Werk & Studie alle pijlers

Douane in actie

20-02-2020 00:35 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allen,

Ik heb een vraag. Sinds kort kijk ik het programma douane in actie. Nu ben ik benieuwd wat voor opleidingen je voor dat werk gehad moet hebben. In de afleveringen komt bijv voor dat er bagage van reizigers wordt gecontroleerd en dat er vervolgens in gesprek met de reizigers verdachte situaties plaatsvinden. Er wordt dan vaak drugs of grote hoeveelheden geld gevonden etc. Maar ook zie je meer de gevaarlijkere situaties waarbij de douane een inval doet bij een loods waar mogelijk drugs verborgen wordt gehouden. De douane is dan altijd bewapend. En bij de vliegvelden worden ook honden getraind voor het ondersteunen van de douane.

Heeft iemand een idee wat voor verschillende mogelijkheden er zijn binnen de douane en hoe het zit met bijvoorbeeld verschillende niveaus? Op internet lees ik het een en ander maar dan gaat het toch vaak om administratief werk.

Ik ben benieuwd :)
Alle reacties Link kopieren
Zijn dat geen marechaussee? Geen idee ik ken t programma niet hoor
Alle reacties Link kopieren
Dat wat jij beschrijft lijkt mij ook marechaussee
Alle reacties Link kopieren
Nee. Douane en kmar zijn niet hetzelfde. Alhoewel de kmar wel bevoegd is om douanetaken te doen.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Echt he. 'Douane in actie' Eh is dat geen marechaussee? Nee dat is dus douane. Duh!
Alle reacties Link kopieren
https://werken.belastingdienst.nl/vakgebieden/douane

https://werken.belastingdienst.nl/conta ... lde-vragen

Hier staan alle functies, meest gestelde vragen en vacatures.

Ook kun je contact opnemen met iemand van werving en selectie douane.

Voor de meest voorkomende functie bij de Douane, die van Medewerker toezicht, is een vmbo- of mbo 3-diploma vereist.
Alle reacties Link kopieren
streepjesdekbed schreef:
20-02-2020 02:03
Echt he. 'Douane in actie' Eh is dat geen marechaussee? Nee dat is dus douane. Duh!
www.werkenbijdefensie.nl

:proud:
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
En alsof de kmar
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
En alsof de kmar ooit herkenbaar gefilmd mag worden. :facepalm:

Enig idee van hun taken?

Dacht ik al.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
20-02-2020 06:56
En alsof de kmar ooit herkenbaar gefilmd mag worden. :facepalm:

Enig idee van hun taken?

Dacht ik al.

Wat een hautaine opmerking. Alsof iedereen maar altijd alles moet weten. Dan zou dit forum niet hoeven bestaan hè?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
20-02-2020 07:13
Wat een hautaine opmerking. Alsof iedereen maar altijd alles moet weten. Dan zou dit forum niet hoeven bestaan hè?
Is toch gewoon logisch nadenken.

Mag je hautain vinden, hoor.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
20-02-2020 07:18
Is toch gewoon logisch nadenken.

Mag je hautain vinden, hoor.
Als je het echt belangrijk zou vinden dat iedereen iets weet over wat toevallig jouw kennisgebied is, zou je er iets over kunnen vertellen. Dit lijkt me een prima kans om deze kennisleemte van het publiek te vullen, als je er zo'n last van hebt dat niet iedereen alles weet. Praten wij jou op een ander moment wel weer bij over óns vak. Prachtig zo'n forum, steek je nog eens iets van op.
ldp wijzigde dit bericht op 20-02-2020 07:34
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Deze heb ik voor je opgezocht: https://www.nationaleberoepengids.nl/douanier

Het bewijst maar weer eens dat domme vragen stellen niet bestaan, domme antwoorden wel.
When I find a colour darker than black, I'll wear it. But until then, I'm wearing black!
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
20-02-2020 06:56
En alsof de kmar ooit herkenbaar gefilmd mag worden. :facepalm:

Enig idee van hun taken?

Dacht ik al.
Waarom zou de kmar niet herkenbaar in beeld mogen? Het is geen arrestatieteam ofzo.

Het zal van de functie afhangen, maar bij het merendeel van de functies kan het gewoon. Of ze het willen is een tweede...
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
20-02-2020 07:50
Waarom zou de kmar niet herkenbaar in beeld mogen? Het is geen arrestatieteam ofzo.

Het zal van de functie afhangen, maar bij het merendeel van de functies kan het gewoon. Of ze het willen is een tweede...
Dat laatste. Sommige (de meeste) teams mogen nooit in beeld en de rest wil niet.
Alles komt goed, alleen de rest niet
yasmijn schreef:
20-02-2020 06:56
En alsof de kmar ooit herkenbaar gefilmd mag worden. :facepalm:

Enig idee van hun taken?

Dacht ik al.
Het boeventeam (Speciale Bijstand) van de Douane komt ook niet herkenbaar in beeld.
De Douane gaat in ieder geval de komende jaren heel veel werven, ivm uitstroom van de oude garde maar ook de Brexit. Voor de functies die je vooral op tv ziet heb je minimaal vmbo-t nodig of mbo3.
Ik zag dat er nu even geen grote werving is voor toezichtsmedewerkers, maar die gaat zeker/heel waarschijnlijk wel weer komen dit jaar.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 20-02-2020 08:20
25.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
20-02-2020 08:17
De Douane gaat in ieder geval de komende jaren heel veel werven, ivm uitstroom van de oude garde maar ook de Brexit. Voor de functies die je vooral op tv ziet heb je minimaal vmbo-t nodig of mbo3.
Slim dus om dat programma nu te maken. Goeie wervingscampagne.
Ik heb 11 jaar lang bij de douane op Schiphol gewerkt. ben er inmiddels al een aantal jaar weg, maar hoe het toen bij ons was kon je gewoon solliciteren met mavo / havo / mbo vooropleiding.

Voor de douane opleiding zelf zaten we voor de ondersteunende functies (groepsfunctie B ) 12 weken intern in een conferentiecentrum op de Veluwe . Voor de vakopleiding (groepsfunctie C) was dat 16 weken. In die opleidingen werden we vakinhoudelijk opgeleid, ook tot Buitengewoon opsporings ambtenaar. De vragabaak cursussen zoals voor cites. strategische goederen en cultuur bv die kregen we als cursussen toen we al in dienst waren en afhankelijk van waar je interesse lag.

Maar nogmaals, ik praat over behoorlijk wat jaren geleden. of dat nu nog steeds zo is weet ik niet, want ben er in 2007 al weggegaan.
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
20-02-2020 06:56
En alsof de kmar ooit herkenbaar gefilmd mag worden. :facepalm:

Enig idee van hun taken?

Dacht ik al.
Er worden in dit programma en ook in andere programma's daadwerkelijk tegenwoordig speciale eenheden gefilmd.

Ze hebben bivakmutsen op om onherkenbaar te blijven. Ook delen ze bepaalde informatie van hun tactieken niet. Maar veel ook wel.
BigLizzie schreef:
20-02-2020 08:41
Ik heb 11 jaar lang bij de douane op Schiphol gewerkt. ben er inmiddels al een aantal jaar weg, maar hoe het toen bij ons was kon je gewoon solliciteren met mavo / havo / mbo vooropleiding.

Voor de douane opleiding zelf zaten we voor de ondersteunende functies (groepsfunctie B ) 12 weken intern in een conferentiecentrum op de Veluwe . Voor de vakopleiding (groepsfunctie C) was dat 16 weken. In die opleidingen werden we vakinhoudelijk opgeleid, ook tot Buitengewoon opsporings ambtenaar. De vragabaak cursussen zoals voor cites. strategische goederen en cultuur bv die kregen we als cursussen toen we al in dienst waren en afhankelijk van waar je interesse lag.

Maar nogmaals, ik praat over behoorlijk wat jaren geleden. of dat nu nog steeds zo is weet ik niet, want ben er in 2007 al weggegaan.
Volgens mij zit er nu helemaal geen intern deel meer bij. Drie maanden lessen, inclusief BOA, en dan de praktijk in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven