Werk & Studie alle pijlers

Dochter van school gehaald

16-12-2010 11:37 313 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff, dat allereerst. Heb ook echt ff getwijfeld of ik er wel een topic over moet openen, ben nogal huiverig voor teveel info over mijn leven vertellen (ben er wel eens mee op de koffie gekomen) maar ik kan nu toch wel wat advies/raad/hart onder de riem of iets anders constructiefs gebruiken.

Wat is er aan de hand?

Mijn dochter wordt al máánden getreiterd op school. De aanstichter is een 'nieuw' meisje wat blijkbaar over haar rug populair wilde worden. Te pas en te onpas worden er nare opmerkingen over mijn dochter gemaakt. In de pauze, in de les, allemaal onder aanvoering van dat meisje. Die dan na een dergelijke valse opmerking met andere leerlingen erover gaat lopen smoezen en lachen. Mijn dochter heeft het geprobeerd te negeren, af en toe van zich afgebeten en daarbij heel erg gehoopt dat het over zou gaan. Thuis had ze het wel verteld maar in eerste instantie wilde ze niet dat ik naar de school zou gaan uit angst dat het erger zou worden.

Gisteren is ze halverwege de schooldag overstuur naar huis gekomen met de mededeling dat ze niet meer naar die school wil. Zo kon het niet langer dus vanmorgen was ik met dochter op school om hier melding van te maken, erover te praten, dat meisje ermee te confronteren. Ik had verwacht dat er wel direct wat aan gedaan zou worden maar ze wekten sterk de indruk dat ze niet zoveel haast hadden. Om een lang verhaal kort te maken. Ik had niet de indruk dat ik verder met ze kwam, ben uiteindelijk boos geworden en heb gezegd dat mijn dochter niet meer terug komt op deze school. Thuis gekomen heb ik meteen mijn verhaal via de mail doorgespeeld naar de onderwijsinspectie omdat ik niet wil dat mijn dochter straks weggeschreven wordt als ongeoorloofd spijbelen en dientengevolge bij bureau HALT belandt. Ze zijn tegenwoordig erg streng.

Maar nu loop ik ff vast. Wat kan ik verder doen? Wet moet ik verder nog doen, wat is gangbaar/normaal/gewenst in dergelijke situaties? Ik weet het niet.

Ja, andere school zoeken, dat staat vast maar weet ff niet welke voor haar geschikt zou zijn.

Heb dit niet eerder aan de hand gehad. Mijn dochter heeft tot dusver ook nooit dit soort problemen gehad. Ze is verdrietig maar ook opgelucht dat ik voor haar ben opgekomen en dat ze van mij niet meer terug hoeft naar déze school.

Ze had net wat vriendschappen opgebouwd in haar klas maar dankzij dat meisje en de groepsdruk is ze nu door iedereen in haar klas uitgekotst terwijl ze dat niet heeft verdiend.

Ben kwaad, verdrietig maar ook ff met de handen in het haar.

Iemand?
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:dubiootje schreef op 16 december 2010 @ 11:53:

[...]

Niet mee eens. Het gaat erom dat dochter met plezier en zonder gepest te worden naar school kan gaan. Veranderen van school is een optie, maar ook daar kan ze weer gepest worden. Ze zal weerbaarder moeten worden. .Dit vind ik nergens op slaan. Vaak is er nauwelijks een reden tot pesten, hoe zou ze weerbaarder moeten worden? Ze heeft gewoon de pech al het 'imgao' van een slachtoffer te hebben en daar komt ze binnen haar huidige school moeilijk weer van af.
Kijk http://www.bobvandermeer.info/index.php ... &Itemid=88 eens, en dan de concept brief 1 en 2 en adviezen voor ouders.

Haal eruit wat voor jou van toepassing is, en kijk ook goed naar wat er van de ouders en school verwacht wordt wat zij doen.

Heb je hier al eerder melding van gemaakt? heb je de school al gelegenheid gegeven om e.e.a recht te zetten/ in te grijpen?

Succes
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Ik zou naar de huisarts gaan voor een ziekbriefje en dan nog eens gaan overleggen met de school. Ook zou ik contact opnemen met de ouders van de pester. Als je daar gehoor krijgt, kunnen jullie dit gezamelijk aanpakken.

Ondertussen kun je vast informeren bij andere scholen, maar ik zou toch eerst kijken of je het niet onderling kunt oplossen. Vooral ook omdat je de ouders nog niet hebt gesproken.
quote:Roelfien schreef op 16 december 2010 @ 11:42:

Tja, heel erg voor je dochter, maar ik vind dat je wel heel impulsief hebt gereageerd. Je hebt er vandaag pas voor het eerst melding van gemaakt op school en meteen haal je je dochter eraf.

Als je het echt zo erg vond, had je meteen moeten ingrijpen. Nu geef je de school niet eens de kans er iets aan te doen.

Ik denk dat je hier grote problemen mee kunt krijgen.Hier ben ik het helemaal mee eens.
quote:Philein schreef op 16 december 2010 @ 11:57:

[...]

Dit vind ik nergens op slaan. Vaak is er nauwelijks een reden tot pesten, hoe zou ze weerbaarder moeten worden? Ze heeft gewoon de pech al het 'imgao' van een slachtoffer te hebben en daar komt ze binnen haar huidige school moeilijk weer van af.Je vindt niet dat een kind dat maandenlang gepest wordt en er bijna aan onderdoor gaat, geholpen moet worden om weerbaarder te worden? Waarom niet? (Let wel, ik zeg niet dat ze op deze school moet blijven, mocht je dat zo hebben opgevat).
Ga in therapie!

[...]

Dit vind ik nergens op slaan. Vaak is er nauwelijks een reden tot pesten, hoe zou ze weerbaarder moeten worden? Ze heeft gewoon de pech al het 'imgao' van een slachtoffer te hebben en daar komt ze binnen haar huidige school moeilijk weer van af.

Iemand die halverwege het jaar van school verandert, daarvan raden haar klasgenoten ook binnen 1 seconde wat de reden daarvoor was hoor. Dat betekent echter niet dat ze automatisch wederom gepest zal worden, maar wel dat ze daar echt wel weten waarom ze geswitched is.

Sowieso plaats je haar op een nieuwe school ook in een kwetsbare positie, ze is nieuw dus buitenbeentje.

[...]

Dit vind ik nergens op slaan. Vaak is er nauwelijks een reden tot pesten, hoe zou ze weerbaarder moeten worden? Ze heeft gewoon de pech al het 'imgao' van een slachtoffer te hebben en daar komt ze binnen haar huidige school moeilijk weer van af.Ik ben zelf als kind heel veel (en heel erg) gepest. En er zal wel geen reden voor zijn geweest maar dat zag ik als kind niet. Op een gegeven moment zag ik wat zei tegen me zeiden. Ik wou dat ik (op jongere leeftijd) geleerd had om van me af te bijten. Ik wilde er op school ook niet over praten (en met mijn ouders ook niet) omdat ik bang was voor de gevolgen. Achteraf denk ik dat ik met een assertiviteitstraining oid al veel eerder had kunnen leren om voor mezelf op te komen. Dan had ik misschien ook niet al die tijd de nare dingen die de pestkoppen zeiden geloofd.
Dat klopt, een assertiviteitstraining kan helpen, maar ook weer averechts werken. Ik vind het lastig hier op te antwoorden. Op zo'n jonge leeftijd ben je nu eenmaal erg kwetsbaar en slaat bepaald gedrag vaak nergens op. Iedereen is onzeker en de één weet het uit te buiten, om er zelf beter van in een groep te liggen.
quote:dubiootje schreef op 16 december 2010 @ 11:59:

[...]

Je vindt niet dat een kind dat maandenlang gepest wordt en er bijna aan onderdoor gaat, geholpen moet worden om weerbaarder te worden? Waarom niet? (Let wel, ik zeg niet dat ze op deze school moet blijven, mocht je dat zo hebben opgevat).

Zeker moet een kind dat gepest wordt weerbaarder worden. Maar het moet niet zo zijn dat een slachtoffer in een schadelijke situatie gehouden wordt onder het mom van weerbaarder worden, terwijl de daders hun gang blijven gaan.

Ik neem aan dat dat ook niet is wat je bedoelt, maar het lijkt een beetje alsof je de oplossing van het probleem bij het slachtoffer legt, en dat is mi echt de omgekeerde wereld.
Dat vind ik dus ook Helenita. Gepeste kinderen zijn niet per definitie onzekere en zwakkere kinderen, is mijn ervaring. Zoals ik eerder al zei; pesten kan de meest onzinnige aanleidingen hebben.
Goed dat je haar meteen thuis gehouden hebt, de situatie is geëscaleerd voor haar. Nu kan ze zelf even tot rust komen en kan de school iets gaan doen met het probleem.

Ik vind de beslissing haar definitief van school te houden ook veel te snel. Natuurlijk heb je er geen spijt van, het is een korte termijn oplossing. Nu voelt je dochter zich opgelucht, maar het probleem is niet weg. Het probleem is nl. niet het pestende meisje alleen, maar ook jouw dochter. Ze zal meer weerbaar moeten worden. Wegrennen lost niets op, daarmee geef je haar alleen maar mee dat je beter kunt opgeven dan doorzetten.

Ik vind het wel jammer dat je niet schrijft hoe oud ze is.
ik weet niet meer waar maar ik heb niet zo heel lang geleden de uitkomst van een onderzoek gelezen waarin werd aangetoond dat kinderen die gepest werden baat hadden bij verplaatsen naar een andere school.

het zgn lik op stuk, confrontatie etc bleek niet goed te werken terwijl een kind dat op een andere school een nieuwe kans kreeg de mogelijkheid had om weer helemaal op te bloeien.

ik vind het echt goed wat je gedaan hebt.

wel denk ik dat het goed was om de boel in eerste instantie nog een kans te geven om opgelost te worden, bv door een gesprek met de ouders van dat meisje, met of zonder iemand van school en die kans is nu verkeken.

maar voor je dochter vind ik het super, ik wou dat mijn ouders dat vroeger voor mij gedaan hadden, had mij een volledige rot middelbare schooltijd kunnen besparen.
Maar hier had toch al veeeeeel eerder ingegrepen moeten worden?? Ik snap dat je hart breekt als je dochter thuis komt omdat ze gepest wordt (mijn hart breekt ook als leerlingen mij vertellen dat ze gepest worden omdat ik heel goed weet hoe het voelt) maar als het al zo lang speelt en je hebt niets gedaan dan moet je een school wel de kans geven om er wat aan te doen. Ook al wekken ze de indruk dat ze het niet zo hoog op nemen. Over 2 dagen is het kerstvakantie en had de dochter van TO 2 weken niet naar school gehoefd. TO had kunnen beloven dat ze pas weer terug hoefde als het opgelost was. Maar haar van school halen zonder na 1 keer melden dat ze gepest is vind ik te snel.
quote:kaetje schreef op 16 december 2010 @ 12:07:

Maar hier had toch al veeeeeel eerder ingegrepen moeten worden?? Ik snap dat je hart breekt als je dochter thuis komt omdat ze gepest wordt (mijn hart breekt ook als leerlingen mij vertellen dat ze gepest worden omdat ik heel goed weet hoe het voelt) maar als het al zo lang speelt en je hebt niets gedaan dan moet je een school wel de kans geven om er wat aan te doen. Ook al wekken ze de indruk dat ze het niet zo hoog op nemen. Over 2 dagen is het kerstvakantie en had de dochter van TO 2 weken niet naar school gehoefd. TO had kunnen beloven dat ze pas weer terug hoefde als het opgelost was. Maar haar van school halen zonder (overleg?) na 1 keer melden dat ze gepest is vind ik te snel.

Dat dus. Je had niet boos moeten worden op school, maar ze wel de kans moet geven om een oplossing te vinden ipv direct boos te worden en emotioneel zo'n grote beslissing te nemen. Dat wil niet zeggen dat ik je beschermdrang naar je dochter niet snap, maar het is gewoon geen overdachte en volwassen beslissing.

Haar vader, woont die bij jullie? Wat vindt die ervan?
quote:Claire01 schreef op 16 december 2010 @ 12:07:

ik weet niet meer waar maar ik heb niet zo heel lang geleden de uitkomst van een onderzoek gelezen waarin werd aangetoond dat kinderen die gepest werden baat hadden bij verplaatsen naar een andere school.

het zgn lik op stuk, confrontatie etc bleek niet goed te werken terwijl een kind dat op een andere school een nieuwe kans kreeg de mogelijkheid had om weer helemaal op te bloeien.

Ja maar.... wat zegt deze post nu. Je hebt het ergens gelezen, maar je weet niet wie dit onderzoek heeft uitgevoerd en wie het gepubliceerd heeft, hoeveel deelnemers er aan zo'n onderzoek mee deden en de mate van pestgedrag is m.i. ook niet te meten, want iedereen ervaart dit anders.
Eens met kaetje. Ik begrijp het, maar als het eerder niet gemeld is, is dit wat overhaast.

Wat nu te doen? (daar vraag je om). Vanmiddag, als je afgekoeld bent, de juf bellen en het probleem aankaarten, en iets in de trant van 'mijn reactie van vanmorgen laat zien hoe hoog het me zit.' Zoiets? Heb geen ervaring met dit soort dingen, maar ik denk dat het fijn is om zelf actief het probleem op te lossen door de eerste stap richting school weer te zetten. Wat denkt de rest?
Welke oplossingen bieden scholen nu eigenlijk? Ik heb nog nooit een adequate oplossing meegemaakt die op de lange termijn ook echt werk. Zeg nu zelf, leraren weten vaak ook niet wat ze er mee aan moeten. Helaas.
Ik vind het niet te snel; TO geeft aan dat dochter al maanden wordt gepest. Als docent(e) dit dan nog niet is opgevallen en/of heeft opgelost, geeft dit mijns inziens een teken van een incapabele docent(e).

Daar wil je je kind toch niet op school hebben?
Vind dat je goed gehandeld hebt, misschien wat impulsief, maar ik vind dat een school hier snel op hoort te reageren en als je die indruk niet krijgt moet je dochter dan nog langer door die hel gaan? Want gepest worden is vreselijk.

Heeft de school je iets verteld over het pestbeleid? Mijn kleine broertje heeft in een soortgelijke situatie gezeten en de school had gewoon geen pestbeleid, dat wist de directrice zelf te melden. In zulke gevallen is een andere school wel een goede oplossing. Natuurlijk kan een kind overal gepest worden, maar op een school die weet hoe die hier mee om moet gaan liggen de kansen op een leuke schooltijd een stuk hoger!

Verder geen tips, succes!
Cool dat je zo voor je dochter opkomt!

Maar haar direct van school afhalen is misschien een beetje een overhaaste beslissing.

Er was hier pasgeleden een ander "pesttopic" en daar heb ik, als vroeger-extreem-gepest ook op gereageerd.

Ik denk namelijk niet dat je er als gepest kind wat mee opschiet als je de situatie ontvlucht. In dit geval heeft jouw dochter aangegeven niet meer naar school te willen en heb jij gereageerd door haar er ook vanaf te halen. Ik denk niet dat je op deze manier van je dochter een sterke volwassene maakt. En reken maar dat je vaker in je leven in situaties terecht zult komen waarbij je liever zou willen vluchten.

Natuurlijk heb ik geen enkel idee hoever de pesterijen gingen, maar het het eerste wat bij mij opkomt is dat je niet verder gezocht hebt naar andere oplossingen dan vluchten.
Haal je haar er bij een nieuwe school ook gelijk af bij pesten?

Ik bedoel, dat kun je toch niet elke keer doen. Pesten is helaas een onderdeel van de "samenleving op een school". Wat het niet leuk maakt als jouw kind slachtoffer is.

Ik zou eerder gaan voor weerbaar maken dan vluchten.
Shala, ik vind dat je ontzettend impulsief gehandeld hebt, en nu dus verwachtingen gewekt hebt bij je dochter. Ik zou het terug draaien. Het is toch bijna kerstvakantie? Gewoon terug naar deze school en in de vakantie rustig naar oplossingen zoeken.

In je emotie heb je beslissingen genomen die niet echt handig zijn.

En ik vind het nogal wat om het eerst maanden te laten gaan en dat stante pede van de school een oplossing te verwachten.

Even rustig ademhalen en dingen op een rijtje zetten

Succes meid.
quote:dubiootje schreef op 16 december 2010 @ 11:53:

[...]

Niet mee eens. Het gaat erom dat dochter met plezier en zonder gepest te worden naar school kan gaan. Veranderen van school is een optie, maar ook daar kan ze weer gepest worden. Ze zal weerbaarder moeten worden. De ouders en de school kunnen hier natuurlijk ook een rol spelen, die moeten helpen kinderen te beschermen tegen pesten. Het kan goed zijn dat dochter er veel sterker van wordt op deze school te blijven, mits de nodige maatregelen worden genomen om haar te beschermen en het pestgedrag van de pestkop aan te pakken. Dan kan ze haar oude vriendschappen wellicht ook weer oppakken. Het is geen optie die ik op voorhand zou uitsluiten.Ach ja, we zijn er weer, kind moet weerbaarder worden! :puke: :puke:
Ik vind dat je de juist beslissing hebt genomen. Het is gemakkelijk gezegd dat je dochter weerbaarder moet worden, maar ga er maar aan staan om je staande te houden tegenover een hele groep, veel volwassenen krijgen dat ook niet voor elkaar en voor een kind is dat des te moeilijker.

Zelf zou ik niet kunnen leven met een overspannen kind, je wilt, per slot van rekening , dat ze gelukkig is.

Wat betreft de leerplicht? Er zijn tonnen uitgegeven om pesten aan de orde te stellen en die school moet zo onderhand weten dat ze dat niet zomaar kunnen laten rotten, daar gaat en leven aan kapot.

Ik kan me zo de kritiek voorstellen over wat ik zeg, maar een kind weerbaar maken in een onhoudbare situatie is gewoon te moeilijk.

Je kan aangeven dat je gelijk(en dat lijkt me verstandig) op zoek bent gegaan naar een andere school en dat je haar huiswerk laat maken(ook verstandig), dan valt er met een leerplichtambtenaar wel te praten. Het is waar dat ze tegenwoordig erg streng zijn, maar als je een goed verhaal hebt en laat blijken dat je er druk mee bent, dan is er geen man overboord en is die ambtenaar best wel bereid om met je mee te denken en wie weet , weet deze wel een gelijkwaardige school voor je dochter te vinden, of er wordt een praatje gemaakt op de huidige school van je kind en worden er oplossingen gezocht.

Het is echt niet zo erg dat je in dergelijke situaties ineens een boete of straf opgelegd krijgt, maar leg alles goed uit en geef aan dat het voor je dochter niet meer te doen was, dan komt het wel goed.
Ik vind je reactie overhaast, onbezonnen en lichtelijk hysterisch, maar wel heel erg begrijpelijk. Nee, het is niet leuk als je kind gepest wordt. Maar dit is de eerste melding richting school. Er is nog geen contact geweest met de "aanstichtster" of diens ouders. Er is nog nergens actie op ondernomen. Je gaat op hoge poten naar school en verwacht dat die a la minuut met een kant en klare oplossing aankomen voor iets waar ze tot op heden niet van op de hoogte waren.

Maak even pas op de plaats. Wat gebeurd er en wanneer en door wie. Waarom heeft dit ene meisje het gemunt op jouw dochter? Waarom volgt de rest? Je schrijft dat je dochter net wat vriendschappen in klas kreeg. Dat klinkt niet alsof je dochter tot nu toe erg goed in de groep lag of erg sociaal was. Kan het zijn dat je dochter sommige dingen ervaart als pesten terwijl die niet als zodanig waren bedoeld? En dat haar reactie daarop een rol speelt in wat er lijkt te gebeuren? Is je dochter weerbaar? Zit ze op het middelbare of is dit een basisschool?

Daarnaast: wat wil je van de school? Wat verwacht je? Krijgt het meisje dat jij aanwijst als schuldige ook nog recht op hoor en wederhoor van jou of heeft ze nu al afgedaan? Sta je nog open voor gesprek? Welke boodschap geef je je dochter nu mee? Weglopen als het moeilijk wordt? Nergens over praten en als het teveel wordt gewoon vertrekken? Je hoeft geen kans te geven op tot een oplossing te komen?

ik zeg niet dat je dochter niet gepest wordt. Ook niet dat er niets gebeurd is. Maar houd je hoofd koel en sta even stil voor je nog meer ondoordachte acties neemt. En ben eerlijk tegen jezelf, ook over je dochter. Een niet sociaal of niet weerbaar kind gaat ook op een andere school in de knel komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven