesituatie waar jij en je dochter nu inzitten.

Maar je hebt de school tot nu toe nog geen kans gegeven er iets aan te doen, omdat jij en/of je dochter het nooit eerder aangekaart hebt op school. Tot vanochtend dus... ik kan me voorstellen dat ze niet binnen 10 minuten een bevredigende oplossing voor iedereen kunnen bereieken.... Of lees ik het verkeerd en is de school al langer op de hoogte? Van school halen is mijns inziens dan ook een nogal heftige stap, die je weloverwogen moet nemen.
Geen goede raad of tips, alleen een hele dikke voor jou en je dochter!
Nope
quote:dubiootje schreef op 16 december 2010 @ 11:53:

[...]

Niet mee eens. Het gaat erom dat dochter met plezier en zonder gepest te worden naar school kan gaan. Veranderen van school is een optie, maar ook daar kan ze weer gepest worden. Ze zal weerbaarder moeten worden. De ouders en de school kunnen hier natuurlijk ook een rol spelen, die moeten helpen kinderen te beschermen tegen pesten. Het kan goed zijn dat dochter er veel sterker van wordt op deze school te blijven, mits de nodige maatregelen worden genomen om haar te beschermen en het pestgedrag van de pestkop aan te pakken. Dan kan ze haar oude vriendschappen wellicht ook weer oppakken. Het is geen optie die ik op voorhand zou uitsluiten.Hier ben ik het mee eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven