Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen loopbaancoach?

10-01-2018 14:14 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben al een lange tijd een meelezer, alleen nu toch maar een profiel aangemaakt om mijn vraag te stellen.

Op dit moment heb ik een baan, waar ik verre van tevreden mee ben. Dit ligt meer aan mij, dan aan de baan zelf. Ik twijfel heel erg of deze baan en functie (waar ik voor geleerd heb) echt iets voor mij is. Nu kan ik met deze studie ook wel wat andere kanten op, maar het gros blijft hetzelfde. Ik weet nu niet of ik wel verder wil in deze richting, maar na een studie van 4 jaar en pas enkele jaren werkervaring voelt dat ook een beetje als falen.

En komt ook de vraag op, wat dan wel?? Ik lees op dit forum vaak de tip, ga met een loopbaancoach praten. Ik vroeg mij dus af of er hier mensen zijn met ervaringen met een loopbaancoach? En tips hebben over hoe ik een 'goede' kan vinden?

Of hebben jullie andere tips? Die zijn natuurlijk altijd welkom!
De meeste loopbaancoaches hebben een gratis kennismakingsgesprek.
Dan kun je gelijk aanvoelen of jij je op jouw gemak voelt.

Ik heb ook net een loopbaancoach in handen genomen en ik werd gelijk na inschrijving gebeld waarin ze rustig naar mijn verhaal luisterde.
Ze vroeg wanneer ik zou kunnen afspreken en toen ik aangaf dat ik dan even een middag vrij moet vragen gaf ze aan dat ze zondagmiddag een informatie bijeenkomst hebben, als ik nou een uur van te voren kwam zij nog de tijd zou hebben dan met mij kennis te maken.

Voor mij al wel een teken dat ze echt voor je klaar zijn.
Daarnaast zijn er veel referenties te vinden op internet (facebook e.d.)
“I am rarely bored alone; I am often bored in groups and crowds."
Bedankt HighOnLife voor je antwoord. Dan ga ik maar gewoon eens op zoek op internet en facebook :)

Wil je misschien vertellen wat jij er van vond?
acupoftea wijzigde dit bericht op 11-01-2018 18:27
Reden: Aanvulling
19.84% gewijzigd
Ik heb 2 jaar geleden gebruik gemaakt van een loopbaancoach. De uitdaging in mijn functie was ik kwijt, zat niet lekker op mijn plek maar wou eigenlijk ook niet bij het bedrijf weg.

Mijn vage ideeën en twijfels wist hij in 3 gesprekken en met thuisopdrachten samen te vatten.
Destijds vond ik de door hem voorgestelde richting niet bij mij passen. Het grappige is dat ik nu alsnog in de functie rol (binnen mijn bedrijf) die hij als mogelijkheid aanstipte.

Samenvattend: ik kreeg geen kant en klaar pakketje met mogelijke functies/ opleidingen maar ik werd flink aan het denken gezet over mijn carrière. Achteraf heeft het zeker nut gehad!
Ik lees even mee, altijd interessant :) Ik heb een tijd geleden ook naar loopbaancoaches gezocht, maar er zijn er zoveel! En het is geen beschermde titel, dus iedereen kan zichzelf coach noemen.

Om te onderzoeken welke talenten je bezit is het 'Talentenspel' misschien een idee.
Van de site zelf: Heb je het gevoel dat het leven je meer te bieden heeft? Dan is het Talentenspel waarschijnlijk iets voor jou. Het kan je helpen bij het maken van keuzes in je leven, je loopbaan en bij koersveranderingen. Ontdek je twaalf talenten en hoe je die kunt inzetten voor de keuzes die werkelijk bij je passen. Zodat je vanuit passie en levensvreugde leeft en werkt. Breng balans in je leven, leer storende patronen te doorbreken en neem de leiding over jouw leven.
https://www.talentenspel.nl/
Ik heb een hele tijd terug ook een topic hierover geopend. En nu twee maanden geleden eindelijk de stap gezet. Ik kende gelukkig vanuit mijn werk al iemand die loopbaancoach is (overigens niet verbonden aan mijn werkgever) en waarbij ik me goed op mijn gemak voel. Ik heb nu twee gesprekken (naast de intake) gehad en ben erg blij dat ik er nu eindelijk mee bezig ben.

Signalen voor mij waren dat ik mijn werk sinds terugkeer van zwangerschapsverlof (bijna 1,5 jaar geleden) echt niet meer boeiend vond en de laatste maanden ben ik zelfs regelmatig ziek. Letterlijk ziek. Ik ben ervan overtuigd dat dit er ook mee te maken heeft dat mijn werk alleen nog maar energie kost.

Het laatste gesprek was afgelopen woensdag en ik kwam er echt enthousiast van thuis. Mijn coach vraagt goed door naar aanleiding van de opdrachten die ik voorbereid. De komende tijd moet ik voor mezelf goed bijhouden waar ik enthousiast van word, dat kan van alles zijn. Alles opschrijven en niet iets negeren omdat dat toch niet haalbaar zou kunnen zijn.

Als je meer wil weten, dan hoor ik het wel.
Op dit moment ben ik nog bezig met een traject bij een loopbaancoach, nog 1 afrondende afspraak en dan ben ik klaar. Ik zit in een vergelijkbare situatie: een studie gedaan ('op verstand' gekozen) , inmiddels 10 jaar aan het werk in de richting waarin ik afgestudeerd ben....maar al 10 jaar in meer of mindere mate bezig met dat ik 'iets anders' wil. Na de geboorte van onze tweede zoon heb ik in mijn zwangerschapsverlof maar de stoute schoenen aangetrokken en een afspraak gemaakt.

Het heeft me zeker wat gebracht: voor dit traject bleef ik veel hangen in frustratie, terwijl ik nu een duidelijk zoekprofiel voor mezelf heb. Het betekent ook niet dat ik per se weg wil/moet uit mijn huidige branche! Het loopbaantraject geeft mij mooi inzicht in mijn talenten, maar ook in de dingen die ik als voorwaarden voor prettig functioneren belangrijk vind. Daardoor weet ik nu dat ik een fijne baan ook niet per se buiten mijn huidige branche hoef te zoeken. Verder maak ik nu ook nog niet meteen een extreme overstap i.v.m. ons jonge gezin.

Er bestaat trouwens ook zoiets als 'de week van de loopbaan', waarbij je vrijblijvend eens langs kan gaan bij loopbaancoaches in jouw woonplaats/regio. Daar zal je even op moeten googelen.
Wat kost dat zo ongeveer, een loopbaancoach/traject? In welke richting moet ik dan denken?
Ik betaal €80 per uur. Heb gesprekken van 1,5 uur en de verwachting is dat ik zo'n zeven tot tien gesprekken nodig heb.
Dankjewel, Despie.
De kosten voor mijn loopbaantraject (5 avonden van ca 2 uur) lagen rond de 500 euro in totaal.
Dankje voor de reacties! Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik het wil gaan doen of toch eerst op eigen houtje iets proberen. Vind het bestwel prijzig vaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven