Werk & Studie alle pijlers

Dreigend conflict met baas

22-07-2009 21:31 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de topic titel al zegt, heb ik een dreigend conflict met mijn baas. Ik ga nl op eigen initiatief een master volgen (1 jaar, in de avond) en wil daarvoor studieverlof. Ik heb alles uitgezocht, geldende wetgeving, interne studiefaciliteitenregeling, gesprek met HRM. En alles wijst erop dat ik recht heb op studieverlof, het gaat dan om 4 uur per week. Ik heb waarschijnlijk ook recht op een tegemoetkoming in de studiekosten, maar voor mij is dat minder belangrijk. Voordat ik de papierwinkel in gang zette, heb ik eerst een gesprek gehad met mijn baas. Die op zijn zachtst gezegd onwelwillend was. Begreep niet waarom ik wilde studeren, dat ik immers al een studie had gedaan in die richting. En dat hij 4 uur studieverlof wel erg veel vond. Dat gesprek is beëindigd met de afspraak dat hij eea zou uitzoeken en we dan een week later een 2e gesprek hadden. Afijn week later 2e gesprek, dat was nog onaangenamer. Baas weigert pertinent de 4u studieverlof, want een collega gaat weg en we zitten midden in een voorbereiding. Ook budgettair was het lastig, want geen geld en ook nog eens tegenstrijdige berichten hierover. Als de tegemoetkoming in de studiekosten van het eigen budget zou gaan, dan zou hij dit ook weigeren. Als dit niet het geval is, dan vond hij het prima. Als het geld niet van het eigen budget ging, dan wilde hij wel ipv 50%, 75% van de studie betalen, als een soort van financiële compensatie, omdat hij geen studieverlof wil toekennen. Ik heb hierop gereageerd dat ik niets heb aan geld, want ik moet immers tijd hebben om te studeren en ik dus niet akkoord kon gaan met zijn voorstel. Heb toen zelf een tegenvoorstel gedaan, dat wanneer het budgettair niet haalbaar was, ik de studie prima zelf wil betalen, maar dan wel 4u studieverlof wilde. Nou dat was uitgesloten uiteraard. Hij gaf ook aan dat ik vorig jaar een bonus had gekregen en dat ik al een aantal cursussen had gedaan en hij dat ook meewoog in zijn besluit. Uiteraard heb ik hierop gereageerd door te zeggen dat die bonus toegekend is voor mijn prestaties van vorig jaar en niks te maken hebben met dit besluit, idem voor de cursussen. Nou baas vond dit dus niet. Bottom line hij wil geen 4u studieverlof toekennen.

De dag na het 2e gesprek, heb ik een gespreksverslag opgesteld en naar hem gemaild. Ook een kopie afgegeven bij HRM. Nu mailde hij terug, dat hij het verslag beschouwde als mijn interpretatie was van de gesprekken, maar dat het niet zijn interpretatie is. Overigens heeft baas zelf geen verslag gemaakt en naar mij verzonden. Een gespreksverslag is altijd gekleurd door degene die het geschreven heeft. Ik heb juist geprobeerd om het zo objectief mogelijk te houden en geen conclusies te trekken. Maar ook een gespreksverslag van de baas zal gekleurd zijn door zijn beeld. Het voelde alsof hij met dat zinnetje wilde zeggen, Magnolia, je liegt, wat je hier schrijft is niet voorgevallen. Zou me niks verbazen als hij ontkent dat hij bepaalde dingen gezegd heeft. Is nl al eerder gebeurd bij mij en bij collega's. En dan wordt het lastig, want het is zijn woord tegen dan van mij......

In deze kwestie staan we dus lijnrecht tegenover elkaar en ik weet niet meer wat ik moet doen. HRM support mij wel, maar is natuurlijk officieel de adviseur van mijn baas. Daarnaast weet ik dat als ik dit doorzet, het hard tegen hard wordt en baas het persoonlijk gaat spelen, door mij dingen te ontzeggen. Mij terugpakken zeg maar. Dit heb ik gezien bij collega's.

Ik heb al bij HRM aangekondigd, dat ik geen gesprekken met mijn baas voer zonder aanwezigheid van een HRM-er. Daarnaast wil ik ook reageren op de mail van baas, door te vragen naar een gespreksverslag van zijn kant. Ook ga in deze week het officiële papierwerk in orde maken en het verzoek officieel in dienen.

Wie heeft advies, of wie heeft er al eens eerder met dit bijltje gehakt? Ik heb nl het gevoel dat ik er alleen voor sta en geen echt goed advies kan inwinnen binnen de organisatie.
quote:magnolia81 schreef op 23 juli 2009 @ 20:59:

[...]

Studieverlof is bij het Rijk betaald. Mijn baas vindt 4u studieverlof per week gewoon veel. Hij is nogal ouderwets in dit soort dingen. Ik werk in een hele specifieke werkomgeving waar het ineens heel hectisch kan worden door gebeurtenissen en ik denk (maar dat weet ik niet zeker) dat hij vindt/denkt dat hij niet op mij kan rekenen als het erop aan komt. Het is nl zo dat als het werk het vereist ik zeker wel me in zal zetten en gewoon mijn werk zal doen, ongeacht of dat nu net op mijn vrije dag is.

Dat lijkt me een de-escalerende insteek ja

4 uur betaald studieverlof voor een onnodige studie, mooie CAO heb je. Jammer van dat soort regelingen is dat mensen wel hun weg vinden om er onderuit te komen. Rijksambtenaren zijn nauwelijks te ontslaan en hebben een scala aan rechten, en dat betekent heel simpel dat je geen leidinggevende functie krijgt bij diezelfde rijksoverheid als je niet geleerd hebt daar uitwegen voor te vinden. Mensen het leven onmogelijk maken, bijvoorbeeld. En daar sta je dan met je rechten.
Inmiddels weer wat meer info, die wellicht een ander licht laat schijnen op de zaak. Het blijkt dat baas niet gemandateerd is om dit verzoeken af te wijzen, moet de directeur dus doen. Wel heb ik besloten om het verzoek niet nu in te dienen, aangezien iedereen die er over gaat op vakantie is, directeur en HRM-hoofd.

Bagheera: mijn baas is inderdaad geen fijne man om voor te werken en dat is nog een understatement
quote:rider schreef op 24 juli 2009 @ 12:49:

[...]

Dat lijkt me een de-escalerende insteek ja

4 uur betaald studieverlof voor een onnodige studie, mooie CAO heb je. Jammer van dat soort regelingen is dat mensen wel hun weg vinden om er onderuit te komen. Rijksambtenaren zijn nauwelijks te ontslaan en hebben een scala aan rechten, en dat betekent heel simpel dat je geen leidinggevende functie krijgt bij diezelfde rijksoverheid als je niet geleerd hebt daar uitwegen voor te vinden. Mensen het leven onmogelijk maken, bijvoorbeeld. En daar sta je dan met je rechten.Tja er is duidelijk een verschil in gelijk hebben en gelijk krijgen. En dan kan ik er inderdaad nog zoveel recht op hebben. Hoge heren vallen elkaar bijna nooit af........ Maar goed ik ga mijn tijd nemen en even afwachten hoe de hazen lopen, want heel heel misschien valt het toch nog gunstig uit voor me. En ondertussen door solliciteren, want ik kwijn hier weg
quote:magnolia81 schreef op 24 juli 2009 @ 12:55:

[...]

Tja er is duidelijk een verschil in gelijk hebben en gelijk krijgen.Carriere maak je doordat je weet hoe je gelijk krijgt. Je leidinggevende zal dat trucje inmiddels wel geleerd hebben.quote:En dan kan ik er inderdaad nog zoveel recht op hebben. Hoge heren vallen elkaar bijna nooit af........omg, dat vakbondsgelul is zoooo 1980.quote:Maar goed ik ga mijn tijd nemen en even afwachten hoe de hazen lopen, want heel heel misschien valt het toch nog gunstig uit voor me. En ondertussen door solliciteren, want ik kwijn hier wegDan moet je idd wegwezen.
quote:rider schreef op 24 juli 2009 @ 14:03:

[...]

Carriere maak je doordat je weet hoe je gelijk krijgt. Je leidinggevende zal dat trucje inmiddels wel geleerd hebben.

En ik heb dat trucje, helaas, nog niet geleerd

[...]

omg, dat vakbondsgelul is zoooo 1980.

Hahaha, is maar goed dat ik van 1981 ben, maar goed in dit geval klopt het als een bus. Een jaar of wat geleden hebben de mensen op de afdeling geprobeerd om de baas te wippen, maar dit is dus niet gelukt

[...]

Dan moet je idd wegwezen.Daar ben ik ook heel hard mee bezig
Even een update. Ik heb het hele verhaal even laten rusten, maar wel even mijn voelsprieten uitgezet. Vlak voor mijn vakantie heb ik een formeel verzoek ingediend. Uiteraard lag er na mijn vakantie een kopie van het formulier in mijn postvak met een afwijzing. Het origineel ligt nu bij HRM, die nu een notitie aan het schrijven is voor de directeur. HRM vindt het nl belachelijk dat mijn baas eigenstandig en niet op basis van vastgestelde criteria mijn verzoek afwijst.

Mijn baas heb ik al een tijd niet gesproken vanwege de vakanties maar de sfeer tussen ons is weer zoals die was.

Ben inmiddels begonnen met mijn studie en verder wacht eea rustig af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven