En dan ga je werken...
woensdag 29 augustus 2018 om 06:36
Hallo iedereen,
Nieuw hier, maar toch even iets dat ik eens kwijt wil. Ik ben een jongeman van 25, en ik werk nu iets meer dan een jaar na het behalen van mijn diploma als ingenieur. En hoewel dit als een droombaan zou moeten klinken voelt het toch niet zo.
Misschien bij het begin beginnen: Ik was altijd een buitenbeentje, al van kleins af, en ik werd, zeker op de middelbare school heel zwaar gepest. Vrienden had ik nooit en ik heb zelfs nog een tijdje psychologische hulp gehad omdat ik er zelf niet meer uit kwam.
Toen begon mijn studententijd, een nieuwe stad, nieuwe mensen, een nieuwe opleiding, en alles leek eindelijk beter te gaan. Ik had een studentenkroeg gevonden waar ik al snel een graag geziene gast was, ik maakte elke avond wel een stel vrienden, ik deed om half vijf de kroeg mee dicht en om half negen zat ik braaf weer in de les. Ik zat overal op en aan en bij wat er rond de universiteit maar gebeurde en ik had een enorm uitgebreide vriendenkring. Ik had eigenlijk eindelijk een thuis gevonden.
Uiteindelijk ging mijn master thesis heel erg goed, en gezien dat wel een flink aandeel heeft op je cijfer studeerde ik met een mooie cum laude af. Ik zat vol energie en dacht dat de wereld aan mijn voeten lag.
En toen moest ik gaan werken... Ik ging aan de slag bij een machinebouwer. In het begin nog wel gemotiveerd maar nu eigenlijk niet meer. Ik mis mijn vrienden, ik mis de leuke dingen gaan doen, ik mis de jonge mensen om me heen. Ik merk dat ik bijna altijd moet afzeggen "want ik moet werken". Ik ben ook altijd afgebrand na een dag werken, en niet meer in staat na mijn werk nog veel te doen. Ook het feit dat ik, na aftrek van alle belastingen, verzekeringen, en weet ik wat, niet veel meer verdien dan met mijn bijbaantje in het weekend toen ik student was maakt het niet echt beter. Ik heb het gevoel dat ik al die fijne momenten opgeef voor €100-€150 meer dan het loon van mijn bijbaan.
Het voelt ook echt als iets wat ik moet. Ik heb de leeftijd, ik hoor te werken. Niet als iets wat ik wil doen. Is dit iets wat bij het leven hoort? Heeft elke student dit? Of doe ik iets verkeerd?
Nieuw hier, maar toch even iets dat ik eens kwijt wil. Ik ben een jongeman van 25, en ik werk nu iets meer dan een jaar na het behalen van mijn diploma als ingenieur. En hoewel dit als een droombaan zou moeten klinken voelt het toch niet zo.
Misschien bij het begin beginnen: Ik was altijd een buitenbeentje, al van kleins af, en ik werd, zeker op de middelbare school heel zwaar gepest. Vrienden had ik nooit en ik heb zelfs nog een tijdje psychologische hulp gehad omdat ik er zelf niet meer uit kwam.
Toen begon mijn studententijd, een nieuwe stad, nieuwe mensen, een nieuwe opleiding, en alles leek eindelijk beter te gaan. Ik had een studentenkroeg gevonden waar ik al snel een graag geziene gast was, ik maakte elke avond wel een stel vrienden, ik deed om half vijf de kroeg mee dicht en om half negen zat ik braaf weer in de les. Ik zat overal op en aan en bij wat er rond de universiteit maar gebeurde en ik had een enorm uitgebreide vriendenkring. Ik had eigenlijk eindelijk een thuis gevonden.
Uiteindelijk ging mijn master thesis heel erg goed, en gezien dat wel een flink aandeel heeft op je cijfer studeerde ik met een mooie cum laude af. Ik zat vol energie en dacht dat de wereld aan mijn voeten lag.
En toen moest ik gaan werken... Ik ging aan de slag bij een machinebouwer. In het begin nog wel gemotiveerd maar nu eigenlijk niet meer. Ik mis mijn vrienden, ik mis de leuke dingen gaan doen, ik mis de jonge mensen om me heen. Ik merk dat ik bijna altijd moet afzeggen "want ik moet werken". Ik ben ook altijd afgebrand na een dag werken, en niet meer in staat na mijn werk nog veel te doen. Ook het feit dat ik, na aftrek van alle belastingen, verzekeringen, en weet ik wat, niet veel meer verdien dan met mijn bijbaantje in het weekend toen ik student was maakt het niet echt beter. Ik heb het gevoel dat ik al die fijne momenten opgeef voor €100-€150 meer dan het loon van mijn bijbaan.
Het voelt ook echt als iets wat ik moet. Ik heb de leeftijd, ik hoor te werken. Niet als iets wat ik wil doen. Is dit iets wat bij het leven hoort? Heeft elke student dit? Of doe ik iets verkeerd?
woensdag 29 augustus 2018 om 17:02
Klinkt heel herkenbaar. Ik haalde mijn master toen ik net 22 was en bijna al mijn vrienden studeerden nog, of werkten allang in onregelmatige diensten. Doordeweeks kon ik dus niks doen, altijd werken. Voelde net alsof doordeweeks overdag niet bestaat. Was tijdens een vakantiedag ook echt verbaasd hoeveel leven er buiten was. Toen ik net begon met werken verdiende ik geen reet en was het elke avond zat. Na meer werkervaring op verschillende plekken besef ik ook nu dat we daar gewoon werden uitgebuit (als starter met een alpha studie toen de werkgelegenheid dramatisch was). Ik Ging wel alsnog bijna elke zaterdag uit om vervolgens zondag kapot te zijn en me ellendig te voelen dat ik mijn kostbare vrije dag (weer) verziekt had. Nu drink ik amper nog, en word ik niet meer uitgebuit op werk. Heb nu 's avonds wel tijd en kracht voor leuke dingen. Vind mn werk overigens niks aan. En mis de fijne studententijd.
woensdag 29 augustus 2018 om 20:41
Hoe kun je nou met een echte baan vrijwel hetzelfde overhouden als met een bijbaantje? Werkte je dan toen ook 40 uur per week of zo? Of betaalden je ouders veel wat je nu zelf moet betalen?
Het klinkt ook een beetje alsof je moet wennen aan je nieuwe status. Je was in elk geval in jouw beleving het mannetje, en nu sta je waarschijnlijk weer onderaan de ladder. Dat is even wennen. maar het went wel. En ineens ben je niet meer de nieuwe, en komen ze jou van alles vragen.
Het klinkt ook een beetje alsof je moet wennen aan je nieuwe status. Je was in elk geval in jouw beleving het mannetje, en nu sta je waarschijnlijk weer onderaan de ladder. Dat is even wennen. maar het went wel. En ineens ben je niet meer de nieuwe, en komen ze jou van alles vragen.
woensdag 29 augustus 2018 om 21:45
Bedankt voor de reacties tot dusver. Meningen zijn wat verdeeld over of het nu zo "hoort" of niet, maar fijn dat er mensen zijn die het beter hebben. Geeft hoop dat het beter wordt. Een jonger bedrijf is in ieder geval wel waar ik naar op zoek moet denk ik. Mijn jongste collega is nu 39 en dat is een zzp'er die er maar af en toe is.
Het gras lijkt altijd groener aan de andere kant. Ik kan vijf baantjes doen op twee jaar, maar dat staat ook niet op mijn CV. Dus ik ben maar wat de kat uit de boom aan het kijken en wilde het toch op zijn minst een jaar de kans geven (moet immers zelf ook wennen aan het werkleven).
Veel van mijn vrienden zijn samen met mij afgestudeerd, sommigen studeren nog. Ik denk niet dat het jaloezie is, meer een gemis aan mensen om me heen.
Overigens snap ik niet dat ik nu van die "gewone" dagen zo moe ben terwijl ik van die lange shiften van vroeger en het vele uitgaan niks merkte.
Wat je daaronder schrijft zou wel kunnen kloppen. Alles binnen het bedrijf wordt doorgeven en iedereen doet waar hij zin in heeft en geeft de rest door. Betekent dus dat ik alles moet doen waar niemand zin in heeft. Ik merk als ik veel rotklusjes heb op een dag dat ik mezelf veel vermoeider voel.
Bedankt iedereen voor de reacties en welterusten!
Toch is het zo. Vanmorgen om half 7 naar mijn werk vertrokken, rond half zes thuis, gegeten, uurtje geslapen, wat klusjes gedaan voor mijn ouders en ik ben blij dat ik zo mijn bed in kan. Wekker staat om kwart voor zes. Het is gelukkig nu niet te druk.Poppy_del_Rio schreef: ↑29-08-2018 09:36En helemaal kapot thuis komen na een dag werken is niet normaal. Het idee zou moeten zijn dat je ook energie krijgt van je werk.
Dit dus, bruto verdien ik meer dan het dubbele, maar netto is dat weinig meer.Dahlia74 schreef: ↑29-08-2018 09:53Hij verdient ook ruim meer dan zijn studentenbaan, maar door hogere lasten houdt hij niet veel meer over. Dat verandert de komende jaren wel, maar voor nu vindt hij dat vervelend.
TO waarom ga je dan niet op zoek naar een andere baan?
Is het nu zo dat veel van je vrienden nog studeren en dus relatief veel vrije tijd hebben onder werktijd? Ook dat gaat de komende jaren veranderen.
Het gras lijkt altijd groener aan de andere kant. Ik kan vijf baantjes doen op twee jaar, maar dat staat ook niet op mijn CV. Dus ik ben maar wat de kat uit de boom aan het kijken en wilde het toch op zijn minst een jaar de kans geven (moet immers zelf ook wennen aan het werkleven).
Veel van mijn vrienden zijn samen met mij afgestudeerd, sommigen studeren nog. Ik denk niet dat het jaloezie is, meer een gemis aan mensen om me heen.
Omdat ik door de week zo moe ben stapelen de klusjes zich gewoonlijk op naar het weekend. Dus bijslapen, klusjes doen, en soms iets kleins met vrienden, pakweg nog één keer om de 2-3 weken.Moon-Alisa schreef: ↑29-08-2018 13:10Dit hoor je wel vaker. Ben je in t weekend ook te moe of heb je dan tijd voor leuke, nieuwe hobby's?
Misschien is veel stappen in het weekend er niet meer bij omdat je nu in een ander ritme zit, maar kun je wel overdag leuke dingen doen. Ook ben je bij een nieuwe baan in het begin nog heel erg moe, maar als je eenmaal gewend bent gaat dat beter.
Ik heb er al wel aan gedacht iets anders te zoeken, maar ik weet niet of dat alles oplost zoals ik hierboven ook aangeef. Wat ik denk ik vooral mis is uitdaging. Ik vond het op de universiteit om telkens op proef gesteld te worden, iets te ontwikkelen, en dan het resultaat te zien. Nu moet ik dag in dag uit met kabels sleuren maar mijn hoofd heb ik niet meer nodig. Ik zou zo graag eigen inbreng hebben in plaats van te doen wat een ander zegt, maar ik heb geen ervaring dus ik mag dat niet. Ik verveel me dus mentaal steendood terwijl het werk fysiek best stevig is.
Ik had een bijbaantje in een drukkerij. Omdat ik nachten deed had ik een vrij hoog uurloon (€12,5 ongeveer). Op zondagen was dat dubbel, dus ik deed meestal de shift van 18u zaterdag tot 6u zondag. Dat is €300 per shift. 4 weekenden per maand levert me €1200 op. Nu verdien ik €2300 bruto, netto komt dat voor mij op ongeveer €1500 uit, doe daar nog wat kosten vanaf zoals benzine om naar mijn werk te rijden en je zit op €1300. Wat mis je?Olivia_93 schreef: ↑29-08-2018 15:59Verder snap ik niks van jouw financiën. Hoe kun je in vredesnaam maar 100-150 euro meer verdienen dan bij jouw voormalige bijbaan? Je bent afgestudeerd en gaan werken, dus oké je moet belasting betalen (maar als WO ingenieur zou er dan netto nog ruim voldoende over moeten blijven) en dan een keer een zorgverzekering, autoverzekering, reisverzekering? En dan? Woon je nu veel duurder dan wat je deed als student of heb je er een super dure nieuwe hobby bij of zo? Niet dat het om geld gaat, maar voor mij ontbreekt er een stuk in je financiënverhaal
Overigens snap ik niet dat ik nu van die "gewone" dagen zo moe ben terwijl ik van die lange shiften van vroeger en het vele uitgaan niks merkte.
Voor de financiën zie hierboven.nausicaa schreef: ↑29-08-2018 20:41Hoe kun je nou met een echte baan vrijwel hetzelfde overhouden als met een bijbaantje? Werkte je dan toen ook 40 uur per week of zo? Of betaalden je ouders veel wat je nu zelf moet betalen?
Wat je daaronder schrijft zou wel kunnen kloppen. Alles binnen het bedrijf wordt doorgeven en iedereen doet waar hij zin in heeft en geeft de rest door. Betekent dus dat ik alles moet doen waar niemand zin in heeft. Ik merk als ik veel rotklusjes heb op een dag dat ik mezelf veel vermoeider voel.
Bedankt iedereen voor de reacties en welterusten!
woensdag 29 augustus 2018 om 22:19
1500 netto als je 2300 bruto verdient? Wow :/
Ik verdien 2000 en hield 1600 plus een beetje over bruto, dus klopt het allemaal wel TO? Maar ik werk nu ook pas sinds een paar maanden dus misschien hangt het ook nog van andere factoren af wat het bruto loon is? Ik heb eigenlijk niet echt een idee daarvan.
Verder: ik ben (maand of 3 geleden) begonnen met werken toen ik nog mijn scriptie schreef, dus 40 uur werken in de week en de weekenddagen voor scriptie. Ben blij dat die nu eindelijk is ingeleverd, verdedigd en goedgekeurd. Toch moet ik zeggen dat ik me herken in sommige reageerders, ik werkte ook 2 dagen in het weekend toen ik studeerde. Ook al had ik zelf mega weinig contacturen tijdens mijn studie, ik vind het idee om straks gewoon 2 dagen in de week écht vrij te hebben echt extreem luxe. Kijk er enorm naar uit.
Ik denk dat voor TO het 'm vooral zit in twee dingen. 1 je voelt je totaal niet uitgedaagd op je werk dus het kost je meer energie dan dat het je oplevert. Dan wordt het tijd om te gaan kijken naar iets anders, wellicht ook met meer jonge gelijkgestemde mensen om je heen. Ik had hetzelfde; mijn baan, hoewel tijdelijk, was bij een kleine gemeente waar de gemiddelde leeftijd bijna 50 was. Nu is dat anders, dat scheelt echt de wereld. Veel gezelliger. en 2 het lijkt erop dat veel van je vrienden niet zijn afgestudeerd en nog in het ritme van studenten zitten; stappen doordeweeks en wellicht in het weekend een baan. Ja dan snap ik dat je je best alleen voelt. Maar op een gegeven moment zijn zij ook afgestudeerd. Ik was zo'n late student (oa ivm ziekte) en dat is écht niet grappig, als al je vrienden zijn afgestudeerd. Mijn studententijd was fantastisch en ik zou het zo nog een keer doen; maar aan alles komt een keer een eind. Helaas
Ik verdien 2000 en hield 1600 plus een beetje over bruto, dus klopt het allemaal wel TO? Maar ik werk nu ook pas sinds een paar maanden dus misschien hangt het ook nog van andere factoren af wat het bruto loon is? Ik heb eigenlijk niet echt een idee daarvan.
Verder: ik ben (maand of 3 geleden) begonnen met werken toen ik nog mijn scriptie schreef, dus 40 uur werken in de week en de weekenddagen voor scriptie. Ben blij dat die nu eindelijk is ingeleverd, verdedigd en goedgekeurd. Toch moet ik zeggen dat ik me herken in sommige reageerders, ik werkte ook 2 dagen in het weekend toen ik studeerde. Ook al had ik zelf mega weinig contacturen tijdens mijn studie, ik vind het idee om straks gewoon 2 dagen in de week écht vrij te hebben echt extreem luxe. Kijk er enorm naar uit.
Ik denk dat voor TO het 'm vooral zit in twee dingen. 1 je voelt je totaal niet uitgedaagd op je werk dus het kost je meer energie dan dat het je oplevert. Dan wordt het tijd om te gaan kijken naar iets anders, wellicht ook met meer jonge gelijkgestemde mensen om je heen. Ik had hetzelfde; mijn baan, hoewel tijdelijk, was bij een kleine gemeente waar de gemiddelde leeftijd bijna 50 was. Nu is dat anders, dat scheelt echt de wereld. Veel gezelliger. en 2 het lijkt erop dat veel van je vrienden niet zijn afgestudeerd en nog in het ritme van studenten zitten; stappen doordeweeks en wellicht in het weekend een baan. Ja dan snap ik dat je je best alleen voelt. Maar op een gegeven moment zijn zij ook afgestudeerd. Ik was zo'n late student (oa ivm ziekte) en dat is écht niet grappig, als al je vrienden zijn afgestudeerd. Mijn studententijd was fantastisch en ik zou het zo nog een keer doen; maar aan alles komt een keer een eind. Helaas
woensdag 29 augustus 2018 om 23:00
Het klinkt voor mij alsof je ook niet zo op je plek zit daar. Was het de bedoeling dat je veel fysiek werk zou gaan doen, of is dat er zo in geslopen?
Ik denk dat een iets jonger bedrijf leuker voor je is. Ik weet natuurlijk niet wat je precies doet, maar als je een hele tijd blijft hangen in een functie die mentaal niet zo uitdagend is, is het volgens mij ook lastiger om daarna die uitdaging wel te vinden. Dan blijf je misschien hangen in de categorie kabels sjouwen.
Gewoon blijven rondkijken. Weten je oude studievrienden niet iets voor je?
Ik denk dat een iets jonger bedrijf leuker voor je is. Ik weet natuurlijk niet wat je precies doet, maar als je een hele tijd blijft hangen in een functie die mentaal niet zo uitdagend is, is het volgens mij ook lastiger om daarna die uitdaging wel te vinden. Dan blijf je misschien hangen in de categorie kabels sjouwen.
Je kunt méér.
donderdag 30 augustus 2018 om 06:36
Maar jij woont misschien op jezelf en dergelijke? Of je hebt iemand ten laste of je hebt een lening of weet ik wat? Ik zit zo nadelig als ik maar kan op dat vlak, dus blijft er van mijn bruto loon niks over. En ik heb een hoger brutoloon dus het percentage belasting is dan ook meer.konijntje123 schreef: ↑29-08-2018 22:191500 netto als je 2300 bruto verdient? Wow :/
En ik ervaar mijn weekend niet als "echt vrij". Ten eerste heb ik gewoon die extra slaap nodig. Ten tweede schuift alles van tijdens de week op naar het weekend. En dan spreek ik nog over de weken waarin ik niet moet overwerken in het weekend...
En niet al mijn vrienden zitten nog in het studentenritme. Een heel aantal zijn al gaan samenwonen. Maar zij moeten dan weer thuis zijn voor hun vriend(in).
Er werd gezegd dat ik bij de software mensen zou komen zitten, ik kreeg een mooie laptop en een mooi bureau de eerste week en dat leek goed te komen. Maar er werd tijdens mijn sollicitatie wel gezegd: we gaan je in het begin misschien wel wat aansluitwerk laten doen want je hebt nog geen kennis van onze machines. Hoe lang het begin is en hoeveel "wat" is zeiden ze er niet bij. Punt is dat ik hetgeen ik op hoopte misschien één of twee dagen gedaan heb.Moon-Alisa schreef: ↑29-08-2018 23:00Het klinkt voor mij alsof je ook niet zo op je plek zit daar. Was het de bedoeling dat je veel fysiek werk zou gaan doen, of is dat er zo in geslopen?
En ik hoor van mijn vrienden allerlei verhalen, sommigen zouden aan €4000 netto zitten. Zelf heb ik nog nooit zo'n aanbieding gekregen tijdens een sollicitatie dus ik heb het er moeilijk mee dat van hen te geloven. En dat stelt me ook wantrouwig naar de rest van hun ideeën voor mij (al zeggen er wel veel dat ik ander werk moet zoeken).
donderdag 30 augustus 2018 om 06:58
Heb je geen functieomschrijving gehad? Daarin staat welke taken bij je functie horen. Breng de aard van de werkzaamheden ter sprake in gesprekken met je leidinggevende.
En die 4.000 netto zou ik inderdaad niet geloven, tenzij het 2 fulltime werkende partners zijn (en dan is het nog veel voor starters).
En die 4.000 netto zou ik inderdaad niet geloven, tenzij het 2 fulltime werkende partners zijn (en dan is het nog veel voor starters).
donderdag 30 augustus 2018 om 07:03
Heb ik niet gehad.
En heb ik eens gedaan: “Toen ik zo oud was als jij zat ik in het leger dus niet mauwen” was zijn antwoord.
donderdag 30 augustus 2018 om 07:13
Als ik jou was zou ik naar een andere baan uit gaan kijken. Het klinkt niet alsof je op je plek zit.
Er zijn vacatures genoeg.
Ik herken het wel. Ik viel ook in een gat toen ik van het hbo kwam.
Je startloon klinkt netjes. Die 4000 netto is gelogen. Geen starter die dat verdient.
Jou netto klinkt aan de lage kant, misschien krijg je belasting terug.
Je startloon klinkt netjes. Die 4000 netto is gelogen. Geen starter die dat verdient.
Been there, done that, got the T-shirt.
donderdag 30 augustus 2018 om 08:40
Apatura schreef: ↑30-08-2018 07:13Als ik jou was zou ik naar een andere baan uit gaan kijken. Het klinkt niet alsof je op je plek zit.
Eens. TO, je brutto-netto omrekening lijkt mij normaal (je houdt ongeveer 60-70%% over als je geen rekening houdt met de loonheffingskorting) Als starter is 2.300 euro echt heel netjes. Je krijgt geen reiskostenvergoeding? Wordt er pensioen ingehouden? Andere bijzonderheden?
En 4.000 euro netto, dan verdien je echt niet al starter hoor. Dan moet je echt wel flink wat ervaring hebben en een functie hebben waar heel veel vraag naar is, en te weinig aanbod.
Maar als je werk veel fysieker is dan verwacht, de baas onvriendelijk is en je geen stap verder komt, dan is het oké om na een jaar te zeggen, ik ga verder kijken. Er zijn echt genoeg bedrijven waar je wel je draai zult kunnen vinden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 30 augustus 2018 om 09:22
Ik denk ook dat een andere baan beter voor je is. Dan kom je niet zo moe thuis.
Probeer ook ipv eerst een uur te slapen als je thuiskomt dan iets te doen waar je energie van krijgt, ontspant, kortom, waar je plezier uit haalt. Die avonden en weekenden, daar 'moet' je het voortaan mee doen.
Hoe je dat invult is heel persoonlijk. Je kan ook elke avond na het eten, als je de vaatwas opruimt, nog twintig minuutjes huishouden doen, dan douchen en lekker een filmpje kijken, boek lezen, muziek luisteren, sporten.. Of gewoon op de koffie bij een van je vrienden (partner lust vast ook koffie). Je hoeft niet per se uit te gaan natuurlijk.
Als je elke dag 20 minuutjes huishouden doet hoef je echt niet veel meer te doen in het weekend. Slaap in het weekend ook niet te lang uit (veel studenten doen dat, weet niet of jij dat ook nog doet), dan krijg je allerlei uurtjes terug waar je iets mee kunt doen.
Anyways, mijn man heeft dat gevoel nog steeds "waar doe ik het allemaal voor, heel de week werken voor een hongerloontje, je leeft toe naar 3 weken vakantie per jaar". Zo af en toe dan, en hij is tegen de 30. Hij is chronisch ontevreden lijkt het soms wel. Maar ook bij hem is er verbetering nu hij een andere baan heeft met doorgroeimogelijkheden en een fijne bedrijfscultuur.
Probeer ook ipv eerst een uur te slapen als je thuiskomt dan iets te doen waar je energie van krijgt, ontspant, kortom, waar je plezier uit haalt. Die avonden en weekenden, daar 'moet' je het voortaan mee doen.
Hoe je dat invult is heel persoonlijk. Je kan ook elke avond na het eten, als je de vaatwas opruimt, nog twintig minuutjes huishouden doen, dan douchen en lekker een filmpje kijken, boek lezen, muziek luisteren, sporten.. Of gewoon op de koffie bij een van je vrienden (partner lust vast ook koffie). Je hoeft niet per se uit te gaan natuurlijk.
Als je elke dag 20 minuutjes huishouden doet hoef je echt niet veel meer te doen in het weekend. Slaap in het weekend ook niet te lang uit (veel studenten doen dat, weet niet of jij dat ook nog doet), dan krijg je allerlei uurtjes terug waar je iets mee kunt doen.
Anyways, mijn man heeft dat gevoel nog steeds "waar doe ik het allemaal voor, heel de week werken voor een hongerloontje, je leeft toe naar 3 weken vakantie per jaar". Zo af en toe dan, en hij is tegen de 30. Hij is chronisch ontevreden lijkt het soms wel. Maar ook bij hem is er verbetering nu hij een andere baan heeft met doorgroeimogelijkheden en een fijne bedrijfscultuur.
donderdag 30 augustus 2018 om 09:40
donderdag 30 augustus 2018 om 09:46
Pffff wat een passieve houding.. alsof het leven je overkomt. Als je het niet naar je zin hebt op je werk, doe je daar toch wat aan?? Gesprekken met je leidinggevende halen niks uit, dus hup, solliciteren. Blijven hangen puur voor je cv snap ik niet: wat heb je aan een langere periode irrelevante werkervaring?
Leuker werk geeft je energie, waardoor je doordeweeks ook leuke dingen en klusjes kan doen en je in je weekend niet alles hoeft te proppen. Dan kun je in je weekend meer afspreken met je vrienden en krijg je een veel leuker leven.
Doe wat als je je leven niet leuk vindt, zeker als het dingen zijn waar je zelf alle invloed op hebt!
Leuker werk geeft je energie, waardoor je doordeweeks ook leuke dingen en klusjes kan doen en je in je weekend niet alles hoeft te proppen. Dan kun je in je weekend meer afspreken met je vrienden en krijg je een veel leuker leven.
Doe wat als je je leven niet leuk vindt, zeker als het dingen zijn waar je zelf alle invloed op hebt!
donderdag 30 augustus 2018 om 10:03
Bij bruto 2300 houdt je ongeveer EUR 1850,00 over. Maar dan is er bijvoorbeeld geen rekening met pensioenaftrek gehouden. Dus kijk eens goed op je salarisstrook wat er nu betaald wordt voor je.
Zoek een ander baan, kom uit de negatieve spiraal waar je nu inzit. En 5 werkgevers in 2 jaar kun je mogelijk prima verklaren. Het is een zoektocht naar een baan die bij je past. Die EUR 4000 is niet realistisch.
Zoek een ander baan, kom uit de negatieve spiraal waar je nu inzit. En 5 werkgevers in 2 jaar kun je mogelijk prima verklaren. Het is een zoektocht naar een baan die bij je past. Die EUR 4000 is niet realistisch.
donderdag 30 augustus 2018 om 10:03
Misschien kun je ook eens naar de huisarts gaan om je bloed te laten controleren en nog wat andere zaken (bloeddruk enzo). Een jonge vent zou bakken energie over moeten hebben na 40 uur werken. Hoe denk je anders dat al die mensen het doen die naast hun baan kinderen verzorgen, en/of mantelzorg op zich nemen?
Als jij het hele weekend nodig hebt om bij te slapen en na je werk ook direct gaat slapen, dan is er wellicht iets aan de hand met je gezondheid.
Als jij het hele weekend nodig hebt om bij te slapen en na je werk ook direct gaat slapen, dan is er wellicht iets aan de hand met je gezondheid.
donderdag 30 augustus 2018 om 10:59
Hier inclusief pensioenaftrek dat ik dat bedrag bruto gestort kreeg.
Misschien een auto van de zaak? Bijtelling van een simpel autootje komt al snel op dat verschil met 1600 euro netto uit.
Of er gaat iets mis met de salarisbetaling.
Maar als je geen 'nee' zegt tegen het slepen van kabels, of aangeeft dat je voor ander werk bent gekomen.
Mag iemand je wel afblaffen, dat hij het vroegah ook zwaar had, als je niet terug blaft verandert er niets.
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
donderdag 30 augustus 2018 om 11:20
Staan je heffingskortingen wel aan? Klinkt suf he, maar mijn broertje had precies hetzelfde. Later bleek dat z'n heffingskortingen uitstonden, omdat hij eerst een andere baan had waar hij meer verdiende. Scheelde hem 250 euro in de maand.
Daarbij: er is geen enkele reden waarom je bij dit bedrijf zou blijven werken als het jou niet voldoende oplevert, qua geld of voldoening of inspiratie. Je kunt prima gaan solliciteren. Zolang je maar je eigen broek kunt ophouden.
En: het is gewoon wennen wanneer je gaat werken. Ik herinner me dat ook nog wel, en het gevoel dat je alles constant mist, omdat je nog een vriendengroep hebt die nog niet werkt. Toch is het best handig om gewoon te gaan sporten of een hobby op te pakken.
Daarbij: er is geen enkele reden waarom je bij dit bedrijf zou blijven werken als het jou niet voldoende oplevert, qua geld of voldoening of inspiratie. Je kunt prima gaan solliciteren. Zolang je maar je eigen broek kunt ophouden.
En: het is gewoon wennen wanneer je gaat werken. Ik herinner me dat ook nog wel, en het gevoel dat je alles constant mist, omdat je nog een vriendengroep hebt die nog niet werkt. Toch is het best handig om gewoon te gaan sporten of een hobby op te pakken.
donderdag 30 augustus 2018 om 12:03
Ten eerste kan de nettoloon verschillen per persoon ondanks hetzelfde brutoloon.
Dit kan te maken hebben met de vorig jaarloon.
Sommige bedrijven hanteren voor een grote schaal dezelfde loonheffingspercentage.
Waarbij de inkomstenbelastingaangifte veel mensen teveel loonheffing hebben betaald.
Hun geld weer terug krijgen.
Of het kan liggen aan inhoudingen.
Ten tweede Jeroen je zit echt bij het verkeerde bedrijf.
Met een WO studie en dan 2300 euro bruto, dat verdienen mensen met een MBO opleiding die goed weten te onderhandelen.
Ik vind het echt weinig.
Ik denk dat er echt een bedrijf is , die jouw zeker wel tot 3000 bruto zal aanbieden.
En waarbij je mentaal wordt uitgedaagd.
Heb je ooit gedacht aan een grotere bedrijf, waarbij ingenieurs meer bewegingsvrijheden hebben?
Ik heb hetzelfde als jou meegemaakt. Ik was klaar met mijn studie te blij met mijn eerste echt baan.
Toen ik hoorde dat medestudenten meer verdiende dan ik.
En we deden precies hetzelfde werk, ik kwam er ook achter dat ik niet goed had onderhandeld.
Te bang dat het dan niet door zou gaan.
Ik maakte lange werkweken, geen energie voor leuke dingen.
Totdat ik ineens 29 was, en het gevoel had dat mijn leven aan mij voorbij ging.
Alle leuke dingen kon niet ik meemaken, want ik was op het werk.
Toen ben ik een dag minder gaan werken, wat een verademing.
Ik kreeg weer grip op mijn leven, en kon weer een balans creëren tussen productief zijn en ontspanning.
In deze huidige arbeidsmarkt begint er steeds meer een tekort te ontstaan.
Ik zou als ik jou was verder kijken.
Gooi je cv online en zijn wervingsbureau's die je vanzelf zullen benaderen.
Want wat is er nou leuk aan ingenieur zijn, als je niks mag helpen ontwikkelen ?
Dit kan te maken hebben met de vorig jaarloon.
Sommige bedrijven hanteren voor een grote schaal dezelfde loonheffingspercentage.
Waarbij de inkomstenbelastingaangifte veel mensen teveel loonheffing hebben betaald.
Hun geld weer terug krijgen.
Of het kan liggen aan inhoudingen.
Ten tweede Jeroen je zit echt bij het verkeerde bedrijf.
Met een WO studie en dan 2300 euro bruto, dat verdienen mensen met een MBO opleiding die goed weten te onderhandelen.
Ik vind het echt weinig.
Ik denk dat er echt een bedrijf is , die jouw zeker wel tot 3000 bruto zal aanbieden.
En waarbij je mentaal wordt uitgedaagd.
Heb je ooit gedacht aan een grotere bedrijf, waarbij ingenieurs meer bewegingsvrijheden hebben?
Ik heb hetzelfde als jou meegemaakt. Ik was klaar met mijn studie te blij met mijn eerste echt baan.
Toen ik hoorde dat medestudenten meer verdiende dan ik.
En we deden precies hetzelfde werk, ik kwam er ook achter dat ik niet goed had onderhandeld.
Te bang dat het dan niet door zou gaan.
Ik maakte lange werkweken, geen energie voor leuke dingen.
Totdat ik ineens 29 was, en het gevoel had dat mijn leven aan mij voorbij ging.
Alle leuke dingen kon niet ik meemaken, want ik was op het werk.
Toen ben ik een dag minder gaan werken, wat een verademing.
Ik kreeg weer grip op mijn leven, en kon weer een balans creëren tussen productief zijn en ontspanning.
In deze huidige arbeidsmarkt begint er steeds meer een tekort te ontstaan.
Ik zou als ik jou was verder kijken.
Gooi je cv online en zijn wervingsbureau's die je vanzelf zullen benaderen.
Want wat is er nou leuk aan ingenieur zijn, als je niks mag helpen ontwikkelen ?
donderdag 30 augustus 2018 om 20:14
Ja 40-50-60-70... Maar je hebt gelijk, misschien moet ik eens bloed laten trekken.Ikigai schreef: ↑30-08-2018 10:03Misschien kun je ook eens naar de huisarts gaan om je bloed te laten controleren en nog wat andere zaken (bloeddruk enzo). Een jonge vent zou bakken energie over moeten hebben na 40 uur werken. Hoe denk je anders dat al die mensen het doen die naast hun baan kinderen verzorgen, en/of mantelzorg op zich nemen?
Ja vond ik ook, maar als ze mij iets laten doen of iemand anders die 20 jaar ervaring heeft duurt het bij mij langer, en dat kost geld. Dat argument geven ze mij en ergens zit daar ook wat in.
Ik denk ook dat het komt omdat ik de enige ingenieur ben. Mijn baas loopt wel met Ir. op zijn visitekaartje rond maar heeft het nooit verder geschopt dan de middelbare school (kwam ik later pas achter). Iedereen heeft het dus van ervaring en met de jaren geleerd en verwacht dus van mij hetzelfde.
Maar fijn dat jullie het er over eens zijn dat het beter kan en dat dit niet zo hoort. Dan weet ik tenminste dat het niet normaal is en ik er iets aan moet doen.
vrijdag 31 augustus 2018 om 08:51
Tsja, die ex-militair had het wat aardiger kunnen zeggen, maar een beetje gelijk heeft ie natuurlijk wel. Je stelt je op als slachtoffer maar dat is nergens voor nodig.
Welkom in de echte wereld, waar voor een groot deel van de mensheid de werkweek nu eenmaal bestaat uit eat-sleep-work-repeat. En de meeste mensen daar weer van, verdienen modaal, dus zo’n 3000 bruto ofzo. Er zijn mensen die voor 1800 netto meer dan 40 uur per week op een gammele bouwsteiger staan, of tegen bijna minimum loon bij nacht en ontij uit hun bed worden gebeld om te assisteren bij een bevalling. En er een gezin van moeten onderhouden.
Jij hebt betere papieren to, koester dat. En als je al wilt vergelijken met je bijbaantje, doe dat dan op basis van toekomstperspectief. Ik neem aan dat je huidige baan dan ineens een stuk beter uitvalt.
Zoek iets anders als je liever jongere collega’s hebt. Klagen dat je luizenleventje voorbij is, terwijl je ir voor je naam hebt staan is echt heel onaantrekkelijk. Ga de wereld veroveren man!
Welkom in de echte wereld, waar voor een groot deel van de mensheid de werkweek nu eenmaal bestaat uit eat-sleep-work-repeat. En de meeste mensen daar weer van, verdienen modaal, dus zo’n 3000 bruto ofzo. Er zijn mensen die voor 1800 netto meer dan 40 uur per week op een gammele bouwsteiger staan, of tegen bijna minimum loon bij nacht en ontij uit hun bed worden gebeld om te assisteren bij een bevalling. En er een gezin van moeten onderhouden.
Jij hebt betere papieren to, koester dat. En als je al wilt vergelijken met je bijbaantje, doe dat dan op basis van toekomstperspectief. Ik neem aan dat je huidige baan dan ineens een stuk beter uitvalt.
Zoek iets anders als je liever jongere collega’s hebt. Klagen dat je luizenleventje voorbij is, terwijl je ir voor je naam hebt staan is echt heel onaantrekkelijk. Ga de wereld veroveren man!
vrijdag 31 augustus 2018 om 14:20
Zoals ik het lees zit je sowieso niet op je plaats qua werk.
Goede tip om eens rond te kijken in de arbeidsmarkt. Groot bedrijf wellicht met veel technologische ontwikkelingen en ambities. Ergens waar veel toekomstmogelijkheden voor je kunnen liggen?
Ik zou me zeker richten op wat buitenland. Dat kan je zoveel goede moed geven!
Heel veel succes!
Goede tip om eens rond te kijken in de arbeidsmarkt. Groot bedrijf wellicht met veel technologische ontwikkelingen en ambities. Ergens waar veel toekomstmogelijkheden voor je kunnen liggen?
Ik zou me zeker richten op wat buitenland. Dat kan je zoveel goede moed geven!
Heel veel succes!
vrijdag 31 augustus 2018 om 14:31
Je bent nog hartstikke jong en zeker heb je nog vanalles te leren in je werkende leven, maar m.i. Doe je jezelf zwaar tekort in je huidige baan.
Probeer voor jezelf duidelijk te maken wat je zoekt in een baan (autonomie, inbreng, uitdaging, groei mogelijkheden).
Hup, aan de bak, de markt is er klaar voor! Zorg dat je een baan en bedrijf vindt wat bij je past.
Hou je ons een op de hoogte?
Probeer voor jezelf duidelijk te maken wat je zoekt in een baan (autonomie, inbreng, uitdaging, groei mogelijkheden).
Hup, aan de bak, de markt is er klaar voor! Zorg dat je een baan en bedrijf vindt wat bij je past.
Hou je ons een op de hoogte?