Werk & Studie alle pijlers

Extra studie kost dat extra geld?

03-03-2012 13:02 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon gaf aan tijd over te hebben naast de studie die hij nu doet aan de RUG en wil Spaans er bij doen. Mag je dit extra volgen en wat zijn dan de kosten hiervoor? Moet je bijvoorbeeld ook extra collegegeld betalen?
Nee hoor. Maar dat kan hij toch prima zelf uitzoeken?
Zeg maar Spijker.
Kan hij ook maar we kregen het er zo over bij de koffie en dacht vraag het even hier.
Volgens mij kost dat geen extra collegegeld, mits je beide studies tegelijk volgt, d.w.z. dat je je inschrijft voor de tweede studie terwijl je je diploma van de eerste studie nog niet hebt aangevraagd.

Het enige nadeel is dat studenten zelden twee bachelors in drie jaar of twee masters in één jaar redden: je loopt altijd een beetje uit. Een beetje uitlopen kan nog geen kwaad, maar met de nieuwe regelgeving omtrent langstudeerders kan het je wel gaan kosten als je veel uitloopt..
Hij moet alleen, als hij Spaans gaat volgen op een andere school,

een bewijs van betaling collegegeld aanvragen bij de RUG en die inleveren.
Zorg dat hij zijn al lopende studie als 1e prioriteit houdt. En dat de 2de studie dus echt voor als hij tijd over heeft blijft.

Ik heb nl. ook een tijdje 2 studies tegelijk gedaan met als gevolg dat ik toen bij beide studies niets haalde omdat tentamens ongeveer tegelijkertijd waren en ik alles half deed en niets echt goed...
Qua collegegeld zijn er geen extra kosten. Wel heeft hij natuurlijk extra boeken nodig, die zijn ook niet goedkoop.

Inderdaad wel uitkijken dat hij ze tegelijkertijd afmaakt, anders moet hij instellingsgeld gaan betalen (= veel hoger collegegeld).

Ik zou juist niet zorgen dat hij één van zijn studies als prioriteit gaat zien, als 'iets wat hij er even naast doet'. Zonde als hij er uiteindelijk maar één afmaakt!
Liever elitair dan een pauper!
'T ligt er ook een beetje aan in welk jaar hij nu zit met z'n 1e studie natuurlijk. Want als die langer duurt door die andere studie kom je misschien aan die langstudeerders boete?
Als hij instellingscollegegeld verschuldigd is en voor zijn tweede studie geldt een hoger tarief, dan moet hij bijbetalen.

Gaat het om het wettelijke collegegeld, dan kan hij zonder financiële gevolgen een tweede inschrijving doen. (Behalve dan voor studieboeken/readers/studiereizen etc.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven