Werk & Studie alle pijlers

Enquete?

26-03-2011 12:03 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heey allemaal,

Ik ben voor mijn opleiding bezig met het opstellen van een equete. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan en kan dus wel wat feedback/inzichten gebruiken.

Ik weet dat ik deze hier niet mag neerzetten voor studiedoeleinden, maar mag ik hem er wel neerzetten voor feedback?

Het gaat hem in deze dus niet om resultaten maar om de kwaliteit van de enquete.

Liefs, ananas
hoi ananas,

ik wil wel voor je kijken, ik heb ervaring met onderzoek doen (psychologie gestudeerd). Als het hier niet mag mag je me ook wel mailen: vivadiek at gmail punt com.

Om welke opleiding gaat het, en waar gaat je onderzoek over?
Heey Madieken,

Ik doe HBO communicatiemanagement duaal. Ik hoef niet een heel onderzoek te doen maar alleen te beschrijven hoe ik dit zou aanpakken. De rest van het onderzoek weet ik wel, ik wil alleen zeker weten of het niveau van de vragenlijst een beetje op 1e jaar HBO zit.

Ik zal hem in mijn volgende post neerzetten, zo kunnen anderen er ook hun visie op geven.

Alvast bedankt!
Ik wil een mini- onderzoek doen naar het gedrag van 50-plussers tijdens reclameboodschappen op televisie en in hoeverre deze van invloed zijn op hun koopgedrag.

Dit is mijn vragenlijst:

Vraag 1:

Bent u een man of een vrouw?

о Ik ben een man

о Ik ben een vrouw

Vraag 2:

Wat is uw leeftijd?

Ik ben …….. jaar oud

Vraag 3:

Hoe veel televisies staan er bij u thuis?

о Er staat minder dan 1 televisie bij mij in huis

о Er staat 1 televisie bij mij in huis

о Er staan 2 televisies bij mij in huis

о Er staan 3 of meer televisies bij mij in huis

Vraag 4:

Hoeveel uur per dag kijkt u gemiddeld naar de televisie?

о Minder dan 1 uur per dag

о Tussen 1 en 2 uur per dag

о Tussen 2 en 3 uur per dag

о Ik kijk meer dan 3 uur per dag

Vraag 5:

Waar kijkt u meestal naar de televisie?

о In de huiskamer

о In de keuken

о In de slaapkamer

о Anders, namelijk ………..

Vraag 6:

Welke zender kijkt u meestal?

о Nederland 1, 2 of 3

о RTL 4, 5, 7 of 8

о SBS6

о NET5

о Veronica

о Anders, namelijk: ………………

Vraag 7:

Wat is uw mening over de reclameblokken die tijdens televisieprogramma’s worden uitgezonden?

о Deze vind ik (meestal) interessant

о Deze vind ik (meestal) niet interessant

о anders, namelijk: ………….

Vraag 8:

Wat doet u meestal wanneer u merkt dat er een reclameblok is begonnen?

о Ik blijf zitten om de reclame te bekijken

о Ik zap langs andere kanalen in de hoop dat daar geen reclame te zien is

о Ik ga iets anders doen, namelijk: …………

Vraag 9:

Heeft u het gevoel dat u wordt beïnvloed door reclameblokken op televisie?

о Ja, ik denk dat ik er door beïnvloed word.

о Nee, ik denk niet dat ik er door beïnvloed word.

Vraag 10:

Door welke manier van reclame maken denkt u dat u het meest wordt beïnvloed?

о Ik word het meest beïnvloed door reclame op televisie

о Ik word het meest beïnvloed door reclame op posters/affiches

о Ik word het meest beïnvloed door reclame op internet

о Ik word het meest beïnvloed door reclame op de radio

о Ik word het meest beïnvloed door reclame in tijdschriften

Vraag 11:

Heeft u het gevoel dat u door de huidige economische situatie meer beïnvloed wordt door reclames dan ervoor?

о Ja, ik let in deze tijd meer op reclames en aanbiedingen

о Nee, er is geen verschil

Vraag 12:

Zijn er reclames waar u zich meer aan stoort dan aan andere reclames? Zo ja, aan welk soort reclames stoort u zich meer?

о Nee, ik stoor me niet aan reclame

о Ik stoor mij het meest aan huishoudelijke reclames

о Ik stoor mij het meest aan reclames met luide muziek

о Ik stoor mij het meest aan reclames met daarin bekende Nederlanders

о Ik stoor mij het meest aan erg langdurige reclames

о Ik stoor mij het meest aan reclames over financiën/leningen, e.d.

о Anders, ik stoor mij namelijk het meest aan ………………..

Tot zover mijn vragenlijst.

Liefs, Ananas

Eh?? Minder dan 1? Dat is toch geen dan?
Een paar opmerkingen:

De overgang van vraag 9 naar vraag 10 vind ik wat vreemd. Bij vraag 9 kon je aangeven of je wel of niet beïnvloedt werd door reclame op televisie. Vervolgens moet je aangeven door welke soort reclame je het meest wordt beïnvloed. Bij vraag 10 heb je de optie 'ik word niet beïnvloed' helemaal niet meer staan. JE suggereert daarmee dat men áltijd door reclame wordt beïnvloed. Dat is op zich natuurlijk wel zo, maar hoeft niet zo ervaren te worden.

Bij vraag 11 vul je de motivatie van de 'ja' al in, namelijk dat mensen meer op aanbiedingen letten, terwijl er ook andere redenen kunnen zijn om meer beïnvloedt te worden door reclame. Hier is het zuiverder om te vragen naar de motivering. Dus op vraag 11 gewoon ja of nee, en dan indien ja, op welke wijze wordt u nu meer beïnvloed?

Vraag 12 begrijp ik in de context van je onderzoek niet helemaal. Waarom vraag je hiernaar?

- Zoon wil NU eten, ik kom straks nog even terug.
Oke, ik heb er tijdens het voeden nog even over nagedacht. Een paar punten:

- Wat je onderzoekt met deze vragenlijst is niet óf mensen beïnvloed worden in hun koopgedrag door reclame, maar of ze het gevoel hebben beïnvloed te worden. Dat zijn twee verschillende dingen!

- Je vraagt alleen naar beïnvloeding, maar niet of deze positief of negatief is.

- bij vraag 5 en 6 ontbreekt de optie: ik kijk nooit tv
quote:Madieken schreef op 26 maart 2011 @ 13:17:

Een paar opmerkingen:

De overgang van vraag 9 naar vraag 10 vind ik wat vreemd. Bij vraag 9 kon je aangeven of je wel of niet beïnvloedt werd door reclame op televisie. Vervolgens moet je aangeven door welke soort reclame je het meest wordt beïnvloed. Bij vraag 10 heb je de optie 'ik word niet beïnvloed' helemaal niet meer staan. JE suggereert daarmee dat men áltijd door reclame wordt beïnvloed. Dat is op zich natuurlijk wel zo, maar hoeft niet zo ervaren te worden.

Bij vraag 11 vul je de motivatie van de 'ja' al in, namelijk dat mensen meer op aanbiedingen letten, terwijl er ook andere redenen kunnen zijn om meer beïnvloedt te worden door reclame. Hier is het zuiverder om te vragen naar de motivering. Dus op vraag 11 gewoon ja of nee, en dan indien ja, op welke wijze wordt u nu meer beïnvloed?

Vraag 12 begrijp ik in de context van je onderzoek niet helemaal. Waarom vraag je hiernaar?

- Zoon wil NU eten, ik kom straks nog even terug.

Dankjewel voor je reactie! Ik heb gekeken naar je opmerkingen over vraag 9 en 10. Ik heb bij vraag 10 de optie 'ik wordt niet beinvloed' bijgevoegd. Ik denk dat het dan ook beter loopt. Ook heb ik je tip mbt vraag 11 toegepast en het ziet er al een stuk beter uit!

Nu je het zegt, over vraag 12, het is niet helemaal logisch inderdaad. Zal ik vraag 12 weg laten?

En wat is een goede vraag om mee te eindigen? Ik denk dat vragen over inkomen, huishouden etc. niet echt relevant zijn in deze?

Liefs, Anna
nog even terug naar je vraagstelling: je wil weten of 50+ ers door reclame worden beïnvloed in hun koopgedrag. Dat laatste stuk komt alleen helemaal niet terug in je vragen! Je vraagt of mensen beïnvloed worden, maar wat je eigenlijk wil weten is: zorgt reclame ervoor dat u een bepaald product wel of niet koopt, of dat u een bepaalde winkel wel of niet bezoekt. Daarover kun je aan de hand van deze vragenlijst eigenlijk niets zeggen!

Oke, beetje warrige feedback, maar ik heb zoon op de arm die net een grote slok melk weer uitspuugde (en nu weer heerlijk verder snurkt). Ik zal straks kijken of ik het een beetje kan ordenen, nu eerst even aandacht voor zoon :-)
quote:Madieken schreef op 26 maart 2011 @ 13:31:

Oke, ik heb er tijdens het voeden nog even over nagedacht. Een paar punten:

- Wat je onderzoekt met deze vragenlijst is niet óf mensen beïnvloed worden in hun koopgedrag door reclame, maar of ze het gevoel hebben beïnvloed te worden. Dat zijn twee verschillende dingen!

je hebt gelijk, ik heb het aangepast in mijn onderzoeksvraag. het gaat er om dat ik laat zien hoe goed ik weet hoe ik een onderzoek moet houden, dus het is gelukkig niet zo heel erg.

- Je vraagt alleen naar beïnvloeding, maar niet of deze positief of negatief is.

- bij vraag 5 en 6 ontbreekt de optie: ik kijk nooit tv

aangepast! Ik heb het opgelost door er een vraag bij te zetten: kijkt u wel eens televisie? En dan ja/nee als opties.
Hm, net nog verder nagedacht: het probleem lijkt mij dat je een vragenlijst hebt vol inleidende vragen, maar nog niet aan je échte vraagstelling toe bent gekomen. Ik zou vraag 1 t/m 11 zo laten, en dan vervolgens gerichtere vragen gaan stellen. Bijvoorbeeld:

12: waardoor laat u zich in het algemeen leiden in uw mening over een product of bedrijf?

- mening vrienden en familie

- gebruikerservaringen

- reclame op tv

- andersoortige reclame

- eigen smaak

- anders

13: heeft u wel eens een product gekocht omdat u het bij een televisiereclame heeft gezien?

- ja

- nee

14: heeft u wel eens een product niet gekocht omdat u het op een tv reclame heeft gezien?

- ja

- nee

etc. Dit zijn dus voorbeelden van vragen, die ik net snel even heb bedacht. Ik hoop dat het duidelijk maakt wat ik bedoel. Het lijkt mij belangrijk dat je goed voor ogen houdt wat je precies wil weten met je vragenlijst, en daar dan ook je vragen op richt.
Het is een beetje gek om te vragen of mensen beinvloed worden, de meeste mensen zullen van zichzelf niet denken dat ze zo beinvloedbaar zijn (denk ik).

Ik zou er eerder vragen inzetten als:

- 'Koopt u wel eens producten omdat u deze in een reclame heeft gezien?'

- 'Koopt u wel eens producten die u niet nodig heeft/nooit gebruikt/etc., vanwege een reclame die u heeft gezien?'

Maar dat wat beter geformuleerd. Met dat soort vragen kom je er achter of mensen zich laten beïnvloeden door reclame, ipv of mensen zich beïnvloed voelen.

Inkomen en samenstelling huishouden lijkt mij wel interessant om te vragen. Wellicht zijn bepaalde mensen wel meer beïnvloedbaar (veel/weinig te besteden (dat is dan weer relevanter dan wanneer je vraagt naar inkomen), veel/weinig thuiswonenden).

Succes!
quote:annanananas schreef op 26 maart 2011 @ 12:40:

Ik wil een mini- onderzoek doen naar het gedrag van 50-plussers tijdens reclameboodschappen op televisie en in hoeverre deze van invloed zijn op hun koopgedrag.

Dit is mijn vragenlijst:

Vraag 1:

Bent u een man of een vrouw?

о Ik ben een man

о Ik ben een vrouw

Vraag 2:

Wat is uw leeftijd?

Ik ben …….. jaar oud

Vraag 3:

Hoe veel televisies staan er bij u thuis?

о Er staat 1 televisie bij mij in huis

о Er staan 2 televisies bij mij in huis

о Er staan 3 of meer televisies bij mij in huis

Wat is een televisie in jou definitie? Klinkt wat kinderachtig misschien, maar ik zou niet goed weten wat te antwoorden, door de vage scheiding tv/computer tegenwoordig. Wij hebben bijvoorbeeld een computer monitor die je ook als tv zou kunnen gebruiken, maar dat doen we nooit. Anderzijds kijken we wel regelmatig tv op de laptop. Vraag 4:

Hoeveel uur per dag kijkt u gemiddeld naar de televisie?

о Minder dan 1 uur per dag

о Tussen 1 en 2 uur per dag

о Tussen 2 en 3 uur per dag

о Ik kijk meer dan 3 uur per dag

Vraag 5:

о In de huiskamer

о In de keuken

о In de slaapkamer

о Anders, namelijk ………..

Vraag 6:

о Nederland 1, 2 of 3

о RTL 4, 5, 7 of 8

о SBS6

о NET5

о Veronica

Vraag 7:

Wat is uw mening over de reclameblokken die tijdens televisieprogramma’s worden uitgezonden?

о Deze vind ik (meestal) interessant

о Deze vind ik (meestal) niet interessant

о anders, namelijk: ………….

Vraag 8:

Wat doet u meestal wanneer u merkt dat er een reclameblok is begonnen?

о Ik blijf zitten om de reclame te bekijken

о Ik zap langs andere kanalen in de hoop dat daar geen reclame te zien is

о Ik ga iets anders doen, namelijk: …………

Vraag 9:

Heeft u het gevoel dat u wordt beïnvloed door reclameblokken op televisie?

о Ja, ik denk dat ik er door beïnvloed word.

о Nee, ik denk niet dat ik er door beïnvloed word.

Vraag 10:

Door welke manier van reclame maken denkt u dat u het meest wordt beïnvloed?

о Ik word het meest beïnvloed door reclame op televisie

о Ik word het meest beïnvloed door reclame op posters/affiches

о Ik word het meest beïnvloed door reclame op internet

о Ik word het meest beïnvloed door reclame op de radio

о Ik word het meest beïnvloed door reclame in tijdschriften

Vraag 11:

Heeft u het gevoel dat u door de huidige economische situatie meer beïnvloed wordt door reclames dan ervoor?

о Ja, ik let in deze tijd meer op reclames en aanbiedingen

о Nee, er is geen verschil

Vraag 12:

Zijn er reclames waar u zich meer aan stoort dan aan andere reclames? Zo ja, aan welk soort reclames stoort u zich meer?

о Nee, ik stoor me niet aan reclame

о Ik stoor mij het meest aan huishoudelijke reclames

о Ik stoor mij het meest aan reclames met luide muziek

о Ik stoor mij het meest aan reclames met daarin bekende Nederlanders

о Ik stoor mij het meest aan erg langdurige reclames

о Ik stoor mij het meest aan reclames over financiën/leningen, e.d.

о Anders, ik stoor mij namelijk het meest aan ………………..

Tot zover mijn vragenlijst.

Liefs, Ananas
Oh he, zie nu dat je gereageerd hebt! Fijn dat je er wat mee kan. De basis van je vragenlijst is goed. Ik denk dus dat je het beste kan eindigen met een paar vragen die echt gericht zijn op het beantwoorden van je specifieke onderzoeksvraag.quote:- Wat je onderzoekt met deze vragenlijst is niet óf mensen beïnvloed worden in hun koopgedrag door reclame, maar of ze het gevoel hebben beïnvloed te worden. Dat zijn twee verschillende dingen!

je hebt gelijk, ik heb het aangepast in mijn onderzoeksvraag. het gaat er om dat ik laat zien hoe goed ik weet hoe ik een onderzoek moet houden, dus het is gelukkig niet zo heel erg.Hier ben ik het dan weer niet mee eens. Je onderzoeksvraag is juist heel belangrijk bij een goed onderzoek! Dat is immers wat je wil weten! Als je uiteindelijk iets heel anders onderzocht blijkt te hebben kunnen al je conclusies linea recta in de prullenbak, en kun je een nieuw onderzoek gaan doen.
Dank jullie wel allemaal!

@ Krite: Ik ga je tips zeker opvolgen, met name de laatste over inkomen en samenstelling huishouden.

@ Madieken: Ik ga nog even verder eraan zitten met jouW tips :P

Nog 1 vraagje, tot slot:

Ik moet de resultaten van het onderzoek beschrijven en daar dan een analyse van maken. Wat is het precieze verschil tussen die twee?

Liefs, Anna
anoniem_111140 wijzigde dit bericht op 26-03-2011 14:00
Reden: Spelvaut
% gewijzigd
Resultaten is heel droog wat er uit je onderzoek is gekomen (bijv: 30% zegt ja op vraag 8*)

Bij analyse probeer je de resultaten te duiden: Wat betekent het nou dat die 30% ja zegt?

*fictief voorbeeld

Succes!
quote:Madieken schreef op 26 maart 2011 @ 14:05:

Resultaten is heel droog wat er uit je onderzoek is gekomen (bijv: 30% zegt ja op vraag 8*)

Bij analyse probeer je de resultaten te duiden: Wat betekent het nou dat die 30% ja zegt?

*fictief voorbeeld

Succes!

Aah thanks! Je hebt me echt heel erg geholpen! Heb vrijwel geen begeleiding bij dit vak en het maakt me soms onzeker!

Liefs, Anna
Ik zou verder denk ik ook leeftijdscategorieen maken, ipv naar de exacte leeftijd te vragen.
Nog even wat aanvullende feedback (naast bovengenoemde opmerkingen) (als promovendus):

Ik zou de antwoordmogelijkheden bondiger formuleren. Een enquete willen mensen snel kunnen invullen. Een enquete moet dan ook bondig zijn. Je moet ook per vraag aangeven of er één of meerdere antwoordmogelijkheden zijn (kunnen ze woonkamer en slaapkamer aanvinken of alleen 1 antwoord)?

In één van je posts stond ik wordt. Goed op de taal letten dus in je vragenlijst.

Vraag 1:

Wat is uw geslacht?

Man

Vrouw

Wat is uw leeftijd? (het was een onderzoek voor 50+ toch)?

> 50

51-55

56-60

61-65

66-70

71-75

>75

Vraag 3:

Hoeveel televisies staan er bij u thuis? (het is niet hoe veel...)

Geen

1

2

3

> 3

Vraag 4:

Hoeveel uur per dag kijkt u gemiddeld naar de televisie? (Ik zou meer antoordopties doen, omdat er heel veel mensen zijn die meer dan 3 uur tv kijken per dag en dat zie je anders niet terug).

< 1 uur per dag

1 - 2 uur per dag

2 - 3 uur per dag

3 - 4 uur per dag

4 - 5 uur per dag

> 5 uur per dag

Vraag 5:

Huiskamer

Keuken

Slaapkamer

Anders, namelijk

Vraag 6:

о Nederland 1, 2 of 3

о RTL 4, 5, 7 of 8

о SBS6

о NET5

о Veronica

Etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven