Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen (I)pabo + vinden baan...

23-03-2012 22:44 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er aan te denken om vanaf sept om te laten scholen naar lerares basisschool. Hiervoor heb ik ook al een open dag bezocht bij de Ipabo (verkort).

Omdat ik 33 ben als ik start is het voor mij ook belangrijk te weten hoe groot de kans is op een baan na afronding van de opleiding. Zijn hier toevallig mede-forummers die hun ervaringen hier willen delen? Mijn vragen zijn o.a. hoe vond je de opleiding, was het lastig om na je opleiding direct aan de bak te komen en zijn er andere dingen waar ik rekening mee zou moeten houden bij zo'n omscholingstraject?

alvast bedankt voor het meedenken!
De banen in het basisonderwijs liggen niet voor het oprapen, dus ik zou er nog maar eens goed nadenken
Frankly my dear, I don"t give a damn
Volgens de prognoses is er over een jaar of 5 weer werk in het basisonderwijs.
Blijf vooral het programma van de ipabo volgen en start niet met versnellen/vertragen. Dan weten ze namelijk niet wat ze met je aan moeten.

Oh, en op het moment is er wel invalwerk, maar geen kansen op een vaste baan. Heeeeeel veel stichtingen moeten krimpen.
Alleen ben je sneller, samen kom je verder!
Ik heb trouwens de voltijd PABO gedaan. Ik vond het een superleuke opleiding. Het was niet moeilijk. Ik ben zo'n 10 jaar geleden afgestudeerd en had meteen een baan.

Ik heb nu een stagiaire en zij volgt de verkorte opleiding. Zij heeft naast de opleiding ook een baan. Ze is heel druk. Als je het goed wil doen, is het natuurlijk een hele opgave. Als je het echt wil, is het zeker te doen!
bedankt voor jullie reacties! Ja, de opleiding lijkt me ook heel leuk, en vooral het werken met kinderen :-)

alleen tja, die crisis he :( dat maakt het wel lastig idd. want tja het is toch een investering en om dan daarna lastig aan de bak te moeten komen, dat schrikt me wel nog een beetje af... Maar maak je bijv. ook kans op een baan als je direct van je opleiding af komt (ik heb begrepen dat je een soort LIO gaat doen?!). Kom zelf uit het bedrijfsleven en daar is het ervaring, ervaring en nog eens ervaring. En dat in tijden van crisis :(
Mijn schoonzusje is net een jaar afgestudeerd ( heeft ook haar post-hbo diploma voor speciaal onderwijs gehaald) en heeft het erg moeilijk met het vinden van een baan. Maandenlang ingevallen via een pool, maar omdat er bij erg veel stichtingen mensen uit moeten ( de stichting waar mijn moeder werkzaam is rond de 30 medewerkers!) heeft ze geen kans om binnen een stichting werk te krijgen. Ze blijft dus in deze invalpool, die nu ook voller wordt door de afgeschaalde leerkrachten.

Het is per regio verschillend, maar in het oosten en noorden zijn er geen banen te vinden. Invallen is op dit moment de enige optie.

Om in een stichting te komen heb je heel veel geluk nodig, en een beetje hulp van je netwerk. Via de normale weg kom je er op dit moment niet in. Veel jonge collega's van mijn moeder gaan nu (tijdelijk) werken bij een gastouderbureau, zodat ze nog wel enige aansluiting houden met hun opleiding. Het is gewoon een rottijd.

Ik heb zelf de pabo 1 jaar gevolgd, het bleek niets voor mij te zijn, maar de opleiding zelf vond ik gestructureerd en goed te doen.
oh, jeetje wat sneu voor je schoonzusje Hopelijk trekt het gauw aan....

Vergrijzing gevraagd s.v.p. :-)
Mijn zusje is al 2 jaar aan het jobhoppen (invallen), zou het je dus niet aanraden.
Ze zijn op dit moment alle 60+ers binnen de stichting waar mijn moeder werkzaam is een bedrag aan het aanbieden, zodat ze afvloeien en er meer ruimte is voor de jongere generatie. Kost handen met geld, maar een andere oplossing is er niet. Alle tijdelijke contracten worden niet verlengd, waardoor veel mensen met ervaring ook moeten gaan invallen of ander werk moeten zoeken. Weer een nadeel voor starters.
Lastig. Ik vond de Pabo absoluut niet moeilijk (eigenlijk vooral erg makkelijk) en had meteen een baan. Maar....dat is alweer een paar jaar geleden.

Bij ons bestuur (Utrecht) moeten er 20 mensen uit. Er kan dit jaar dus niemand van buiten de stichting aangenomen worden als er een vacature is. Dit is bij ons voor het eerst, maa van startende leerkrachten buiten Utrecht hoor ik dit al een paar jaar.

Er is op dit moment dus absoluut geen baangarantie en met de komende bezuinigingen en de krimp in leerlingenaantal (wat er ook nog eens aan zit te komen de komende jaren) kan het ook nog wel even duren voordat het weer makkelijker wordt.

Los van dit negatieve verhaal is het onderwijs wel heel erg leuk!!!
Veel te weinig werk!!! Voortgezet onderwijs Miss iets?
Ik ben bijna klaar en heb totaal geen zicht op een vaste baan. Zelfs de invalpools zitten hier vol.. ik ga dus wss iets anders doen na de zomer.
Hier is oosten van het land overigens.
quote:salsagirl86 schreef op 24 maart 2012 @ 00:43:

Veel te weinig werk!!! Voortgezet onderwijs Miss iets?

Zelfde probleem.

Op veel scholen (ook die van mij) moet op personeel bezuinigd worden.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Op die van mij hebben we tekort
Al veel vacatures uitgezet weinig reacties op dommigen
De opleiding is makkelijk te doen. Maar qua werk is er op dit moment weinig tot niks...
Volgens mij is de kans op een vaste baan in het basisonderwijs momenteel erg klein. Maar hangt denk ik ook nog wel af van waar je woont.
Ik ben al 2 jaar geleden afgestudeerd en ik heb nog steeds geen vaste aanstelling. Ik ben blij dat ik nu een zwangerschapsverlof mag vervullen, maar over 4 weken is dat ook weer afgelopen. Ik hoor het ook overal in mijn omgeving.(braband) veel mensen denken zelfs aan omscholen...
Pssst elsje, het is BrabanT ;)
Daarom vindT ik maar geen baan...
Er is geen werk in te vinden. Mijn buurvrouw is nu een jaar of vijf afgestudeerd en heeft nog steeds geen vaste baan.... zo ken ik veel verhalen van vriendinnen en vriendinnen van vriendinnen...
Ik werk nu voor het derde jaar met een contract voor een bepaalde tijd voor een stichting. Nu mogen ze me geen tijdelijk contract meer geven en dus heb ik volgend jaar geen werk. Want vaste contracten geven ze niet meer. Vorige week wel weer een goede beoordeling gehad, da's fijn, voor in mijn bekwaamheidsdossier, maar geen werk volgend jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven