Werk & Studie alle pijlers

Dreigend conflict met baas

22-07-2009 21:31 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de topic titel al zegt, heb ik een dreigend conflict met mijn baas. Ik ga nl op eigen initiatief een master volgen (1 jaar, in de avond) en wil daarvoor studieverlof. Ik heb alles uitgezocht, geldende wetgeving, interne studiefaciliteitenregeling, gesprek met HRM. En alles wijst erop dat ik recht heb op studieverlof, het gaat dan om 4 uur per week. Ik heb waarschijnlijk ook recht op een tegemoetkoming in de studiekosten, maar voor mij is dat minder belangrijk. Voordat ik de papierwinkel in gang zette, heb ik eerst een gesprek gehad met mijn baas. Die op zijn zachtst gezegd onwelwillend was. Begreep niet waarom ik wilde studeren, dat ik immers al een studie had gedaan in die richting. En dat hij 4 uur studieverlof wel erg veel vond. Dat gesprek is beëindigd met de afspraak dat hij eea zou uitzoeken en we dan een week later een 2e gesprek hadden. Afijn week later 2e gesprek, dat was nog onaangenamer. Baas weigert pertinent de 4u studieverlof, want een collega gaat weg en we zitten midden in een voorbereiding. Ook budgettair was het lastig, want geen geld en ook nog eens tegenstrijdige berichten hierover. Als de tegemoetkoming in de studiekosten van het eigen budget zou gaan, dan zou hij dit ook weigeren. Als dit niet het geval is, dan vond hij het prima. Als het geld niet van het eigen budget ging, dan wilde hij wel ipv 50%, 75% van de studie betalen, als een soort van financiële compensatie, omdat hij geen studieverlof wil toekennen. Ik heb hierop gereageerd dat ik niets heb aan geld, want ik moet immers tijd hebben om te studeren en ik dus niet akkoord kon gaan met zijn voorstel. Heb toen zelf een tegenvoorstel gedaan, dat wanneer het budgettair niet haalbaar was, ik de studie prima zelf wil betalen, maar dan wel 4u studieverlof wilde. Nou dat was uitgesloten uiteraard. Hij gaf ook aan dat ik vorig jaar een bonus had gekregen en dat ik al een aantal cursussen had gedaan en hij dat ook meewoog in zijn besluit. Uiteraard heb ik hierop gereageerd door te zeggen dat die bonus toegekend is voor mijn prestaties van vorig jaar en niks te maken hebben met dit besluit, idem voor de cursussen. Nou baas vond dit dus niet. Bottom line hij wil geen 4u studieverlof toekennen.

De dag na het 2e gesprek, heb ik een gespreksverslag opgesteld en naar hem gemaild. Ook een kopie afgegeven bij HRM. Nu mailde hij terug, dat hij het verslag beschouwde als mijn interpretatie was van de gesprekken, maar dat het niet zijn interpretatie is. Overigens heeft baas zelf geen verslag gemaakt en naar mij verzonden. Een gespreksverslag is altijd gekleurd door degene die het geschreven heeft. Ik heb juist geprobeerd om het zo objectief mogelijk te houden en geen conclusies te trekken. Maar ook een gespreksverslag van de baas zal gekleurd zijn door zijn beeld. Het voelde alsof hij met dat zinnetje wilde zeggen, Magnolia, je liegt, wat je hier schrijft is niet voorgevallen. Zou me niks verbazen als hij ontkent dat hij bepaalde dingen gezegd heeft. Is nl al eerder gebeurd bij mij en bij collega's. En dan wordt het lastig, want het is zijn woord tegen dan van mij......

In deze kwestie staan we dus lijnrecht tegenover elkaar en ik weet niet meer wat ik moet doen. HRM support mij wel, maar is natuurlijk officieel de adviseur van mijn baas. Daarnaast weet ik dat als ik dit doorzet, het hard tegen hard wordt en baas het persoonlijk gaat spelen, door mij dingen te ontzeggen. Mij terugpakken zeg maar. Dit heb ik gezien bij collega's.

Ik heb al bij HRM aangekondigd, dat ik geen gesprekken met mijn baas voer zonder aanwezigheid van een HRM-er. Daarnaast wil ik ook reageren op de mail van baas, door te vragen naar een gespreksverslag van zijn kant. Ook ga in deze week het officiële papierwerk in orde maken en het verzoek officieel in dienen.

Wie heeft advies, of wie heeft er al eens eerder met dit bijltje gehakt? Ik heb nl het gevoel dat ik er alleen voor sta en geen echt goed advies kan inwinnen binnen de organisatie.
quote:liez75 schreef op 22 juli 2009 @ 22:27:

[...]

Lastig hoor. Ik snap ook echt wel dat je liever studieverlof hebt. Hij kan je overigens niet weigeren om 36 uur te gaan werken als je bijvoorbeeld een rooster van 4 x 8, 1 x 4 kiest. Dan werk je namelijk gewoon de 36 uren waar je formeel voor aangesteld bent. Maar dan kost het je dus je eigen verlof.

Nee ik heb inderdaad ook al begrepen dat hij 36u werken niet maag weigeren, maar wel kan "bepalen" hoe die 36u worden ingevuld. Terwijl ik juist heel graag een dag vrij zou willen hebben per week. Had zelf bedacht dat ik anders de ene 40u zou werken de en andere week 32u, dus om de week een dag vrij ben. Compensatie-uren kwijt zou wel balen zijn, maar ik heb het geluk dat ik een redelijk stuwmeer heb aan vakantiedagen, dus dat zou wel prettig zijn. Misschien is 36u gaan werken, wel de beste oplossing. Dan hoeft hij het geen studieverlof te noemen en zo heb ik toch nog wat meer tijd om te studeren.

Overigens dat aanbod van die financiële compensatie geldt alleen als het niet van ons eigen budget komt. Als het wel van ons eigen budget gaat, dan weigert hij dus ook een financiële compensatie.
Magnolia, er is neem ik aan binnen jouw instelling een opleidingsbudget. Die 4 uur van jou kosten geld. Veel meer waarschijnlijk dan een bijdrage in de studie kosten. Jouw baas kan best besluiten dat hij dat geld niet voor deze, voor hem niet erg belangrijke, opleiding wil inzetten. Misschien moet je voorstellen om de 4 uur per week onbetaald verlof te nemen. Dan wordt bezwaar maken voor je baas vast een stuk lastiger.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:magnolia81 schreef op 22 juli 2009 @ 22:09:

Even een vraag (stond ook al in de OP), zou het verstandig zijn om mijn baas terug te mailen, met het verzoek om een gespreksverslag van zijn kant? Om in ieder geval op de hoogte te zijn, zodat ik niet verrast word?

Volgende keer kan je ook zijn feedback vragen eventuele wijzigingen en/of toevoegingen versturen met beider handtekening.

Is de baas normaal gesproken goed benaderbaar? Zo ja zou ik, wederom vriendelijk, op hem afstappen om het hem te vragen. Zeg vervolgens dat je het nog op mail zet.
Ow wacht, beter lezen kan ook helpen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Als ik het goed begrepen heb krijg je van je baas een vergoeding van 50 % voor die cursus ondanks dat hij geen meerwaarde heeft voor je functie. Maar dat is niet genoeg, je wilt ook nog die 4 uur. Dat is bij een fulltime werkweek 10 % productieverlies voor je baas. En bij een parttime job nog méér!

Je kost je baas dus een hoop geld tegen nauwelijks meerwaarde. Logisch dat hij nee zegt.

Er is recht, er is een CAO en er is redelijkheid. Misschien moet je het eens van zijn kant bekijken. En blij zijn dat hij de helft wil betalen.
maar als hij aanbiedt 75% te vergoeden zou ik je dat aanraden aan te pakken met 2 handen. Kun je niet voor 10% ontslag nemen?

Ik zou niet doorpakken op die uren studieverlof, dan kun je volgens mij meteen een andere baan zoeken...

Succes met je studie!
quote:Bronny schreef op 22 juli 2009 @ 22:45:

Als ik het goed begrepen heb krijg je van je baas een vergoeding van 50 % voor die cursus ondanks dat hij geen meerwaarde heeft voor je functie. Maar dat is niet genoeg, je wilt ook nog die 4 uur. Dat is bij een fulltime werkweek 10 % productieverlies voor je baas. En bij een parttime job nog méér!

Je kost je baas dus een hoop geld tegen nauwelijks meerwaarde. Logisch dat hij nee zegt.

Er is recht, er is een CAO en er is redelijkheid. Misschien moet je het eens van zijn kant bekijken. En blij zijn dat hij de helft wil betalen.

Nou dat is het em juist HIJ vindt dat er geen meerwaarde is, maar die is er wel (HRM heeft dit zelf aangegeven), niet alleen voor hem, maar ook voor het ministerie en het rijk! Zoals ik hieronder al schreef, gaat het mij niet om geld. Ik wil de studie prima zelf betalen, ik vind die 4u studieverlof het belangrijkst.

Overigens "krijg" ik alleen die tegemoetkoming als het geld niet van ons eigen budget gaat, dus het is helemaal niet zeker of hij daar eventueel ja op gaat zeggen.
quote:timmy schreef op 22 juli 2009 @ 23:08:

maar als hij aanbiedt 75% te vergoeden zou ik je dat aanraden aan te pakken met 2 handen. Kun je niet voor 10% ontslag nemen?

Ik zou niet doorpakken op die uren studieverlof, dan kun je volgens mij meteen een andere baan zoeken...

Succes met je studie!Ontslag nemen is nu even geen goed idee. Ik ben wel al opzoek naar een andere baan, binnen het Rijk. Maar lees mijn vorige post even daar staat dat het dus niet eens zeker is dat hij financieel wil bijdragen.
quote:domnaiefmutsje schreef op 22 juli 2009 @ 22:37:

[...]

Volgende keer kan je ook zijn feedback vragen eventuele wijzigingen en/of toevoegingen versturen met beider handtekening.

Is de baas normaal gesproken goed benaderbaar? Zo ja zou ik, wederom vriendelijk, op hem afstappen om het hem te vragen. Zeg vervolgens dat je het nog op mail zet.Helaas baas is nooit goed benaderbaar. Ik was na het 2e gesprek ook nogal overdonderd, omdat ik dacht dat we wel tot een goede oplossing zouden komen.
Waarom heb je het niet eerst met je baas besproken dat je die studie wilde gaan volgen maar zet je hem voor een voldongen feit en ook nog eens met de 'eis' voor studieverlof en betaling.
Ook ik ben bekend met de regelingen van het rijk en studiefaciliteiten zijn geen recht. Je schrijft zelf al dat het bijzonder slecht uit komt voor je baas omdat er een heel drukke periode aan komt. Ik kan me best voorstellen dat hij dan helemaal niet zit te wachten op iemand die minder uren wil gaan draaien. Studie is allemaal wel leuk, maar het werk moet ook gewoon nog gedaan worden. Wellicht is er meer bespreekbaar als je niet nu in september maar bijvoorbeeld in januari met je opleiding begint.
quote:ElleMichelle schreef op 23 juli 2009 @ 07:33:

Waarom heb je het niet eerst met je baas besproken dat je die studie wilde gaan volgen maar zet je hem voor een voldongen feit en ook nog eens met de 'eis' voor studieverlof en betaling.Ik heb met mijn baas besproken dat ik wilde gaan studeren, dit komt dus niet uit de lucht vallen.
quote:nummerzoveel schreef op 23 juli 2009 @ 07:56:

Ook ik ben bekend met de regelingen van het rijk en studiefaciliteiten zijn geen recht. Je schrijft zelf al dat het bijzonder slecht uit komt voor je baas omdat er een heel drukke periode aan komt. Ik kan me best voorstellen dat hij dan helemaal niet zit te wachten op iemand die minder uren wil gaan draaien. Studie is allemaal wel leuk, maar het werk moet ook gewoon nog gedaan worden. Wellicht is er meer bespreekbaar als je niet nu in september maar bijvoorbeeld in januari met je opleiding begint.

Ja het is een recht, dat weet ik. En ik ben ook echt wel bereid om water bij de wijn te doen en zal ook zeker flexibel zijn en uiteraard gewoon mijn werk doen.

Inmiddels ben ik erachter dat mijn baas, advies heeft gevraagd aan een directe collega van mij en deze directe collega de tekst voor het mailtje wat mijn baas aan mij heeft gestuurd, gedicht heeft. Mijn baas heeft de tekst letterlijk overgenomen.

Ik ben van plan om na het weekend nog een keer het gesprek aan te gaan met mijn baas
Ik werk niet bij het Rijk, maar wel bij de overheid.

Een paar jaar geleden ging ik van 24 uur in de week naar 32 uur. Er ging een collega weg en er kwamen van hem wat uren vrij. Hij functioneerde echter net een tandje hoger. Mijn toenmalige chef vertelde me dat er van mij werd verwacht dat ik nu een opleiding ging doen die die collega ook had (ondanks dat ik al een opleiding op dat gebied had en mijn verantwoordelijkheden verder niet uitgebreid werden).

Ik kreeg de opleiding (à ¤ 3150,00) voor 75% vergoed. Dat hield dus in dat ik dus nog ¤ 787,50 zelf moest betalen + (25 % van) de kosten van de boeken.

Het enige studieverlof dat ik had was 7,2 uur in twee weken, de dag dat ik dus naar school ging. Voor de rest heb ik zelf moeten studeren. Als ik dan vrij wilde voor een tentamen moest ik dat toch echt van mijn eigen vrije uren doen...

Let wel: dit was een opleiding die mij werd opgelegd!

Omdat ik kon aantonen dat de opleiding heel veel raakvlakken had met de opleiding die ik al had afgerond, mocht ik na mijn propedeuse stoppen (en daar was ik heeeeeeeeeeel erg blij mee... want een vreselijk saaie studie)

Jij wilt zelf die studie volgen. Ik zou in dit geval akkoord gaan met de zoveel % vergoeding van je studie en ik zou tijdelijk 36 uur per week gaan werken.

Op het moment dat je baas het van je verwacht ligt het anders, maar dat is op dit moment niet aan de orde.
Het is inderdaad geen verplichte studie. Zoals ik al eerder schreef is het helemaal niet zeker dat ik een tegemoetkoming krijg in de studiekosten..... dus voor hetzelfde geldt, sta ik met lege handen. En ik heb het gevoel dat welke kant het ook uit gaat, ik altijd aan het kortste eind trek
quote:magnolia81 schreef op 23 juli 2009 @ 10:40:

Het is inderdaad geen verplichte studie. Zoals ik al eerder schreef is het helemaal niet zeker dat ik een tegemoetkoming krijg in de studiekosten..... dus voor hetzelfde geldt, sta ik met lege handen. En ik heb het gevoel dat welke kant het ook uit gaat, ik altijd aan het kortste eind trek

Ik denk dat je gelijk hebt gezien de manier waarop je dit nu aanpakt. Waarom drijf je de zaak zo op de spits en waarom haal je er allerlei zaken bij die totaal niet relevant zijn, zoals het het feit dat je leidinggevende heeft overlegd met zijn collega?

Nummerzoveel heeft natuurlijk volkomen gelijk: het is geen recht. Daarnaast beslist je leidinggevende en niet een afdeling HRM. Die zijn tenslotte niet gebonden aan het budget waar je leidinggevende het mee moet zien te rooien. Het lijkt me verstandig om goed te luisteren naar de bezwaren van je leidinggevende en vervolgens subtiel te onderzoeken of jullie mogelijk tot elkaar kunnen komen. De zaak verder laten escaleren is in niemands belang.
Is het studieverlof betaald of onbetaald?

Als het betaald is, zit ik echt met mijn oren te klapperen. Er zal ongetwijfeld een verschil in beloning zijn, maar ik werk in de commerciele handel en ik moet mijn opleidingen (die alleen betaald worden door werkgever als deze absoluut noodzakelijk zijn om je werk goed te kunnen doen) in eigen tijd doen. Dus ook de lessen in het opleidingsinstituut. Ik krijg alleen vrij voor de examens. En dan ook niet de hele dag, maar de uren die het examen duurt en reistijd naar locatie. En als ik vrij wil nemen om te studeren of me rustig in de ochtend wil voorbereiden op het examen in de middag en het komt mijn werkgever niet uit, dan heb ik dikke pech en word ik gewoon op mijn werk verwacht.

Voor to: vervelend dat het een conflict is geworden, ik zou echt mijn best doen het niet verder te laten escaleren, omdat het nav wat je schrijft over het terugpakken, er inderdaad op lijkt dat je hoe dan ook aan het korste eind zult trekken. Zijn geld en tijd echt de redenen dat hij het studieverlof niet wil toekennen of speelt er naar je weet, meer?
quote:wuiles schreef op 23 juli 2009 @ 20:09:

[...]

Ik denk dat je gelijk hebt gezien de manier waarop je dit nu aanpakt. Waarom drijf je de zaak zo op de spits en waarom haal je er allerlei zaken bij die totaal niet relevant zijn, zoals het het feit dat je leidinggevende heeft overlegd met zijn collega?

Nummerzoveel heeft natuurlijk volkomen gelijk: het is geen recht. Daarnaast beslist je leidinggevende en niet een afdeling HRM. Die zijn tenslotte niet gebonden aan het budget waar je leidinggevende het mee moet zien te rooien. Het lijkt me verstandig om goed te luisteren naar de bezwaren van je leidinggevende en vervolgens subtiel te onderzoeken of jullie mogelijk tot elkaar kunnen komen. De zaak verder laten escaleren is in niemands belang.Ik schrijf ook nergens dat het geen recht is studieverlof, want het lijkt nu net alsof ik allerlei dingen eis, wat niet zo is. Ik heb 2 pogingen gedaan om heel open met mijn baas hierover te praten en ben de gesprekken ook heel open ingegaan. Mijn baas mag uiteraard advies inwinnen bij anderen, net als ik. Ik ben er inmiddels achter dat een tegemoetkoming niet betaald wordt van het afdelingsbudget, maar van een algemeen potje van de directie. Ik heb aangegeven dat ik mijn baas echt wel begrijp. Ik kan hier niet teveel in detail treden over zijn exacte redenen, omdat het anders erg herkenbaar wordt. Maar het een sluit het ander niet uit. Vandaag heb ik ook gesproken met diezelfde collega, die aangaf ook met mijn baas te hebben gepraat hierover. En mij adviseerde om een officiële aanvraag in te dienen, zodat mijn baas officieel kan reageren. De uitkomst staat uiteraard al vast, hij gaat niet akkoord. Mij rest dan alleen nog maar de gang naar de directeur. En dan ben ik dus persona non grata in de ogen van mijn baas en kan ik opzoek naar wat anders. Collega beaamde dit ook, gezien het feit dat het om mijn baas gaat. Mij ontslaan zal niet gebeuren, maar het werk zal mij vrijwel onmogelijk gemaakt worden. Kortom ik sta met lege handen en eindig linksom of rechtsom met niks. Overigens is HRM in deze wat mij betreft wel een partij, HRM adviseert nl mijn baas en geeft aan wat het beleid is van het ministerie als medewerkers op eigen initiatief een studie volgen.
anoniem_20422 wijzigde dit bericht op 23-07-2009 21:03
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:Bagheera schreef op 23 juli 2009 @ 20:31:

Is het studieverlof betaald of onbetaald?

Als het betaald is, zit ik echt met mijn oren te klapperen. Er zal ongetwijfeld een verschil in beloning zijn, maar ik werk in de commerciele handel en ik moet mijn opleidingen (die alleen betaald worden door werkgever als deze absoluut noodzakelijk zijn om je werk goed te kunnen doen) in eigen tijd doen. Dus ook de lessen in het opleidingsinstituut. Ik krijg alleen vrij voor de examens. En dan ook niet de hele dag, maar de uren die het examen duurt en reistijd naar locatie. En als ik vrij wil nemen om te studeren of me rustig in de ochtend wil voorbereiden op het examen in de middag en het komt mijn werkgever niet uit, dan heb ik dikke pech en word ik gewoon op mijn werk verwacht.

Voor to: vervelend dat het een conflict is geworden, ik zou echt mijn best doen het niet verder te laten escaleren, omdat het nav wat je schrijft over het terugpakken, er inderdaad op lijkt dat je hoe dan ook aan het korste eind zult trekken. Zijn geld en tijd echt de redenen dat hij het studieverlof niet wil toekennen of speelt er naar je weet, meer?Studieverlof is bij het Rijk betaald. Mijn baas vindt 4u studieverlof per week gewoon veel. Hij is nogal ouderwets in dit soort dingen. Ik werk in een hele specifieke werkomgeving waar het ineens heel hectisch kan worden door gebeurtenissen en ik denk (maar dat weet ik niet zeker) dat hij vindt/denkt dat hij niet op mij kan rekenen als het erop aan komt. Het is nl zo dat als het werk het vereist ik zeker wel me in zal zetten en gewoon mijn werk zal doen, ongeacht of dat nu net op mijn vrije dag is.
Ik denk dat het grotendeels aan jezelf zal liggen of deze situatie escaleert of niet. Ik citeer Wuiles: Het lijkt me verstandig om goed te luisteren naar de bezwaren van je leidinggevende en vervolgens subtiel te onderzoeken of jullie mogelijk tot elkaar kunnen komen. De zaak verder laten escaleren is in niemands belang.
als je die studie echt graag wilt doen, zou ik me niet zo druk maken om de studietijd. wat is nou vier uur per week? zou voor mij echt geen reden zijn om de boel zo op de spits te drijven.
quote:nummerzoveel schreef op 23 juli 2009 @ 21:00:

Ik denk dat het grotendeels aan jezelf zal liggen of deze situatie escaleert of niet. Ik citeer Wuiles: Het lijkt me verstandig om goed te luisteren naar de bezwaren van je leidinggevende en vervolgens subtiel te onderzoeken of jullie mogelijk tot elkaar kunnen komen. De zaak verder laten escaleren is in niemands belang.Dat subtiel onderzoeken heb ik gedaan en helaas die kans zit er niet in. Baas blijft bij zijn standpunt.
Bedankt voor jullie reacties.

Zoals ik hieronder al schreef, ziet het er naar uit dat ik kan "kiezen" uit niks of niks, en tja dan wordt het dus ook niks. Ik ben zeker niet uit op een escalatie met mijn baas, omdat mijn positie onhoudbaar wordt, de werkrelatie dan verpest wordt en de afdeling er ook onder zal lijden. Het officiële papierwerk indienen heeft ook weinig zin, aangezien ik al weet dat mijn baas het verzoek zal afwijzen. Naar de directeur stappen, betekent gewoon zelfmoord op de afdeling. En tja dat is het me niet waard. Bovendien heeft mijn baas een heel uitgebreid netwerk en is in staat om mij zwart te maken. Ja klinkt kinderachtig, maar dat heb ik meegemaakt bij een collega.

Dus waarschijnlijk zal ik in de loop van volgende week, naar mijn baas gaan, aangeven dat ik (voorlopig) geen officiële aanvraag zal indienen. Voor mezelf heb ik bedacht dat ik gewoon ga studeren (niet studeren is geen optie) en ik mijn compensatie-uren/verlof-uren ga inzetten om regelmatig een dag vrij te nemen, zodat ik kan studeren.
quote:magnolia81 schreef op 23 juli 2009 @ 20:56:

[...]

Mij rest dan alleen nog maar de gang naar de directeur. En dan ben ik dus persona non grata in de ogen van mijn baas en kan ik opzoek naar wat anders. Collega beaamde dit ook, gezien het feit dat het om mijn baas gaat. Mij ontslaan zal niet gebeuren, maar het werk zal mij vrijwel onmogelijk gemaakt worden. .Ik zou in dit geval ook eieren voor mijn geld kiezen en afzien van een officieel verzoek om studieverlof. Je moet toch iedere dag naar je werk en als je dat in die sfeer moet doen...... heel veel succes met je studie (en met je baas, hij klinkt niet fijn)
Ik zou het verzoek wel indienen. Dan krijg je in ieder geval je studie betaald.

Voor studieverlof zou ik dan vrije dagen gebruiken. Een vrije dag opnemen, daar kan je baas geen bezwaar tegen hebben.

Hebben jullie ook de mogelijkheid om vrije dagen te kopen?

Dan kan je het uitgespaarde studiegeld gebruiken om extra vrije dagen te kopen, zodat je toch nog vakantiedagen hebt om bij te tanken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven