Werk & Studie alle pijlers

Eeuwig student

24-02-2010 14:05 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat ben ik dus. Of beter gezegd: ik begin het te worden. Inmiddels ben ik al voor het 8e jaar aan het studeren. En ik ben het zat. Mijn studies an sich niet -die zijn erg interessant- maar ik wil gewoon een diploma.

(Overigens, ik ben geen 8e jaars van dezelfde studie. Ik doe 2 studies waarbij ik 5e en 3e jaars ben)

Wat ik op zijn zachts gezegd ook niet motiverend vind, is dat ik inmiddels iedereen om me heen zie afstuderen. En daar zitten ook mensen bij waarvan ik denk: ik ben toch echt niet dommer.... maar zo voel ik me inmiddels wel. Beter gezegd: loser. En dat helpt niet bepaald bij het studeren.

Is dit herkenbaar, en zo ja, wat kan ik er tegen doen. (behalve mezelf niet meer vergelijken, lekker obvious).
Ach...je kunt je hele leven nog werken.
Gewoon doorgaan. Als je al 3e en 5e jaar bent, dan ben je er toch bijna? Scriptie schrijven en nog even doorbijten.

Ik herken het overigens wel hoor.. ik ben bezig aan mijn 7e jaar, maar houd me zelf voor dat dit het allerlaatste jaar is

En verder probeer jezelf te motiveren met leuke dingen. (Misschien moet ik tip ook nog maar eens aan mezelf geven, want momenteel denk ik 24/7 aan school).
Ach, ik ben al 12de jaars student (begonnen in september 1998). Nou moet ik eerlijk zeggen dat hier een goede reden voor is.

Ik werd namelijk ziek aan het eind van mijn vorige studie en hierdoor was het beroep waarvoor ik leerde niet echt meer een optie voor mij. Dus ben ik vlak voor het afstuderen gestopt. Ik moest alleen nog maar stage en afstuderen, maar ben toch aan een nieuwe studie begonnen. Nu ben ik dus 31, maar als het goed is ben ik binnen nu en 2 maanden wel afgestudeerd.
Semper ubi sub ubi
Kun je je studie bekostigen middels bijbaantjes of heb je nu ook voor het 8e jaar op rij geleend? Daar zou ik me eerder druk om maken dan dat ik zo lang aan het studeren ben....

tijd zat om te werken...:)
Geloof niet dat ik het helemaal begrijp. Ben je dan helemaal met een studie gestopt en met een andere begonnen? Als je twee studies tegelijk doet zou je toch 5e jaars zijn? Of levert het volgen van twee studies een flinke vertraging op?

Is het in ieder geval niet handig om je op het afronden van in ieder geval een studie te richten?
Ik hoef niet eens zoveel meer nee. In totaal nog maar 45 punten voor 2 diploma's en dan nog 2 scripties. Maar aangezien ik ook geen stufi meer krijg moet ik dus wel erg veel werken. (24-28u p/w).

En ik wil ook nog een master gaan doen (nu nog bezig met de bachelors). Maar ik voel me gewoon een ontzettende faalhaas op het moment, ik zie echt een hoop mensen én binnen de tijd, én niet na tig keer studieswitchen gewoon makkelijk dat diploma halen.

Ik maak er vast een te groot drama van. Jaloezie is niet echt een fijne eigenschap. Ik vergelijk mezelf met anderen en vervolgens kom ik er altijd negatiever uit. Kreun.
quote:gelukkigmeisje schreef op 24 februari 2010 @ 14:12:

Kun je je studie bekostigen middels bijbaantjes of heb je nu ook voor het 8e jaar op rij geleend? Daar zou ik me eerder druk om maken dan dat ik zo lang aan het studeren ben....

tijd zat om te werken...:)Ik kan niet meer lenen.
Ik doe ook 2 studies; ben van allebei tweedejaars. Laatst vroeg mijn tutor van de ene studie me in een gesprek naar aanleiding van de vertraging die ik heb opgelopen: "Hoelang was je in eerste instantie van plan om erover te doen, toen je begon?"

'Nou ja, een jaar of zes, zeven ongeveer, denk ik.'

Toen zei die: "Nou, dat is al korter dan de meeste studenten met 1 studie erover doen, dus ik zou me niet teveel zorgen maken."
Liever elitair dan een pauper!
nou ja...zolang je je eigen boontjes dopt, zou ik me zeker geen zorgen maken over je studies....hoe oud ben je nu? al loop je tegen de 30...dan heb je nog 40(!!) jaar over om te werken...meer dan genoeg

Ik weet dat een vriendin van mijn vriend ook gigantische faalangst had en jaren over haar scriptie had gedaan (11 jaar over totale studie geloof ik) maar die uiteindelijk wel een 9 ofzo had op haar scriptie...(geloof dat ze 3-4 jaar bezig was met scriptie)

het is niet voor ons allemaal weggelegd om binnen 4 jaar af te studeren....no worries!
Ik heb studievertraging opgelopen om een andere reden: ziek zijn. En geloof me, dat is echt de minst leuke reden. Iedereen om je heen gezond en aan het afstuderen, en jij mag je niet eens inschrijven (studentendecanen zitten daar wel bovenop, dat je niet gaat doormodderen tijdens je ziekte, omdat dit zonde is van je tijd en het collegegeld). Ik weet nog goed dat ik me weer mocht inschrijven, ik weer mocht beginnen en na twee maanden gedwongen weer moest uitschrijven, omdat ik weer in het ziekenhuis lag.

Ik begrijp je gevoel over jouw weg en dat je met twee studies en twee bachelors ook nog een master voor de boeg hebt en zoveel moet werken om het te betalen. Denk er dan ook aan; je kunt het allemaal wel doen, je bent gezond!
Ik ben 24, nog niet zo oud dus. Faalangst is sowieso een probleem.

Ik ben begonnen met mijn 2e studie toen ik al 3e jaars was bij de andere studie, vandaar. (En heb qua studiepunten inmiddels al meer staan bij de 2e studie dan degene waarmee ik oorspronkelijk begonnen was).

Het is meer het algehele gevoel dat ik dommer ben dan anderen. Dat haat ik.
bij eeuwige student denk ik aan een andere leeftijd hoor Ceci

Mag ik je een tip geven, die ik zelf ook wel eens eerder had willen hebben. Aan de uni heb je studentpsychologen, geen studenten die psycholoog zijn, maar psychologen die speciaal op de uni er voor studenten zijn. Die krijgen vaak genoeg met studenten te maken, die wat gebrek aan zelfvetrouwen hebben en negatieve gevoelens hebben over hun eigen kunnen en prestaties. Zonder van je energie, al die negativiteit over jezelf. En je hebt er voor de rest van je leven wat aan, als je nu die gevoelens aanpakt en er wat aan gaat veranderen.

Doen! Zoek op de webiste van je uni.
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen ervoor kiezen om twee studies te doen als dit met zoveel vertraging gepaard gaat. Is het dan niet logischer om eerst een studie af te ronden en dan de volgende? Of als de eerste studie het toch niet is om helemaal over te stappen.

Het lijkt mij vrij belastend om constant het gevoel te hebben dat je nog zoveel moet voor een van beide studies.

Uitzondering natuurlijk voor mensen die zeer gemakkelijk hun punten halen en zich 'vervelen' binnen hun opleiding.
Igoneh, daar ben ik al eens geweest. Mbt faalangst was het: je haalt te veel studiepunten per jaar en het is in jouw geval veel te ingewikkeld om er wat aan te doen (maw: niet rendabel genoeg vermoed ik) dus dat kunnen we niet.

En bedankt.
quote:NareLama schreef op 24 februari 2010 @ 15:07:

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen ervoor kiezen om twee studies te doen als dit met zoveel vertraging gepaard gaat. Is het dan niet logischer om eerst een studie af te ronden en dan de volgende? Of als de eerste studie het toch niet is om helemaal over te stappen.

Het lijkt mij vrij belastend om constant het gevoel te hebben dat je nog zoveel moet voor een van beide studies.

Uitzondering natuurlijk voor mensen die zeer gemakkelijk hun punten halen en zich 'vervelen' binnen hun opleiding.Ik heb niet eens veel vertraging opgelopen hoor. De reden dat ik de 2e studie ben gestart was dat ik daar sowieso al vakken moest volgen voor studie nr 1. En die waren toch lastiger als ik bepaalde kennis niet gehad had.

Op het punt dat ik besloot om de 2e studie te gaan volgen was ik overigens bijzonder weinig tijd kwijt aan studie nr.1. Vandaar. En voor die 30 punten die ik nog moet wil ik eigenlijk wel een 2e diploma.
quote:Ceci schreef op 24 februari 2010 @ 15:07:

Igoneh, daar ben ik al eens geweest. Mbt faalangst was het: je haalt te veel studiepunten per jaar en het is in jouw geval veel te ingewikkeld om er wat aan te doen (maw: niet rendabel genoeg vermoed ik) dus dat kunnen we niet.

En bedankt.

???? Vreemd.

Ik ben uiteindelijk doorverwezen naar een psycholoog (extern) die wel wat voor mij kon betekenen.
Als je het gevoel hebt psychologische begeleiding nodig te hebben kan je via de huisarts naar een Ggz instelling of een keer op consult bij een eerste lijnspsycholoog.

Hangt er ook een beetje van af hoeveel 'last' je er in het dagelijks leven van hebt.
quote:Igoneh schreef op 24 februari 2010 @ 15:14:

[...]

???? Vreemd.

Ik ben uiteindelijk doorverwezen naar een psycholoog (extern) die wel wat voor mij kon betekenen.Oorzaak ligt te diep volgens hen, iig ze wilden er niks aan doen en doorverwijzen deden ze ook niet. Ik had het gevoel dat ze me een zeikerd vond
Igoneh, ik was 16 toen ik ging studeren. Vandaar.
..
quote:paris_rose schreef op 24 februari 2010 @ 15:27:

Even een samengevoegde quote:

(Overigens, ik ben geen 8e jaars van dezelfde studie. Ik doe 2 studies waarbij ik 5e en 3e jaars ben)

Ik ben begonnen met mijn 2e studie toen ik al 3e jaars was bij de andere studie, vandaar. (En heb qua studiepunten inmiddels al meer staan bij de 2e studie dan degene waarmee ik oorspronkelijk begonnen was).

Op deze manier kun je toch nooit 8ste jaars zijn?

Ik ben 9de jaars. Nu heb ik wel goede excuses; 2 studies met beide tweejarige onderzoeksmaster en aan 1 ben ik er ondertussen afgestudeerd en als het goed is ben ik over een week klaar met de ander (en dan komt natuurlijk die vette baan waar ik het allemaal voor doe ).

Maar je moet stoppen met vergelijken. Daar schiet je niets mee op. Actie ondernemen en je niet met een kluitje in het riet laten sturen bij die psycholoog. Er zijn ook bepaalde huiswerk en scriptie-clubjes op de universiteit. Verder kun je misschien met de decaan praten? Die weet als het goed is precies bij wie je moet zijn binnen de universiteit.

In totaal wel! Ik heb de eerste 3 jaar andere opleidingen gedaan voordat ik aan mijn huidige studie begon waarbij ik dus 5e jaars ben. (3 jaar + 5 jaar = 8e jaars)

Decaan... dat is wel een idee. De studieadviseur verwees me naar de studentenspycholoog die er vervolgens niets mee wilde doen.
Stoppen met vergelijken idd. Jij bent jij en niet een ander. Wees trots dat je 2 studies tegelijk kan, dat kan niet iedereen. Ik heb ook zelf mijn MBO, HBO en Uni moeten bekostigen, was soms ook wel eens jaloers dat anderen wel flink gesponsord werden door paps en mams en ik niet. Maar aan de andere kant dacht ik: ik doe het tenminste wel op eigen kracht.
quote:Ceci schreef op 24 februari 2010 @ 15:07:

En bedankt.

Bij mij zei de studentenpsycholoog dat ik naar mijn huisarts moest voor een verwijzing naar het GGZ. Ik had dus net zo goed meteen naar de dokter kunnen gaan.

Misschien ook een idee voor jou, naar de huisarts gaan?
Liever elitair dan een pauper!
quote:verli schreef op 24 februari 2010 @ 15:38:

Stoppen met vergelijken idd. Jij bent jij en niet een ander. Wees trots dat je 2 studies tegelijk kan, dat kan niet iedereen. Ik heb ook zelf mijn MBO, HBO en Uni moeten bekostigen, was soms ook wel eens jaloers dat anderen wel flink gesponsord werden door paps en mams en ik niet. Maar aan de andere kant dacht ik: ik doe het tenminste wel op eigen kracht.Stoppen is nogal moeilijk. Ik weet dat dat moet, maar doen, ho maar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven